Raportti 2.7 diesel WJ:n vaihteiston vikatilan korjauksesta

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
6PPC
Viestit: 4
Liittynyt: 17.09.2018. 10:04
Paikkakunta: Siilinjärvi

Raportti 2.7 diesel WJ:n vaihteiston vikatilan korjauksesta

Viesti Kirjoittaja 6PPC » 14.09.2023. 8:12

Eilen taisi tulla Jeepin 2.7 dieselinGrand Cherokeen mystinen vaihteistovika korjattua. ( Jonka takia auto edullisesti myytiinkin, kun laatikko meni jatkuvasti vikatilaan) Ainakaan Illalla ei mennyt enää vikatilaan.

WJdiag ohjelma näytti vikakoodia P240D jakolaatikon alueanturille. Anturin eikä anturin pistokkeen vaihto ei auttanut. Mittasin sitten anturin vastuksen vanhan pistokkeen avulla ja oli pitkän 4wd:n alueella 408ohmia eli ok. Samaista ohjelmaa selaamalla näkyi livedataa että Ecu lähettää 1,6v signaalin anturille, joten Ecu kunnossa. Sitten mittasin johtojen vastukset, ja voila. Anturin maajohdon vastus 1.4kohmia. Siellähän se vikapää luuraa.

Loppu olikin helppoa. Ecun pistokkeelta piuhat esiin ja tina- kutistesukka liittimellä uudet johdot. Se uusi maajohto piti laittaa ryöstäjä tyyppisesti, kun muidenkin anturien maadotuksia tuli samaan pistokkeeseen. Laitoin myös uuden syöttöjohdon samalla. Pinnit ovat jännitteen syöttö 29 ja maadoitus 21.

Anturin vaihtoon pudotin jakolaatikkoa n 10cm alaspäin ja lyhensin 38mm lenkkiavaimen n kämmenenleveyden mittaiseksi.