Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 19.04.2019. 21:14

Mulla taasen jumahti Akebonoista liukutapit, ne oli aivan ruosteessa ja niin jumissa että sai tosissaan tehdä töitä että sai liikkeelle. Sinällään jännää, että asensin noi WJ:n jarru- ja ohjaushilppeet ZJ:hin vuonna 2011 ja auto on ollut siinä välissä kaikkinensa varmaan pari vuotta tallissa työn alla. Tapit oli rasvattu oikeasti hyvällä rasvalla ja kumit varmasti ehjät ja paikallaan.
Niin se vaan suolapaska tekee tehtävänsä... en tilannut uusia tappeja, putsasin kaikki paikat huolella ja uudet rasvat sisään, vuosileimalla jarrudynossa oli 0,1kN ero jarruvoimassa, ja itse jarruvoimat oli varsin miehekkäät. Eli homma onnistui ja toimi. Toisaalta jos on alkuperäiset satulat ja bräcketit, niin olisin itsekin siinä vaiheessa vaihtanut suosiolla kokonaan uudet.
Männät minulla on liikkuneet ihan täydellisesti tähän asti, ja menneet aina myös pohjaan asti sisälle kun tarvinnut irrottaa satuloita katkenneiden vetareiden ja/ tai hajonneen välityksen vaihdon takia. Mulla tuli aikanaan jarrusarjassa ne rosteriset metalliklipsit mukana minkä päällä palat liukuu, ja kuparitahnat olleet aina välissä. Rosterilärpäkkeet on vieläkin ihan uudenveroisessa kunnossa.

Sitten *nusnus*, carrier on yleensä akselin sisälle tuleva murikka, jarrusatulan kiinnikkeet on "bracket" :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 19.04.2019. 22:28

No hitto, kyllä ne mun maailmassa on ollu aina brake caliper carrierit mutta olokoot nyt sitten bracketit. Tai vaikka lärsäkkeet, kunhan jengi tajuaa mistä puhuu :D Mut mikäs toi akselin sisälle tuleva murikka sitten on?

Mulla ei nyt ole auto ajossa, mutta huomenna ehkä sen joutuu ottaa liikenteeseen niin pääsee kokeilemaan millanen waaputin siitä tuli korotuksen jäljiltä. Mitä nyt omaa tietä ajoi niin tuntui kanssa Akebonojen jarruteho selkeästi huonommalta noihin ATEihin verrattuna. Toki nyt on käytetyt palat jotka ovat kuluneet tasaisesti, mutta toki rullanneet eri levyjen kanssa niin ehkä ne siitä tekeytyy paikalleen ja jarrutustehokin kasvaa. Kunhan jää herra Teveksen satuloiden "always on braking" pois niin hyväksyn kyllä hieman miedomman hidastuvuudenkin :D

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 24.04.2019. 19:02

Sellasta vaan että akeboonsien purenta on hieman parantunut kun käytetyt palat on tekeytyneet paremmin kaveriksi käytettyjen levyjen kanssa. Siltikin tuntuisi siltä että edelliset puri kovemmin, mutta se nyt on vaan mutua.

Heittelin kesärenkaatkin alle kun kävin ensin rullaamassa pikku kiepin talvirinkeleillä. Lopputulos aikalailla se, että käytös tossa moottoritiellä tai muulla uraisella tiellä on yhtä annelista kuin ennen alustaremonkia. Kokona 245/70R16 kesärenkaissa ja jotkut Pirellin Scorpio Verde pullakatukumit. Talvirenkaat oli Cooperin M+S rinkulat 235/75R16 koossa ja ihan jumalaton ero siinä urissa kelkkomisessa tuon yhden sentin leveyseron johdosta. Noh, tässä kun nyt tekisi mieli jotkut AT rinkelit sinne alle ostaa, niin uskaltaako sitä piruvie tuota normikokoa olevat 245/70R16 kumeja sinne ostaa? Kyllä nimittäin palaa hessu jos ajettavuus onkin sitten yhtä pasqua kuin noilla nykyisillä kesärenkailla.

245/70R16 koko toimii kyllä kivemmin yhteen tuon tuoreamman vaihdelaatikkosoftan kanssa, lukittelee lootaa melkein heti kun ollaan yli 80km/h tunnissa päästy. Talvirenkailla sai melkein lataa sen 90km/h tauluun ennen kuin vetäs lukkoon, ja sitten pääsi tipauttamaan nopeuden just jonnekin rikesakon rajamaille. Että sen puolesta hotsittais 245/70R16 koko, mutta jos se on tollasta luikertelua niin kyllä itku tulee. Aurauskulmat tarttee vielä säädättää, varmaan nekin jotain vaikuttaa mutta julma on ero kesä- ja talvirenkaiden käytöksessä...

Tankin panssari ja pantasatsi noukittu Jamantilta kyytiin, saas nähdä koska innostuu urheilemaan niitten kanssa :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.04.2019. 22:54

Macke kirjoitti:
24.04.2019. 19:02
Heittelin kesärenkaatkin alle kun kävin ensin rullaamassa pikku kiepin talvirinkeleillä. Lopputulos aikalailla se, että käytös tossa moottoritiellä tai muulla uraisella tiellä on yhtä annelista kuin ennen alustaremonkia. Kokona 245/70R16 kesärenkaissa ja jotkut Pirellin Scorpio Verde pullakatukumit. Talvirenkaat oli Cooperin M+S rinkulat 235/75R16 koossa ja ihan jumalaton ero siinä urissa kelkkomisessa tuon yhden sentin leveyseron johdosta. Noh, tässä kun nyt tekisi mieli jotkut AT rinkelit sinne alle ostaa, niin uskaltaako sitä piruvie tuota normikokoa olevat 245/70R16 kumeja sinne ostaa? Kyllä nimittäin palaa hessu jos ajettavuus onkin sitten yhtä pasqua kuin noilla nykyisillä kesärenkailla.
Siinä on jotain ihan muuta viturallaan jos kymmenen millin leveysero tekee ajettavuudesta huonon - etenin kun noi 245 leveät renkaat on vielä oikeastikin varsin kapeat eikä pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa ajettavuudessa.
Mulla on ollut vuodesta 2006 alkaen Jeepeissä vähintään 10.50 leveät renkaat varsin reilusti levittävillä vanteilla; pääosin mutakumit olleet 12.50" leveitä, ja jos ollut sileämpää AT- mallia alla niin 285 leveät samalla tavalla levittävillä vanteilla. Renkaan kyljestä- kylkeen väli ollut karvan alta pari metriä, ja kulutuspinnan reunasta reunaan viitisen senttiä vähemmän.

Yksikään niistä Jeepeistä ei ole ollut paska ajettava edes pääkaupunkiseudun uraisilla Kehä- ja moottoriteillä, ihan kiltisti kaikki menneet hyvällä tavalla suoraan kuin juna.
Jos nyt vaikka tuohon tämänhetken työmatkakulkineeseen (Peugeot 207) vertaa ajettavuudeltaan, niin tuo 800kg kevyempi ja 185- leveillä kumeilla oleva pikkukinneri ei ole ainakaan yhtään vakaampi kuin Jeep.

245/70R16 koko toimii kyllä kivemmin yhteen tuon tuoreamman vaihdelaatikkosoftan kanssa, lukittelee lootaa melkein heti kun ollaan yli 80km/h tunnissa päästy. Talvirenkailla sai melkein lataa sen 90km/h tauluun ennen kuin vetäs lukkoon, ja sitten pääsi tipauttamaan nopeuden just jonnekin rikesakon rajamaille.
ZJ:ssä menee OD:lla muunnin lukkoon karvan yli 60km/h nopeudessa, ja OD-off asennolla (ts. kolmosella) ajaessa n.50km/h nopeudessa. Mennyt vähän takapakkia WJ:ssä jos noin lujaa pitää ajaa ennenkuin lukitsee :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 25.04.2019. 9:07

Pitääpä nyt sitten vielä selvitellä orkkis vanteiden ET, kesäpalloissa on nyt jotkut tarvikkeet jotka näyttää Wranglerin vanteilta ja niissä ET44 että ei niitten nyt hirveesti pitäisi orkkiksista heittää -> raideleveyskin aikalailla sama. Edittinä vähän, että ilmeisesti ET on vähän isompi orkkiksessa kuitennii mutta ei noilla tarvikevanteilla mitään jumalatonta levitystä kuitenkaan tule:

Kuva

Muuta säädettävää ei keulassa ilmeisesti ole kuin auraus, joten eipä jää pali muuta jäljelle kuin sen säätö sekä sitten se että renkaat on vaan niin paskat uraohjukset että ne pilaa auton ajettavuuden. Minä oikeasti luulin että se johtui niistä kypsistä orkkis puslista, mutta ei tosiaan oikein muuttanut asiaa miksikään. Tukivarret oli runtelemattomat silmillä katottuna, korissa olevat kiinnikkeet samoin niin ei mulla heti tule mieleen että se alustageometria sieltäkäsinkään lähtisi kusemaan. Syksyllä auton ostaessani kokeilin renkaissa 2,7 barin paineita, nyt tiputin paineet 2,5 lukemiin. Josko vielä koittais kymmenyksen pari pudottaa ja kattoisi miten muuttaa käytöstä.

Onhan siellä tietty vielä pallonivelet edessä vaihtamatta, mutta ei ne nyt omien kokemusten mukaan tällaisia vaivoja aiheuta. Eipä toki ole "oikeista" maastureista kokemuksiakaan. Ja se 2" korotus orkkis tukivarsin tietty muuttaa alustageometriaa kanssa, että joudunkoha nyt sitten linkoamaan budget boostin mäjelle tai hommaamaan säädettävät alatukivarret. Kuten sanottu niin talvirenkailla se käyttäytyy suht sivistyneesti tuon korotuksenkin jäljiltä...

Kyllä se vaan lipsuttaa sitä lootaa alle 80km/h nopeuksissa. Käytännössä omien kokemusten mukaan on siis edullisempaa ajella 80km/h rajoituksella varustetulla tiellä kuin 60km/h. Tostahan sais varmaan jonkinmoisen sulan hattuun kun rupeisi rakentamaan vaikka jotain Arduino pohjaista lootan ohjausta jolla saisi modernisoitua laatikon käytöstä varmaan ihan &%"½. On vaan aika iso kynnys alkaa tekemään kun en ole koskaan mitään vastaavaa pulannut, ja nyt ahdistusta aiheuttaa jo siis lootan ohjausarvojen määrittely itse koodin vääntämisestä puhumattakaan...

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 25.04.2019. 10:30

Orkkisvanteiden offset on 2" eli 50,8mm. Ja muistaakseni edellisen WJ:n italiankielisestä käyttäjän käsikirjasta olin lukevinani suosituspaineeksi 2,4bar. Itse pitänyt katupaineina 2,5-2,6bar.

Edellinen vakio WJ kulki suoraan orkkis 245/70R16 renkaiden lisäksi myös 265/70R16 allterraineilla, ainakin urautuneella motarilla (tie 4 Lahden korkeus) kulki vielä vakaasti ja suoraan ihan ohjaamattakin.

Mitään muuta kuin aurausta ei vakio-osilla voi säätää, ohjearvot löytyy Jamantin sivuilta. Ja kulmathan täytyy tarkastaa/säädättää kun korotusta muutoskatsastaa (niinku tuo auraus nyt oikein miksikään muuttuisi korottamalla vakio kiinteillä tukivarsillakaan kun ei nämä mitään kilpa-autoja camberin puolesta ole).

WJ 3.1TD ja muunnin menee lukkoon vasta kun nopeutta on mittarissa liki 120km/h ja OD-off tais olla jotain 90km/h.. Että sikäli minä en osaa ihan heti moittia tän nykyisen kasikoneisen lukituskynnystä :D vaikka väännön puolesta luulisi tosiaan pienemmillä kierroksillakin pärjäävän.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 25.04.2019. 10:58

Kai se on prkl laitettava kättä taskuun ja hommattava ne ohjauksen 4kpl palloniveltä mitä tuossa arvuuttelin että vaihdanko vai enkö vaihda. Kolmessa on rasvanippa eli yksi on sitten varmaankin jossain kohtaa vaihdettu, mutta ei jaksa arpoa niin vaihtaa ne sit kaikki. Ja ohjausiskarikin on sen näkönen että morjesta pöytään, mutta se itsessään nyt tuskin aiheuttaa vaeltelua vaan ehkä ennemminkin sitten jeesaa hieman kuluneiden osien kanssa?

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.04.2019. 12:35

Eikö WJ:ssä tosiaan ole caster- säätöä alatukivarren pulteilla? :o

Tuohon urissa vetelyyn, toiset renkaat kyllä on herkempiä tarraamaan urien reunaan, jos on yhdistelmänä hyvin jyrkkä renkaan olkapää ja keskivertoautoa enemmän raideleveyttä niin voi toki olla melkoisen vetelevä uraisella tiellä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.04.2019. 13:51

Timo L kirjoitti:
25.04.2019. 12:35
Eikö WJ:ssä tosiaan ole caster- säätöä alatukivarren pulteilla? :o
Nope, ei oo säätöä... Kai se olis sinne tehtävissä, reiät vaan pitkittäin soikeiksi ja säätämään....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 25.04.2019. 15:19

Noi mun renkaat on kyllä sellaset pallot, että jykevästä olkapäästä ei ole tietoakaan. Mulla tuli mieleen etä voiko ne olla niin löysärunkoiset että se aiheuttaa ongelmat, mutta yleensähän löysärunkoinen rengas tempoo vähemmän käsiin kuin jäykkärunkoinen. Ainakin noissa matalemmissa profiileissa.

Saishan sinne akseliin aika helpostikin tunetettua epäkeskopultit + säätövasteet. Mut ei nyt jaksais jos tollasen vehkeen lähtökohtaisesti kuuluis kulkea suoraan :D

Edittivä taas: Käväsinpä tossa äsken pihalla, löin tyttären ratin taakse ja ohjeistin tekemään edestakaista ohjausliikettä -> raidetangon apparin puoleinen nivel lonksuu ihan selkeästi kun pitää kättä päällä ja mahdollisesti se pitman armin puolenen pää ujosti myös. Siinä kunnolla klesassa olisi rasvanippa joka näköjään jäänyt mulla rasvaamatta, mutta ei se rasva varmaan väljyyttä poista kuin pikku hetkeksi. Eli laitetaas nyt sitten tilaten niitä niveliäkin sinne keulaan.

Sen jälkeen voisi miettiä aurauksia. Ämyriikassa sanovat että 1/16" - 1/8" pitäisi olla aurausta, eli etupyörät etureunasta 1,6-3,2mm lähempänä toisiaan kuin takareunat.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.04.2019. 21:29

Juu, ei oikein auta jos on ohjauksessa välystä. os uusit raidetangonpäitä, niin tilaa samalla kaikki. Jos yksi on väljä ja vaihdat sen, niin ei mene kuin hetki niin ne vanhat kulahtaa.
Tuo 1/16"...1/8" on ihan hyvä lähtökohta, mutta vähän renkaista, vanteista yms. riippuen auraus nollaan tai aavistus aurausta on se mikä jäykkäakselisissa Jeepeissä on yleensä tuntunut toimivan hyvin. Ei auta kuin kokeilla.

Suuntauslappu muutoskatsastukseen on vain juuri sitä katsastusta varten - ohjauskulmat säädetään korotetussa autossa sen jälkeen niin, että se oikeasti toimii :D Hyvä lähtökohta ne tehtaan arvot toki on ja aika liki niissä myös yleensä toimii hyvin. Voi vaan vaatia pientä hienosäätöä.
Macke kirjoitti:
25.04.2019. 15:19
Saishan sinne akseliin aika helpostikin tunetettua epäkeskopultit + säätövasteet. Mut ei nyt jaksais jos tollasen vehkeen lähtökohtaisesti kuuluis kulkea suoraan :D
Eihän se kulje suoraan jos kulmat ei ole kohdallaan - jos caster on pielessä niin autosta tulee ihan kamala ajetteva. 2" korotus voi vielä juuri ja juuri mennä siedettävästi alkuperäisillä tukivarsilla ilman casterin säätöä, mutta parempi sekin olisi kun voisi korjata oikeaksi. Siitä vielä vähän enemmän korotusta niin sitten alkaa mennä nelilinkin geometrian takia caster vituralleen jos ei ole mitään säätöä.

Jo parin asteen ero casterissa voi vaikuttaa aika merkittästi ohjaustuntumaan kaikinpuolin - ja lisäksi myös woblausherkkyyteen. Ei näihin vehkeisiin ihan huvin vuoksi myydä säädettäviä tukivarsia :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 26.04.2019. 10:54

Kaikki nivelet ohjaushärpäkkeisiin tuleekin nytten, oli ne mulla jo ostoskorissa kun noi puslat tilailin mutta aattelin että katotaas miten nyt käy kun auto leimattiin siinä yhteydessä kun mä sen ostin. Tuon yhden nivelen heiton näki jo ihan silmälläkin kun rattia heilutti, eli ei olis menny leimasta läpi jos nyt inssi sen olis sattunut huomaamaan. Lesson learned: kun ostat vanhaa autoa ja laitat alustaa, vaihda _kaikki_. Nyt sinne ei sitten jää muuta vanhaa kuin ylä- ja alapallot edessä ja niitä yritinkin tuossa hieman nitkutella kun remonkia tein. Katotaan nyt sitten että tuleeko varvi numero kolme eteen niitten vaihtamisen merkeissä. Fyffendaaleria palaa vaan siihen malliin että visa voivottelee tuskissaan...

Kyllä mä tossa ihan jonkun aikaa puntaroinkin, että pitäiskö ostaa ne säädettävät tukivarret. Kaikkialla internetsin ihmeellisessä maailmassa ollaan vaan sitä mieltä, että 2" korotus ei vielä sellaisia vaadi. Joko se on suuri salaliitto tai sitten vaan jengiä ei kiinnosta jos auto luikertelee maantiellä. Minua kyllä häiritsee ihan sikana koska maantiellä mä tolla jyrään menemään. On niin nätissä kunnossa että eihän sitä mettään voi p*skottavaks viedä :wink:

Pitää nyt sitten ottaa mietintämyssyyn vielä jos niitä epäkeskojuttuja miettisi sinne etuakselin alakiinnikkeisiin. Pultinreiän pelkkä pirraaminen ja sorkkaraudalla vääntely ei passaa ollenkaan, kyllä se pitää sitten tehrä "pro meiningeillä" :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.04.2019. 11:03

Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 449
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 26.04.2019. 12:25

Holy crap Batman, onko noi tehty unobtaniumista koska nyt tuli Timo P.A. Mikkoselta melkein juomingit näytölle :D Tollaset tietty kun laittais, niin ei varmaan tarttis katukäytössä ainakaan noita niveliä vaihtaa enää ikinä. Jos vaan muistaa rasvailla...

Jäi epäkeskohommat vaivaamaan, niin saiskohan niistä ZJ:n pulteista tehtyä tohon WJ:hin toimivat rensselit? Eli mikäs niissä on pituus ja halkaisia jos nyt jollain sellaset sattuis näppärästi käsillä olemaan? Bemareissa noita epäkeskopultteja on kanssa paljon, mutta ei kai sellasia saa Jeeppiin laittaa eihän? :wink:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.04.2019. 12:35

On ne varmaan siitä tehty! Siinä on 4 palloniveltä, valitettavasti edelleen suomihinnat ei oo vertailukelpoisia USA-hintoihin, kun rahdit, tullit ja verot ja itsellekkin pitää jotain jäädä....

Mulla on tarvike-epäkeskopultteja, 40.00/sarja, jossa kaksi ruuvia, 4 prikkaa, 2 mutteria...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus