-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 28.08.2017. 13:46

Kesäloman aikana vaihdoin uuden ilmastoinnin kompressorin, kun vanha esitteli kiinnileikkaamisen oireita jo viime vuonna. Itse kompuran vaihto oli nopea homma, samoin täyttö.

Ja koska vikojen summa on vakio, niin nyt on ruvennut esiintymään hetkittäistä sammumista. Olisko kampiakselin asentotunnistin tulossa tiensä päähän?

Tuli hommattua c-mallinen puristin puslien vaihtoa helpottamaan, mutta yhä on tuo toinen etuakselin ylätukivarren pusla vaihtamatta...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JERKKU
Viestit: 625
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 30.08.2017. 22:29

Näiden kanssa ei tekeminen lopu :)

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 31.08.2017. 11:14

No ei lopu ei :lol: Ei vaan, melko vähällä tuo on lopulta päästänyt. Suurin osa hommista on ollut "itse aiheutettuja" muutoksia, paranuksia(?), tms.

Onneksi ylimääräisestä vapaa-ajasta pitää huolen nuo loput harrasteautot ja tallissa vuoroaan odottavat projektit sekä erinäinen määrä muiden autoja joiden ylläpito on jotenkin langennut mulle :shock:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6311
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.08.2017. 15:19

keltsi kirjoitti:
Onneksi ylimääräisestä vapaa-ajasta pitää huolen nuo loput harrasteautot ja tallissa vuoroaan odottavat projektit sekä erinäinen määrä muiden autoja joiden ylläpito on jotenkin langennut mulle :shock:
Onneksi ja onneksi, mullakin kaksi muiden autoa, joita joutuu välillä ropaamaan ihan huvin vuoksi!! Kun kerkeis omiaan ropata, Wagoneeri odottaa vuoroaan edelleen ja Comanchessakin tuli katsastuksessa hylky, onneks vaan kässäristä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 19.12.2017. 11:04

Syyskuun puolessa välissä tuli käytyä Kulmakorvessa ja sieltä päästiin vielä hienosti tuttavaperheen kotiin Vantaalle, mutta kotiin lähteminen ei sitten onnistunutkaan. Kone pyöri hyvin, mutta kipinä oli hukassa... Pimeässä ja vesisateessa ei innostanut pahemmin ruveta tutkimaan ongelmaa, vaan jäin heille yöksi. Illalla vielä googlettelin asiaa ja sain lisävahvistusta omiin epäilyksiini, kampiakselin asentotunnistin on viimein hajonnut.

Aamu olikin kaunis ja aurinkoinen (harvinaista herkkua tänä kesänä :cry: ), joten ulos ja kadonnutta kipinää metsästämään. Ensin huomio kiinnittyi hieman sulaneen oloiseen anturin liittimeen joka vaatikin reilua voimankäyttöä / väkivaltaa auetakseen. Liitin pinnit olivat erittäin hapettuneet, joten putsailin ne ja laitoin liittimen kiinni sähköä joutavan rasvan kanssa. Tämän jälkeen Jeeppi hörähtikin käyntiin hienosti. Kamat siis kasaan ja kotimatkalle.

Ilohan oli hyvinkin lyhytaikainen, vain kolmen kilometrin jälkeen kone rupesi sammuilemaan ja lopulta se sitten "kuoli" totaalisesti. Onneksi sain auton rullattua erään teollisuushallin pihaan. Uusi anturi on ollut keskikonsolissa jo pidemmän aikaa, eli työkalut esiin ja anturin vaihtoon. Tämä homma olisi kyllä ollut paljon miellyttävämpi tehdä koneen ollessa kylmä... Hivenen haastavat oli ruuvit avata, mutta onneksi löytyi riittävästi jatkovarsia hylsysarjasta 8)

Lopulta piti tuo vaurioitunut liitin tukea vielä parilla nippusiteellä, kun tuntui yhteys pätkivän liitintä heiluttelemalla. Tallilla vaihdoin liittimen AMP:n kolminapaiseen vesitiiviiseen, niin ei tarvitse enää tuosta huolehtia. Uusi anturi vastaavalla liittimellä on taas varalla hanskalokerossa :wink:

Ensimmäisen negatiivisen asian noista konepellin ilmanpoistoritilöistäkin löysin, pihalla seistessään niistä oli mennyt koivunlehtiä imusarjan päälle. No nämä lehdethän sitten syttyivät palamaan, kun kävin ajelemassa umpihankisia metsäautoteitä :shock: Onneksi olin liikkeellä pimeän aikaan, niin huomasin liekit konehuoneen puolella juuri noiden ritilöiden läpi :!: Mitään vauriota ei onneksi ehtinyt tulemaan, mutta ainekset oli kyllä olemassa :oops:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 18.01.2018. 10:45

Jahas, seitsemäs vuosi Jeepin omistajana tuli täyteen ja viimeisen vuoden statistiikka kertoo seuraavaa: ajo kertynyt perinteinen n. 10tkm, bensaa mennyt lähes 1600 litraa ja keskikulutus ollut 16,7 litraa/100km. Yllättävän paljon tulee kilometrejä, vaikka mitään isompia reissuja tuolla ei tehtykään :shock:

Seuraavat osat tuli vaihdettua: Ylävesiletku, etuperään pikkurattaat, etuiskarit, etuakselin ylä-puslat ilmastoinnin kompressori ja kampiakselin asentotunnistin sekä perinteistä huoltoa öljyjen vaihdon ja alustan rasvauksen muodossa.

Ei tämä halpaa lystiä ole, mutta lystiä kuitenkin :lol:

Seuraavana työlistalla odottaa takajarrujen uusiminen sekä uuden ohjausiskarin vaihto. Ja kai ainakin noita levikkeitä pitäisi hiukan siistiä pääsiäistä varten :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 22.01.2018. 11:15

No tulipahan käytyä rallia katsomassa kaverin kanssa 8) Katsottiin kartasta, että pätkän varteen pääsee metsäautotietä pitkin ja ennakkoarvauksena oli, että tuo tie on auraamaton. Tämä osoittautuikin todeksi, kiinteä nelikko päälle ja hapella eteen päin!

Ensin alkuun eteneminen oli hyvää, mutta lopulta se meni edes taas junnaamiseksi. Kummasti tuollainen akseleihin asti ulottuva lumi hidastaa :lol: Pikkuhiljaa alkoi koneen lämmöt nousta ja muutenkin rupesi olemaan kaikenlaisia käryjä ilmassa, oli siis aika pysähtyä jäähdyttelemään kalustoa ja vaihtamaan omia asusteita astetta lämpimämpiin.

Autosta ulos hypätessä huomio kiinnittyi takapyöräkoteloista nousevaan käryyn ja vilkaisu auto alle paljasti pakoputken kannatinkumin olevan ilmiliekeissä :shock: Se saatiin sammumaan, kun heitteli hetken aikaa lunta (sitä kyllä riitti :lol: ) Seuraavaksi konepelti auki ja siellä kärysi toinen moottorin kumityynyistä, myös sisällä autossa oli käryä, takajalkatilassa lattiamatto savusi :shock: Hyvin sysää lämpöä tuo kuutonen, kun mennään kierroksilla paksussa umpihangessa ja ajoviima ei jäähdytä yhtään :lol:

Hetken jäähdyttelyn jälkeen jatkettiin vielä reilut pari sataa metriä, mutta vastaan tullut jyrkkä (ja pitkä) ylämäki sai meidät jättämään Jeepin tien varteen ja jatkamaan jalkaisin. Ylämäen laella olisikin ollut aurattu tie, mutta oli oikeasti viisaampaa jättää auto jäähtymään kuin koittaa väkisin mäen päälle. Paluumatkalle lähdettiin tuota kautta ja päivän aikana muuttunut lämpötila oli muuttanut lumen koostumusta sen verran, että nousu sujui helposti.

Kotimatka meni hyvin, mitä nyt 4WD Hiace kiilasi meidät penkalle ja siitä edelleen ojaan :x Leveä peli tuollainen haisu, kun pitää ajaa keskellä tietä eikä uskalla yhtään väistää :shock: Jeepin humpsahdettua ojaan, hiasemies vaan jatkoi matkaansa kylmän viileästi, vaikka varmasti näki mitä tapahtui!

Pienellä vekslailulla päästiin ojasta ylös, mutta henkilöautolla siellä oltaisiin oltu ja ilman vaurioita ei olisi selvitty :evil: Voitte kyllä kuvitella, kuka väistää seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa :twisted:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 18.04.2018. 10:55

Pääsiäisen alusviikolla tuli puunattua Jeeppi näyttelykuntoon, auto kun oli pyydetty kerhon osastolle American Car Show:hun. Eipä siinä mitään kovin kummoista tekemistä ollut, lähinnä huolellinen pesu, halkeilleiden levikkeiden liimailua sekä hieman puolikiiltävää mustaa haalistuneiden osien pintaan. Lisäksi teetätin A3 kokoisia valokuvia auton vaiheista näyttelyrekvisiitaksi.

Vaikka aloitin homman hyvissä ajoin, näyttelyä edeltävänä maanantaina kaivoin Jeepin lumihangesta, niin kyllä siinä meinasi taas kiire tulla :lol:

Näyttelyssä auto tuntui kiinnostavan ihmisiä, vaikka tuo tummavihreänä jotenkin "hukkui" taustaan hallin hivenen hämärästä valaistuksesta johtuen...

Näyttelyn jälkeen tuolla ei ole taaskaan ajettu yhtään, joten tiputin sen nyt pois liikennekäytöstä :shock: Eipä ole moista tapahtunut sitten vuoden 2013 ja silloinkin siihen tehtiin suurenpaa remonttia/päivitystä... Näköjään viiden päivän poisto on kustanuksellisesti +-0 ja sen jälkeen vasta tulee säästöä (vakuutusmaksuja ei ole tässä huomioitu)

Juhannukseen mennessä tämä kuitenkin pitää leimata ja kuskin puolen helmaan pitää jälleen hitsata pätkä uutta peltiä, muuten kaikki tuntuu olevan kunnossa leimaa ajatellen.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 21.06.2018. 10:46

No niin, parin viikon askartelun jälkeen XJ on jälleen leimattu. Nyt tein takajarrut kokonaan uusiksi ja ikinä (siis kun tuo mulla on ollut) ei tuossa ole ollut noin hyviä jarruja! Kuskin helmaan tuli hitsattua pari paikkaa, koska edellinen seppä oli näppäränä heftaillut uuden helmapellin vanhan päälle ja kitillä tasoitellut pinnat kuntoon :x Samalla vaihdoin etukardaaniin jälleen uudet ristikot, ei ne vaan tunnu kestävän :cry:


Seuraavaksi pitää irrottaa vinssin solenoidit pöydälle ja tutkia miksi toinen suunta on pimeänä, vaikka solenoidit kyllä vetää... Ilmeisesti jostain solenoidista on kärjet palaneet. Josko tuon saisi kesätreffeille toimintakuntoon...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6311
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.06.2018. 11:08

Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 06.07.2018. 11:14

Tuli tuossa purettua vinssin solenoidipaketti pöydälle ja yksi solenoidihan sieltä ei aina yhdistänyt kytkettäessä. Samalla löytyi pari huonosti puristettua kaapeliliitosta solenoideilta lähtevissä piuhoissa.

Nuo vanhat solenoidit on niittaamalla kasattu, eli porakone käteen, niitit auki ja tutkimaan. Vika oli helppo paikallistaa, kosketuspinnat olivat aivan hapettuneet... Teräsharjalla hapettumat pois ja jälleen toimii!

Ensin oli ajatuksena tehdä sama huolto jokaiselle solenoidille (4kpl), mutta nopean googlettelun perusteella päätin hylätä solenoidit kokonaan ja päivittää ne vihdoinkin nykyaikaisemmalla kontaktorilla. Solenoideilla kun on paha taipumus hajotessaan jäädä vetäneeseen tilaan (kärjet hitsautuvat kiinni) ja tuohan tapahtuu tietysti aina, kun vinssissä on veto päällä...

Kontaktori on fyysiseltä kooltaan pienempi sekä suunniteltu siten, että hajotessaan se ei jää päälle. Myös sähkökytkennöiltään tuo on hieman yksinkertaisempi.

Päätöksen tekoa helpotti huomattavasti myös se, että pari kontaktoria on ollut jo pari vuotta hyllyssä valmiina odottamassa asennusta :oops: Samalla taidan muutenkin tehdä vinssin sähköt uusiksi ja lisäilen mm. käyttökytkimen auton sisälle sekä työskentelyvalon valaisemaan vinssin rumpua.

Tiedossa on siis mukavaa pikku puuhastelua ennen kesätreffejä, johtotehtäviä nääs :lol:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 16.07.2018. 11:13

keltsi kirjoitti:Tiedossa on siis mukavaa pikku puuhastelua ennen kesätreffejä, johtotehtäviä nääs :lol:
Juu ei, iskikin työreissu tälle viikolle ja vinssi jäänee sen takia toistaiseksi ilman sähköjä :cry: Homma on kuitenkin ehditty hieman aloitella purkamalla vanhat sähköt kokonaan pois ja miettimällä komponenteille uusia paikkoja. Yllättävän hankalaksi tuo on osoittautunut, mutta eiköhän niille kaikille jokin paikka löydy.

Samalla on tullut huuhdeltua jäähdytysjärjestelmä sekä putsattua ja maalattua takakontin pohja sisäpuolelta. Sinne pitäisi vielä liimailla äänieristeeksi STP:n "bitumia" ja siihen päälle vielä palaset raskasmattoa.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 19.06.2019. 10:46

Ohhoh, edellisestä postauksesta mennyt lähes vuosi :shock:

Juu, siis kesätreffeille päästiin ja vinssin toiminta varmistettiin "väliaikaisesti" käymällä läpi jokainen vanha solenoidi sekä palauttamalla vanhat johdotukset (ovat muuten kiinni vieläkin :lol: )

Syksyllä osallistuttiin s-ajoon Kulmakorvessa jossa kalusto toimi hienosti ja päästiin oikein podiumillekin 8) Seuraavana tapahtumana oli talvitreffit, mutta muuten auto on viettänyt hiljaiseloa ja ollut pois liikennekäytöstä. Yhtenäkään omistusvuotena ei ole tullut mittariin näin vähän kilometrejä kuin nyt...

Kuun alussa piti kaivaa Jeeppi takaisin ajoon, kun katsastuksen takaraja rupesi uhkaavasti lähestymään. Hommina oli perinteiset: seuraava pätkä uutta helmaa, takajarrujen lähentäminen, etulevikkeiden päiden asennus ja leimarenkaiden alle ruuvaaminen. Pikku bonuksena hitsasin valmiina hyllyssä lojuneen koriaisan vahvikelevyn simpukan tueksi, kun hitsivehkeet kerran oli sopivasti esillä ja jeepin parissa puuhastelu tuntui mielekkäältä.

Katsastus meni läpi huomautuksitta, joten nyt saa tuon puolesta olla rauhassa. Kesätreffit jäävät tälläkin kerralla väliin Bella Italia-tapahtuman takia :(
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 24.06.2019. 10:31

Tulipas tarkastettua kuinka paljon oli kilometrejä kertynyt katsastusten välissä, 6000km eli vähällä käytöllä on Jeeppi ollut :shock:

Jotain positiivista on tapahtunut ja pikkupyörillä sitkeästi vaivannut woblaaminen on EHKÄ vihdoin saatu poistumaan. Juhannuksena parin sadan kilsan matkalla ei edes yrittänyt hypätä laukalle vaikka useamman kerran mentiin isolla tiellä yli satasta. Näillä näkymin saa nuo leimapyörät olla toistaiseksi alla.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 10.06.2020. 10:52

Jälleen lähes vuosi kulunut edellisestä päivityksestä eli siitä voi helposti päätellä sen, että katsastuksen takaraja lähestyy ja toisekseen sen, että juuri mitään muuta ei autolle ole tapahtunut tässä välissä. Muiden kiireiden, ajopäivien kanssa päällekkäisten muiden tapahtumien sekä osittaisen kiinnostuksen puutteesta johtuen Jeeppi on seisonut pihakoristeena poistettuna liikennekäytöstä :oops:

Nyt oli sopiva aika ottaa auto talliin ja tehdä vuosihuolto joka käsittää tällä kertaa perinteiset kaikkien nivelten tarkastamisen + rasvauksen, takajarrujen sekä käsijarrun säätämisen ja moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon. Pikku extrana oli lisääntyneen metelin tutkiminen sekä takakulman oikaisu ja takavalon uusiminen (isä onnistui peruuttamaan pihakoivua päin :shock: )

Tuo lisääntynyt meteli on lisääntynyt pikku hiljaa ja epäilin moottorin vasemman kumityynyn pettäneen jälleen kerran. Pakosarjan yksi käyrä menee melko läheltä tuota kumityynyä ja kumityyny ei tuosta oikein pidä. Edellisellä kerralla askartelin kumin ympärille edellistä isomman lämpösuojan alumiinista ja ihmetyksekseni tuo kumityyny olikin ehjä. Seuraavaksi tutkin muiden kumityynyjen kunnot ja nekin olivat ehjiä. Sitten katseeni osui pakoputkeen ja sieltähän löytyikin pari kohtaa mitä osuivat koriin. Ei siis mikään ihme, että koneen värinät välittyivät koriin varsin kova äänisesti!

Muokkasin putkistoa hieman ennen vaihdelaatikon kannatinpalkkia ja päätin tehdä loppuosan jälleen kerran uudestaan. Vanhat vaimentimet oli parhaat päivänsä nähneet ja myös kannakoinnissa oli parantamisen varaa. Tuossa vanhassa setupissa oli ensin Raptorin tekemä ns. turbo vaimennin ja sen jälkeen hieman kalliimpi Dynomaxin vastaava. Nuo Raptorit ovat ihan kuraa, mutta Dynomax on näyttänyt kestävän paljon paremmin ja ovat muutenkin toteutettu fiksummin.

Tällä kertaa päädyin vaimentimissa Magnaflown tekemiin rosteri vaimentimiin, näistä on itselläni hyviä kokemuksia parista muusta projektista. Sinänsä tuo Stainless on hiukan hämäävä nimitys, kun pientä rusotusta näyttää pintaansa keräävän tuolla käyttiksen alla... Putkimateriaalit kävin poimimassa Bilteman hyllystä ja seuraavaksi pitää käydä hakemassa kannakointimateriaalia paikallisesta teräsmyynnistä.

Putkiston teko on vielä kesken, mutta eiköhän tuo saada ensi viikolla konttorille saakka :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Kirjoita vastaus