Sivu 1/1
Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 21.07.2018. 20:34
Kirjoittaja Moukari
Uutena foorumilaisena ja tuoreena WJ:n omistajana täytyy esittää pari kysymystä:
1. Miten käyttäytyy kunnossa oleva Quadra-Drive- neliveto, kun autolla tehdään tiukka käännös? Omassa autossa varsinkin etuperästä kuuluu "murtavaa" ääntä, kun tekee tiukemman käännöksen esimerkiksi parkkiruutuun. Ääni kuulostaa samalta kulku- tai kääntösuunnasta riippumatta, sekä 4HI:lla että 4LO:lla. Suoraan ajaessa voimansiirrosta ei ylimääräistä ääntä kuulu missään nopeuksissa.
2. Saako WJ:n automaattivaihteistolla moottorijarrutella pakkovaihteiden avulla?
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 22.07.2018. 15:57
Kirjoittaja Timo L
Ei pitäisi kuulua kummempia rutinoita.
Miksi ei saisi moottorijarruttaa? Onko muka niin surkeita automaatteja olemassa millä niin ei saisi tehdä

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 22.07.2018. 22:21
Kirjoittaja rane58
Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen....
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 23.07.2018. 11:13
Kirjoittaja Timo L
rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen....
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?

Koitahan ajaa pitkässä jyrkässä mäessä, niin huomaat kyllä. Vähintään yhtä pahasti automaatilla jarrut rasittuu, jos ei heitä pienemmälle. Vähempi ehkä valoihin hidastaessa tulee tehtyä, mutta kohtuu usein kuitenkin.
Esim. Norjassa käytin moottorijarrutusta koko ajan isoissa mäissä, hulluahan siellä on jarrun päällä seistä

Jenkeissä isoissa mäissä kun lasketteli kolmesta kilsasta alas olisi varmaan Subarun jarrut hyytyneet jo ennen puoltaväliä

Myös metsässä ainakin itse käytän pikkuvaihdetta koko ajan alamäissä.
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 23.07.2018. 23:26
Kirjoittaja Moukari
Timo L kirjoitti:Ei pitäisi kuulua kummempia rutinoita.
OK, täytynee ensalkuun pistää peräöljyt vaihtoon. Oli paikallisella, valtuutetulla Jeep- jälleenmyyjällä vaihtunut käytettävä öljy Moparista Petronasiin, ilmeisesti Moparin öljyjen saatavuusongelmien takia. Saapi nähdä, millaista on tuo Petronasin ölppä, hintatasoltaan liki samaa sarjaa Moparin kanssa. Viikonlopulle menee, ennen kuin pääsee öljyt vaihtamaan, täytyy sen jälkeen raportoida uudelleen murto-oireiden kehittymisestä.
rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle - - Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?

Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan. Toki riippuu tilanteesta; ruuhkissa on ihan kiva, että takanatulija tietää että edellämenijän vauhti tippuu yhtäkkiä, jolloin jarruvaloja on syytäkin väläyttää.
Toinen merkittävä seikka pakkovaihteilla moottorijarruttamisessa on toki jarrujen säästely jarrutustehokkuudesta tinkimättä, kun jarrun painalluksen yhteydessä pökkää samalla pienempää pesään.
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 24.07.2018. 9:09
Kirjoittaja JAMANT
Ei Moparin öljyjen saatavuudessa ole ongelmaa, mulla on yleisimmät hyllyssä.....
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 24.07.2018. 9:45
Kirjoittaja Timo L
Moukari kirjoitti:Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan.
Miksi kameratolpalle pitää himmata? Jos ajat siihen rajoituksenmukaista nopeutta tai 3-6km/h yli niin eipä tule sakkoa vaikka sitten välähtäisikin. Idioottimaisinta liikenteessä on ylinopeus tolppien välillä ja sit himmataan 5-10km/h alle rajoituksen tolppien kohdalle. Se siitä sujuvuudesta..

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 24.07.2018. 12:43
Kirjoittaja Moukari
Timo L kirjoitti:Moukari kirjoitti:Itse käytän pakkovaihteita lähinnä liikenteen sulavoittamiseksi, esimerkiksi kameratolppaan himmatessa on mielestäni parempi suorittaa vauhdin vähäinen pudotus "siististi" moottorijarrun avulla jarruvalojen räpsyttelyn sijaan.
Miksi kameratolpalle pitää himmata? Jos ajat siihen rajoituksenmukaista nopeutta tai 3-6km/h yli niin eipä tule sakkoa vaikka sitten välähtäisikin. Idioottimaisinta liikenteessä on ylinopeus tolppien välillä ja sit himmataan 5-10km/h alle rajoituksen tolppien kohdalle. Se siitä sujuvuudesta..

[OT] Eihän sielä letkassa tarvitse ensimmäisenä olla joutuakseen tilanteeseen, jossa on pakko jarruttaa kameratolpalle
alle nopeusrajoituksen . Näin ainakin Pohjanmaalla.

[/OT]
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 24.07.2018. 19:57
Kirjoittaja Timo L
Juu ei.. Kehä 1:llä ajaessa sen huomaa päivittäin, kun ei siinä oikein päiväsaikaan niin pitkää väliä voi pitää etteikö joku pönttö jarruta pöntön kohdalla siitä ~15km/h yli nopeusrajoituksen ~5-10km/h alle rajoituksen, ja sitten taas kaasua. Sitä näkee ihan liikaa

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 25.07.2018. 5:26
Kirjoittaja rane58
Timo L kirjoitti:rane58 kirjoitti:Eipä ole ikinä ollut tilannetta että automaatilla moottorijarruttaisin heittämällä pienemmälle, manuaalilla kyllä tullessa liikennevaloihin kun oletaisin sen vaihtuvan kohdallani vihreäksi ja olisi valmiina sopiva pienempi vaihde päällä kiihdytykseen....
-Säästääkö tuolla toiminpiteellä jarruja että kannattaa vaivaantua heittää automaatti pakolla pienemmälle...?

Koitahan ajaa pitkässä jyrkässä mäessä, niin huomaat kyllä. Vähintään yhtä pahasti automaatilla jarrut rasittuu, jos ei heitä pienemmälle. Vähempi ehkä valoihin hidastaessa tulee tehtyä, mutta kohtuu usein kuitenkin.
Esim. Norjassa käytin moottorijarrutusta koko ajan isoissa mäissä, hulluahan siellä on jarrun päällä seistä

Jenkeissä isoissa mäissä kun lasketteli kolmesta kilsasta alas olisi varmaan Subarun jarrut hyytyneet jo ennen puoltaväliä

Myös metsässä ainakin itse käytän pikkuvaihdetta koko ajan alamäissä.
Onhan se tuolla vuoristoissa ja metsissä rymytessä käypänen valinta, ajattelin vaan pienessä mielessäni näitä pks. kehä- ja muita tasaisia teitä.....

Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 06.09.2018. 21:55
Kirjoittaja Moukari
Päivitystä tilanteeseen.
Peräöljyt vaihdettu (Castrol Syntrax Longlife 75W-140 + Moparin lisäaine) ja murtaminen 4HI:lla katosi tyystin. Pikkupuolella kuitenkin vielä murtaa kahdeksikkoa ajaessa, lieköhän vika vai ominaisuus? Nimimerkki "Ei niin perillä Quadra Driven toiminnasta".
Re: Jeep WJ QD voimansiirron murina käännöksissä
Lähetetty: 07.09.2018. 10:41
Kirjoittaja JAMANT
Murtaa se pikkupuolella, koska jakis on yhtäpuuta (ohittaa progressiivisen kytkimen ja panee "keskitasauspyörästön" lukkoon)...