Grand Cherokee 5.9 Ltd

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.08.2017. 20:54

D_Bar kirjoitti:Samaten tuo Re:n panhardin pallonivel on mennyt väljäksi jo parin tuhannen kilometrin jälkeen ja siihen pitäisi uus hommailla, mutta epäilyttää tuo nopea kuluminen...
Mikä panhardi sulla on edessä? Se heavy-duty malli missä on kiinnike ja panhardi, vai sellainen mikä tulee orkkispaikalle? Jos tuo jälkimmäinen, niin heitä se hevonpersiiseen, tai ainakin tee sille kunnollinen kiinnike ja vaihda se uniball- pää johonkin laadukkaaseen flex jointiin.

Jos taas on jo flex- joint tyyppinen, niin ihmettelen mikä mättää, kun tuo RE:n nivel pitäisi kestää ihan kohtalaisesti.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 15.08.2017. 8:36

Timo L kirjoitti:
D_Bar kirjoitti:Samaten tuo Re:n panhardin pallonivel on mennyt väljäksi jo parin tuhannen kilometrin jälkeen ja siihen pitäisi uus hommailla, mutta epäilyttää tuo nopea kuluminen...
Mikä panhardi sulla on edessä? Se heavy-duty malli missä on kiinnike ja panhardi, vai sellainen mikä tulee orkkispaikalle? Jos tuo jälkimmäinen, niin heitä se hevonpersiiseen, tai ainakin tee sille kunnollinen kiinnike ja vaihda se uniball- pää johonkin laadukkaaseen flex jointiin.

Jos taas on jo flex- joint tyyppinen, niin ihmettelen mikä mättää, kun tuo RE:n nivel pitäisi kestää ihan kohtalaisesti.
Sellainen pallonivel siinä on, ei flex jointtia, mutta kiinnike on kyllä tehty niin, että tulee kiinni läpipultilla rautojen väliin.

Kuva

Olen koittanut etsiskellä, että mikä tuohon kävisi tilalle, mutta ei oikein löydy varmaa tietoa
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä D_Bar, muokattu yhteensä 19 kertaa
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.08.2017. 11:28

Kuva ei näkynyt, mutta jos sulla on se kokometallinen uniball niin ei se tule kestämään pitkään katukäytössä. Parhaimmatkin uniballit loppupeleissä hajoaa aika äkkiä vaikka kuinka rasvaisi, etenkin jos niille ei tee jotain "suojapussia" että vaseliinit pysyy jotenkin sisällä ja paska ulkona. Enkä todellakaan usko että RE laittaisi mitään oikeasti laadukasta uniballia tuohon panhardiin mukaan.

Katso huvikseen millä kierteellä se on? En nyt ulkoa muista, mutta veikkaisin että on joko 7/8" tai 1" tiheäkierre siellä putkessa? Jos on jompikumpi noista, niin pitäisi löytyä flex jointteja :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 16.08.2017. 8:40

Timo L kirjoitti:Kuva ei näkynyt, mutta jos sulla on se kokometallinen uniball niin ei se tule kestämään pitkään katukäytössä. Parhaimmatkin uniballit loppupeleissä hajoaa aika äkkiä vaikka kuinka rasvaisi, etenkin jos niille ei tee jotain "suojapussia" että vaseliinit pysyy jotenkin sisällä ja paska ulkona. Enkä todellakaan usko että RE laittaisi mitään oikeasti laadukasta uniballia tuohon panhardiin mukaan.

Katso huvikseen millä kierteellä se on? En nyt ulkoa muista, mutta veikkaisin että on joko 7/8" tai 1" tiheäkierre siellä putkessa? Jos on jompikumpi noista, niin pitäisi löytyä flex jointteja :D
Jostain syystä ketjun alussa olevat kuvat on kadonneet näkyvistä ja sieltä kopioin linkin, mutta juurikin kokometallinen se on..
Tutkin asiaa ja vasenkätinen 3/4 -16 olisi ilmeisesti kierre tuossa
Grand Cherokee 5.9 Ltd

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 19.07.2018. 17:46

Tämän kanssa on ollut hiljaiseloa tuon viime syksyn jälkeen...
Marraskuussa laatikko lämpeni kun syylärissä meni laatikon litkujen kierto tukkoon. Talvella lähinnä pihalla siirtelyä ja sitten keväällä ohitin syylärin kokonaan laatikon nesteiden kierrosta ja vaihdoin laatikkoon öljyt. Pientä huuhtelua tein samalla jäähdyttimen letkun kautta ja kokonaisuudessaan noin 12l meni atf:ää.
Pari päivää kaikki ajelut ajoin Jeepillä ja katosi ykkösvaihde kokonaan. Alamäkeen pääsi sen verran, että vaihtoi kakkoselle ja jälkeen pääsi ajamaan kotiin normaalisti kunhan ei pysähtynyt. Sen seurauksena pudotin laatikon irti ja se siirtyi tallin pöydälle...
Tämän jälkeen menikin illat nettiautoa selaillessa, että minkä kakkosauton sitä laittais kesäksi/syksyksi Jeepin tilalle ja sattui sellainen vahinko, että kotikylään ilmestyi myyntiin edullinen WJ 2.7 dieselkoneella ja koeajollakaan ei mitään mainittavaa löytynyt, joten eihän sitä voinut olla ostamatta ja saattaahan siinä nyt käydä niin, että sille löytyy tilaa pihasta myös ZJ:n liikkeelle saamisen jälkeenkin :oops:
Grand Cherokee 5.9 Ltd

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 19.07.2018. 18:24

Nyt sitten sai aikaiseksi kurkata, että mitä laatikon sisältä löytyy.

Tuossa laatikkoa ulkopuolelta puhdistaessa löytyi kopan päältä valkosella tussilla kirjoitettuna 46RE. Onkohan tähän vaihdettu laatikko joskus kun vähän epäilyttää, että ei olisi tehtaan jäljiltä tuollaisia merkintöjä?

OD:n puolelta ei purkuvaiheessa löytynyt mitään ihmeellistä. Iso hammastettu rengas oli jonkin verran tehnyt jälkeä kuoreen ja ulostuloakselin laakeri takerteli hieman.

Kuva

Miettiessäni sopivaa työkalua OD:n kytkimen kasaan prässäämiseen sattui laatikossa vastaan tuollainen öljynsuodattimen avain ja se sopikin tehtävään varsin mainiosti.

Kuva

Sitten itse laatikkoa purkaessa aloin miettimään, että mitä meni pieleen kun sisäänmenoakselin mukana tuli kaikki mukana tuota väliakselia (intermediate shaft) myöten. Kaikissa ohjeissa ja purkuvideossa kun planeetat ja väliakseli jää vielä kuoren sisälle... Siinä kun aikani ohjetta selasin ja videoita kelailin edestakaisin, niin totesin että täytyyhän niiden nyt irrota toisistaan kun ei mitään lukkorenkaita yms. kiinni pitävää osaa missään näkynyt ja kyllä se lopulta lähtikin vaati vain vähän nitkuttamista ja voimaa.

Etummainen rumpu on irti, mutta taempi rumpu ja planeettapyörästöt eivät meinanneet siis irrota toisistaan:
Kuva

Tämän jälkeen purku sujuikin ohjeiden mukaisesti. Mitään isompaa vauriota ei ainakaan vielä löytynyt, kun kytkinpakat on vielä avaamatta. Vaikkakin planeettojen hampaissa näkyi jonkun verran jälkiä ja myös planeettojen rungoissa oli koloja ja naarmuja:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Grand Cherokee 5.9 Ltd

watukka
Viestit: 18
Liittynyt: 14.07.2018. 12:54
Paikkakunta: VARKAUS

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja watukka » 21.07.2018. 13:24

Kivan näkönen pirssi.. varsinkin noilla 33" renkailla.

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Grand Cherokee 5.9 Ltd

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 23.07.2018. 14:25

watukka kirjoitti:Kivan näkönen pirssi.. varsinkin noilla 33" renkailla.
Kiitos!

Tykkään kyllä muutenkin... Vielä kun saisi rakennettua joku päivä valmiiksi
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Kirjoita vastaus