Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 24.02.2017. 16:43

Hain mätänetistä peräöljyä ja kyl sinne semmone 500-600ml hujahti. Tänään vähän tutkin tarkemmin ja ei nyt mitään erikoisen kovia välyksiä tunnu takana olevan kun koitti rengas kiinni heilutella. Eli laakeri ilmeisesti ihan ok mutta kun akseli täytyy nykästä pihalle niin samallahan tuon laakerinkin uusii. Jamantin sivuilla olikin ihan ohjeet vaihto operaatioon mutta täytyy pohtia että veisikö johonkin korjaamoon tuon vaihdettavaksi kun ei ihan kaikkia työkaluja operaatioon löydy itseltä. Perkule että voikin ärsyttää tämäkin..

Tässä muutama huono kuva vuotavasta akselista...
Kuva

Kuva

Kuva

Ainiin... Meinasin että olenko tulossa hulluksi vai onko Rändi transformeri kun on alkanut hetken kuluttua käynnistyksestä piippailemaan minulle. 6xpiippaus tulee, mitäköhä se koittaa kertoa mulle ? Niiiiin ja lämpömittarikin on jeepistä ruvennut sekoilemaan kun näyttää olevan n.-10 astetta pakkasta kokoajan enemmän kuin oikeasti on.

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 04.03.2017. 22:06

Turhautumisesta selvittyäni päätin että eihän Rändiä nyt voi ihan kenen tahansa käsiin päästää joten vaihdoin stefan + laakerin samaan syssyyn itse.
Tämä viikko ollut lomaa ja lähdettiin perheen kanssa risteilylle maanantaina niin samalla hain parinkympin liukuvasaran itselleni biltemasta. Laivalta kotiin päästyä aloitin keskiviikkona perän purku operaation. Eihän siinä kun pers auki ja öljyt valutteli pois. Sit käänteli kardaanista perän oikeaan asentoon että pääsi käsiksi "keskitapin" pulttiin. Tässä kohtaa tosin löysin aukon työkalu katraassani, ei löytynyt 1/4" lenkkiä tai hylsyä.

Pers auki
Kuva

Seuraavana aamuna hain Tarvikeavusta oikean kokoisen lenkkiavaimen ja pääsi purkamaan perän ja akselin pois, tämähän kävi aika helposti. Pultti pois ja sitten jouduin vähän vielä kääntämään kardaania että sain keskitapin pois. Sit painaa vain akselia sisään päin ja C-klippi putosi pois ja akselin sai vedettyä ulos. Seuraavaksi pääsin kokeilemaan uuden karheaa liukuvasaraani. Nooo ei siitä mitään tullut vasaran mukana tulleilla hilppeillä joten joutui mätänetistä lähtä hakemaan ulosvedintä.
Ulosvetimen saatuani ihmettelin millä sen naittaisi liukuvasaraan kiinni. Hokasin että tallissahan on hitsikone ja vähän hiomalla ulosvetimen sitä keskipulttia se mahtuu hyvin yhteen vasaran mukana tulleeseen "kierremuutoskalikkaan" sisälle. Ei muutakun rälläkkä laulamaan ja pikku kemppiliimaus ja kas kas sai paikuteltua stefan ja vanhan laakerin irti.

Työkalu
Kuva

Laakeri ja stefa irti.
Kuva

Akseli näytti ainakin omaan silmään olevan ihan hyvässä hapessa. Seuraavaksi ei muutakun tuoretta tilalle. 41mm hylsy toimi hyvänä apuna että sai laakerin kohdilleen. Seuraavaksi varovasti koputteli vasaralla stefan paikoilleen.

apuvälinen
Kuva

Voisin sanoa että vika oli stefassa aika 100% varmuudella koska tuntui aika "jäykältä" painaa akseli sisään kun uudet hilppeet oli paikoillaan. Jämäkkä se oli kyllä vetää uloskin kun oli laittanut c-klipin paikoilleen :D Sitten tuli putsailtua tiiviste jämät pois perssiistä ja kannesta. Mustaa silimakoonia samaa jota käytin vesipumpun yhteydessä kanteen ja tasaisesti kiristelemään kantta takaisin perssiiseen.

Kansi paikoillaan
Kuva

Meinasin antaa rauhassa jämiä huomiseen ja laitan huomenna öljyt sisään perään vasta. Sit pääseeki koelenkille ja viimeistään maanantaina toteamaan että menikö päin prinkkalaan vai saiko jälleen kerran jotain korjattua ihan itse :shock:

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 11.03.2017. 23:01

Nyt on tuntunut Rändi pelaavan ihan hyvin niin pääsinhän vähän "harrastamaankin" pelkän korjaamisen sijaan. Viime kesänä tehty 3" pakoputki ollut minulle pettymys koko olemassa olonsa ajan. Löysin tallista vanhan simonsin pikku vaimentimen tosin 2,5" ja siintä tuli idea tehdä putki taas uudestaan.
Eli nyt 2,5" änkkäri on katalysaattorin paikalla ja siintä vain 3" putkea loppuun asti. Täytyy sanoa että kyllä itsellä ainakin muuttui ääni maailma kerta heitolla parempaan suuntaan. Nyt tuntuu että konehuoneessa on V8 eikä aja mitään "priussia" :D

Tällä kertaa ei ole kuvia harrastelusta tarjota mutta jos kelpaa niin alla olevasta linkistä voi katsoa muuttuiko äänet yhtään.
Jokin aika sitten hankin action kameran niin nyt oli hyvä ottaa vähän "matskuu" ja harjoitella editointia.
https://www.youtube.com/watch?v=SEMyl3fSAdc

Ps. Pahoitteluni videon karmeasta "ralli-englanti" selostuksesta :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1163
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.03.2017. 0:18

Varmaan tarttis kuitenkin katalysaattorinkin jos meinasit leimata auton.. etenkin, kun katin poistosta ei oikeastaan ole minkään sortin hyötyä ylipäätään. Hyvin läpivirtaava katti niin pysyy äänet ja virtaus kunnossa. Esim. US Partsista saa Magnaflown 3" sisään-ulos (rosteri) katin n.100€ hintaan. Ei mielestäni paha ollenkaan, ja toimii oikein hyvin :)

Millainen oli vanha 3" vaimennin? Joku villavaimennin missä mölyt kulki kiemuroiden kautta pöntön läpi? Tuo 2.5" Simons on varmaan suoralla putkella oleva villavaimennin?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 14.03.2017. 18:36

Timo L kirjoitti:Varmaan tarttis kuitenkin katalysaattorinkin jos meinasit leimata auton.. etenkin, kun katin poistosta ei oikeastaan ole minkään sortin hyötyä ylipäätään. Hyvin läpivirtaava katti niin pysyy äänet ja virtaus kunnossa. Esim. US Partsista saa Magnaflown 3" sisään-ulos (rosteri) katin n.100€ hintaan. Ei mielestäni paha ollenkaan, ja toimii oikein hyvin :)

Millainen oli vanha 3" vaimennin? Joku villavaimennin missä mölyt kulki kiemuroiden kautta pöntön läpi? Tuo 2.5" Simons on varmaan suoralla putkella oleva villavaimennin?
Joo tääl päin on nii ahdasmielisiä katsastus setiä että ei näil mölyil leimaa antaisi varmaa. Seuraavaa leimaa varten vaihdan vanhan putken takas. Toi mun katalysaattori on magnaflow oma mut joku 2" tai sinnepäin. Vähän tulee minusta "alavääntöä" lisää kun ei ole katalysaattori ?

3" vaimennin ei oo ihan suora mut läpi näkee kumminkin. Simonssin sekin on. Oli minusta aivan turhan konservatiivinen, Rändi oli ku hybridi :D tää 2,5" on suora ja pituutta änkkärillä mahtavat 25cm. Rahaa kun haluaisi tuhlata niin huvittaisi vetää molemmille puolille oma putki. Samaan sit paremmat pakosarjat(jenkkifoorumit kerto et hankala löytää viripakosarjoja tähän) Tosin on aika ahdas tuo kuskin puoli etukardaanin kohdalta laittaa putkea tulemaan auton alle.
NOOH Uneksiahan pitää...

Avatar
Timo L
Viestit: 1163
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.03.2017. 19:24

Ainoat suoraan sopivat peltisarjat on Doug Thorleyn midlengthit, ja nimenomaan ZJ:hin tarkoitetut. Maksaa 750$ + lähetyskulut, tulli & alv.
Modaamalla menee aika hyvin esim. Dodge Dakota RT:n (missä siis on 5.9) shortyt, ja muutama muukin. Niitä saa alkaen pari sataa taalaa per sarja. Toki midlengthit tai täyspitkät olisi parempia, mutta vakiokoneen kanssa nyt oikeastaan aika sama.

Mulla on tuollaiset dakota rt:n shortyt itse modattuna, 2,5" downpipet, ja y-haarasta taakse 3" putki. Magnaflown vapaavirtauskatti, flowmasterin 3" delta50- sarjan kammiovaimennin (eli vain kammiot, ei villaa sisällä) ja 45° mutka alas ennen taka-akselia. En ole nähnyt mitään tarvetta aidolle tuplaputkelle.. eikä se oikein edes mahtuisikaan :D

edit: Tuossa alukansilla ja lievällä virinokalla, mutta ei kuulostanut kovin paljon erilaiselta vakionokalla ja vakioilla valurautapakosarjoilla.
https://youtu.be/_7Eju3zOW7c
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

nikked
Viestit: 51
Liittynyt: 08.12.2015. 11:03
Paikkakunta: Kotka

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja nikked » 14.03.2017. 21:31

: Tuossa alukansilla ja lievällä virinokalla, mutta ei kuulostanut kovin paljon erilaiselta vakionokalla ja vakioilla valurautapakosarjoilla.
https://youtu.be/_7Eju3zOW7c
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härp


Hyvältä kuulosti !

Näin ymmärsin itekki et ei oo ku yks suoraan käyvä sarja. Nooh voi olla et on parempi olla "virittelemättä liikaa". Täytyy aina visioida kaikenlaista et pysyy mieli virkeänä. Tällä hetkellä mielessä pyörii:
  • -kaarilevikkeiden teko
    -Mahdollisesti uusi väritys autoon
    -Snorkkeli
    -isommat pyörät
    -leveemmät vanteet
    -vähän korkeutta lisää
    -lisää poppivehkeit
    -unohtamatta repsikan helmapalkin paikoilleen laittoa
    -etupuskuri uusix
    - takapuskuri uusix
    -sumuvalojen kytkentä
    -eri huolto toimenpiteet

Avatar
Timo L
Viestit: 1163
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.03.2017. 10:53

Kyllä Dodge Dakota R/T:n shorty- sarjat saa sopimaan pellin alle, vaikka tiukkaa onkin :lol:

Kuskin puolella joutui hieman viistämään kollektorin kylkeä (n.1cm, ei haittaa mitään), ja siirtämään downpipen mutkaa muutama sentti taaemmas. Matkustajan puolella teoriassa mahtuu, käytännössä kun kone kaasua painaessa heiluu, niin se osuu koriaisan kylkeen. Olisi pitänyt vähän muokata 4.- ja 8. pyttyjen primääriputkien yhtymäkohtaa kollektorin kyljeltä. Sentin lisätila olisi varmaan riittänyt. Toinen vaihtoehto olisi viistää ko. kohdalta korista pieni pala ja paikata. Jos on hitsausvehkeet, niin tuolla tavalla saa kyllä hyvin kohtuuhintaan toimivat röörit.
Kaveri juuri tilasi Summitracingistä niiden omat Moparin vanhemman LA- koneen "block hugger" peltisarjat, missä on downpipe:ien lähdöt keskellä. Nekin kuulemma saa toimimaan.. selviää kuukauden sisään miten helposti.

Tässä nämä omat muokatut versiot paikallaan. Löytyy joitain kuvia muokkauksista jos tarvitset.

Kuva

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus