2007 3.8 JKU Wrangleri

Foorumiin yleisesti liittyvä keskustelu. Tiedot käyttökatkoista ja muutoksista jne.
Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 11.10.2025. 13:46

Hei

Nyt on ostohousut jalassa ja vyökin alkaa kiristyä. :D

Tommonen 4 ovinen Wrangleri on ollut pitkään harkinnassa. Nyt sellasesta olis vähäniinko kaupat lukossa. Pääsen kuitenkin vasta parinviikon kuluttua kattoon ja kätteleen. Jos auto on puheiden mukanen niin kai sillä kotio tullaan. Oon koittanu pyydellä kuvia rungosta ja korista korroosiotilannetta ajatellen. Ei mitään hälyttäviä kohtia ainakaan kuviin sattunu. Carvertical myös puhdas. Mitä tommosesta parisaraatonnia ajetusta kannattaa erityisesti syynätä? Eikö tuo tekniikka perus kestävää ole? Vanhahan se jo on jotta ei nyt mitään uudenveroista voi odottaa...

TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 11.10.2025. 14:57

Katon tiivisteet todennäköisesti vuotaa, korjaantuu kun ostaa netistä tiivistesarjan 68026937AB.

3.8 kuulema muuten perushyvä motti, mutta pakosarjat ilmeisesti vähän heikot.

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 11.10.2025. 15:24

Ok, kiitti vinkistä. Muistankin, että taisit jokuvuositakaperin tiivistellä katon vähän tuoreemmasta Wranglerista?

Mitäs tuolta loodalta, mikä 3,8 jatkeena, voi odottaa? Pitäis vissiin vaihtaa ihan nätisti? Ja turbiini lukittuu matka-ajossa?

Onkos nämä.Wranglerit muuten ajoltaan minkämoisia? Kaiken näkösestä "woblaamisesta" löytyy ulkomaan foorumeilta... Ja korotettuina vissiin helposti jää caster kulma pieneksi ja ovat rauhattomia ajella? Pitää sitte ettiä säädettävää tukitankoa akselin ripustuksiin... Muuten näyttäis niveliä yms saavan kohtuu hintaan.

TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 19.10.2025. 0:44

Oma JK oli vakiorenkailla hyvä ajaa vaikka siinä oli korotussarja. Kesärenkaina mulla oli 35 tuumaiset KO2:t, ja koska vanteissa piti olla ylimääräistä ulkonemaa ettei renkaat hinkannut tukivarsiin, oli ajo ne päällä hieman hakevaa. Yli 140 lasissa meni kyllä sitten jo vakaasti kun hyrrävoimat oli riittävät :lol:

Vakautta saa takaisin säädettävillä etualatukivarsilla, normiajoon riittää varmasti halpikset.

Katto tuli tiiviiksi tuolla sarjalla, mutta oli edelleen herkkä paneelien asennosta. Millikin vinossa niin vasen etukulma lorotteli matolle.

3.8 vaihteistosts en osaa sanoa, mulla oli NAG.

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 20.10.2025. 15:46

Tuossa on 2 sarjaa 33" vastaavia millirenkaita. Taisivat molemmat olla 275 levyisiä...

Joo, sinulla oli se Mersun loodalla oleva. Se on hyvä vaihteisto ainakin.

Loppuviikosta sen sitten näkee mikä tuo auto on. Pistellään tänne sitte infoo kuinka käytiin :D

TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 25.10.2025. 11:07

Noniin... Tällä nyt sitten matkataan kotia kohti...

Kuva

Tarkoitus olisi, että auto hoitaisi meillä ns. Käyttöharrasteen tehtävää. Auto tuntuis kulkevan ihan ok. Vähän ohjaus on "yliherkkä" keskialueella maantiellä. Onko sitten lievän korotuksen myötä Caster kulma liian pieni ja kaipaisi säädettäviä tukivarsia... Toinen migreeni katsastusta ajatellen on tarvike Led ajovalot... Saa nähdä mitä niistä sanotaan. Sattuisko kellään olla joutilaana alkuperäisiä? Alkuperäinen maski sentään tuli mukaan.

TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 26.10.2025. 12:31

Tuo keveys keskialueella on korotuksen ja renkaiden kombo, parhaiten saa kuntoon kun homma ne säädettävät etualatukivarret ja pistää maltillisesti casteria lisää.

Rengaspaineilla on kanssa jonkimoinen vaikutus, kannattaa testailla niitäkin. Ohjekirjan paineet pätee vain orkkiskumeille, nuo isommat on usein kantavuudeltaan järeämmät joten voi olla että paineitakin pitää laskea että koko kulutuspinta on tiessä kiinni.

Orkkislamput taitaa maksaa ~120 pari, joten jos noista tulee sanomista niin ei oo paha palauttaa takaisin. Mulla halkesi toinen etulamppu ja tuuppasin tämmöiset tilalle:
https://www.trodo.fi/ajovalosarja-ajova ... 02-395-071?

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 26.10.2025. 15:09

... ja tuoreelle jeepistille tietty tämmöset:
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=2&t=8597

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 29.10.2025. 22:28

Hei

Kiitos vinkeistä. Jotain ajo-ominaisuuksille pitää keksiä. On nimittän tuo Nivakin lähes nautinnollinen tähän verrattuna :D . Pläni olis seuraava. Ensin rekisteröintikatsastus niin näkee samalla onko väljää jossain. Sitten pyöränkulmien mittaus ja aurauksen säätö. Saa ratin samalla suoraan... kun on mustaa valkosella pyöränkulmista niin sitten voi kotonakin säätää casteria kun saa säädettävät tangot hommatuksi. Kai se riittää kun hommaa vaikka säädettävät ylemmät tangot eteen? Moogilla näky olevan tankoja joissa säätöalue +/- 3 astetta... Ei varmaan mitkään heavyduty offroadit, mutta semmoset joilla sais nyt ainakin testattua säädön vaikutusta. Toki jos akselit ei ole keskenään linjassa niin sitten pitää tehdä muutakin...

Sitten on vähän muutakin remonttia... Taitaa olla pakosarja ainakin kuskinpuolelta halki. MIL palaa ja herjaa kattien jälkeisten lambdojen arvoista. Ja vähä sellasta supsutusta tuntuis kuuluva. On vaan ne lämpösuojat päällä niin ei hyvin näe... No hommasin jo uudet niinsaa heti vaihtaa kun alkaa tarkastaa tarkemmin.

Auto tulee suht vähille ajotarpeille ja mietin että koittaasin pärjätä yksillä Allterrain renkailla. Tilasin 275/60r20 kumet mukana tulleille toisille vanteille...

Ja kiitos katon noston tarvikkeiden tarjouksesta. Katto olis kuitenkin tarkoitus koittaa pitää paikallaan :) . Ei muuten vuotanut vettä vaikka sitä sateli ihan riittämiin reisun aikana. Nitinöitä katosta jonkun verran tulee... ehkä kuuluu asiaan...? Mitäs kattotelineet tämmöseen? Nivan katolla on kalareissuja varten kovakuorinen kattoteltta. Minkälaiset tellingit kestäis sen painon ja käytön? Tuossa muovikatossa on sadekouru reunassa ja jonkinmoisia poikkiorsia siihenkin kaupataan... Mutta kestöisköhän... Teltta painaa pakattuna ehkä 70kg ja sinne menee 2 aikusta sisään...

TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 30.10.2025. 18:25

Jotenkin intuitiivisesti vaihtaisin pikemminkin noi etualatukivarret, kuvittelen että olisi helpompi säätää mutta voin olla toki väärässä. Isoja säätöjä ei kannata eikä oikein pystykään tekemään, koska sitten rupee ristinivelet ravistamaan, niitten kun pitäisi molemmissa päissä olla suurinpiirtein samoissa kulmissa ja jos casteriä kovin paljon säätää, menevät kulmat pieleen noilla nivelillä

Katon pitäisi kyllä kestää telineitä oikein hyvin, näihin on maailmalla paljon laitettu noita kattotelttoja. Siitä katon irrottamisesta vielä: kun kertaalleen Sen kesän lämpimänä jaksona riipaset irti niin, et sitä kyllä enää hevillä pistä takaisin, on niin mukava tunne kun tuuli kutittaa tukkaa tai kaljua. Jonkun telineen jos autotallin kattoon saa sitä varten ja pistää noi Topsyt vielä niin se on kerralla aina vartin homma kun Katto on irti tai kiinni, voi aamulla katsoa säätiedotuksesta että kummalla konfiguraatiolla lähtee.

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 05.11.2025. 22:29

Ei ole vielä ehtinyt yhtään touhata Wranglerin kanssa... Vähän huolto-osia tilailin ja allseason renkaat tuli... Casterin säädön suhteen itse ajattelin ylempiä tukivarsia kun vastaan tuli varret joissa oli "portaaton" säätö. Eli oikea/vasenkätinen kierre lukitusmutterein. Monet on niin, että pitää ottaa varsi irti ja säätö puolikierrosta kerrallaan... no, ei kait se puolikierrostakaan kovan karkea ole... mutta pitää nyt tutkia vielä enemmän. Kardaanin kulma ei kait pitäisi olla isompi ongelma kun pysyy siinä 4-6 asteen casterissa... Kardaanissa onkin ristikkonivel etuakselin päässä ja CV nivel jakoaskin päässä... eikös se silloin jumpsuta pituussuunnassa kardaanin putkea kokoajan ristikkonivelen jälkeen...

TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 05.11.2025. 23:51

Niinpäs olikin noiden nivelien kanssa, etummainen on ristikko, ja se pitäisi saada pysymään mahdollisimman suorana ettei ravistele, jos olisi kaksi, pitäisi niiden kulmat pitää samana.

Aste - pari tuskin vie maata merelle :D

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 17.11.2025. 20:44

Noniin, ensimmäinen remontti tehty. Vai taitaa olla tälle konetyypille enemmän määräaikaishuolto :)

Kuva


Herjaili taaemmista lambdoista ja google antoi tuomion pakosarjasta. Oli sitä näköjään joku jo aiemminkin pajattanut mig liimalla... Tilasin pakosarjat Rockautosta. Tulivat noin viikossa. Otin varmuudeksi molemmin puolin ja nyt onkin sitten apparin puolelle kaksin kappalein. Ekassa paketissa oli tiiviste taittunut ja kun siitä reklamoin niin pistivät uuden... kokonaisen pakosarjan. No tulipa sielä uusi ehjä tiiviste myös.

Asiaa välityksistä. Ostin auton "takavetoisena" saatesanoilla, että 4-veto on rikki, mutta autolla voi ajaa. Mukana tuli sarja renkaita joista etuset oli ihan lopussa... Ihmettelin tätä ja aloin aavistella 4-vedon vian. Nyt kun auto oli tallissa niin tuli myös varmistettua. Edessä ja takana eri välitys!! On siinä riidelly renkaat kovasti kun takana 5,13 ja edessä 4,10 joka on myös auton alkuperäinen välitys. Kuittien mukaan etuakseli on uusittu parivuotta aiemmin joten varmaankin taakse 5,13 päivitys on tehty jo aiemmin ja 4-veto ongelma on tullut etuakselin vaihdon myötä... Mutta... Kumpaakohan nyt korjais? Suosituksia? Ehkä eteen tuo 5,13 myös... Nyt 275/70r18 kumeilla nopeusmittari pitää hyvin kutinsa. Kierroksia 80kmh on noin 1800. Ei se pienemmillä kierroksilla varmaan jaksaisi mennäkään.



TJ
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Jpe61
Viestit: 240
Liittynyt: 21.10.2017. 10:06
Paikkakunta: Tampere
CONTACT:

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Jpe61 » 17.11.2025. 23:33

Ei &%¤%&(, eri välitykset :lol: :lol: :lol:

Maastis
Viestit: 148
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 2007 3.8 JKU Wrangleri

Viesti Kirjoittaja Maastis » 18.11.2025. 0:28

Sanoppa muuta :mrgreen:
Y Juniper
Niva 1.9TD
JKU Wrangler 3.8

Ex. KJ Cherokee 3,7

Kirjoita vastaus