Jeepin neliveto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Könpiä
Viestit: 26
Liittynyt: 01.07.2019. 21:07
Paikkakunta: Pohjoissatakunta

Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Könpiä » 13.09.2019. 9:47

Terve. Koitin hakea täältä ja muiltakin foorumeilta mutten löytänyt oikein vastausta tähän. Etein jeeppien ja muidenkin jenkkien nelivedoista teknistä tietoa mutten oikein löytänyt. Jeeppi on ilmeisesti jenkkimaastureista se paras liikkumaan metsässä vakioromuilla, muissa taitaa olla kytkettävä neliveto mutta useimmiten jakolaatikossa ei ole keskitasauspyörästön lukkoa? Mitenkäs onko kaikissa/tai missään taka-akselissa kitkalukko? Pitääkö se hyvin? Jostain kuullut että jenkkien kitkalukot ovat miljuunasti parempia kun japanilaisten vai onko vain propakandaa

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.09.2019. 8:59

Täältä löytyy ainakin WJ Grandin eri optiot hyvin selitettynä: http://www.wjjeeps.com/tcases.htm

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.09.2019. 15:29

Könpiä kirjoitti:
13.09.2019. 9:47
Terve. Koitin hakea täältä ja muiltakin foorumeilta mutten löytänyt oikein vastausta tähän. Etein jeeppien ja muidenkin jenkkien nelivedoista teknistä tietoa mutten oikein löytänyt. Jeeppi on ilmeisesti jenkkimaastureista se paras liikkumaan metsässä vakioromuilla, muissa taitaa olla kytkettävä neliveto mutta useimmiten jakolaatikossa ei ole keskitasauspyörästön lukkoa? Mitenkäs onko kaikissa/tai missään taka-akselissa kitkalukko? Pitääkö se hyvin? Jostain kuullut että jenkkien kitkalukot ovat miljuunasti parempia kun japanilaisten vai onko vain propakandaa
Onhan noita kiinteitä nelivetoja vaikka ja kuinka monessa jenkkivehkeessä muussakin kuin Jeepeissä. Ja esim. '93-'95 Grand Cherokeessa jos on 249- jakolaatikolla niin sekä nopea että hidas puoli on viskon kautta.

Kitkalukkoja on vaihtelevasti, ja ihan samaa sontaa ne on japsien kanssa - jos ei sitten vieläkin huonompia kestoltaan :lol: On se parempi kuin avoin ja pärjää kevyessä menossa, mutta pahemmissa paikoissa luistaa vaikka olisi uudet pakat. Eli mielummin avoimella taka-akselilla ja laittaa sitten palalukon tilalle.

Eri jakiksiahan näissä on muutamaakin, 231 ja 242 on takavetolaatikoita joissa on hidas ja nopea kiinteä neliveto, ja 242:ssa lisäksi nopea avoin neliveto. Grand Cherokeessa on sitten vähän eri versioita lisäksi, ZJ:ssä 249 (pelkkä nopea ja hidas neliveto, nopea puoli aina viskolla, hidas vanhemmissa viskolla ja '96-'98 on kiinteä hidas), WJ:ssä 247 jatkuva neliveto jossa hidas puoli kiinteä, uudemmissa sitten taas vähän eri.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Könpiä
Viestit: 26
Liittynyt: 01.07.2019. 21:07
Paikkakunta: Pohjoissatakunta

Re: Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Könpiä » 21.09.2019. 11:15

Selvä peli. Joo siihen visko grandii en halua sekaantua, eli 96-98 mallit hakusessa. Toki xjn tietyt jakikset kelpais myös mutta auto tarttis olla mahdollisimman tilava että saa sopimaa 5 henkee ja koirat ja pyssyt takakonttii ni sen takia zj nyt sitte valikoitua, vaikka xj muuten olis ehkä nätimpi :D
Noita cittari cr-v ynnä muita en halua koska vaikken offailemaa oo menossakaan haluan nelivedon olevan aito ja mahdollisimman maastokelpoinen.
Kuinkapaljon käytännössä zj on isompi kun xj? Onko tilaa enemmän kuskilla, takapenkin matkustajilla vai takaluukussa? Onko auto myös leveämpi? Niin ja onko zj 4.0 muuta eroa veemoottorilliseen kuin se v8 keulalla?
Joo kyllä se on ehkä parempi sutte avoin perä ja sinne kunnin lukko. Mitä jos sen kempittää, onko akseleille lopun alkua?

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.09.2019. 21:47

Könpiä kirjoitti:
21.09.2019. 11:15
Selvä peli. Joo siihen visko grandii en halua sekaantua, eli 96-98 mallit hakusessa.
No onhan se '96-'98 249 myös viskojakolaatikko, ja jos visko on ehjä niin omasta mielestä se on päivittäiseen ajoon huolettomin ja paras jakis mitä tämän sukupolven Jeepeissä on. Käytännössä takaveto kunnes renkaat sutaisee, ja etupää sen jälkeen mukana. Nopealla puolella etenemiskyvyltään esim. hangessa tai pehmeässä lähes samaa luokkaa kuin 231/242 4 hi part time asennossa, ja hidas puoli kuitenkin kiinteä.

Eli jos ei ihan absoluttisen välttämättä halua takavetoa, niin ei ole mitään syytä säikähtää 249- jakolaatikoa. Sen jakiksen sisuskalutkin on paljon yksinkertaisemmat ja myös jonkin verran vahvemmat kuin 242:ssa.. 242 on ZJ:n jakiksista vikaherkin ja temppuilevin, vaikka sinällään luotettava ja vahva sekin on.
Kuinkapaljon käytännössä zj on isompi kun xj? Onko tilaa enemmän kuskilla, takapenkin matkustajilla vai takaluukussa? Onko auto myös leveämpi? Niin ja onko zj 4.0 muuta eroa veemoottorilliseen kuin se v8 keulalla?
Tilaa on enemmän etupenkkiläisillä, hieman enemmän takapenkkiläisillä, ja takakontti on isompi. Jos ottaa vararenaan pois niin ZJ:n kontti on itse asiassa varsin hyvän kokoinen, ja malliltaan todella hyvä.
Jos on samalla varustetasolla ZJ 4.0 ja 5.2, niin samat varusteet niissä on. Kuutoskoneinen vie litran- pari vähemmän menovettä ja ei jaksa kiskoa peräkärryä läheskään yhtä hyvin; '96-'98 malleista puhuttaessa kuutosen taka-akselina on D35, kasikoneisessa vahvempi D44HD - '93-'95 kaikissa on taka-akselina D35.
Kuutoskoneisella ZJ:llä ei tule mitään ongelmia kulkupuolessa mäkien takia, kyllä se jaksaa hyvin mennä, mutta mikään raketti se auto ei ole. XJ:ssä kuutonen on vähän ruudikkaamman oloinen, kun varustetasosta (karvahattu XJ vs. limited ZJ) riippuen painoeroa ZJ:hin tulee 300-400kg.
Joo kyllä se on ehkä parempi sutte avoin perä ja sinne kunnin lukko. Mitä jos sen kempittää, onko akseleille lopun alkua?
Lunchbox- lukko jenkeistä on ~300$ + lähetyskulut/tulli/alv., eli esim. Spartan locker rockautosta on kaikkinensa n.400€
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Könpiä
Viestit: 26
Liittynyt: 01.07.2019. 21:07
Paikkakunta: Pohjoissatakunta

Re: Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Könpiä » 25.09.2019. 10:17

Juu ei kyllä se 249 loota olis hyvä. Semmosella jatkuvalla viskonelivedollaha o mainiota ajella talviliukkailla, mutta hidaspuali täytys olla kiinteetäpuuta. Siinämiäles se jakotoosa olis oikeen hyvä. Meinaan en semmostakaa autoa halua missä ei ole ko kiintee nopee neliveto, eihä semmosella voi ajaa välimalliliukkailla tiällä, ja kun semmosia kelejä nyt tuntuu olevan talvesta suurin osa ni siinämiäles. Ja koska zj on isompi on se selkee valinta.
Moottorinkoolla ei siinämiäles ole väliä. Jeeppi ei tuu vetojuhdaks. Mutta toisaalta polttoaineenkulutuksellakaa ei ole väliä kunnei sillä ajeta ko joitaki tuhansia vuodes ni ajattelin että v8 ny sitte saman tiän. Ja koska varustan jeepin kattotelineellä ja jytkyillä etu ja takapuskureilla ja karjaraudalla ni se voi lopahtaa vääntö tossa suoras kutoses jos koriki painaa itessään nuin paljon enemmä ko xj:s.
4l koneella olevia zjtä on vaa selkeesti enemmän myynnis ko v8 ja ne on aika paljo halvempia, onko jakolaatikot ja vaihdelaatikot samoja -96 eteenpäi molemmis moottorimalleis? Etenki kiinnostaa onko -96 4.0l jeepis se 294 jakis? 5.2 ja 4.0 moottorit ilmeisesti on molemmat varmoja kunhan huoltohistoria on kunnossa

Könpiä
Viestit: 26
Liittynyt: 01.07.2019. 21:07
Paikkakunta: Pohjoissatakunta

Re: Jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja Könpiä » 27.09.2019. 10:25

Täytyypä laajentaa tiedonkeruuta myös v8 wj malleihin. Nekin näyttävät tilavilta. En tiedä onkohan kännykkäselaimessani vikaa kunnei haulla löytynyt foorumilta wj aiheista keskustelua. Onko siinä mitä eroja vaihdelaatikossa ja jakolaatikossa 96-98 zj:hin

Kirjoita vastaus