Grand Cherokee 5.9 Ltd

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 14.08.2016. 23:33

Nyt on varmaan hyvä hetki aloittaa jonkinnäköinen projektikertomus tänne, kun edellisestä Jeepistä oli lähinnä ylläpito ja huoltokertomusta offipalstalla...
Melkein voisi sanoa, että uusi Jeepisti on kyseessä, vaikka edellinen XJ ehti ollakkin jo muutaman vuoden.
Nyt on kuitenkin erilainen lähtökohta. XJ kun oli melko reilulla kädellä muokattu offroad käyttöön jo ostaessa.
Se ei myöskään ollut mikään ajonautinto tien päällä ja olisi vaatinut liian monesta kohtaa muokkausta, että siitä olisi mieluisen saanut joten se lähti kiertoon ja tilalle tuli hommattua uusi kulkine, josta pääsee rakentamaan sitten sellaista käyttöön sopivaa.

Kriteerenä oli uutta maasturia etsiessä lähinnä automaatti, bensakone ja jäykät akselit. Tietenkin lompakko asetti myös oman rajansa etsintöihin. Nettiauton vaihtoehdotkin rajoittuivat lähinnä Jeeppeihin ja yhtä ZJ:tä tulikin käytyä koeajamassa, mutta oli hinnoiteltu nettiautoon verrattuna melkein kalleimmaksi ZJ:ksi suomessa ja ei kunnossa ollut kyllä kehumista ja metrejäkin oli taulussa melkein 300 000.
Sitten tuli vastaan tori.fi:ssä kyseinen yksilö, joka oli kohtuullisen vähän ajettu ja siistikuntoisen näköinen ja ainoana miinuspuolena oli, ettei ollut suomen kilvissä ja maahantuonnista ei ollut kokemusta. Toki ihan viime tingassa ennen kaupantekoa tuli muutama vika esille, mutta myyjän kanssa päästiin yhteisymmärrykseen hinnasta ja kauppoihin päästiinkin ja nyt on jälleen Jeeppi pihan täytteenä, kyllä sitä jo pari viikkoa ilman Jeeppiä olikin riittävästi.

Kuva

Sattumoisin kyseinen oli vielä "malliston huipulta" oleva, vaikka ei kasikone edes ollut välttämätön kriteeri minulle. Toki iso plussa :D

Eköhän tässä ole ihan hyvät lähtökohdat safariautolle, vaikka maasto-ominaisuudet tuskin koskaan yltää tuon edellisen XJ:n tasolle. Varustelu ainakin riittää

Ensimmäisenä pitäisi laittaa vikoja kuntoon:
- Happitunnistimien vaihto, kun palaa check engine ja edellisen omistajan mukaan on vian aiheuttaja
- ABS valo palaa myös
- Taka akselista kuuluu kahiseva ääni
- Pakoputki vuotaa

Näiden jälkeen maastokelpoisuuden parantelua
- Korotusta, alkuun täytyy kokeilla XJ:n 3.5" korottavis etujousia ja taakse varmaan korotuspalikoita
- Pitemmät iskarit varmaan täytyy hankkia ja mahdollisesti myös korottavat takajouset
- 31" renkaat olisi kiikarissa ja ajan saatossa vähintään 33", kun projekti etenee
- Vinssi pitäisi hommata ja samalla menee varmaan etupuskuri uusiksi, että kestää myös tunkkaamaan tarvittaessa
- Rubicon expressin Panhardi löytyis jo eteen
- Tukivarret varmaan olisi kans hyvä vaihtaa jämerämpiin ja säädettäviin

Ikävä homma on myös radion toimimattomuus. Enimmän osan ajasta kuuluu pelkkää kohinaa ja näyttö on pimeä. Sen verran kun näyttö on toiminut, niin haku tomii jotenkin oudosti, hyppää taajuutta hakiessa 0,2 välein, että suurinta osaa kanavista ei saa kohdalleen.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä D_Bar, muokattu yhteensä 19 kertaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
rane58
Viestit: 1254
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja rane58 » 15.08.2016. 1:01

Jaahas, tämä ZJ-projekti seurantaan.... :wink:
Taitaa olla aito Ameriikan radio, kuulemma muutkin ihmetelleet ominaisuutta.... :|
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

siffo
Viestit: 164
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja siffo » 15.08.2016. 10:35

Laita vanhat etujouset taakse, niiden pitäisi korottaa se about 3.5" sieltä :)

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 15.08.2016. 14:35

Jos on ameriikan tuonti niin radio toimii oletusarvoisesti vain parittomilla taajuuksilla. Ne kyllä pitäisi kuulua ihan ok joten kokeile irtoantennilla onko vika radiossa vai antennikaapeli poikki jostain

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 15.08.2016. 14:49

siffo kirjoitti:Laita vanhat etujouset taakse, niiden pitäisi korottaa se about 3.5" sieltä :)
Sehän voisi olla ainakin hyvä ensiapu mataluuteen kiitos vihjeestä
rane58 kirjoitti:Jaahas, tämä ZJ-projekti seurantaan.... :wink:
Taitaa olla aito Ameriikan radio, kuulemma muutkin ihmetelleet ominaisuutta.... :|
Ei kannata hengitystä pidätellä postauksia odotellessa. Vanhan talon kunnostusprojekti on tässä yhtäaikaa työn alla.. Rakennetaan hitaasti mutta varmasti :D
Juu. Vähän satunnaisesti toimii juurikin nuo parittomat kanavat. Radio siis menee vaihtoon.. Vielä jaksaa tuota kasikonetta onneksi kuunnella :lol:
Ralusa2006 kirjoitti:Jos on ameriikan tuonti niin radio toimii oletusarvoisesti vain parittomilla taajuuksilla. Ne kyllä pitäisi kuulua ihan ok joten kokeile irtoantennilla onko vika radiossa vai antennikaapeli poikki jostain
Joo. Täytynee tutkia tuota antennipuolta. Antennin on ainakin joku vaihtanut. Myyjän mukaan olisi Saksasta tuotu Ruotsiin, mutta näkyi olleen kolme omistajaa Ruotsin puolellakin


Löytyiskö jostain netistä muuten manuaalia tällaiseen Jeeppiin? Lähinnä kellon asetus on hukassa.
Onkohan kaukosäätimestä ovet lukitessa kuuluvan piipin ääni poiskytkettävissä?
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.08.2016. 5:46

D_Bar kirjoitti:Juu. Vähän satunnaisesti toimii juurikin nuo parittomat kanavat. Radio siis menee vaihtoon.. Vielä jaksaa tuota kasikonetta onneksi kuunnella :lol:
Jenkkituonti luultavasti, niissä on tosiaan parittomilla taajuuksilla ainoastaan taajuuden säätö.
Löytyiskö jostain netistä muuten manuaalia tällaiseen Jeeppiin? Lähinnä kellon asetus on hukassa.
Onkohan kaukosäätimestä ovet lukitessa kuuluvan piipin ääni poiskytkettävissä?
jeepslimited.com -> rekisteröidy ja hae FSM. Löytyy myös muutaman dollarin hintaan virallisena maksullisena pacific coast manual:ilta. Nuo piippaukset yms. on kyllä säädettävissä, samoin hälytin, mutta ei käsittääkseni onnistu kuin Chryslerin DRB3- työkalulla tai vastaavat ominaisuudet tarjoavalla yhteensopivalla laitteella (hinnat muutamia tuhansia euroja). Ja jos Suomessa koitat kysyä valtuutetussa Jeep- huollossa noitten ohjelmointia, niin ei ne apinat siellä mitään osaa - eikä taida edes kiinnostaa.


Taka-akselista kuuluva rahina on noilla kilsoilla mitä todennäköisimmin D44a- taka-akselin tyyppivika, eli poskilaakerit. Niissä yleensä leviää ~150-200tkm kohdalla joko/tai poski- ja pinionin laakerit. Tsekkaa että laakerin ulkokehät eivät ole pyörähtäneet laakeripukkien sisällä.
Pyöränlaakerit toki myös vaihtoehto (ja kohtalaisen tyypillinen myös) - jos niitä vaihdat niin muista tilata (ZJ) Dana35- akselin pyöränlaakerit ja tiivisteet. Noi on käytännössä kaikissa varaosakirjoissa väärin, D44a ZJ:ssä EI käytä perinteisen D44:n laakereita - eikä myöskään ole samat kuin WJ D44a:n.


Etujouset takana korottaa n.3-3,5" kuten jo mainittiinkin. Tukivarret vaihtoon, etenkin malliston painavimman ja tehokkaimman ZJ:n alla metsässä ajaessa ne alkuperäiset rimpulat ei oikein tahdo kestää.. ja ne on kuitenkin jo ihan loppu muutenkin :D
Vaihdelaatikon liemet kannattaa tarkistaa, '98 ZJ:ssä ei ole laatikolle lisäjäähdytintä keulalla (toisin kuin '93-'97 on), ja laatikko käy kesäisessä kaupunkiajossa, kärryä vetäessä tai metsässä ajaessa aivan &%¤%&( kuumana. Ei ole ollenkaan poikkeus että lootan lämmöt nousee kaupungilla tai metsäpolulla pyöriessä jopa yli 120°C asteeseen. Hommaa keulalle riittävän iso laatikon lisäjäähdytin, pysyy lämmöt kurissa. Suosittelen säilyttämään kuitenkin syylarikierron mukana, muuten ei talvella varsinkaan pohjoisen pakkasissa laatikko lämpene tarpeeksi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 16.08.2016. 21:43

Timo L kirjoitti:
D_Bar kirjoitti:Juu. Vähän satunnaisesti toimii juurikin nuo parittomat kanavat. Radio siis menee vaihtoon.. Vielä jaksaa tuota kasikonetta onneksi kuunnella :lol:
Jenkkituonti luultavasti, niissä on tosiaan parittomilla taajuuksilla ainoastaan taajuuden säätö.
Löytyiskö jostain netistä muuten manuaalia tällaiseen Jeeppiin? Lähinnä kellon asetus on hukassa.
Onkohan kaukosäätimestä ovet lukitessa kuuluvan piipin ääni poiskytkettävissä?
jeepslimited.com -> rekisteröidy ja hae FSM. Löytyy myös muutaman dollarin hintaan virallisena maksullisena pacific coast manual:ilta. Nuo piippaukset yms. on kyllä säädettävissä, samoin hälytin, mutta ei käsittääkseni onnistu kuin Chryslerin DRB3- työkalulla tai vastaavat ominaisuudet tarjoavalla yhteensopivalla laitteella (hinnat muutamia tuhansia euroja). Ja jos Suomessa koitat kysyä valtuutetussa Jeep- huollossa noitten ohjelmointia, niin ei ne apinat siellä mitään osaa - eikä taida edes kiinnostaa.
Täytyypä käydä latailemassa

Taka-akselista kuuluva rahina on noilla kilsoilla mitä todennäköisimmin D44a- taka-akselin tyyppivika, eli poskilaakerit. Niissä yleensä leviää ~150-200tkm kohdalla joko/tai poski- ja pinionin laakerit. Tsekkaa että laakerin ulkokehät eivät ole pyörähtäneet laakeripukkien sisällä.
Pyöränlaakerit toki myös vaihtoehto (ja kohtalaisen tyypillinen myös) - jos niitä vaihdat niin muista tilata (ZJ) Dana35- akselin pyöränlaakerit ja tiivisteet. Noi on käytännössä kaikissa varaosakirjoissa väärin, D44a ZJ:ssä EI käytä perinteisen D44:n laakereita - eikä myöskään ole samat kuin WJ D44a:n.
Noita d44a:n ominaisuuksia tulikin googletettua ja ilmeisesti ainoa bolt on ratkasu olis D35, jota ei varmaankaan kannata alkaa vaihtamaan, niin täytynee alkaa akselin huoltokin opettelemaan :)

Etujouset takana korottaa n.3-3,5" kuten jo mainittiinkin. Tukivarret vaihtoon, etenkin malliston painavimman ja tehokkaimman ZJ:n alla metsässä ajaessa ne alkuperäiset rimpulat ei oikein tahdo kestää.. ja ne on kuitenkin jo ihan loppu muutenkin :D
Joo. Tämäkin asia on tuttu jo Xj:stä. Siinä oli rubicon expressin säädettävät varret ja olivat jämäkän oloiset. Miinuksena niissä oli, että niitä tiimalasin mallisia puslia ei saanut kotimaiset myyjät toimitettua, niin tuli siirrettyä ostoa ja lopulta unohtu kokonaan :D
Säädettävät varmaanki tulee hankintaan, niin saa vähän pelivaraa renkaiden sovitteluunkin.

Vaihdelaatikon liemet kannattaa tarkistaa, '98 ZJ:ssä ei ole laatikolle lisäjäähdytintä keulalla (toisin kuin '93-'97 on), ja laatikko käy kesäisessä kaupunkiajossa, kärryä vetäessä tai metsässä ajaessa aivan &%¤%&( kuumana. Ei ole ollenkaan poikkeus että lootan lämmöt nousee kaupungilla tai metsäpolulla pyöriessä jopa yli 120°C asteeseen. Hommaa keulalle riittävän iso laatikon lisäjäähdytin, pysyy lämmöt kurissa. Suosittelen säilyttämään kuitenkin syylarikierron mukana, muuten ei talvella varsinkaan pohjoisen pakkasissa laatikko lämpene tarpeeksi.
Lisäjäähdytin oli myös mulla Xj:ssä ja alkuun oli kätevä automaattinen öljynvaihto sitä kautta, kun edellisen omistajan muoviletku ja klemmari-patentti kerkes muutaman kerran antaa periksi ennen kun ymmärsin vaihtaa kunnollisiin hydrauliletkuihin...
Syökö tämä samaa laatikkoölppää kun aw4. Sitä kun olis kymmenkunta litraa varastossa?

Kaveri muuten testasi tässä kesän helteellä Toyotassa jäähdyttää pelkällä erillisellä lisäjäähdyttimellä laatikkoa ja laatikkohan lämpes enemmän kun syylärinkierron kanssa.. Oliskohan pitäny olla isompi kenno. Vaikka näytti isompikokoselta verrattuna oman Xj:n 14"x21" jäähyyn

Kiitoksia tietopaketista. Valtaosa tiedoista on tullutkin vastaan offipalstalla, mutta nyt on kätevästi yhteenveto nipussa :)
Grand Cherokee 5.9 Ltd

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 16.08.2016. 21:50

Ja lisätään vielä kommenttia, kun on pari päivää tullut ajeltua.

On kyllä mukava ajettava tuommosen rakennetun maasturin jälkeen, missä on ajateltu vaan maasto-ominaisuuksia...
Vauhti vaan meinaa karata kun kulkee niin kevyesti ja hiljaisesti :D mukavasti kerkiää ohi nuista isommista autoista tuolla maantiellä ja kylillä pitää melkein ikkuna auki ajella vaikka vettä sataa ku ei tuo radiokaan toimi :lol:

Ei oo vielä kaduttanut yhtään Xj:n myynti. Katotaan sitte ku pääsee maastoon..
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
rane58
Viestit: 1254
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja rane58 » 17.08.2016. 3:05

JAMANT myi aikoinaan noita Suomenkielisiä ZJ-manuaaleja, itekkin ostin. :wink:

Meinaatko sitä keskusnäytön kelloa?
Siinä on ne kaksi nappulaa joita painelemalla voi vaihtaa ajat, päivät...
-Ylintä pitkään painamalla alkaa tunnit vilkkua, painamalla voi muuttaa oikean tunnin.
-Alempaa painamalla alkaa minuutit vilkkua ja ylimmällä voi muuttaa minuutit oikein..
-Tuollain jatkamalla sitten loputkin ajat viikonpäiviin asti.... :D

Muistaakseni. :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.08.2016. 9:10

Tehtaan FSM on huomattavasti parempi, ja niitä onneksi saa nykyisin varsin helposti ja kohtuuhintaan (/ ilmaiseksi), toisin kuin vielä 5-10 vuotta sitten. Muutaman auton kokemuksen perusteella Haynes/ Chilton/ Alfamer korjausoppaista sanoisin ihan suoraan niin, että ne on parhaita takan/ nuotion sytykkeiksi. Vaikka jotain hyvääkin toki löytyy, niin turhan paljon suoranaisia virheitä ja/tai hölmöjä toimintatapoja niissä valitettavasti on :(
D_Bar kirjoitti:Noita d44a:n ominaisuuksia tulikin googletettua ja ilmeisesti ainoa bolt on ratkasu olis D35, jota ei varmaankaan kannata alkaa vaihtamaan, niin täytynee alkaa akselin huoltokin opettelemaan :)
D44a on oikeasti osittain hyvinkin vahva akseli, kestää välityksen osalta esim. Viperissa :) Niiden akilleen kantapää on jäykkänä mallina se, että banjo tahtoo elää, ja toisaalta poskilaakeripukit on aavistuksen väljällä sovitteella -> jäykässä akselissa on riski että laakerin ulkokehä saattaa pyörähtää + ne syö poski- ja pinioninlakeereita. Jos metsässä meinaa ajaa niin trussi päälle ja vahvemmat vetarit, niin D44a kestää helposti 35" renkaita lukollisena 8) ..koitapa 5.9:llä D35 akselia ja edes 33" kumeja metsässä :lol: :wink:


Jos jonkun akselin tuonne laittaa tilalle, niin Ford 8.8 rakennettuna. ABS:tkin saa pidettyä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 17.08.2016. 23:08

Timo L kirjoitti:
D_Bar kirjoitti:Noita d44a:n ominaisuuksia tulikin googletettua ja ilmeisesti ainoa bolt on ratkasu olis D35, jota ei varmaankaan kannata alkaa vaihtamaan, niin täytynee alkaa akselin huoltokin opettelemaan :)
D44a on oikeasti osittain hyvinkin vahva akseli, kestää välityksen osalta esim. Viperissa :) Niiden akilleen kantapää on jäykkänä mallina se, että banjo tahtoo elää, ja toisaalta poskilaakeripukit on aavistuksen väljällä sovitteella -> jäykässä akselissa on riski että laakerin ulkokehä saattaa pyörähtää + ne syö poski- ja pinioninlakeereita. Jos metsässä meinaa ajaa niin trussi päälle ja vahvemmat vetarit, niin D44a kestää helposti 35" renkaita lukollisena 8) ..koitapa 5.9:llä D35 akselia ja edes 33" kumeja metsässä :lol: :wink:


Jos jonkun akselin tuonne laittaa tilalle, niin Ford 8.8 rakennettuna. ABS:tkin saa pidettyä..
Ehkä jätetään sitten kokeilematta :D
Tuommonen 8.8 saattais olla ihan kohtuudella löydettävissäkin. Katotaan tuleeko minun käytöllä mitään ongelmaa tuon nykysen kanssa. Meidän porukassa on voimansiirron ongelmat ollu kyllä yllättävän vähäisiä yleensäki, vaikka osalla on ihan rooverin heikkona pidettyjä vakioakseleita parin kympin vetareilla varustettuna ja 35" renkailla. Kai se on tuo rauhallinen ajotapa

Tuli testattua 33" renkaita kun sattui olemaan pihalla irtonaisena:

Kuva

Kuva

Yllättävän vähän tuli ulospäin yli lokasuojasta, kun vertaa tuohon Xj:hin, missä nuo oli paikoillaan. Siinä kun on levikettä lisätty 5cm puolelleen ja silti tuli enemmän ulos kaarista
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä D_Bar, muokattu yhteensä 19 kertaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Timo L » 18.08.2016. 11:00

..ja noikin taitaa olla 10" leveällä vanteella?

Mulla oli omassa 5.9:ssä 1.75" budget-boost korotuksella 32" x 11.50" BFG:n mutikat 15" x 8" -12ET vanteilla. Etuvakaaja irrotettuna pystyi ajamaan metsässä kun oli hieman lisätty sisäänjouston rajoitusta ja pyöränkaaria leikattu. Vaihdon reilun vuoden päästä siitä putkimalliset säädettävät tukivarret.
Porukka on laittanut näihin mm. 33 x 10.50 renkaita aikalailla orkkisvanteilla ja pikku korotuksella, ne mahtuu pyörimään kohtalaisen hyvin. 33" on leimakelpoinen hanskalokeron 245/75 R15 rengaspainetaulukon koolla, menee juuri millilleen :)

Jos meinaat metsässä ajaa 33 x 12.50 renkailla, niin joutuu sitten vähän tekemään hommia.. ja viimeistään siinä vaiheessa orkkistukivarret mäkeen, saa vähän venytettyä akseliväliä. Etupyöränkotelot on ZJ:ssä selvästi pienemmät kuin XJ:ssä - lekaa joutuu käyttämään, ja jos haluat kunnolla sisäänjoustoa maltillisella korotuksella niin rälläkkä & hitsauskone on tarpeen.


Mutta jos tämä on käyttöauto minkä rakentaminen ei lähde käsistä, niin sittenhän pärjää ihan bolt-on osilla :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 20.08.2016. 10:23

Ei tainneet olla ihan 10" leveät. Taitaa olla 8" tai 9", mutta en kyllä oo mitannu. Offsetti on melko reippaasti miinuksella...
Käyttöauto on kyllä erikseen ja tästä pitäs tulla jonkinsortin safari ja kakkosauto.
Kyllähän nuo 33" x 12.5" on tavotteena, mutta nyt lähen noutamaan 31" x 10.5 alle.
Tukivarretki menee kyllä vaihtoon, mutta ekana pitäis saada katsastuskuntoon, eli vaihtaa happitunnistin ja tutkia ABS ongelmaa ja korjata tuhiseva pakoputki..

Eilen sain jouset vaihdeltua ja arvelin käyttää takapanhardin irti, että sais jousen helpommin paikoilleen. Se kun näytti rajottavan ulosjoustoa. Pulttihan meni sitte poikki, niin se aiheutti jonkin verran lisätöitä, että sai panhardin takasin.
Etupää nousi jotain 4cm ja takapää 7cm.. Takapää nousi kyllä liikaa tai Etupää liian vähän. On kyllä liian jäykkäkin tuo takajousitus noilla alkuperäsillä etujousilla, mutta niin vähän arvelinki. Pitänee siis tilata uuet takajouset ja varmaanki spacerit etujousiin. Ja iskarithan on kans liian lyhyet, niin neki menee vaihtoon.

Sitten ku pääsee sovittamaan renkaita, niin pitää kattoa tarviiko kaaria muokata, että sopii joustamaan. Jossakin välissä niitä kuitenkin pitää muokata...

Ei tätä taideta ihan bolt-on osilla rakentaa, mutta jos se käsityön jälki vähän vähemmän näkyis kun tuossa Xj:ssä :D
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.08.2016. 19:39

Etujouset on 190lbs./ in, takajouset 160lbs./ in., eli ei niissä kovin paljon ole jousivakiossa eroa.

Jos haluat hyvin kuormaa kantavat ja samalla herkät takavieterit, niin osta Moogin ZJ:hin tarkoitetut progressiiviset (variable rate) etujouset taakse. On meinaan oikeasti hyvät.. itse niillä nyt ajellut parisen vuotta :) Toimii metsässäkin mukavasti takavakaaja kiinnitettynä, kun alkujousto on herkkä ja sitten vähän jämäköityy. Edessä mulla on vastaavat + korotusblokit + vähän (25mm) rakennettu korotusta jousilautasiin (trussi jousilautasten alla).

Aika passeli tuollainen ~75mm korotettu alusta, ei ole liian korkea eikä liian matala.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 20.08.2016. 22:53

No ei kyllä sitten pitäis noin selkeää eroa tuntua. Pitänee hommata riittävän pitkät iskarit ja palikat etupäähän ja testailla vielä tulisko tasapainoisempi. Saattaahan se olla, että iskarista loppuu ulosjousto jo katukivetyksestä viistosti ajaessa kun heilauttaa tuo takapää kyseisessä tilanteessa aika napakasti. Iskarin alapää kun oli irti, niin näytti olevan vain 2-3cm ulosjoustovaraa ja iskarin suojakuorenkin sai kuoria paljain käsin irti :D

Vanteitakin mittasin minkä rengas päällä pystyy, niin 8" tai 8.5" on leveyttä ja backspace aikalailla 3" luokkaa olisi

Sitten katselin tukivarsisettejä, jossa olisi kaikki varret, niin

4x4partsilta saisi 890 €:lla http://www.4x4parts.fi/alustan-osat/132 ... results=16

ironman4x4fab.com antoi facebookin kautta tarjouksen tälläisista: http://www.ironman4x4fab.com/Products/STD-ULCA-MOB.html
Samaa sarjaa kaikki 8kpl tukivarsia pitäisi hinnan jäädä 1000€ rahteineen ja veroineen

Kun taas tälle: http://www.ebay.com/itm/Adjustable-Cont ... yb&vxp=mtr
jäisi hintaa jotakin 750€

Valinnan vaikeus :D Nuo ulkomailla tarjolla olevat on kumipuslilla ja 4x4 partsin sarjassa on toisessa päässä flex jointit. Täytyy toki ennen tukivarsien hommaamista katsastella ja verotushommat hoitaa Jeepistä ja kattoa pitääkö ootella veronpalautuksia :D
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Kirjoita vastaus