-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 13.01.2015. 13:54

Auts! Kovasti tuntuu sullakin XJ-projekti taistelevan vastaan :evil: Onneksi noita saattaa joltain löytyä käytettynä...

Päivittelin jälleen projekti-albumia Tuosta eteenpäin on joitain kuvia peltihommista sekä vinssin pohjamaalauksesta.

Pari päivää mietittyäni päädyin pyytämään tarvittavista osista tarjoukset Jerkulta ja Jamantilta. Aikalailla fifty-sixty tilaako osat jenkeistä ja odottelen niitä n.4 viikkoa vai haenko osat torstaina tallille :wink:

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 23.01.2015. 10:43

Nyt on kaikki tarvittavat etupään osat tallilla ja illalla niputus alkaa vanhojen kunnostettujen ABS-kehien sovittamisella uusiin vetoakseleihin.

Osia odotellessa aika on kulunut osia siistiessä ja maalaillessa. Eräänä iltana havahduin miettiväni, että pitäisikö vinssin moottorin kuori kitata ja hioa ennen maalausta :roll: Rupeaa homma menemään vähän liiallisen hifistelyn puolelle...

Paljon on osia tullut maalareilta odottamaan niputtamista ja viikolla vein safaritelineen puhallettavaksi ja pulverimalattavaksi. Samalla tilasin pari valmiiksi kantattua 5mm "peltiä" takapuskurin jatkeiden aihioiksi :wink:

Ensiviikko on iltojen osalta sen verran kiireinen, ettei tämä valmistu lauantain (31.1.) ajopäivään :cry: Hommaa hidastaa entisestään se, että tallilla oleva hitsauskone menee kaverille lainaan viikoksi - kahdeksi...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 26.01.2015. 10:17

No niin, viikonloppu painittu jälleen Jeepin kanssa ja nyt se on taas pyörillään sekä ohjauskulmat säädetty. Vielä tukivarsien pulttien kiristäminen, uuden ohjaus-iskarin sekä etuvakaajan asennus, sitten on etupää vihdoin valmis.

Perjantaina meinasi hermo mennä taas näiden ns. bolt-on osien kanssa... Tällä kertaa tuskaa aiheutti Omix-Ada/USA Alloy:n CrMo-vetarit :cry: Alla muutamia huomioita ja vinkkejä, jos joku muukin tuollaisiin päätyy:

- Ristikoiden kuppien reunat ovat todella terävät eikä se ainakaan helpota asennusta. Ratkaisuna pyöristin reunat hienolla hieomapaperilla.

- Vetoakseleissa, ristikoiden lenkeissä, koneistuksessa ei ole huomioitu pinnoituksen (mustaus?) tuomaa ainevahvuuden lisäystä. Reiät ovat todella tiukat! Nämä "hoonasin" kevyesti surraamalla niitä ns. virsikirjalla.

- Vetarin tumpeissa on koneistukset ABS-kehille, joten ABS:n poistaminen käytöstä ei ole pakollista.

- Pitkissä vetoakseleissa (ristikko-tasauspyörästö väli) on ristikoiden lenkkien päät hivenen liian pitkät jolloin ABS-kehälliset vetarin tumpit osuvat lenkkien päihin ennen kuin ristikko on lenkin keskellä. Lisäksi niissä on paljon teräviä reunoja. Muotoilin lenkkien päät hiomalla ja samalla pyöristelin kaikki terävät reunat. Jotta ABS-kehät mahtuvat, ei lenkin päätä tarvinnut kuin hiukan pyöristää reunastaan, niin vähän ettei se ei vaikuta lenkin kestoon.

Mainitaan nyt vielä, että Omix-Adan säädettävässä tracktion barissa (molemmat päät puslilla) molemmissa päissä on puslien sisäholkit saman kokoisille pulteille. Akselin puoleisessa päässä kannattaa vaihtaa originaali pultti isommaksi tai vaihtaa puslan sisäholkki pienemmällä reiällä olevaan.

