Taas näitä WJ ulinajuttuja

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Ande
Viestit: 27
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Ande » 23.10.2019. 20:02

Terve!
Tuli autoon eilen leima, mutta huomasin etukartaanin jakiksen puoleisen suojakumin olevan rikki. Ahaa, johtuuko ulina siitä? No joo, onhan se nivel vähän surkee ja klappia löytyy. Otin siis kartaanin pois ja ääni hiljeni. Mutta ulisevaa ääntä vielä jäi ihan liikaa. Pyörän laakerilta se kuulostaa kaarteessa, mutta toisella puolella enemmän joten en laittaisi renkaiden piikkiin. Katsastusmies niitä pyöritteli ja epäili olevan ihan ok. Voiko ääni tulla jakiksesta vai peräti takapäästä poskilaakereista? Tämähän on se Dana 44 aa niinkuin alumiini. Näissähän noita laakerivikoja kuulemma riittää. Veto päällä ei vaikuta ääneen.

Eli etten tekisi ja maksaisi turhaa, niin saa esittää neuvoja. Kartaanin nivelen voi kai takapäähän vaihtaa, mutta miten? En katsonut sitä niin tarkkaan. Jotain sille on kuitenkin tehtävä. Mutta se jakovaihteiston osuus, eli voiko pitää kaarteessa semmoista laakerin hurinaa? Vai puoltaako joku pyörän laakereita? Onko kokemusta voisiko auton takapään äänet kuulua niin selkeästi edestä. Entäpä ne takaperin poskilaakerit? Montako ääntä niille annetaan...

Enivei! Oli hienoa painaa pelkällä takavedolla lintassa soratiellä! Täähän on siis 2.7 crd WJ Quadra Drive.

Kiitti vastauksista toivoo epätoivoinen

Desert_Runner
Viestit: 110
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 25.10.2019. 19:33

Tuon rivin voi lukaista jos helpottaa :D http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?f=11&t=1741

Ite oon nyt ajanut -00 WJ vehkeellä vuoden ulisten, eikä ainakaan vielä oo poksahtanu. Ajoin pari päivää sitten kahdensuuntaisen yhtämittaisen matkan, noin 150km suuntaansa, parin tunnin tauko välissä. Ulinaa tuo piti ja niinkuin olisi ollut fiilis että peräöljyt alkoi ohentua lämmetessää mutta; kokeilin molemmissa päissä periä eivätkä juuri lämpöä olleet kehittäneet, yllätyin positiivisesti :roll: Ehkä ne vaan on tommosia, kun tietäis..

Mut takakartaaniin ei niveliä taho löytyä, eteen ebaystä ym löytyykin sitten jo. Jamant sano että voi vaihtaa normaaliin ristikkoon takakartaanin, kunhan vaihtaa takaperän pinioniin ristikkomallin kilkkeen, samoin jakolootaan. Jenkeissä ovat vakiokamaa

Ande
Viestit: 27
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Ande » 25.10.2019. 20:14

Kiitti!
Luinkin tuon jo aiemmin, mutta silmäilin liian nopeasti. Ei tullut mieleenkään, että myös ilman takakartaania voi ajaa!
Kävin tänään tuolla isolla kirkolla ja ostin uuden nivelen. On ainakin tiukempi kuin entinen, ei meinaan sormivoimin muovipussien läpi kokeiltuna laakeri pyöri yhtään mihinkään. Toivottavasti huomenna saan sen paikalleen ja kuuntelen miten toimii. Mukava nähdä vanha laakeri näpeissään, aika lonksun tuntuinen kyllä. Vettähän se on saanut kun suojakumi oli revennyt.

Nää äänihommat on kyllä pirullisia, mutta nyt äänet ilman etukartaania on ihan jees, mutta joku siellä mättää. Taidan olla noiden kanssa vähän hysteerinen, mutta täytyy koittaa rauhoittua. Joka paikassa on oikeat öljyt vaihdettu, eikä ne vaikuttaneet mitenkään huonoilta. Perissä paremmat hampaat kuin itselläni, eikä mitään metallihilettä joukossa.

Ja toden totta, lämpötila ja ajomatka taitaa vaikuttaa. Mitä lämpöisempi sitä enemmän ääntä taitaa olla. Perissä ja nivelissä en ole kyllä kokeillut kädellä onko niissä lämpöeroa. Seurantaan nekin.

Turha kai noista pikku äänistä on huolestua, kun auto voi olla jo huomenna katollaan.

Ande
Viestit: 27
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Ande » 25.10.2019. 20:18

Niin tai kun tuo diiseli lämpenee ja hiljenee, niin ehkä se jollotus vaan kuuluu paremmin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1282
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.10.2019. 10:48

En ajaisi 247:lla kovin pitkään ilman takakeppiä, rasittaa jakiksen gerotor- pakettia aika lailla. Kun se veto menee suoraan läpi taakse, ja etupään veto sen kytkinhässäkän kautta jos takapää luistaa. Voinee ajaa testienkin kevyesti, mut ei juuri muuten..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 110
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 27.10.2019. 17:09

Omassa kokeilin ajaa pelkällä etuvedolla, hyvin tuo onnistui, mitä nyt pientä nytkyttelyä teki kun keskilukko teki töitään

Ande
Viestit: 27
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Ande » 28.10.2019. 0:36

Tuossa tarvike CV- jutussa puhuttiin jostain sokasta, mutta missä pirussa se luuraa? Ei mulla semmoista ole, vai pitääkö kuulat pudotella pois. Videolla otettiin vain akselin päästä seekerirengas pois ja nivel lähti akselilta kuin tyhjää vaan. Mulla ei pikku vasaroinnilla liikahdakaan. Olen sitä tuossa liotellut, joten pitääkö viedä prässiin vai onko siellä tosiaan joku sokkatappi jossain.

Avatar
Timo L
Viestit: 1282
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.10.2019. 11:37

Desert_Runner kirjoitti:
27.10.2019. 17:09
Omassa kokeilin ajaa pelkällä etuvedolla, hyvin tuo onnistui, mitä nyt pientä nytkyttelyä teki kun keskilukko teki töitään
Se että se liikkuu ei tarkoita että se kytkinpaketti sitä kestää. Sitä ei ole suunniteltu siirtämään 100% väännöstä etupäähän. Siksi se myös nyki ajaessa..
Kun sehän ei ole lukko, vaan ainoastaan siirtää vetoa progressiivisesti 0-50% välillä eteen, ja antaa myös etu- ja takalähdön luistaa keskenään.

Enemmin sit vaikka laittaa hitaan nelivedon kun koittaa, se on sentään mekaaninen lukitus. Toki pikku testilenkin voi heittää nopeallakin puolella, mutta kauaa en sillä tavalla ajaisi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Desert_Runner
Viestit: 110
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 30.10.2019. 20:57

No en kai mä ny työreisuja ajele tolleen, tein vain testilenkin tuon ujelluksen takia. Pitäis koettaa vielä ajaa pelkällä takavedolla mutta ei huvita irrotella niitä etupään kepakon pultteja kun ovat niin olemattoman kokoisilla kannoilla että pyörähtävät herkästi pyöreiksi.

Kokeilin viikko sitten maastoajoa tuolla, aika paljon saa antaa kenkää että veto siirtyy pyörimättömälle pyörälle. Muut pyörät pyörii vinhasti jonkin aikaa niin että usko meinaa loppua koko keksintöön.

Ande
Viestit: 27
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Ande » 01.11.2019. 19:31

No se etukartaanin irroitus on aika simppeli homma. Repsikan puolen etukumi ilmaan, niin voi kartaania pyörittää käsin. Mulla ainakin nuo pultit oli senverran löysällä, että hyvin lähti kun muija piti renkaasta vähän vastaan. Sitten pyöräytti rengasta senverran, että pääsi seuraaviin pultteihin käsiksi. 2 kerrallaan sai auki. Tai sitten joku toinen pölkky estämään renkaan pyörimisen😀. Ensin jakiksen päästä irti, niin kartaani jäi kivasti sen tukipalkin päälle. Sitten etupäästä irti laipasta ruuvit ja pingo!
Näppärää on jos on varttituumainen räikkä ja siihen pitkä jatko, niin on tilaa pyörittää. Olisko mulla ollut 100+ 50 mm:n jatkot.

No kun sitä niveltä kääntelee, niin huomaahan sen onko se sökö. Mullahan oli se suojakumi rikki, joten rasvaa oli jäljellä senverran, että kätensä just tahri. Se cv- nivel oli sitten &%"½ tiukassa booreillaan. Liotus yön yli CRC:llä ja nuijimalla hullun lailla se sitten lähti. Ei siellä mitään sokkaa ollut piilossa, vaikka jo epäilytti.

Kun en muista, niin olisiko Jamant joskus kirjoittanut, että ne pultit ei ole 8 mm:n avainvälillä vaan jotain tuumaisia? Joku 7,94?
Täältä palstalta se löytyy. Parempi hakea kaupasta uusi hylsy, niin ei tule murheita jos näin on kuin muistelen.
Mulla ainakin lähti helposti, vaikka ne on semmoisia aika matalia kantoja. Uudessa nivelessä onkin sitten torxit. Olisiko sunnuntaina edessä kokeilla saako kasaan...

Keimo
Viestit: 141
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Keimo » 02.11.2019. 9:49

..ja kun nostaa kuskin puolen etusen ilmaan niin voi itte siinä auton alla ährätessä samalla jalalla jarruttaa sen pyörimistä.. :wink:
Eikä ne tosiaan omassakaan mitenkään älyttömän tiukassa olleet eikä tietysti kuulukaan olla. Ärsyttävän pitkät kierteet hankalassa asennossa käsin ruuvata ja vielä monta. Ja olisko ekalla irrotuksella jompi kumpi pää ollut vähän juuttunut että sai vähän enempi ährätä vaikka pultit oli jo irti. Mutta siis kaikenkaikkiaan etukepin irrotus on simppeli ja suht nopea homma.

Samat pultit muuten oli just passelit, kun piti Outlanderin takajarrulevy irrottaa navasta. Sopi siis levyssä oleviin kierteisiin. Miten sattuikin että olivat jääneet pakkiin pyörimään! :)
Grand Cherokee 4.7 Limited -00 vakio (vielä toistaiseksi?)

Ande
Viestit: 27
Liittynyt: 28.11.2018. 17:41
Paikkakunta: Akaa

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Ande » 12.11.2019. 15:41

No nyt alkaa äänihomma selvitä. Desert_Runner tuossa mainitsikin kokeilleensa perien lämpötiloja kädellä. Löysin eilen videon, jossa kaveri testaili pyöränlaakereiden lämpöä kädellä ja kommenteissa joku sanoi, että tuommoinen infrapunalämpömittaripistooli olisi hyvä. No mullehan semmoisen joskus joulupukki toi.

Ajelin tuossa jonkun 30 kilsaa, joista moottoritietä 10. Pyöränlaakerit ja takaperä jotain 14 astetta, mutta etuperän kuskinpuoli 85,6 astetta! Opiskeluaikana kartonkitehtaalla rasvarit kiersivät joka päivä mittaamassa laakerlämpöjä, niin osattiin varautua. Usein laitettiin letkulla vesijäähdytys ensiavuksi. Eipä vaan tullut tämäkään mieleen.

Eipä vaan ole täälläpäin juuri noita pajoja, jotka laakerirempan osaisi luotettavasti tehdä. Vai uskaltaisinko tuota itse purkaa....
Veisi sitten johonkin tai laittaisi rahtina.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5248
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.11.2019. 16:30

Helpompi se laakeriremppa on tehdä perään, joka on autossa kiinni, muuten sen irtoperän joutuu sitomaan kiinni johonkin, kun ei se pysy paikoillaan kun esim pinionin mutteria kiristää... Mulla ainakin sen irtorepun saa liinoilla kiinittää nostimeen, jolla se autokin nostettais...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1282
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas näitä WJ ulinajuttuja

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.11.2019. 21:38

JAMANT kirjoitti:
12.11.2019. 16:30
Helpompi se laakeriremppa on tehdä perään, joka on autossa kiinni, muuten sen irtoperän joutuu sitomaan kiinni johonkin, kun ei se pysy paikoillaan kun esim pinionin mutteria kiristää... Mulla ainakin sen irtorepun saa liinoilla kiinittää nostimeen, jolla se autokin nostettais...
Tästä tuli mieleen, pari edellistä kertaa kun olen joutunut asentamaan D44a:han uuden krymppirenkaan, niin otin lainaan kaverilta Milwaukeen Fuel- sarjan 18V järeän (max. momentti n.1600Nm) akkupyssyn. Sillä kun ampui pinionin mutteria kireälle, niin ohut työhanska kädessä pystyi pitämään yokesta kiinni ja välillä tsekkasi ensin paljonko klappia, ja heti kun klappi hävisi niin pyörimismomentin mittaus. Sitten liidulla merkki mutterista pinioniin, ja kiristystä hieman kerrallaan ja välissä mittaus.
Verrattuna siihen että tein järeästä putkesta ja levystä työkalun millä yoke pysyy paikallaan esim. maata vasten ja kiristää momenttiavaimella, niin kunnon akkupyssyllä homma oli ihan pirun paljon nopeampi, helpompi ja kevyempi. Saa myös tehtyä ihan yhtä tarkasti kun muistaa tehdä liidulla merkin jotta näkee paljonko mutteri on pyörähtänyt. Liitua olen tosin käyttänyt käsityökaluilla tehdessäkin.

Mutta tosiaan jos käsin kiristää momenttiavaimella, niin irtoakselin saa kirrata aika hyvin paikalleen tukevaan pöytään tjsp. jotta se pysyy paikallaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus