Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 08.04.2016. 23:00

Ei nyt ole mikään rakentelupäivitys, mutta tuli hommattua taannoin OBD2 bluetoothlähetin ja puhelimeen DashCommand softa. Sitä näprätessä huomasin että se mittaa mm. kiihtyvyyttä halutulla nopeusvälillä. Nastat kun on vielä alla, niin en viitsinyt mitään rajua 0-100 km/h kokeilla, mutta 0-60 km/h tuli kolme kertaa kokeiltua.

Hitain kiihdytyksistä oli 4,6s ja nopein 3,9 sekuntia. Ihan tarpeeksi nopeasti tuo kiihtyy :)

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 04.06.2016. 0:18

Whiii... hiukan päivitystä. Kevään korvilla on rakentelun sijaan tullut keskityttyä enempi ajamiseen, ebayn selaamiseen ja nyt yhtenä viikonloppuna sitten ihan huoltamiseenkin. Tuli käytyä autosta läpi kaikki mahdollinen mitä nyt itselleni mieleen juolahtaa. Moottoriöljyn (Valvoline MaxLife 10W-40) ja peräöljyjen (lisäaineellinen Redline 75W-140) vaihdon yhteydessä tuli ihmeteltyä etukardaanin välystä.

Onkos tämä normaalia ja jos ei, niin mikäs tuossa on vikana? Kuvattaessa vaihde oli P-asennossa ja laatikko 4HI -asennossa. Välystä on ainoastaan käännettäessä, ei siis mihinkään muuhun suuntaan.
VIDEO: WJ driveshaft play

Peräöljyjen vaihdon yhteydessä piti kannetkin maalata kun oli hyllyssä punaista sinkkimaalia. Edessä tämän näköinen:

Kuva
...ja takana tämän näköinen:
Kuva

Etummaista kantta ehdin kunnolla putsaamaan ja maalasin sen kolmella ohuella kerroksella. Takakannen kanssa tuli ihan pikkaisen kiire, joten ainoastaan harjasin ja vetäisin pari paksumpaa maalikerrosta. Ensi viikolla olisi edessä vielä NV247 jakolaatikon öljyn vaihto (Tutela) ja ohjaustehostimen öljyn vaihto (5931 luokituksen täyttävä Redline Power Steering Fluid).

Avatar
JERKKU
Viestit: 623
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 10.06.2016. 8:24

Hyvän näköistä lopputulosta :)

Avatar
Timo L
Viestit: 1162
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.06.2016. 8:40

GeneralJ kirjoitti:Onkos tämä normaalia ja jos ei, niin mikäs tuossa on vikana? Kuvattaessa vaihde oli P-asennossa ja laatikko 4HI -asennossa. Välystä on ainoastaan käännettäessä, ei siis mihinkään muuhun suuntaan.
VIDEO: WJ driveshaft play
Täysin normaalilta näyttää, tuon verran esim. on omassakin autossa niin etu- kuin takaperässä joissa on uudet välitykset, ja jakolaatikko on totaalisesti korjattu sisältä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 15.06.2016. 16:11

Viime viikolla tuli vaihdettua jakolaatikkoon uudet Tutelan nesteet. Positiivinen yllätys oli muuten se, että Tutelan purkkiin kävi kierteiltään todella sopivasti Motonetin pumppu, joten aikaa tuohon nesteiden vaihtoon ei mennyt kovin kauaa.

Vanha öljy, jotka jakolaatikosta poistin olivat aika tummat ja haisivat sähkölle ...siis jos joku on joskus kokenut sähköpalon niin tietää mille tuo haiskahti. Viikonloppuna tuli tehtyä sitten lyhyt 900km testilenkki kun perheen pienin halusi nähdä susia, joten Lahti - Ähtäri - Pori - Hämeenlinna - Lahti koeajon jälkeenkin kaikki toimii erinomaisesti. Tutelaa on muuten tulossa ilmeisesti syksyllä noihin Jeeppiä myyviin kivijalkaliikkeisiin kun saavat jonkin sopparin tehtyä vielä.

