YJ:n ehostelua
Re: YJ:n ehostelua
Vihdoin saatu lämpö pohjolan talliin , joten pientä päivitystä.
Laturi vaihdettu ja runkopalkin korjausta.
Pohjapanssarin pulttien mutterit(runkopalkin sisällä) pyöri tyhjää ja keskimmäiset oli ruostunu irti.
Tein tällaisen korjauspalan.
Pala leikattu palkista.
Valmis.
Huomenna yritän tehdä toisen puolen.
Laturi vaihdettu ja runkopalkin korjausta.
Pohjapanssarin pulttien mutterit(runkopalkin sisällä) pyöri tyhjää ja keskimmäiset oli ruostunu irti.
Tein tällaisen korjauspalan.
Pala leikattu palkista.
Valmis.
Huomenna yritän tehdä toisen puolen.
Re: YJ:n ehostelua
Runkopalkki korjattu, Pakosarja vaihdettu.
Kaksi viikkoa tapellut nopeusmittarin kanssa. Muuten toimii mutta matkamittari ei pelitä.
Uusi mittari näkyy myös kirkkaassa autingonpaisteessa. Täytyy tyytyä pelkkään nopeusnäyttöön, kunnes joku palstalainen auttaa
Arduino UNO ja Nokia5110 näyttö.
Video linkki.
https://1drv.ms/v/s!ArPjqL-hAiyipmjEsUg_VFv-Uuaj
https://1drv.ms/v/s!ArPjqL-hAiyipmqh-1qjfZDQAJ2U
ps:Arduinon koodi ZIP:tiedostona ==> https://1drv.ms/u/s!ArPjqL-hAiyipmvwfcR4fxVsDqeh
Kaksi viikkoa tapellut nopeusmittarin kanssa. Muuten toimii mutta matkamittari ei pelitä.
Uusi mittari näkyy myös kirkkaassa autingonpaisteessa. Täytyy tyytyä pelkkään nopeusnäyttöön, kunnes joku palstalainen auttaa
Arduino UNO ja Nokia5110 näyttö.
Video linkki.
https://1drv.ms/v/s!ArPjqL-hAiyipmjEsUg_VFv-Uuaj
https://1drv.ms/v/s!ArPjqL-hAiyipmqh-1qjfZDQAJ2U
ps:Arduinon koodi ZIP:tiedostona ==> https://1drv.ms/u/s!ArPjqL-hAiyipmvwfcR4fxVsDqeh
Re: YJ:n ehostelua
Ei auennut yksikään linkki....
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: YJ:n ehostelua
Mulla kyllä aukee linkit vaikken ole kirjautunut sisään tililleni. Kokeilin kahdella koneella ja täällä kyllä toimi. En osaa sanoa missä vika.
Re: YJ:n ehostelua
Vasen takapyörän laakeri ja molemmat takajarrusylinterit uusittu. Tasapainoitin takakardaanin letkuklemmareilla ja pääsin eroon pienoisesta tärinästä. Nyt voi ajaa 80-100 ilman että täristää. Omasta mielestäni hyvä suoritus tällaiselta autolta. Etukardaanin kulman sain asteen tarkkuusella kohdilleen.
Tämä taitaa muutua vähitellen CITY MAASTURIKSI .
Tämä taitaa muutua vähitellen CITY MAASTURIKSI .
Re: YJ:n ehostelua
Kelit muuttuu pikkuhiljaa suotuisiksi rekentelulle. Nyt aloitin vihdoin taka jousien muokkaamisen. Asiasta niin monta mielipidettä kun käyttäjää, mutta nyt lähti SOA takaata.
Homma ei tietenkään mennyt aivan heittämällä. Takakardaania joutui lyhentämään, iskarit oli liian pitkät ym. Taka-akselin pohjaanlyöntikumit pitäisi vielä saada paikalleen ja sitten maastossa koeajo. Loppu hienosäätö tehdään koeajon jälkeen.
Tänään on tarkoitus tehdä paineilma kompuralle ja säiliölle telineet.
Homma ei tietenkään mennyt aivan heittämällä. Takakardaania joutui lyhentämään, iskarit oli liian pitkät ym. Taka-akselin pohjaanlyöntikumit pitäisi vielä saada paikalleen ja sitten maastossa koeajo. Loppu hienosäätö tehdään koeajon jälkeen.
Tänään on tarkoitus tehdä paineilma kompuralle ja säiliölle telineet.
Re: YJ:n ehostelua
Paineilmapuoli valmis. Minulla on kaksi erilaista painekytkintä tuohon kompuraan, toinen sammuttaa n2.5bar ja käynnistyy n2bar, toinen sammuttaa 8bar ja käynnistyy n6.5 bar. Ihanteelinen olisi n3-4bar On/Off, vaan mistä semmoisen löytäisi?
Re: YJ:n ehostelua
Viime Kulmakorven käynnin jälkeen auto rupesi temppuilemaan. Kävi "raskaasti" ja sammuili välillä. Tulpat mustat ja nokiset.
Polttoainepaineen mittaus, tuloksena rikkoontunut mittari. Mittarin neula pamahti rajoitinta vasten ja lähes kiertyi sen ympäri, nyt näyttää irrallaan 0.4psi (asteikko 0-15psi).
Lopulta vika löytyi.
Paluu letku puristuksissa. Toinen mittari näytti 6.5bar kun kuuluisi olla n0.8bar.
Nyt on sekä meno että paluu 10mm kuparia.
Meno putki suojattu runkokosketuksilta.
Polttoainepaineet jälleen normaalit ja auto toimii.
Hyvää kesää kaikille
Polttoainepaineen mittaus, tuloksena rikkoontunut mittari. Mittarin neula pamahti rajoitinta vasten ja lähes kiertyi sen ympäri, nyt näyttää irrallaan 0.4psi (asteikko 0-15psi).
Lopulta vika löytyi.
Paluu letku puristuksissa. Toinen mittari näytti 6.5bar kun kuuluisi olla n0.8bar.
Nyt on sekä meno että paluu 10mm kuparia.
Meno putki suojattu runkokosketuksilta.
Polttoainepaineet jälleen normaalit ja auto toimii.
Hyvää kesää kaikille
Re: YJ:n ehostelua
Nyt meni hifistelyksi. On tuolla vanhalla suuttimella jo ikää, joten samalla kun stefat vaihto niin uusi suutin ja polttoainesuodatin.
Re: YJ:n ehostelua
Koeajon jälkeen todettu seuraavaa.
Käynti tasaisempaa.
Reagoi kaasuun entistä paremmin.
Jaksaa 5vaihteella entistä paremmin.
Saattaa vaikuttaa jopa kulutukseen (päästöihin).
Yhteenvetona erittäin kannattava investointi.
Käynti tasaisempaa.
Reagoi kaasuun entistä paremmin.
Jaksaa 5vaihteella entistä paremmin.
Saattaa vaikuttaa jopa kulutukseen (päästöihin).
Yhteenvetona erittäin kannattava investointi.
Re: YJ:n ehostelua
Talvi ja pakkanen. Nyt on aikaa suunnitella moottorin jäähdytystä. Autossa on tuollainen virtasyöppö sähköflekti ja ensi kesäksi oli tarkoitus tehdä lämpötilan mukaan säätyvä järjestelmä. Sattui löytymään tuollainen Ford Transitin flekti paketti ja siitä se sitten lähti.
Wranglerin koneen lämpöantutilta tiedot flektin ohjaukselle koitan ensin asetuksilla 220-250 Ohm +90ast ja 10%=flekti pyörii hitaasti ja nostaa kierroksia kunnes 185 Ohm lukema saavutettu=täysillä.
tuossa pari tube videoo kokeiluista. Ensimmäisessä videossa testasin potentiometrillä ja toisessa samat asetukset manuaalisesti flektin ohjaukseen.
Video1
https://youtu.be/xgJ5AgbRgTk
video2
https://youtu.be/uNBtQi9PYZQ
Seuraavaksi pitää paketti saada mahtumaan autoon .
Wranglerin koneen lämpöantutilta tiedot flektin ohjaukselle koitan ensin asetuksilla 220-250 Ohm +90ast ja 10%=flekti pyörii hitaasti ja nostaa kierroksia kunnes 185 Ohm lukema saavutettu=täysillä.
tuossa pari tube videoo kokeiluista. Ensimmäisessä videossa testasin potentiometrillä ja toisessa samat asetukset manuaalisesti flektin ohjaukseen.
Video1
https://youtu.be/xgJ5AgbRgTk
video2
https://youtu.be/uNBtQi9PYZQ
Seuraavaksi pitää paketti saada mahtumaan autoon .
Re: YJ:n ehostelua
Vihdoin oli tallissa siedettävä lämpötila ja pääsin "flekti projektin" kimppuun. Vanha sähköflekti pois ja FoMoCo tuplaflekti tilalle.
Tämä flekti valikoitui monien joukosta, esim VAG:n flektit sain pyörimään halutulla nopeudella, mutta vain max 90s, minkä jälkeen pyörivät täysillä.
Tämän voi tietenkin ohittaa ohjelmallisesti pätkimällä signaalia esim 60s pätkissä.
Päädyin kuitenkin tähän helpompaan ratkaisuun.
Tässä FoMoCo:ssa ei sitä ongelmaa ole.
Seuraavaksi on sähköjen vuoro. Testipenkissä toimi hyvin, nähtäväksi jää toimiiko autossa
Paketti kasattuna.
Mahtui sittenkin.
Tämä flekti valikoitui monien joukosta, esim VAG:n flektit sain pyörimään halutulla nopeudella, mutta vain max 90s, minkä jälkeen pyörivät täysillä.
Tämän voi tietenkin ohittaa ohjelmallisesti pätkimällä signaalia esim 60s pätkissä.
Päädyin kuitenkin tähän helpompaan ratkaisuun.
Tässä FoMoCo:ssa ei sitä ongelmaa ole.
Seuraavaksi on sähköjen vuoro. Testipenkissä toimi hyvin, nähtäväksi jää toimiiko autossa
Paketti kasattuna.
Mahtui sittenkin.
Re: YJ:n ehostelua
Koeversio versio laitteesta autossa. (Arduino UNO R3 ja XY-LPWM pulssigeneraattori).
Seuraavaksi listalla
-Koekäytä kesän, jos ei ongelmia hanki Arduino pro mini tai vastaava pienempi laite ja asenna se koelaudan alle.
Koekäytin konetta ilman flektiä jotta sain tarkistettu vastuksen lukemat eri lämpötiloilla.
Asetusten tarkistus kylmä kone jne...
Lopuksi kytkin flektin , SE TOIMIIIIII sittenkin.
Seuraavaksi listalla
-Koekäytä kesän, jos ei ongelmia hanki Arduino pro mini tai vastaava pienempi laite ja asenna se koelaudan alle.
Koekäytin konetta ilman flektiä jotta sain tarkistettu vastuksen lukemat eri lämpötiloilla.
Asetusten tarkistus kylmä kone jne...
Lopuksi kytkin flektin , SE TOIMIIIIII sittenkin.
Re: YJ:n ehostelua
Polcar levikkeet asennettu.
Hyvä on auton seistä pressutallin suojassa
Hyvä on auton seistä pressutallin suojassa
Re: YJ:n ehostelua
Lämpösensori asennettu, kiitos Jamant kun sain liittimen kaupanpäälle.
Hieman jännitti tehdä tuollaista kartio kierrettä. Hyvin onnistui, nyt flekti käynnistyy hitaalla n100ast ja alavesiletkun termari kytkeytyy n103ast.
Mikäli tämä ei vielä riitä, täydet kierrokset lähtee n110ast.
Lisäksi tulossa kojelautaan pakkosyöttö nappi jolla saa sellaiset keski-kierrokset päälle(esim kesällä maastossa ajaessa).
Hieman jännitti tehdä tuollaista kartio kierrettä. Hyvin onnistui, nyt flekti käynnistyy hitaalla n100ast ja alavesiletkun termari kytkeytyy n103ast.
Mikäli tämä ei vielä riitä, täydet kierrokset lähtee n110ast.
Lisäksi tulossa kojelautaan pakkosyöttö nappi jolla saa sellaiset keski-kierrokset päälle(esim kesällä maastossa ajaessa).