Lopulta nuo hommat oli aika pieniä ja nopeita tehdä, mutta olisi ollut paljon helpompi tehdä kun osat ovat irrallaan eikä jumpata osia edes takaisin :cry: Siinä olisi säästänyt paljon aikaa, hermoista puhumattakaan...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 09.03.2015. 10:40

No niin, nyt on talvi-treffit onnellisesti takana ja auto lähes valmiina pääsiäisen Venäjän safarille. Pientä kiirettä piti edeltävällä viikolla, että sain uudet renkaat alle sekä vinssin keulalle... Vinssiä ei ollut tarkoitus asentaa vielä, mutta kun appari vihjasi että kai se nyt on jo keulalla, niin minkäs siinä sitten teki :lol: Viikolla oli kaksi iltaa askarrella tallilla ja niistäkin toisena hommat vaan tökki eikä mikään onnistunut :cry: Suuri kiitos kuuluu auttamaan tulleille kaverille, muuten hommat eivät olisi millään valmistuneet tuossa aikataulussa :!:

Talvi-treffeillä ajeltiin ensin katupaineilla (vaikka Ismo useamman kerran huomautti asiasta). Lopulta oli nöyrryttävä ja laskettava paineita, kun Jeeppiä testannut appari sai auton jumiin (johtui huonoista ajo-ohjeista :lol: ). Siitähän Jeeppi nousi sen jälkeen ihan ajamalla, joten vinssi jäi vielä koeponnistamatta.

Uusilla vanteilla nuo renkaat tulevat reilusti levikkeiden ulkopuolelle ja ensimmäisessä pahemmassa joustossa eturenkaat repivätkin itselleen lisää tilaa :oops: Kaikki levikkeen palaset kyllä löytyivät, joten pääsee taasen liimailemaan niitä kasaan...

Tuollaisessa nuoskalumessa olisi kyllä kapeammat renkaat toimineet paremmin, nyt auto tuntui jäävän "kellumaan" lumen pinnalle ja lähti etenemään vasta reilummalla kaasulla. Vertailuna Ismon XJ, joka eteni aivan hiipimällä :wink:

Kaiken kaikkiaan jäi hyvä fiilis reissusta ja olen tyytyväinen auton etenemiseen sekä ulkonäköön :D
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JERKKU
Viestit: 625
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 09.03.2015. 21:36

Auto näytti todella hyvältä ja ammattilais testiukkelin tarkan selonteon loppulauselmasta sai selvää että eteneminenkin toimii :)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 25.06.2015. 11:33

Jahas, pääsiäisen Venäjän reissu selvittiin kunnialla läpi, mitä nyt vinssi tuupertui Äänisen rantahiekalla jumittaessa, kardaanin tuplanivelen ristikko hajosi totaalisesti ja bensatankin paluulinjan yhde rupesi vuotamaan. Nuo kaksi viimeisintä hajosivat onneksi vasta Suomen puolella...

Vinssin tuupertumista en ole sen pahemmin tutkinut, yksi teoria on että akulle on tulossa tunnit täyteen. Muutenkin ollut motivaatio Jeeppiä kohtaan hukassa, enkä ole sillä juurikaan ajanut pääsiäisen jälkeen.

Ennen Venäjän reissua tuli vielä askarreltua "hattuhylly" jotta saatiin kolmen ukon tavarat mahtumaan ja tiukkaa se teki siltikin. Tuo rakennelma on yhä edelleen maalaamattomana paikoillaan ja tavaratilan verhoilut tallin nurkassa. Pitäisi purkaa nuo pois ja viedä maalarille. Samalla pitää tutkia mistä tulee vettä tavaratilaan, kun lattia on sateen jälkeen aivan märkä...

Tällä viikolla oli kuitenkin pakko tarttua itseään niskasta kiinni ja tehdä pientä katsastushuoltoa siihen. Helpolla päästiin tällä kertaa, takajarrujen sekä käsijarruvaijerin säädöllä sekä takaheijastimien kiinnittämisellä 8) Leimaahan tulee koittaa viimeisenä mahdollisena päivänä ja viimeisenä asiakkaana, mutta niinhän se vaan läpi meni :D Vuodessa on tullut mittariin n. 11.5tkm, vaikka mielestäni se on vain seisonut pihan "koristeena"...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 11.08.2015. 11:01

Kesäloman kunniaksi kävin Jerkulla vaihdattamassa uudet pallonivelet etuakselille, korjasin takavalon tiivistystä ja vaihdoin akun uuteen Optiman Blue toppiin tuplanavoilla.

Maantiellä noilla 31":llä vaivannut satunnainen woblaus katosi uusilla pallonivelillä ja muutenkin keulasta tuli tarkempi ajettava maantiellä.

Takavalon tiivisteen entrauksen jälkeen näyttää tavaratilan vesivuodot pienentyneen huomattavasti. Vielä tosin uittaa sateessa jostain takasivulasin nurkasta hieman vettä mikäli auto on pysäköity keula ylemmäs. Tämä pitää katsoa vielä tarkemmin enne tavaratilan verhoilujen paikalleen laittoa.