Tänään oli palkkapäivä ja kun lomarahatkin maksettiin samalla, niin tuli tilattua Jeepin katolle vähän metallia. Saapuvat Suomeen joskus heinäkuun alussa. Äsken tuli käytyä paikalliset työvaloja, kytkimiä ja uppoasennettavia ledivaloja myyvät liikkeet läpi, joten eiköhän tämä projekti tästä vähitellen etene :)

Keimo
Viestit: 96
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja Keimo » 16.06.2016. 8:10

GeneralJ kirjoitti:Äsken tuli käytyä paikalliset työvaloja, kytkimiä ja uppoasennettavia ledivaloja myyvät liikkeet läpi, joten eiköhän tämä projekti tästä vähitellen etene :)
Mielenkiinnolla odotan mitä kivaa löysit, erityisesti niiden uppoasennettavien ledien osalta. Ajoittain yrittänyt itsekin vilkuilla jotain sopivaa apuvaloa tavaratilaan ym. mutta vielä ei ole tullut mitään passelia vastaan.
Grand Cherokee 4.7 Limited -99 vakio (vielä toistaiseksi?)

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 20.07.2016. 21:33

Tulipa tässä välissä tehtyä ensimmäinen kunnon seikkailu Jeepillä. Matkaa kertyi reilun viikon aikana 3300,12 km josta Norjan vuonoja ylös ja alas sahaten sen 900 kilometriä. Tästä huolimatta polttoainetta kului 454,49 litraa eli keskikulutus vaivaiset 13,65 litraa satasella.
Kuva

Nordkappin tienoilla pilvet olivat tiellä, näkyvyys aika nollissa ja vettä satoi sivusuunnassa siihen tahtiin, että kun oven aukaisi niin oli sisäkattokin märkä (eikä muuten ole vitsi). Kuvassa olen Nordkappin porteilla, jossa näkyvyys oli jo vähän parempi ...tosin tuosta se ei enää sitten parantunutkaan.
Kuva

Etelään sieltä lasketellessa tulikin ensimmäiset oireet Jeepissä esille. Kierroslukumittari alkoi tyhjäkäynnillä välillä heittämään kierrokset noin 2000 rpm:ään. Sitten tuli moottorin vikavalo ja skanneri kertoi syyksi kaasuläpän asentotunnistimen. Tämä tosin kuivui matkalla niin, että vikavalo poistui itsestään eikä ole uusiutunut useamman kymmenen käynnistyskerran jälkeenkään.

Jotain jäi sentään jäljelle. Ensimmäinen ongelma: Nyt tasaista vauhtia 80 - 90 km/h päästellessä ja erityisesti cruise päällä Jeep nykäiseen voimakkaasti ja rauhoittuu vasta kun kaasun päästää ylös. Voimakkaasti kiihdyttäessä tätä ei tapahdu vaikka vauhti ylittää tuon 90 rajan. Kun moottori on kunnolla lämmennyt, niin ongelma mielestäni poistuu. Voisiko tämä liittyä sytytystulppiin jotenkin - tosin ei tule mitään oireita skannerin mukaan.

Toinen onglema on haljennut tai löystynyt lämmityskennon yläletku. Katsoin ensiksi, että tuohan on saakeli haljennut.
Kuva

...mutta kun tarkemmin sitä tiirailee, niin tuossa on ylimääräinen letkukiristin eli ilmeisesti letku on jossain vaiheessa katkaistu ja liitetty uudelleen yhteen. Onkos pirun hyviä vinkkejä miten tämän saa korjattua? Letkuja ei kaupoista tunnu löytyvän, mutta uskaltaako tuossa nyt vain kokeilla tuon letkukiristimen avaamista hiukan, letkujen tuikkaamista paremmin yhteen ja kiristimen kiristämistä entisestään?
Kuva

Kolmas ongelma, joka oleellisesti liittyy edelliseen on jäähdytysjärjestelmä, sillä nyt sinne kertyy mielestäni normaalia enemmän painetta ja kun syylarin korkkia avaa, niin silloin paineenvapautumisen yhteydessä nestettä syöksähtää kohti paisuntasäiliötä voimalla. Syylarin korkki saattaa siis myös olla vikaantunut, sillä senhän pitäisi paineen alaisena avata kanava paisuntasäiliöön, jota nyt ei siis tapahdu.

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 18.10.2016. 0:25

Edellisessä viestissä olleet ongelmat on nyt selätetty.

Kun Jeepin käynnistin ja konepellin avattua menin koneen käyntiääniä kuuntelemaan, niin korviin osui sellaista ihmeellistä sihinää jota ei mielestäni aiemmin ollut kuulunut. Tämän lisäksi tasakaasulla ajaettaessa esiintyneen nykimisenkin pystyin aika hyvin rajaamaan kylmään koneeseen. Päätin ensimmäisenä vaihtaa kuitenkin märkänä käyneen ja siten oireilleen kaasuläpän asentotunnistimen eli Throttle Position Sensorin. Tämä korjasikin pikkaisen nykimistä, mutta ei kokonaan.

Kuva
Uusi TPS kiinni, kokonaisvaltainen putsaus alkakoon.

Tuosta noin viikko ja moottorin vikavalo syttyi. Koodilukija ilmoitti syyksi "misfire in cylinder #6". Kävin paikallisesta kivijalkaliikkeestä hakemassa Championin oikeanlaiset sytytystulpat ja aloin hommiin. Auton ostaessani noin vuosi sitten olin saanut käsityksen, että sytytystulpat on vaihdettu ...no niin ne tavallaan olikin osittain. Neljä etummaista tulppaa oli jotain höpölöpömerkkiä ja takimmaiset neljä oli taasen Championin merkkiset, joten ilmeisesti tuosta oli vain helpoimmat vaihdettu. Samalla kun vaihdoin tulpat, niin putsasin koko kaasuläppäsysteemin (throttle body) ja IAC-sensorin ja vaihdoin kuluneen näköiset haurastuneet kumiletkut uusiin.

Kuva
IAC-sensori ja siten koko throttle body olivat ehkä putsauksen tarpeessa.

Kuva
Huomaamaton halkeama letkussa? Vaihtoon...

Noiden lisäksi vaihdoin syylarin korkin uuteen kun sellainen sattui hyllyssä olemaan varalla. Lämppärin letku, joka edellisessä viestissä olevan kuvan perusteella vuosi välistä on nyt kunnossa. Rapsuttelin vuotokohdan puhtaaksi, avasin hiukan letkuliittimiä ja työnsin letkut toisiinsa paremmin kiinni ja kiristin letkukiristimet paremmin. Kaiken tämän jälkeen kone käy huomattavasti pirteämmin, tyhjäkäynti on tasainen 650 RPM (aiemmin sahasi 800 - 900 RPM välillä), ei kuulu mitään pihinöitä ja polttoaineen kulutus putosi ja mikä parasta tuo ei enää nyi yhtään.

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 18.10.2016. 0:40

Työ se haittaa harrastamista, joten kaiken maailman Jeepin rakentamiset ja vähäisetkin muokkaamiset on jääneet tekemättä tältä vuodelta. No, otin nyt kuitenkin tuossa yksi päivä muovipuskurin irti katsoakseni miltä sen alla näyttää. WJJeeps.com sivustolta löytyi tähänkin erinomainen step-by-step ohjeistus ja siten puskuri irtosi helposti ja nopeasti Jeepistä.

Kuva
Tässä siis tarkoituksena oli saada tuo puskuri ensin pois, jotta näen mitä metallilevyjä ja sähköjohtoja jne. tuolla takana on piilossa, ennen kuin pistän muovipuskurin kulmat uuteen muotoon. Sumuvalot lähtee etukulmista ainakin pois, joten ne on tulossa myöhemmin sitten tänne myyntiin.

Kuva

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 18.10.2016. 1:04

Tässä samalla kun sitten talvi tekee tuloaan, niin päätin vaihtaa myös moottoriöljyt ja -suodattimen. Päivä oli jo kääntynyt illaksi ja pimeys laskeutunut kun aloitin hommat parkkiksella. Varmuuden vuoksi levitin moottorin alle vielä suojapressun, jos joku tippa sattuisi keräysastian ohitse livahtamaan. Onneksi tein niin. Öljynsuodattimen irroituksen yhteydessä tuli jokin myrskypuuska, joka sitten räjäytti kaikki keräysastiaan tarkoitetut moottoriöljyt pitkin moottorin alapintaa. Siinä tuli vähän sellainen "miten meni noin niinku omasta mielestä" -tilanne :mrgreen: Noh, onneksi nopea putsaus auttoi suurimpaan osaan.

Seuraavana päivänä ajoin kuitenkin paikalliseen huoltamolle ja nostin Jeepin nosturilla ylös tarkoituksenani putsata viimeisetkin rippeet. Samalla tuli tsekattua alusta vähän paremmin.

Ohjaustehostin on vähän alkanut hikoilemaan ...tai ei nyt ihan vähääkään vaan näyttäisi vaativaan uutta paineletkua, sillä vuotaa tehostimen yläpäästä liitoskohdasta ja pudottelee kaiken öljyn siitä sitten remmin päälle.
Kuva
Kuva otettu auton alta, vasemmassa alakulmassa moottoriöljyn suodatin, keskellä ohjaustehostimen alaosa, ajoneuvon keula oikealla.


Etuperä ilmeisesti jostain hikoilee. Vanhoja kuvia katsellessani näyttäisi kyllä siltä, että tuo oli viime talvenakin ennen katsastusta suunnilleen samanlaisessa kunnossa. Putsasin tuon nyt kuivaksi, jotta näen paremmin mistä se vuotaa, mutta ilmeisesti tuo kardaanin ja perän välinen tiiiste?
Kuva
Etuperä kuvattuna niin, että auton keula on kuvan alareunassa, vasen etuiskari ja jousi kuvan vasemmassa laidassa.


Takakardaanin ja jakolaatikon tienoilla on näköjään joku roiskinut. Parkkiruutu muuten on muuten pysynyt ihan puhtaana, joten ei tuo ihan hirveästi tiputa, mutta kuitenkin sen verran että jotain sieltä tarttis vaihtaa?
Kuva
Kuva otettu auton alta, vasemmalta puolelta. Jakolaatikko vasemmassa reunassa, auton taka-osa kuvasta oikealle.

Kuva
Jakolaatikon ja takakardaanin liitoskohta. Jakolaatikko vasemmalla, takakardaani oikealla kohti auton taka-osaa.


Vasemman takajousen kohdalla, tuolla jousen yläosan välissä kun tulee bump stopin vastakappale. Kuuluuko tuossa keskellä olla reikä vai ei?
Kuva
Vasen takajousi kuvattuna auton taka-akselin etupuolelta.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4858
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.10.2016. 11:08

Kuuluu olla reikä ja ei vuoda stefa, sulla vuotaa se kardaanin etu-yoke sieltä sisältä, spoorien tulppa vuotaa...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 18.10.2016. 21:43

JAMANT kirjoitti:Kuuluu olla reikä ja ei vuoda stefa, sulla vuotaa se kardaanin etu-yoke sieltä sisältä, spoorien tulppa vuotaa...
Nyt pitää tulkata. Mikä on spoorien tulppa? Yhdistän spoorin enduropyöräilyyn :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4858
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.10.2016. 22:11

GeneralJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Kuuluu olla reikä ja ei vuoda stefa, sulla vuotaa se kardaanin etu-yoke sieltä sisältä, spoorien tulppa vuotaa...
Nyt pitää tulkata. Mikä on spoorien tulppa? Yhdistän spoorin enduropyöräilyyn :D
Kardaani liittyy jakolaatikkoon spooreilla, eli kardaani irtoaa jakolaatikosta ihan vetämällä. Ne spoorit (engl. spline) on vedetty sinne putkeen ja jotta ei olis avoin pää, sinne spoorien ristikon puoleiseen päähän on prässätty pakkaspropun näköinen tulppa ja nyt se sulta joko puuttuu tai vuotaa jostain syystä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

piippu
Viestit: 29
Liittynyt: 05.11.2009. 20:41
Paikkakunta: Härmä

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja piippu » 18.10.2016. 22:18

:D rakkaalla lapsella on tosiaan monta nimeä, mutta virallisin lienee ura-akseli ja useimmin puhekielessä kuulee Booriakseliksi kutsuttavan, mutta tosiaan kaikki versiot vapaasti käytössä, kunhan asia tulee ymmäretyksi :wink:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4858
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.10.2016. 22:48

piippu kirjoitti::D rakkaalla lapsella on tosiaan monta nimeä, mutta virallisin lienee ura-akseli ja useimmin puhekielessä kuulee Booriakseliksi kutsuttavan, mutta tosiaan kaikki versiot vapaasti käytössä, kunhan asia tulee ymmäretyksi :wink:
Boori, eiks se oo joku kemikaali? Nimivirheitä on paljon, kuten se yleiskielessä käytössä oleva automaatin öljynLAUHDUTIN, ei semmoista oo olemassakaan :wink: :wink: :wink:
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus