Sivu 1/1

vapaanavat

Lähetetty: 20.11.2009. 7:18
Kirjoittaja kmarkkuvv
Olenhan ymmärtänyt väärin!

Olen luulossa että xj ceroon ei saa vapaanapoja.Olenhan väärässä, olenhan?

M Arkku

Lähetetty: 20.11.2009. 9:30
Kirjoittaja JAMANT
Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!

Lähetetty: 20.11.2009. 12:23
Kirjoittaja Jeeper
Napalukkosarjoja saa ainakin Milemarkerilta
Warn myös valmisti niitä joskus, sivuilta en pikaisesti selatessa löytänyt enää sitä sarjaa.

http://www.milemarker.com/products/conversionkits.html

Lähetetty: 20.11.2009. 12:39
Kirjoittaja JAMANT
Katos katos, taas oppi jotain uutta!!!

Lähetetty: 21.11.2009. 1:01
Kirjoittaja piippu
Pakko kysyä että miksi? Eli mikä noissa napalukoissa kiehtoo...sen tajuan että moni olisi valmis vaihtamaan kiinteät navat kytkettävien tilalle, mutta että toisinpäin :shock: (tämä ei sitten ole mitään v***uilua, vaan ihan oikeaa hämmästelyä...koska en ainakaan mihinkään kulutus juttuun usko, jos koneena esim. tällainen vanha 4.0 bensa niinkuin itsellä) Ja jos harrastaa maiseman puolella ajelua, niin ei sekään ole ainakaan plussaa, että just kun etupyörät uppoaa nevaan, muistaa että "Haa...jäi muuten navat auki!" :lol:

Lähetetty: 21.11.2009. 17:33
Kirjoittaja kmarkkuvv
piippu kirjoitti:Pakko kysyä että miksi? Eli mikä noissa napalukoissa kiehtoo...sen tajuan että moni olisi valmis vaihtamaan kiinteät navat kytkettävien tilalle, mutta että toisinpäin :shock: (tämä ei sitten ole mitään v***uilua, vaan ihan oikeaa hämmästelyä...koska en ainakaan mihinkään kulutus juttuun usko, jos koneena esim. tällainen vanha 4.0 bensa niinkuin itsellä) Ja jos harrastaa maiseman puolella ajelua, niin ei sekään ole ainakaan plussaa, että just kun etupyörät uppoaa nevaan, muistaa että "Haa...jäi muuten navat auki!" :lol:
Itsellä pointtina on säästää etuvoimansiirtoa kulumiselta sekä toden totta tosiaankin vähentää polttoaineen kulutusta maantieajossa. (vanhalla -79 cherolla 3-4 l/100km)
Siellä maiseman puolella ajelukin on usein sellaista metsäautotie/kärrypolku hommaa mikä menee ihan sujuvasti takavedollakin. Myöskin normaali tie ajo on mukavanpaa ja sujuvampaa ilman etuvoimansiirron sisäisten kitkojen aiheuttamaa jarrutusta.
Jos taas möyriminen kurassa ja muussa paskassa on pää asia niin todellakaan ei kaipaa turhia rikkoontuvia lisäosia ja viisainta onkin korvata mahdollinen vapaanapa kiinteällä lukkolevyllä. (niin kuin XJ;ssä jo tehtaan toimesta :D )

Lähetetty: 23.11.2009. 20:31
Kirjoittaja Samikoo
Tätä samaa asiaa olen tutkaillut, ja nuo napasarjat maksavat sen n.1000€.

Esim. ems offroad myy "omaa" sarjaansa, ja milemarkeria ja warniakin taisi vielä jostain saada.

Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...

Muistelen että jossain vanhassa Four Wheeler-lehdessä naittivat osia Dana 30 akseliin Dana 44:stä, mutta hintoihinsa se tuli sekin konversio. Yhä etsin netistä miten onnistuisi purkuosilla toteuttaa napalukot tuohon kolmekymppiseen. Samalla voisi vaihtaa repsikan puolelle yhtenäisen vetoakselin, sen katkaistun tilalle.

Lähetetty: 14.04.2010. 8:59
Kirjoittaja kmarkkuvv
Samikoo kirjoitti:Tätä samaa asiaa olen tutkaillut, ja nuo napasarjat maksavat sen n.1000€.
Jonkun verran saa siis metrejä tulla että kustannukset peittyvät. Mutta peittyvät kuitenkin...

.
Hetken jo kuvittelin että nyt se ei tulisi kalliiksi, kun napalaakerit edellyttävät uusintaa joka tapauksessa. Nehän maksavat merkkihullon varaosana 305€/kpl ja eräs tälläkin foorumilla kirjoitellut toimittaja myy niitä 500€ pari, jäisi enään noin toinen mokoma "todellisia"kuluja.

Vaan sitten "valitettavasti" löysin napalaakerit hintaan 96€/kpl
Orginaali, lukoton siis jatkaa...

M Arkku

napalukot vaihtoon!

Lähetetty: 29.08.2012. 11:01
Kirjoittaja Silve
APUA! miten saisin napalukon kuusiokolo ruuvit auki kun ei oikein voi liotella, tuntuu kun olisi yhtä puuta. Eikä viitsi pieksää elementtiä paskaksi.T silve. kauanko pitää puhaltimella lämmittää et pikkuruuvit lämpenee myös.???

Lähetetty: 31.08.2012. 23:03
Kirjoittaja 28CRDKJ
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.

Lähetetty: 03.09.2012. 9:28
Kirjoittaja JAMANT
28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??

Lähetetty: 03.09.2012. 21:51
Kirjoittaja 28CRDKJ
JAMANT kirjoitti:
28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??
Vuosimallin -87 Wranglerissa jossa on 4.2 litran kuutonen +TF999 tomaatti on jakolaatikkona NP207 Kuva "This part time transfer case is found in 1984-1987 XJ's and the 1987 YJ." http://www.cavalryoffroad.com/Technical ... /NP207.htm
ja pätkityllä tarkoitin oikean vetarin holkki/alipainehässäkkää.

Lähetetty: 04.09.2012. 9:54
Kirjoittaja JAMANT
28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
28CRDKJ kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olet oikeassa, ei saa perinteisiä vapaanapalukkoja, koska ei ole navassa paikkaa mihin sen saisi, vetoakseli on spooreilla suoraan kiinni navassa!!

Periaatteessa joissain malleissa on napalukko, koska on alipainekäyttöinen oikean vetoakselin katkaisu, jolloin vetoakselit pyörii, mutta kardaani ei, väliakseli tasauspyörästön ja oikean vetoakselin välissä pyörii silloin väärään suuntaan!! On ollut käytössä XJ 84-92 ja MJ 86-92 (ehkä -93) ja YJ 87-95 ja noissa vain NP-231 -jakolaatikolla!!
-87 L6 YJ:ssä ei ole NP-231 jakolootaa ja on pätkitty D30 akseli.
Aha, mikäs jakolaatikko siellä sitten olis?? Pätkitty tarkoittaa napalukollista??
Vuosimallin -87 Wranglerissa jossa on 4.2 litran kuutonen +TF999 tomaatti on jakolaatikkona NP207 Kuva "This part time transfer case is found in 1984-1987 XJ's and the 1987 YJ." http://www.cavalryoffroad.com/Technical ... /NP207.htm
ja pätkityllä tarkoitin oikean vetarin holkki/alipainehässäkkää.
No en ole sellaista kyllä koskaan muistaakseni nähnyt, tosin yhden vuoden malli on melkoinen kuriositeetti muutenkin, kun ei noita -87:ja montaa suomessa ole ja ainakaan kuutosella.... Yleisin on kumminkin se NP-231!! Ja YJ:ssä on aina napalukollinen etuakseli!!