46RE vaihteisto onkelmaa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Rikste
Viestit: 21
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 04.02.2018. 14:27

Terve.
Autona on Jeep Grand Cherokee ZJ 318 cid vm.1996.
Vaihteisto on ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa kun sieltä löytyikin tuo 46re eikä 44re.

Ostin auton vaihteistovikaisena eli sillä pystyi ajamaan hiljaa mutta liikkeellelähdössä kolahteli todella rajusti, säädin kickdownin vaijeria ja homma rupesi pelaamaan ainakin jotenkin. Vaihteisto lähti aina 3 vaihteella liikkeelle (sai sen lähtemään 1:llä kun nopeasti vetäisi 1 kepistä 1 vaihteelle) ja vikakoodiksi antoi Governor pressure solenoid.

Tämän jälkeen vaihdoin Governor solenoidin ja pressure sensorin. Tällöin EI löytynyt mitään metallia tai muuta vastaavaa öljypohjasta. Tässä vaiheessa huomasin että 44re:n öljypohjantiiviste ei käynyt vaan oikea oli 46re:n tiiviste, mikä kävikin heti paikoilleen.

Auto pelasikin 4000km, tosin aina pysähtyessä kuului ja tuntui kolahdus kun 1 vaihde kytkeytyi päälle. Ajattelin että kyseessä olisi turbiiniongelma ja yritin lievittää sitä säätelemällä tuota kickdownin vaijeria ja se auttoikin vähän.

Nyt päästäänkin seuraavan ongelmaan (anteeksi pitkä sepostus):
Risteyksessä käännyttäessä vaihteisto vaihtoi 1 vaihteelta 2 vaihteelle, mutta ilmeisesti 1 vaihde jäi myös päälle ja pyörät lukkiutuvat liukkalla tienpinnalla. Arvioisin että 1 vaihteelle jäi paine ja samaan aikaan vaihteisto ohjasi toiselle vaihteelle painetta.

Ongelma on nyt kokoajan päällä eli pakkoykkösellä voi ajaa mutta jos valitsee D:n tai pakkokakkosen niin meno pysähtyy vaihteenvaihtamishetkeen ja matka jatkuu kun 1 vaihde menee taas pelkästään päälle.

Avasin vaihteiston öljypohjan tänään, kun ajattelin että solenoidilohkossa on likaa ja ajattelin pestä sen ultraäänipesurilla MUTTA... Siellähän olikin öljypohjassa erinäkösiä lastuja. Osa näytti kitkapintojen palasilta (luulisin), ja lisäksi oli alumiinisiä lastuja (ei tarttunut magneettiin), ja ihan metallia. Pieniä metallihiukkasia oli reilusti ja luulen että semmoinen on nyt sitten jonkun solenoidin välissä juntturassa.

Mitähän kannattaisi tehdä, auto on ruosteeton, muuten tekniikaltaan hyvässä kunnossa, etevä ja mukava maastossa.
A) jos joltain löytyisi joko käytetty 44re tai 46re vaihteisto
B) remontoida tuo vaihteisto.

minkähän hintaisiksi nuo vaihtoehdot muodostuvat?

Anteeksi romaanista.

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.02.2018. 14:55

Ruottista etsimään ehjää tilalle?
Sähköpostilla kysyt rahtejen hinnat suomeen.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Jeep/ ... A5da/Alla/

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.02.2018. 15:23

Jos sulla on haluja luopua tuosta 46RE:stä, niin laitahan infoa :wink:

Mä en luottaisi käytetyn lootan kuntoon, ja kandee muistaa että Chryslerin 42RE ja 44RE- laatikoille tuollainen 200-250tkm on aika normi elinikä ennenkuin tarttevat korjausta. Toki riippuu miten on pidetty. ZJ:n pqinoisessa pienessä autossa 46RH/ 46RE kestää vähän paremmin, mutta kuten näkyy niin rikki menee nekin.

Eli joko korjaat nykyisen, testaat tuuriaisi ja ostat 44RE:n, tai sitten ostat valmiiksi korjatun. Noi ZJ:n 46RE:t sitten ei ole kovin yleisiä.. Tehtiin vaan 5.9:iin vuonna '98.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 21
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 04.02.2018. 15:59

Mitenhän paljon maksaa tuommosen korjaus itse? Oon joo lukenu et paremmin kestää tuo 46re ku se 44re. Mut luulen et aluksi tilanne oli se että siellä solenoidi yksikössä on ollut likaa kun vaihdot oli välillä rajuja. Sitten on irronnut metallia ja se sitten jumitti solenoidin joka taas aiheutti kahden vaihteen menon päälle samaan aikaan ja sen takia sieltä irronnut pantojen palasia ja muuta tilpehööriä... Mitä sieltä vaihteistosta yleensä hajoaa ja paljonko nää osat maksaa?

T Riku Tuppurainen

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.02.2018. 16:21

Tai sitten on etupanta säädetty väärin (liian tiukalle), se jumittaa kaksi vaihdetta päälle jos en ihan väärin muista.

Jenkeistä täydellinen korjaussarja hyvillä kitkoilla ja uusilla metalleilla sekä kunnon pannat, uudet puslat yms. maksaa muutaman satasen. Tsekkaat tuleeko sarjassa lukkorenkaat ja tarvittavat muut tilpeehörit ("selective washer:it" yms..). Rahtikuluineen tulleineen alveineen jossain 500-700€ välillä osat jos ei muuta ole rikki. Huono puolihan on, että jos jotain ylläreitä tulee vastaan niin kaikki sitten maksaa ja kestää lisää, koska turha ostaa ylimääräistä.

Toki näitä kotimaassakin korjataan, viimeksi kun kysyin niin hintahaitari oli 3500-4500€, jos itse irrottaa laatikon ja vie pajalle, siihen päälle vielä sit uusi turbiini. :shock:
Rockautosta saa korjatun lootan n.1500€ hintaan + lähetyskulut.

Ruotsin purkaamoilta 44RE:n saa n.500€:lla, Jeepin 46RE:t enemmän. Suomestakin saa jos vain sattuu löytymään. Mut tosiaan noi romislaatikot aina on vähän kysymysmerkkejä.. Itse en sellaista autooni laittaisi ilman korjausta.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 4 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.02.2018. 16:24

Niin ja multa löytyy tehtaan korjausmanuska laatikolle, ja olikohan mulla jopa atsg:n manuaalikin..
Ei toi korjaus ole ihan järjetön homma, mut sen yhden minkä fiksasin niin jälkikäteen ajatellen pitää olla vieläkin huolellisempi kuin silloin oli. Miljoona nippeliä ja riittää kun yksi lukkorengas on väärinpäin niin ei toimi..
Hyvät lukkorengaspihdit muutamassa koossa ja muodossa on käytännössä välttämättömät ja OD:n jousikuormitteisen paketin purku/kasaus vaatii prässin ja erikoistyökalun, tai sitten sopivaa,putkea, kekseliäisyyttä, hitsauskoneen ja kierretankoa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 21
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 04.02.2018. 17:42

Kiitoksia mainiosta vastauksista ja vinkeistä..Tuon korjausmanuskan tarvisin joten pitää semmonen hommata. Meinasin ottaa lootan huomenna irti ja alkaa pikkuhiljaa sitä ihmettelemään. Ps. Mukavan aktiivista porukkaa täällä tämmöistä alottelevaa jeeppimiestä auttamaan. Kiitos

T Riku

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.02.2018. 20:51

Esim. sellainen putiikki kuin cobratransmission on ihan pätevä noiden osien haalimiseen. Vähän sekava sivu, mut löytyy kyllä kun vain tietää mitä etsiä. Jos sulla mahtuu iso sähköpostiliite, niin nakkaa vaikka privana eemeliosoite niin laitan korjausmanuaalin tulemaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 05.02.2018. 16:27

Kilauta jollekin vaihteistokorjaajalle, kyllä ne sulle "ballpark" lukeman pystyy antamaan. Saat osviittaa kannattaako tehdä itse vai viedä pajalle.

Ebaykin kannattaa katsoa, joskus sieltäkin löytyy.

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.02.2018. 16:42

Ralusa2006 kirjoitti:Kilauta jollekin vaihteistokorjaajalle, kyllä ne sulle "ballpark" lukeman pystyy antamaan. Saat osviittaa kannattaako tehdä itse vai viedä pajalle.
Kuten tuossa ylempänä jo mainitsin, niin ne mitä itse kysyin muutamasta paikasta parisen vuotta sitten omaan niin hintahaitari oli siellä kolmen tonnin päälle + turbiini lisäksi. Ne siis silloin, jos itse olisi irrottanut laatikon ja toimittanut korjaamolle. Voi kait joku halvemmallakin tehdä, mutta kyllä nämä automaattilaatikkopokat on Suomessa yleensä ihan sikamaisen kalliita. Toki se kysyminen ei mitään maksa, voi aina tulla positiivinen yllätyskin eteen :D

Mutta jos työt maksaa yli 500-600€ enemmän kuin pelkät osat, ja jos itsellä pysyy työkalut kädessä ja tarvittavia työkaluja on jo omasta takaa, niin ei tarttisi minun ainakaan harkita hetkeäkään että tekeekö itse vai ei.
Muutenkin oman kokemuksen mukaan nämä Chryslerin 42-46Rx- sarjan laatikoiden monimutkaisin osa huoltaa on melkeinpä venapöytä. Itse laatikko on loppupeleissä varsin simppeli, kun vaan pitää osat tarkasti oikeassa järjestyksessä ja ottaa mieluiten vielä kuvia purkuvaiheessa. Manuaali vaan on ihan ehdottomasti oltava, ilman sitä hommasta ei tule mitään. Youtubessa on lisäksi pirun hyviä how-to- videoita :idea:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Rikste
Viestit: 21
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 05.02.2018. 17:40

Kiioksia, manuska tuli perille. Niin hyvä säkä sattu vielä että on youtubessa tuohon 46re lootaan opetusvideo, materiaalia ainakin 4 tuntia pikasella vilkasulla. Ilmottelen kun homma etenee. Tänään en kerkeä ottaa lootaa pois mut huomenna ois tarkotus. Ainut huono homma on se että pitää tehdä purkaus kerralla ettei tarvi maksaa postimaksuja moneen kertaan jos siellä onkin esim planeetan kannatin halki tjm. Muuten tekisin esim ensin overdriven kokonaan valmiiksi ja sen jälkeen päävaihteiston ja lopuks venttiilipöydän... Mutta näillä mennään. Kiitos vielä kaikille vastaajille ja erityisesti Timolle...

Rikste
Viestit: 21
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 14.02.2018. 11:01

Terve! Nyt on lootaa avattu siten että ei ole vielä prässiä tarvitsevia pakkoja avattu mutta seuraavaa vikaa on havaittu. Molempien planeettapyörästöjen rattaat ovat kärsineet ( epätasaiset pinnat) sekä aurinkopyörät. Lisäksi todennäköisesti pääakselin takimmaisen planneetan kehäpyörän boori on antautunut ( kiertynyt). Kehäpyörä ei ainakaan helposti lähde pois (välys poistuu ja Kehäpyörä jumittuu akseliin) . Lisäksi sen jos painaa niin syvälle kun menee niin kehäpyörässä ja pääakselin boorissa on tosi iso välys (Kehäpyörä heiluu reilusti). Ulosvetäjällä meinasin yrittää seuraavaksi. Muutenkin näyttää että edellinen "korjaaja" on käyttänyt enemmän lekaa kuin pinsettejä koska esim molempien planeettapyörästöjen kannattimet näyttävät pajavasaran tielle jääneiltä. Kysyisinkin että löytyykö kellään pääakselia tähän 46re ta 518 lootaan? Ebayssa olis 60$. T Riku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.02.2018. 11:13

Rikste kirjoitti: Ebayssa olis 60$
Paljonko oli rahti tohon päälle?? Katsoin tohon mulla olevaan CJ-7:aan kantta, niin kannen saa alle sadan taalan, mutta rahti olis yli 250 taalaa :shock: :shock: :shock:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Rikste
Viestit: 21
Liittynyt: 04.02.2018. 12:30
Paikkakunta: Valkeala

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja Rikste » 14.02.2018. 11:54

Rahti näyttäis olevan 30$
Maahantuonti 18$

Et ei paha... Osoite siis finland.

Ajattelin vaan jos jollain lojuu a518 a618 46re 47re tai 48re akseli jossain. Tosijätkä kyl heppais tuon kehäpyörän kiinni sit siihen akseliin :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 46RE vaihteisto onkelmaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.02.2018. 12:06

Rikste kirjoitti:Rahti näyttäis olevan 30$
Maahantuonti 18$

Et ei paha... Osoite siis finland.
Joo, ei paha loppusumma. Vertasin vaan tuohon kannen rahtiin ja ajattelin että ota se huomioon, saattaa hinta pompsahtaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus