Sivu 1/3

Jonten WH

Lähetetty: 07.09.2013. 22:45
Kirjoittaja TAC68
Noniin, tästä se lähtee:

Kuva

Perussiisti 2006 vuosimallin Grand Cherokee Limited kolmen litran diesel koneella ja QDII:lla. Ostin auton juhannuksen alla käyttöautoksi. Tarkoitus oli vaihtaa siihen maasturin näköiset renkaat, ehkä pieni korotus ja suoja tai pari että uskaltaa lällyoffille. Tämä siis oli tarkoitus...

Auto pääsikin heti tositoimiin veturina

Kuva

Jaksoi vähän paremmin kuin perheen tähänastinen koukkuauto, 1.8 Opel Astra :)

Tässä pientä venyttelyä ennen varustelun aloittamista:

Kuva

Ensimmäinen varustelutoimenpide oli soittaa Jerkulle ja sopia renkaista ja koropaloista. Niihin päästään ensi viikolla :D

Sitten DHL:n kaveri toi kasan laatikoita ameriikasta. Mopo keulii jo :mrgreen:

Kuva

Hallitunkin, pukkien ja muiden tarvekalujen hankinnan jälkeen pääsin tositoimiin. Pitkähkön ähellyksen jälkeen 4xGuardin etupanssarin kiinnikkeet olivat paikallaan

Kuva

Pitkä ähellys sen takia että teen näitä autonasentajan hommia KTM:n koulutuksella ja lähes nollakokemuksella. Siinä on kirjoituspöytämaisterilla välillä ihmettelemistä... Kohtuullisen sotkuista hommaa muuten kun auto on just ollut ruosteenestokäsittelyssä...

Seuraavaksi Matrixin kimppuun
Kuva

Sen kanssa pääsin näin pitkälle kunnes tajusin, että kun autossa on tehtaan asentamia vetopisteitä edessä vain yksi, olisi pitänyt tilata vielä "stud plate" PN 52090140AA. :evil: Homma jatkunee Matrixin parissa ensi viikolla.

Kuva

Ei muuta kuin etupanssari kiinni, sauna lämpiämään ja koiran kanssa lenkille. Huomenna homma jatkuu :D

Kuva

Jontte

Lähetetty: 08.09.2013. 22:12
Kirjoittaja TAC68
Laatikoiden purkaminen jatkuu. Ensimmäisenä takaperän suoja. Tämä oli mullekin helppo :)

Kuva

Sen jälkeen Rear Sliders ja Rear Guard. Homma kuulosti simppeliltä. Porataan kokonaan läpi pari palkeissa valmiiksi olevaa reikää kummallakin puolella ja yksi uusi reikä. Tässä homma meni hankalaksi. Viimeistä reikää ei mahtunut poraamaan oikealta puolelta joten piti mallata toiselta (sisäpuolelta). Porattavassa kohdassa palkissa on vino pokkaus ja väärältä puolelta mallaaminen teki sen että reiistä tuli, sanotaanko väljät, siihen mennessä että pultit sai läpi ja osan kiinni...

Kuva

Siinä ne nyt möllöttää. Noista kelpaa kiskoa ja tunkata.

Kuva

Rear Guardin kiinnikkeet ovat jemmassa puskurin takana. Jo etukäteen oli selvää, että suoja vaatii rälläköimistä jotta se sopii kiinni eurooppalaisen vetokoukun kanssa.

Kuva

Mutta sitä en tajunnut, että muovipuskuria on taidettu venyttää / puskea ulos jonninverran että koukku mahtuu jemmaan sen taakse. Puskuri on paljon kaarevampi kuin jenkkifoorumien kuvissa. Vaatii lisää rälläköintiä että ton saa istumaan siedettävän näköisesti. Jää huomiseen / myöhempään.

Kuva

Iltavenyttelyt

Kuva

Onneksi pääsen tiistaina eroon katuslikseistä :)

Jontte

All gear, no skill

Lähetetty: 09.09.2013. 10:08
Kirjoittaja JERKKU
Hyvältä näyttää :)

Lähetetty: 11.09.2013. 23:22
Kirjoittaja TAC68
Nyt auto on korotettu, renkaina BFG:n AT:t kokoa 245/75 r17, muutoskatsastus hoidettu ja huomenna iltapäivällä säädetään pyöränkulmat :D

Iltapuhteena ruuvasin kiinni 4xGuardin pohjapanssarin vaihteiston peitoksi ja rolan safaritelineen katolle. Kuvat jäävät huomiselle. Tämä rupeaa näyttämään ihan maasturilta! :D

Jontte

More gear, no skill

Lähetetty: 12.09.2013. 21:39
Kirjoittaja TAC68
Ja tässä kuvia uudella rengastuksella

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja viimeisenä sponsoritarrat (ja koiran kuolaa ikkunassa)

Kuva

Jontte

All gear, no skill

Lähetetty: 13.09.2013. 16:09
Kirjoittaja Renegade
Nätti kun sika pienenä! 8)

Lähetetty: 13.09.2013. 22:35
Kirjoittaja TAC68
Ja huomenna sika pääsee vihdoinkin mettään! :D Vararengas on köytetty katolle eli lähtövalmiita ollaan :wink: :lol:

Lähetetty: 14.09.2013. 1:07
Kirjoittaja rane58
Kyll o kommee Jeep.....Kuva

Lähetetty: 16.09.2013. 8:10
Kirjoittaja JiiPee
On siisti joten tuu äkkiä pois sieltä mettästä.

Lähetetty: 16.09.2013. 17:55
Kirjoittaja Timo L
TAC68 kirjoitti:Ja huomenna sika pääsee vihdoinkin mettään! :D Vararengas on köytetty katolle eli lähtövalmiita ollaan :wink: :lol:
Miksi ne renkaat pitää aina sinne katolle köyttää painopistettä nostamaan? Kun parempi paikka olisi vaikka köytettynä takakonttiin tai jos olisi takapuskurissa sopivalla korkeudella teline..

Nämä rakennetut WH:t on kyllä hyvännököisiä kulkineita.

Lähetetty: 16.09.2013. 23:10
Kirjoittaja TAC68
Timo L kirjoitti:
Miksi ne renkaat pitää aina sinne katolle köyttää painopistettä nostamaan?
Koska se on makeen näkönen katolla! :lol: :lol:

Tiedän ettei se ole järkevin paikka, mutta ei ole koko autokaan järkevin. Vaan on se pirun hauska! :D

Tänään postimees toi puuttuneen "hinauslenkin aluslevyn", kuten autokeskus lirpaketta kutsui. Eli nyt pääsen sovittamaan Matrixia keulalle kunhan työt lakkais häiritsemästä harrastustoimintaa liikaa. Muutama video Ravijoeltakin pitäis päästä laittamaan.

Ja LA-puhelimen tilasin tännän Karjalan reissua silmällä pitäen. Pitäis sekin ehtiä asentamaan.

Jontte

Lähetetty: 17.09.2013. 22:21
Kirjoittaja TAC68
4xGuardin Matrix puskurin asennus, osa 2.

Irrotin taas maskin ja etupuskurin, asettelin Matrixin osat järjestykseen ja ryhdyin hommiin. Mutta... kävi ilmi, että autoa on kolaroitu jossain vaiheessa :shock: :x . Ilmeisesti pikku pusu kuskin puoleiseen etukulmaan koska poikkipalkin uloin pää oli taipunut eikä Matrixin kiinnike sopinut paikoilleen.

Eikä tässä vielä kaikki. Vaikka ton pitäis sopia CRD malliin, on ainakin mun autossa välijäähdytin vähän tiellä. Jouduin rälläköimään Matrixin osia jotta ne mahtuis paikoilleen. Kestävyys varmaan kärsii, mutta tuskin kuitenkaan ratkaisevasti. Tää ilta meni rälläköidessä ja primeria ruikkiessa. Huomenna toivottavasti pääsen vihdoinkin asentamaan paikoilleen. Paitsi että ennuste väittää että huomenna sataa...

To be continued....

Lähetetty: 20.09.2013. 21:12
Kirjoittaja TAC68
Tapahtui edellisessä jaksossa

Osat ojennukseen
Kuva

Jonka jälkeen tarvittiinkin hienomekaanisia työkaluja
Kuva

Mikä sitä pimenevässä illassa, sateen välillä tihuttaessa tekis muuta kun makoilis Jeepin alla sovittamassa rälläköityjä osia paikalleen :-)
Kuva

To be continued.

Lähetetty: 20.09.2013. 21:27
Kirjoittaja TAC68
Seuraavana iltana ruuvailin muokatut osat paikoilleen
Kuva

Kiinnitys on tukevan oloinen: neljällä pultilla pitkittäispalkkeihin ja neljällä poikkipalkkiin. Kaikkien muttereiden alla on isot aluslevyt, kaksi pulttia per levy
Kuva

Kuva


Ja eilen pääsin vihdoinkin kokoamaan varsinaisen näkyville jäävän puskuriosan.
Kuva

Tossa se on koko komeudessaan
Kuva


Seuraavina asennusjonossa ovat

LA-puhelin
Jakolaatikon panssari (Aspen Creek Offroad)
Tankin panssari (Mopar)
Moottorin aluspanssari (Mopar)
Jenkkimallin vetokoukun kiinnike

Kolme viimeistä ovat vielä matkalla, eikä jakolaatikon panssaria saa kiinni ennen kun takinsuoja on paikoillaan.

Ja kohta varmaan jykevämmät jouset... :mrgreen:

Unohtamatta irroitettavaa vinssipetiä! Sitä pitää vaan tuunata korkeammalle ettei se heti tökkää ostarin kanttikiveen. Syylarin takaa sivuilta löytyy lupaavan näköiset palkit johon saa viritettyä lisätuen ettei korotettu vinssipeti väännä keulapalkkia solmuun.

Jontte

All gear, no skill

Lähetetty: 21.09.2013. 0:34
Kirjoittaja rane58
Mahtavaa...Kuva