Vanha akku tuli tiensä päähän (ilmeisesti vinssaus Äänisen rannassa oli liikaa...) eikä se enää jaksanut pyörittää moottoria yhden päivän seisomisen jälkeen. Hämeen akun kautta tilasin Optiman blue topin jossa on kahdet akunnavat. Nyt saa vinssin kaapelit kiinni omiin napoihin, niin ei ole akunkengät ihan niin täynnä. Pientä askartelua aiheutti napojen kätisyys joka on juuri päinvastainen vanhaan verrattuna. Onneksi talvella tekemissäni kaapeleissa riitti pituus, paitsi yksi maadoituskaapeli pitää vaihtaa pidempään.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 04.09.2015. 10:50

Panssarioffissa pääsi reilun kokoinen puunkarahka yllättämään ja se iski melkoisella voimalla kuskinpuoleiseen tuulilasin alanurkkaan. Ensin luulin selvinneeni säikähdyksellä, mutta parin päivän jälkeen huomasin tuulilasissa reilun mittaisen särön :evil: Näyttäisi olevan lasin alanurkka sieltä listojen alta täysin murusina...

Muutenhan Panssarioffissa oli varsin mukavaa ja Kaimanit tuntuisi toimivan erinomaisesti mudassa 8) Etupään levikkeille pitää tehdä jotain, kun renkaat ottavat niihin kiinni sisäänjoustoissa. Riippujen asentoa pitää myös hieman tutkailla, jos vaikka saisi hieman lisää ulosjoustoa...

Nyt muutaman päivän sateiden jälkeen näyttäisi tavaratilassa olevan vettä toisenkin puolen takanurkassa :evil: Ei kai siinä muukaan auta kuin porata sinne valumareiät...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 09.12.2015. 10:45

Viimeaikoina ei oikeastaan ole tullut kuin ajettua. Pari kertaa on käyty metsässä möyrimässä ja vinssiäkin on käytetty useamman kerran.

Etupäässä on jokin erikoinen kolina. Tukivarret, ohjausvarret sekä panhard-tanko on käyty läpi, lopulta iskareiden yläpäistä löytyi rikkinäiset kumit. Vaihdoin tilalle uretaaniset, mutta yhä edelleen kolisee...

Taustapeili päätti helpottaa tuulilasin vaihtoa ja putosi lattialla liimauksistaan. Seuraavaan katsastukseen on kuitenkin sen verran pitkä aika, että päätin kokeilla kuinka 2-K koriliima tuossa pitäisi ja ainakin toistaiseksi peili on pysynyt paikoillaan 8)
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 05.01.2016. 12:04

Tapaninpäivänä Lopella kuului voimansiirrosta ikävän kuuloinen rusahdus pahassa mäen nousussa ja eteneminen loppui siihen. Vinssillä mäki ylös ja varovasti koitin vieläkö auto liikkuisi omin voimin. Kun etupyörillä oli pitoa, niin liikkuihan se, joten varovasti ajamalla pois metsästä ja parkkialueelle ihmettelemään seuraavaa siirtoa... Tässä vaiheessa epäilykset olivat takavetoakselin tai jakolaatikon hajoamisessa. Hieman ihmetytti, ettei takarengas kuitenkaan ollut vielä tullut yhtään perästä ulos.

Päätin sitten testata Autoliiton AL-turvaa ja katsoa kuinka se toimii. Ensin olivat hinauttamassa Jeeppiä lähimmälle korjaamolle, eli Lopelle ja sitten olisi ollut edessä taksimatka Hyvinkäälle ja sieltä ilmainen sijaisauto kolmeksi päiväksi alle. Hinausauton saavuttua kuski totesi tämän vian vaativan merkkihuollon hellä huomaa ja hinauksen määränpää siirtyikin Hyvinkäälle. Päätin vielä neuvotella Autoliiton päivystäjän kanssa ja lopulta sovimme Jeepin hinaamisesta suoraan kotipihaan, jos en tarvitse sijaisautoa (matka Hämeenlinnaan Hyvinkään sijaan oli n. 20 km pidempi)

Keskiviikkona pääsin kaverini työpaikan nosturille tutkimaan vaurioita tarkemmin. Peräkopan sisältä löytyi kasa irtohampaita tasauspyörästön pikkurattaista. Hirveä tuuri sen sijaan kävi siinä, että välityksessä ei ollut jälkeäkään :shock:

FJDC:n foorumin kautta löytyikin käytetty tasauspyörästö torstaina ja lauantaina asensin uudet pikkurattaat sekä ehjät kitkarenkaat vanhaan tasauspyörästöön. Nyt tuntuu lukko taas toimivan, ainakin näin liukkailla 8)
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.01.2016. 12:12

Hyvä että osat sopi :wink: ja tuli kuntoon...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 08.01.2016. 11:11

Eilen olikin oikein mukavan rapsakka keli korjata Jeeppiä ulkona :evil: Aamulla lähdin töihin Jeepillä, kun käyttöauto hukkasi kipinät tiistaina työmaan pihaan, ja pääsinhän mä jopa parin kilometrin päähän kunnes huomasin moottorin lämpöjen olevan liian korkealla ajettuun matkaan nähden. Käänsin auton ympäri ja pääsin muutaman sata metriä kunnes kuului poks ja konepellin raoista tuli näyttävä höyrypilvi... Kurvasin läheisen kaupan pihaan ja konepellin alta löytyikin haljennut alavesiletku.

Jätin jeepin siihen ja kävelin ensin kotiin ja sitten vielä kaverin työpaikalle autoa lainaamaan. Kävin hakemassa tallilta uuden alavesiletkun sekä vähän työkaluja ja painuin vaihtamaan letkua. Joku on asentanut tuohon letkulämmittimen alavesiletkuun ja tietysti siihen vaaka-osaan (käsittääkseni nuo pitäisi olla aina pystyssä vesikierron takia) Nyt oli jäähdytinnesteet ilmeisesti olleet hyhmässä (-28°C) eikä neste ollut kiertänyt ja lämmitin oli sitten korventanut letkua, joka sitten petti. Edellisenä päivänä nesteet oli ihan ok ja Jeeppi lähti kiltisti käymään ilman lämmitystä -24°C pakkasesta.

Uusi letku oli kuitenkin paljon pienemmällä halkaisijalla kuin vanha, joten eihän se sopinut paikoilleen. Letku oli kuitenkin tilattu 4.0 + automaatti comboon, mutta ameriikan-Joe oli pistänyt tuollaisen tulemaan :( Onneksi South-West tradesta löytyi oikea letku suoraan hyllystä, mutta eihän tuo ulkosalla venynyt millään letkulämppärin karan päälle. Ajelin sitten tallille ja samalla hitsasin hieman jatkoa lämmittimeen, ettei vastus pääse enään korventamaan suoraan letkua.

Nyt homma tuntui olevan jo voiton puolella ja uudestaan kaupan pihaan Jeepin kimppuun. nyt sitten letkulämmitin ei meinannut mennä enään takaisin vanhaan syylärille menevään letkun pätkään. Siinä temutessa käsi hieman lipesi, kuului mukava kräsk ja ohjaustehostimensäiliän öljynpaluuletkun nippa säiliöstä poikki! Tottakai säiliö rupesi valumaan tyhjäksi ja kauhealla kiireellä takapenkiltä ruuvilaatikkoa tavoittelemaan, jotta saisin mahdollisesti jonkun ruuvin säiliön reikään. Pakkasesta johtuen takaoven avausnappi oli hieman jäykkä ja kun hanskat olivat sopivan öljyiset, niin peukalo lipesi napilta ja painoin peukalon oikein kunnon voimalla vasten ovea ja peukalo taittui "taakse" :evil: Oli niin kylmä, että kanssaihmisten onneksi kirosanatkin jäätyivät huulille, mutta kipeää teki! Nyt on oikein mukava värikirjo tuossa vasemman käden peukalon juuressa...

Lopulta sain alavesiletkun paikoilleen ja tehostinöljyt suurimmaksi osaksi 0,5 litran vesipulloon ja sain onnuttua Jeepin takaisin kotipihaan. Olkoon nyt siinä ja odotellaan kunnes pohjolahallissa on edes vähän inhimillisemmät lämpötilat irrottaa tehostimen säiliö.

Sitten olikin aika rientää käyttöauton kimppuun ja vaihtaa puola sekä hall-anturi, tämäkin ulkona tottakai! Kello oli 16:10 kun vihdoin olin kotona toimivalla autolla ja ehdin hetkeksi istumaan aloilleni...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.01.2016. 13:39

Jotenkin tuntuu ihan kivalta korjata Jeeppejä sisällä (vaikka yllätys yllätys, taitaa kiinteistöstä olla taas polttoöljy loppu, kun ei pannu pysy käynnissä)!!!

Koettelee koettelee....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JERKKU
Viestit: 625
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 08.01.2016. 21:22

Keltsi. Mulla olisi nyt vihdoin niitä tukivarren tread washereita. Oliko sulla tarve ylä- vai alatukivarsien korjaus sarjalle?

Avatar
rane58
Viestit: 1253
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 08.01.2016. 23:05

Tuo keltsin kertomus on kuin jostain huumori sketsistä... :wink:
-Mutta kun se on totta niin ei naurata. On siinä yhdeksi päiväksi ollut kova kohtalo. :|
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Kirjoita vastaus