2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja spud » 27.06.2019. 15:16

Eipä ole tullut kirjoiteltua foorumille aikoihin (luettua kyllä) kun ei ole ollut ongelmiakaan mutta nyt olisi varmasta tiedosta hyötyä.

Kikotin on merkkaillut reviiriä muutaman vuoden mutta brakecleaner -kuuri vuotoalueelle ennen katsastusta on toiminut tähän asti. No nyt katsuri sai viimein näköhavainnon ja merkkasi otteeseen että -korjattava-.

Nostelin jeepin pukeille mökille, tallin nurkkaan ja Haynesin manuaalin ohjeilla sain laatikon irti. Haynesissa ei kuitenkaan mainittu että turbiini kuuluisi päästää irti vauhtipyörästä ennen laatikon irroitusta. Ainakin mersufoorumilla oli pahaenteistä varoittelua laatikon öljypumpun, nokkalaakerin, stefojen jne.. vaurioitumisesta. Sain kyllä tehtyä kakkosnelosista ja kahdesta hallitunkista toimivan ja taaksepäin peruuttavan hissin laatikon irroitusta varten joten aika akselin suuntaisesti tuo lähti.. mitähän tuo on. Yli 100kg + jakolaatikko :D

Anyway. Nyt kampiakselin takapään laakerille päästäkseni pitäisi saada myös turbiini irti. Irroitin neljällä kuusiokolopultilla lohkossa ja neljällä tavan pultilla turbiini/vauhtipyöräkopassa olevan tukilevyn irti kun jossain aussifoorumilla mainittiin että sieltä löytyy rako, josta pääsee vautipyörän ja koneen väliin. No yhtenäistä valua oli alunen..

Irroitin startin ja startin reijästä pääsee todella viistosti käsiksi vauhtipyörän takana oleviin pultteihin.

Nyt tulee se varman tiedon tarve:

-Onko niin että startin reikä on ainoa paikka josta pääsee avaamaan vauhtipyörän ja turbiinin kiinnityksen?
-Onko mahdollista että paskoin kuitenkin jotain irroittaessani laatikon ilman turbiinia?
-Onko jotakin muuta jota aiemmin automaattilaatikoiden kanssa pelaamaton saa helposti rikki tietämättömyydellään? Hyviä vinkkejä kasaamiseen?
-Turbon ja putken välisistä pinnapulteista katkesi myös moottoria ja lämpölevyä lähinnä oleva vaikka annoin kaikkien pulttien liota yön ruosteenirrottajassa. Joudunko ottamaan pakopesän irti vai onko tuohon jotain kikkaa jolla hoituisi muuten? Laipan ulkopuolella näytti olleen pultin kannat joten onko nuo edes pinnapultit?

Tietenkään mulla ei ole käsillä nyt mutkavartisia harvahampaisia lenkkiavaimia jos tuo startin reikä on ainoa paikka avata kiinnitys mutta avain järjestyy kyllä viikonlopun aikana. Muistaako kukaan ulkoa minkä kokoisen avaimen käyn ostamassa?

Todella suuret kiitoket jo ennakkoon!

Lomalla ei saisi olla sadepäiviä ettei provosoituisi uhkarohkeisiin tempauksiin :D :D

-Mika

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja spud » 01.07.2019. 11:20

No nyt on 9/16 mutkalenkki ja ostin vielä 6 -hampaisen hylsyn jos vaikka lyhentäisi sen sopivaksi ja hitsailisi latikan päähän kiinni kun tuossa lenkissä on 12 hammasta ja jotenkin hirvittää että paskon turbiinin pultit ja homma eskaloituu kampiakselin irroitukseksi :D
Nettikään ei osannut kertoa muuta paikkaa kuin tuon startin reijän josta vetolevyn taakse pääsee..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.07.2019. 12:59

