Oswald's Jeep Wagoneer XJ -88
Lähetetty: 28.09.2011. 22:47
Iltaa jälleen kaikille!
Kävin taannoin katsomassa haikailemaani FSJ:tä, mutta siitä ei loppujen lopuksi kauppoja syntynyt. Siinä kun olisi ollut turhan paljon touhua käyttöharrasteeksi, joten päätin jatkaa etsintöjä. Aika tarkalleen viikko takaperin kävin sitten hakemassa omani kotiin.
Kyseessä on siis vuoden 1988 XJ- koppainen Jeep Wagoneer. Koneena on se perinteinen 242 kuutiotuumainen ja laatikkona automaatti. Auto on tuotu Suomeen rapakon takaa joskus vuosituhannen vaihteen tietämillä.
Laitettavaa tuossa riittää sopivasti, eli auto toimii käyttöautona ja samalla sitä pääsee ropaamaan sen verran kuin aikaa liikenee. Kopaltaan tuo on hyvässä kunnossa, vain pari pientä kohtaa on löytynyt, joihin täytyy keskittää tarmoa jossakin vaiheessa. Enemmän tuota harrastusta riittää noissa ameriikkalaisissa sähköissä, jotka toisinaan kulkevat pitkin johtoja ja toisinaan taas eivät.
Muita pikkupuutteita löytyi sen verran, että autossa oli paisuntasäiliö halki. Kuulemani mukaan tämä on jopa luettavissa jonkin näköiseksi tyyppiviaksi, en sitten tiedä pitääkö paikkansa. Uusi säiliö ei onneksi ole kallis osa.
Eräs auton puute on vetokoukun puute. Tähän puutteeseen on kuitenkin jo löytynyt ratkaisu, josta kirjoittelen myöhemmin lisää.
Sitten paisuntasäiliön yhteydessä törmäsin jäähdytysnesteongelmaan, joka oman tulkintani mukaan oli tuota kuuluisaa Dex- Coolia. Se tökötti ei loppujen lopuksi näytä olevan ihan niin "coolia", kuin mitä valmistaja antaa ymmärtää. Tästä tulee oma tarinansa myös myöhemmin.
Ja lopuksi yksi harrastuskohde tulee olemaan auton sisusta, joka on saanut oman osansa ajan hampaasta. Tuo ei onneksi estä ajoa millään lailla, joten sitä laitellaan jahka joudetaan.
Nyt kun nuo puutteet tuli listattua, niin sanotaan muutama positiivinenkin sana. Tuo auto on ensinnäkin aivan mahtava! Meikäläisellä ei ole ennen ollut amerikkalaista autoa sen enempää kuin automaattiakaan, mutta hyvin näyttää yhteiselo onnistuvan. Tuo on sopivalla tavalla leppoisa ajettava, mutta näyttää se liikkeellekin lähtevän jos nilkan ojentaa. Kuutoskone on jostakin syystä omaa sydäntä kovin lähellä, joten se yhdistettynä sopivaan neljän litran kokoon takaa jatkuvan hymyn. Tulipa tuolla käytyä sienimetsälläkin kokeilemassa ja helposti kulkee vähän huonommallakin kinttupolulla. Vaikutti siltä, että sienten viereen olisi voinut halutessaan mennä autolla. Alla olevat 31" renkaat nostavat autoa kohtalaisesti ylöspäin ja myöhemmin tulevat parin tuuman korotuspalat viimeistelevät ilmeen.
Kaiken kaikkiaan Jeeppi näyttäisi olevan hulvattoman hauska laite kaikkine "ominaisuuksineen"!
- Oswald
EDIT: Nonni, alko kuvat näkymään!
Kävin taannoin katsomassa haikailemaani FSJ:tä, mutta siitä ei loppujen lopuksi kauppoja syntynyt. Siinä kun olisi ollut turhan paljon touhua käyttöharrasteeksi, joten päätin jatkaa etsintöjä. Aika tarkalleen viikko takaperin kävin sitten hakemassa omani kotiin.
Kyseessä on siis vuoden 1988 XJ- koppainen Jeep Wagoneer. Koneena on se perinteinen 242 kuutiotuumainen ja laatikkona automaatti. Auto on tuotu Suomeen rapakon takaa joskus vuosituhannen vaihteen tietämillä.
Laitettavaa tuossa riittää sopivasti, eli auto toimii käyttöautona ja samalla sitä pääsee ropaamaan sen verran kuin aikaa liikenee. Kopaltaan tuo on hyvässä kunnossa, vain pari pientä kohtaa on löytynyt, joihin täytyy keskittää tarmoa jossakin vaiheessa. Enemmän tuota harrastusta riittää noissa ameriikkalaisissa sähköissä, jotka toisinaan kulkevat pitkin johtoja ja toisinaan taas eivät.
Muita pikkupuutteita löytyi sen verran, että autossa oli paisuntasäiliö halki. Kuulemani mukaan tämä on jopa luettavissa jonkin näköiseksi tyyppiviaksi, en sitten tiedä pitääkö paikkansa. Uusi säiliö ei onneksi ole kallis osa.
Eräs auton puute on vetokoukun puute. Tähän puutteeseen on kuitenkin jo löytynyt ratkaisu, josta kirjoittelen myöhemmin lisää.
Sitten paisuntasäiliön yhteydessä törmäsin jäähdytysnesteongelmaan, joka oman tulkintani mukaan oli tuota kuuluisaa Dex- Coolia. Se tökötti ei loppujen lopuksi näytä olevan ihan niin "coolia", kuin mitä valmistaja antaa ymmärtää. Tästä tulee oma tarinansa myös myöhemmin.
Ja lopuksi yksi harrastuskohde tulee olemaan auton sisusta, joka on saanut oman osansa ajan hampaasta. Tuo ei onneksi estä ajoa millään lailla, joten sitä laitellaan jahka joudetaan.
Nyt kun nuo puutteet tuli listattua, niin sanotaan muutama positiivinenkin sana. Tuo auto on ensinnäkin aivan mahtava! Meikäläisellä ei ole ennen ollut amerikkalaista autoa sen enempää kuin automaattiakaan, mutta hyvin näyttää yhteiselo onnistuvan. Tuo on sopivalla tavalla leppoisa ajettava, mutta näyttää se liikkeellekin lähtevän jos nilkan ojentaa. Kuutoskone on jostakin syystä omaa sydäntä kovin lähellä, joten se yhdistettynä sopivaan neljän litran kokoon takaa jatkuvan hymyn. Tulipa tuolla käytyä sienimetsälläkin kokeilemassa ja helposti kulkee vähän huonommallakin kinttupolulla. Vaikutti siltä, että sienten viereen olisi voinut halutessaan mennä autolla. Alla olevat 31" renkaat nostavat autoa kohtalaisesti ylöspäin ja myöhemmin tulevat parin tuuman korotuspalat viimeistelevät ilmeen.
Kaiken kaikkiaan Jeeppi näyttäisi olevan hulvattoman hauska laite kaikkine "ominaisuuksineen"!
- Oswald
EDIT: Nonni, alko kuvat näkymään!