Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 04.06.2019. 20:25

Permatexit ja öljypohjat leivottu paikalleen, uijui kun on oikein tyhjennysproppukin!

Kuva

5 litraa liruttelin näin alkuunsa öiliä askiin, jostain katoin että normi service capacity olis 6,25 litraa. Tuumailin että vähän vähemmän sinne varmaan menee kun ei ole kuivat filtterit? Noh, valukoot nyt mestoille huomiseen kun mun mielestä toi öljytikku on ihan äärettömän vaikea tulkattava kun tuntuisi siltä että se on öljyinen aina kauttaaltaan.

Kysästääs nyt vielä että onko suurempaa magiaa kuin kattoa että kylmänä se öljyntaso on cold reikien välissä? Lämpösenä se öljy on sit taas sotkenu koko tikun, niin menee ihan ennustamiseksi että onko se öljynmäärä hollilla vai ei. Vai onko maalainen nyt vaan tyhmä taas vaihteen vuoksi? Eka auto missä öljytikku askissa, kaikki noi penarin alta löytyvät tomaatit ollu sellasia että täytä, lämmitä tiettyyn lämpötilaan ja veivaa kaikki vaiheet läpi ja kato että täyttöaukosta lähtee snadi noro tulemaan ulos.

Avatar
rane58
Viestit: 1253
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 05.06.2019. 1:04

Tuota, vaihteiston öljyt mitataan auton käydessä ja ajettuna (tai pykällettynä) kaikki vaihteet läpi, vaihteen ollessa P tai N, mainitaan yleensä tikun varressa kumpi.... :wink:
Moottorin taas kone sammutettuna, mieluusti öölit lämpöisenä.... :|
-Kumpikohan oli kyseessä ja miksiköhän minä sekoitan tätä juttua.... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 05.06.2019. 12:28

Askin öljymäärää olen tarkistamassa, viimeksi sitä käyttelin ja veivailin vaihteita läpi ja totesin että siitä tikusta ei saa oikeestaan mitään selvää -> meni aikalailla ilmoitettujen litrojen mukaan sitten se öljymäärän täyttö.

Mitäs virkaa sillä cold merkinnällä siellä tikussa on ylipäätänsä jos se ei ole tarkoitettu kylmänä öljymäärän tarkistukseen?

Noh, pitääpä perehtyä tarkemmin tuohon operaatioon ettei tule rikottua paikkoja. Kai se Haynesin manuskastakin löytyy...

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 05.06.2019. 12:37

Pikakuukkelointi, ja tämän mä itseasiassa luin viimeksikin läpi kun niitten öljyjen ja lämpömittarin kanssa pulasin:

MODEL 45RFE or 545RFE: (used with V8 engines only)

1. Transmission fluid must be at normal operating temperature for accurate fluid level check. Drive vehicle if necessary to bring fluid temperature up to normal hot operating temperature of 82°C (180°F). The torque converter fills in both the P (PARK) and N (NEUTRAL) positions.

2. The engine should be running at idle speed for at least one minute, with the vehicle on level ground.

3. Apply parking brakes.

4. Place the selector lever in P (PARK) to be sure that the fluid level check is accurate.

5. Clean top of filler tube and dipstick to keep dirt from entering tube.

6. Remove dipstick and check fluid level as follows:

(a) Correct acceptable level is in crosshatch area or area between "COLD" and "HOT".

(b) Correct maximum level is to "HOT" arrow mark.

(c) Incorrect level is at or below "COLD" line. The fluid level will be approximately at the upper COLD hole of the dipstick at 70° F fluid temperature.

(d) If fluid is low, add only enough Mopar ATF +4 Automatic Transmission fluid to restore correct level. Do not overfill.

Eli Cold merkki pitää kutinsa kylmillä öljyillä, mutta pitäis silti olla katiska käynnissä. Oh well, täytellään sinne jonne kylmän ja kuuman väliin ja ruvetaan käyttämään ja arpomaan että missähän kohtaa se taso tikussa olisi...

Eimehtään
Viestit: 81
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 05.06.2019. 20:04

Tuo proppu on kova sana. En ymmärrä miksei tuota ole alunperin.. Sama vika on noissa vanhemmissa jenkeissä..
WJ 4.7 Quadra drive -00

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.06.2019. 20:32

Eimehtään kirjoitti:
05.06.2019. 20:04
Tuo proppu on kova sana. En ymmärrä miksei tuota ole alunperin.. Sama vika on noissa vanhemmissa jenkeissä..
Kustannustekijä se vaan on, mutta siitähän se on kiinni, ei yhden auton kohdalla tunnu missään, mutta tee satatuhatta autoa/öljypohjaa ja niihin propun reikä + kierteytys + proppukin maksaa, niin alkaa tulla tilanne että pitää palkata lisää henkilöitä töihin, ja ilman proppua ja ilman kierrettä ja ilman sitä reikää pärjää, niin ei tehdä, kun huolto-ohjelmasta jätetään se öljynvaihtokin pois, niin siinä sitä säästöä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 1253
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 06.06.2019. 3:25

Sen olen huomannut että jos mittaa väärällä asennolla N tai P niin se punainen öljy näyttää vaahtoavan/kuplivan mittatikussa, oikea asento antaa tasaisemman rajan siihen tikkuun.... :oops:
-Oletteko huomanneet saman, vai onko minun kuvitelmaa....? :roll:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.06.2019. 9:16

Dodih ladies and gentlemannet, autotallin puolella lutrattu laatikkoöljyllä tieteellisesti ja riittävän pitkien "valumisaikojen kera". Päästessäni 6,25 litran täyttöön märillä filttereillä oli tilanne aikalailla OK oman tulkinnan mukaan kylmillä noin 21 asteisilla (70 fahrenheit) ölpillä. Ennen vermeittein pyörittelyä piirtyi raja tähän:

Kuva

Sitten kinneri tulille, muutamaan otteeseen vaihteet läpi, verme parkille ja takas ihmettelemään:

Kuva

Eli COLD tekstin L-kirjaimen päälle piirtyi raja nyt. 6-litran täytöllä se piirtyi aikalailla siihen ekaan reikään tikussa josta voimme vetää johtopäätöksen, että jos tuota vielä 0,25 litran verran täyttää niin ollaan aika tarkalleen COLD ylärajan reiän päällä. Pitää nyt vähän rullailla ja kattoa kuumana tilanne, mutta ei toi nyt ihan metsässä pitäisi olla.

Filosofointiahan voi jatkaa sen verran, että jos olisin vaihtanut uudet filsut sinne nyt niin sinne pitäisi laittaa vähän enemmän öljyä. Filttereitähän en vaihtanut kun just ajosuoritteellisesti vähän aikaa sitten vaihdoin ne öljyineen ja tyhjennyspropun puuttumisesta johtuen meni hyvät öljyt harakoille. Ja öljymonttuun :D

Ton öljytason tarkistuksen suhteen voin vetää kanssa sellaisen johtopäätöksen, että sitä pääsee kuin pääseekin katsomaan aika hyvin jahka ei yritä heti öljyn lisäämisen jälkeen kattella vaan antaa öljyjen valua sieltä täyttöputkesta rauhassa alas.

Permatexikin näytti toistaiseksi hyvältä, katotaan sainko tällä kertaa tehtyä pitävän liitoksen sinne askin ja öljypohjan väliin. Itse paukkupullon jätin tällaiseen tilaan:

Kuva

Saan nyt sit nähdä että tuleeko tuolta mitään enää koskaan pihalle...

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 08.06.2019. 21:06

Kävinpä tuossa hätäisesti taas ropaamassa kuskinpuoleista takavaloa kun oli parkki pimeenä. Vispailin tällä kertaa nyt sitten kaapelinippua hieman enemmän ajatuksella, ja ongelma tuntui paikallistuvan liittimeen vaikkei aiemmin siltä vaikuttanutkaan. Tuli mieleen että olisko siellä nyt sitten joku pinni hieman murtunut irti kaapelin päästä tai vastaavaa, mutta tällä kertaa liittimen irroittaessani näky oli tämä:

Kuva

Sieltähän oli selkeesti pari pinniä lähtenyt haneemaan, eli nokkapihdit handuun ja tönäisyt takaisin sisäänpäin -> lukituskynnet naksahtivat vielä paikalleen liitinrunkoon ja sitten näyttikin tältä:

Kuva

Alin noista vasemmalla puolella lähti kyllä takaisin irti suht helpolla härnäämisellä, eli suattaap olla että joutuu käyttää liittimen levällään ja hieman taivutella pinnien lukkokynsiä. Mutta josko nyt selvisikin säikähdyksellä tämän suhteen ettei tarvitsekaan lähteä seuraamaan piuhasarjaa että missä siellä katko olisi.

Tossa kuitenkin tuli sellanen juttu 1kk seisonnan aikana, että radio kuuluu aikalailla surkeesti nyt eli kanavat löytyy selkeesti huonommin kuin aiemmin. Antennihan näyttäisi olevan apparinpuoleisessa takimmaisessa sivuikkunassa ja sieltä lähtee karva kattoverhoilun alle. Onkos näissä tuo kyseinen kaapeli jatkettu jossain kohtaa apparin puolen kick panelin tienoilla kuten esmes ZJ:ssä on? Josko sitä sieltä alkaisi kattelemaan että olisko huonoa liitosta tarjolla vai ei. Toki jos on fiksumpaa ajatusta oireen aiheuttajasta, niin kertokaa ihmeessä :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.06.2019. 21:39

Siinä katossa, verhoilun alla on antennivahvistin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 09.06.2019. 10:49

Tulipa tossa sellanenkin mieleen, että voi siinä antennissa itsessäänkin olla joku katkos joka nyt sitten lämpöisten aikaan laajenee sen verran isoksi että sen johdosta oireilee. Pitänee ottaa luuppi käteen ja katella läpi ne langat...

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 09.06.2019. 12:15

Jaahans, askin öljyt tarkisteltu nyt lämpösenäkin ja uskoisin olevan jiirissä. Jotain mikä ei taatusti ole jiirissä on tuo alusta. Äsken noin 60km/h vauhdista terävämpään hieman sivusta tulevaan monttuun ja _karmea_ death wobble kehiin -> nyt menee sit samantien ne 4 jäljelle jäänyttä palloakin vaihtoon.

Voiko tuo wobble pallonivelien lisäksi johtua:
  • 2" korotetusta alustasta yhdistettynä muuttuneeseen casteriin
  • Magnumin ehkä ei niin laadukkaasta ohjausiskarista
  • Todennäköisesti kevyesti pielessä olevasta aurauksesta
Tuntuupi siltä että budget boosti pitää ainakin lingota mäkeen ja tehdä tämä asia oikein, eli hommata joskus siihen säädettävät tukivarret. Ohjausiskarin tarpeellisuus korostunee väljyyttä sisältävästä alustasta joten mä en nyt ymmärrä miten tuo wobellus tuli nyt esille kun sieltä on melkein kaikki väljä lingottu veks ja vaihdettu tiukkaa tilalle. Eikä toi uusi tarvikeiskari voi olla huonompi vaimennusteholtaan kuin se vanha loppuun ajettu nuhapumppu mikä siellä oli?

Keulankaan ei pitäisi harittaa joka puolestaan edesauttaa teutarointia, että onko nyt tosiaan vaan suosiosta heitettävä budget boosti kuikkaan sen lisäksi että vaihdan ne isot pallonivelet sinne vielä? Muutenkin tosta burget boostista tuli kyllä sellanen huojuva ja vaappuva fiilis, johtunee tietty siitä että massan keskipiste siirtyi ylöspäin mutta kyllä ne kumilervat varmasti tuo oman lisänsä tohon epämääräisyyteen. Tai no jotain polyuretaania ne kiekot ilmeisesti on.

Ihan vimosena tulee vielä mieleen että voiko noi uudet puslat vaan olla sitten mukamas niin pehmeitä että koko pj4ska pääsee elämään niin paljon että lyö tollasen wobelluksen kehiin? En nyt oikein tahdo tota niellä kun ne vanhat puslat oli ihan halki ja päreinä, ja toi katiska ei ikinä ole wobeltanut aiemmin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.06.2019. 20:35

No ensinnäkin jos woblaustaipumusta on, niin ohjausiskaria ei laiteta paikalleen ennenkuin olet varma ettei enää woblaa.

Oletko katsonut panhard.- tangon kiinnitysreiät korissa ja akselissa? Voi olla että olen kysynyt jo aiemminkin, mutta niiden pitää olla täysin jämptit - samoin pulttien sinne puslien sisälle. Mulla on tullut vastaan sellaisia tehdasuusia panhardin ja tukivarren puslia, minkä sisähalkaisija on jopa 1-2mm suurempi kuin pultin halkaisija. Etenkin panhardiin kohdistuu niin suuria voimia, että reikien on PAKKO olla just eikä melkein. Pelkkä pultin ja mutterin puristusvoima ei riitä pitämään panhardia paikallaan jos reiät joka puslissa tai kiinnikkeissä on väljät.

Sama toki pätee osin tukivarren pusliin ja kiinnikeisiin, mutta panhardin eläminen syystä tai toisesta on varmaan yleisin syy woblaukseen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 09.06.2019. 22:23

Kyllä mä ne silmämääräisesti pyöreäksi dumasin kun kamoja vaihtelin, jostain nettikeskustelusta oli jäänyt takaraivoon soikeaksi kuluneet reiät jossain kohtaa akselistoa niin sillä noita tuli "katsottua". En kyllä huomannut että puslan holkkikaan olisi ollut klesa kiinnittäessä, mutta nyt ei kehtaa varmaks vannoa. Kiitti vinkistä!

Tarttee noi vielä kattella kertaalleen läpi, ja kyllä mä nyt vaihdan ne palloniveletkin sinne niin sitten on tasan tarkkaan kaikki vaihdettu. Kattoo nyt sitten että nylppääkö samalla sen 2" korotuksen veks vai ei, pääasia olis että kärri kulkis sivistyneesti tiellä. Hieman kun tuntuisi siltä että voimansiirtoonkin tuli pikku jurnautus pinionin kulmien muutoksesta, niin kai se olis parempi sitten joskus tehdä toi korotus ihan kunnolla niitten säädettävien tukivarsien kanssa. Tämä tuntuis kanssa olevan sellaista puuhaa että rupee fyrkkaa palamaan aika nopeasti kun tekee yhden muutoksen johonkin joka puolestaan vaatii n+10 muuta muutosta :D

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.06.2019. 22:34

Teretere-landiasta tuli paketti tänään himaan, Frantz Ferdinand eiku Ferdinand Bilsteiniä pukkas:

Kuva

Sehän meinas että taas tarttis varmaan tehrä jotain. Safkat duunin jälkeen tauluun, ja eiku talliin naatiskelemaan. Apparin puoli pukin varaan, fillari irti, satula kannakkeineen irti ja sivuun roikkumaan:

Kuva

Ja kun laiska on, niin totesin etten noita aikasemmin vaihdettuja raidetangonpäitä ala irroittelemaan niin seuraavaksi pulttasin navan irti ja nostin vetarinkin pois tieltä. Tässä kohtaa tuli mieleen, että miksi en pultannut vaan napaa irti ja nostanut sitä vetareineen päivineen pois mestoilta? Josko toisen puolen kokeilis laiskotella siihen malliin. Nipparin viritin jousesta löyhästi mestoille raidetangon ympärille, ja helpoiten olin pääsevinäni pitkällä 3/4" räikällä tosta vetarin mentävästä reiästä availemaan yläpallon smudua:

Kuva

Alapallon mutterin jysäytin pulttimopolla auki, ja ylhäällä oli 22mm mutteri kun alhaalla oli 29mm mutteri:

Kuva

Sitten vaan pickle forkkia tai murtohaarukkaa härmäläisittäin kehiin:

Kuva

Ton junttasin ns. monumenttiin, ja pallonivelen pallo lähti pyrkimään kupistansa jännitteen suuntaan. Joka tapauksessa tämä puoli lähti aika helpostikin auki kun tuon haarukan tuonne junttasi, ja sitten antoi olkavarren lenkkeihin pallonivelten kohdilta vähän moukkua pajavasaralla. Alapalloa en siis lähtenyt ulosvetäjällä tai haarukalla härkkimään ollenkaan.

Tässä kohin katsoin sillä silmällä taas ABS anturin kiinnityspulttia johon en tohtinut kajota silloin kun vetarit putsasin ja huolsin. Nyt keräsin rohkeuteni sillä verukkeella että ei ole sitten enää suurensuuri homma nostaa koko olkavarsi kuikkaan ja porata + kierteyttää uusiksi jos se pultti ei aukeakaan. Mr Murphy olisi muuten kuitenkin tullut vääntämään kiekurat koko touhun päälle kasausvaiheessa ja sitten mulla olisi ollut risa ABS anturi ja pultti katki ja hermot ja rystyset verillä ja piuha katki ja ja ja... Hehkutulppien avaamiseen tarkoitettu snadi pulttimopo taas esille, ja sillä pärryyttelin hetken edestakas niin jo lähti auki ilman draamaa tuokin. Räikällä kun olis suoraan vetässy niin olis mahtanut kuulua naks ja sen jälkeen suuri kattaus osaamistani kirosanoista. Noh, katotaan sit miten kuskin puolella käy...

Yläpalloniveltä lähdin irroittamaan ekaksi, ja tohina oli niin kovaa ettei tullut kuvaakaan otettua. Soon taottava silloin ku leka on lämmin, tai näin muistan kuulleeni jostain elämää suuremmasta biisistä aikoinaan! Pallo lähti paukahduksien säestämänä liikenteeseen kun sinne sai kunnon jännityksen päälle, en kerennyt vasaraakaan käteen ottaa. Sama homma sitten alapallolle, paitsi eri suunta. Yläpallo prässätään ylöspäin, ja alapallo alaspäin:

Kuva

Tässä kohdin pääsikin sitten ihmettelemään niitä uusia palloja, ja ihan tyytyväinen olin että tilasin sileät enkä knurled versioita. Tämmöset ne oli paketista ulos kiskastuna:

Kuva

Alapallosta suojakendoomi veks ettei sais kipeetä paikalleen prässättynä, ja tuli todettua että Febin paja ei ole ollut yhtä kitsas vaselinskajan kanssa kuin Sidemin sankarit:

Kuva

Holetsekkien putsi akselin päästä ja ei muuta ku runttaamaan niveltä paikalleen:

Kuva

Taas kävi mielessä isojen poikien jutut, että pitää painaa pohjaan asti. No näin tehtiin ja siinähän se lepäs:

Kuva

Paikalleen prässäyksen jälkeen tietty alapalloon suojakumi takaisin paikoilleen.

Yläpallossa sama meisinki, käytin tollasta pikkasta lattaraudan pätkää tuolla välissä kun on kalteva tuon lenkin alapinta ja mun eBay universal I press all of American SUV ball joints työkalu tahto muuten mennä vähän vinoon:

Kuva

Tämäkin siis paikalla, ruuvasin rasvanipan kiinni ja annoin pikkasen vielä rasvaa prässistä perään:

Kuva

Vetäsin tossa lopputöiks vielä pallonivelten mutterit kiinni, ja pikku pyöristyksellä ft/lb lukemista tuli yläpallon mutterin momentiksi 100Nm ja alapallon 110Nm. Meinasin vielä vetästä ABS anturinkin kiinni kun tajusin että se penteleen peltilärsäke jäi pois yläpallon alta johon se ABS anturin piuha viritellään kiinni. Kello oli sen verta nyt taas että puuhat loppu tähän tältä päivää, eli josko sitten jatkais avaamalla sen yläpallon mutterin ja hieromalla sen piuhatellingin paikoilleen. Sekin oli hieman erikoisessa muodossa versus toinen puoli, että tarttee varmaan vähän oikoa ennen kuin taikinoi paikalleen sen. Josko huomenna taas jaksais harrastaa. Tai sit lottois, voittais hitosti tonniamiljoonaa rahaa ja veis tän Jamantin pajalle jatkohoitoon :D

Kirjoita vastaus