Yleensä on kyllä siitä vaihteiston alimpien kiinnitysruuvien alapuolelta jostain kohtaa päässyt ihan hyvin käsiksi turbiinin ruuveihin, hitsi kun en yhtään muista, olen noita irroittanut, eikä siinä mitään noin hankalaa kyllä ole ollut.... Kun sen ruuvin kohdalla pitää olla tilaa että se ruuvi mahtuu ulos sieltä turbiinista ja jos tulee kone tielle, niin ei se mahdu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja spud » 02.07.2019. 11:39

Kyllä se alaosa vaan on yhtenäista valua. Nyt tosin googlen kuvahaulla löytyi vasta joltain sivulta sata pieni kuva, josta saisi käsityksen että startin yläpuolella on kuin onkin luukku. Tästä pääsee ilmeisesti suoraan vetolevyn pulttikehälle. Startin reijästä joutuu vähän sivuun.. Vuosikausien hiekka + öljy ympäri lohkoa ja auton alta selällään tapahtunut sormikopelolla pulttien tunnustelu esti havainnoimasta moisen :)

Tässä kyseinen kuva:

Kuva

Esim tämän opuksen perusteella:

http://colorado4wheel.com/manuals/Jeep/ ... 2.5CRD.pdf

en löytänyt mainintaa moisesta luukusta eikä myöskään rakennepiirroksissa ollut vastaavaa.

No, pääsen toteamaan tilanteen iltapäivällä.


Kuulostaako tuommoinen luukku nimenomaan tossa 2.5/2.8 CRD -moottorissa tutulta?

Kiitokset,

-Mika

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.07.2019. 11:48

Joo, noin se sitten oli. Kun ei vaan muista enää kaikkea, harvoin noita oon irroitellu, siksi ei muista... Pitää siihen kuitenkin päästä laatikko paikoillaan laittamaan ruuvit kiinni ja momenttiavaimella kiristämään. Se turbiini pitää sitten olla oikeasti paikoillaan, se pyörittää öljypumppua, jolla sen laatikon kytkentäpaine tehdään, ja menee turbiini paikoilleen vain kahteen asentoon siihen pumppuun, jos turbiini ei ole paikoillaan ja vedät ruuvit laatikon ja koneen liitoksesta kiinni, se on laatikko sitten entinen, se tulee se öljypumpun ratas takakannesta läpi (no ehkä ei kuitenkaan, mutta osat ei vaan muhdu ja jotain antaa periksi kyllä)!!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja spud » 02.07.2019. 12:02

Jees, kiitos vinkeistä!

Näin olen ymmärtänyt että merkki ja malli -riippumattomasti, laatikon öljypumpun käpälät pitää saada turbiinin akselille oikein ja turbiini laatikkoon omalle paikalleen ennenkuin aletaan naittamaan kilkkeitä yhteen. Kiinnityspulteilla ei vedetä mitään yhteen vaan kaiken pitää liikkua käsin.

Jospa tämä tästä :)

-M

spud
Viestit: 22
Liittynyt: 30.08.2011. 11:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.8 CRD -03 / 545rfe turbiinin irroitus

Viesti Kirjoittaja spud » 03.07.2019. 20:10

Kumikansihan siellä oli. Ihan painamalla kiinni. Päältäpäin näytti että on lohkon valua mutta irtosi :)

Takapään stefa oli imaissut öljyt selkäpuolelleen, kampiakselin takapään laakeria paikallaan pitävän kannen toinen yläpultti oli irronnut kokonaan ja ottanut muutaman voltin ympäri momentinmuunninta. Toinen yläpulteista oli myös löysällä, muut kolme momentissa. Mikähän kumma tommoista tekee :shock: Mittarissa karvan yli 200k ja missään ei ainakaan näyttänyt siltä että olisi availtu tehtaan jäljiltä..

No nyt on kaikki jengat putsattu brake cleanerilla ja hölvätty muutama tippa lukitetta kaikkiin liikkuvissa osissa oleviin pultteihin ja muttereihin.

Kirjoita vastaus