Mutteri poikki rengastöissä
Mutteri poikki rengastöissä
Nyt tuli hikikarpalot otsalle ,etuaksilan niveliä vaihtaessa Grandiin jo vastusti ne kolme xzn 13mm jotka piti napaa kiinni,no ne irti sain ja nyt odottelen postista työkalua nivelien irti painamiseen.
No ei tässä vielä kaikki autossa oli olla vielä allterrainit joilla talvella täällä maalla ei pääse minnekään,aloin vaihtamaan aluvanteita ja takapyörää irti ottaessani pari mutteria oli tosi lujassa ei edes akkuhitachilla irronnut no 18mm hylsy ja metrin jatko, johan irtosi... Mutteri poikki siitä mistä alkaa kiila osa ei edes jenka mennyt kummastakaan.
Milläs tuon puolikkaan mutterin mahtais saada nätisti irti.
No ei tässä vielä kaikki autossa oli olla vielä allterrainit joilla talvella täällä maalla ei pääse minnekään,aloin vaihtamaan aluvanteita ja takapyörää irti ottaessani pari mutteria oli tosi lujassa ei edes akkuhitachilla irronnut no 18mm hylsy ja metrin jatko, johan irtosi... Mutteri poikki siitä mistä alkaa kiila osa ei edes jenka mennyt kummastakaan.
Milläs tuon puolikkaan mutterin mahtais saada nätisti irti.
Re: Mutteri poikki rengastöissä
poralla vedät sinne pykälät ja niihin väsää sopivan työkalun. Viereiset mutterit tiukalle jos se löysäis sitä mutterin jämää sieltä. Vielä jos pääsee lyömään sitä jämää sieltä herkemmäks ennen ku alkaa irrottamaan. sitten jos peltivanne tms että tilaa on niin hitsivehkeet ja muut voi jeesata. Kuva kertois enemmän
kozel@ircnet
Re: Mutteri poikki rengastöissä
Ne on ihan normi 13mm 12-kantaiset, ei mitkään xznyyzzxxzzxnnzz- versiotjeepsaab kirjoitti:Nyt tuli hikikarpalot otsalle ,etuaksilan niveliä vaihtaessa Grandiin jo vastusti ne kolme xzn 13mm jotka piti napaa kiinni,no ne irti sain ja nyt odottelen postista työkalua nivelien irti painamiseen.
Juu jos aluvanne on niin ei oikein auta kuin porailla, ei sinne tahdo mitään järkevää saada väliin. Voi omalla vastuulla koittaa hitsata uuden mutterin päähän, mutta onnistumisesta ei ole takeita.No ei tässä vielä kaikki autossa oli olla vielä allterrainit joilla talvella täällä maalla ei pääse minnekään, aloin vaihtamaan aluvanteita ja takapyörää irti ottaessani pari mutteria oli tosi lujassa ei edes akkuhitachilla irronnut no 18mm hylsy ja metrin jatko, johan irtosi... Mutteri poikki siitä mistä alkaa kiila osa ei edes jenka mennyt kummastakaan. Milläs tuon puolikkaan mutterin mahtais saada nätisti irti.
Sitten ens kerralla pyöränmuttereita kiristäessä teet niin, että ensin hitusen jotain kunnollista anti-seize tahnaa (esim. Motonetistä löytyy hyvin CRC:n tuubituotteita siihen hommaan) kierteisiin, ja ei väännä hampaat irveessä kireälle. Oliko nämä itse kiristetty, liikkeessä, vai edellisen omistajan toimesta? Oli kuka oli, niin kuivana ja hullunmomentilla ei pitäisi ikinä kiristää. Se tietää vain takuuvarmoja ongelmia..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Mutteri poikki rengastöissä
Olipas homma mutta kunhan vaan päästi koko pora-arsenaalin läpi pultista niin irtosihan se nyt vaan uusi pultti tilaan ,mikäli niitä meidän alueen kaupoista löytyy.
Joutuihan nyt avaamaan takajarrutkin ja tottakai käsijarrukengät aivan loppu,ilmankos se jarru piti virittää äärimmilleen katsastusta varten.Ei sitä tosin edes testattu tällä kertaa A-katsastuksella.
Kiitos kommentoijille kuparisprayta olen suitsinut pultteihin aina mutta tosi heikot mutterit tuntuu olevan en tiedä on originaalit 19 avain sopii mutta mutterien päällä on metallinen koriste joka peittää koko mutterin .Näyttää isolta mutta mutterissa jenkaakin vaan sentin verran ja tyhjää puolet siitä jenkaosan puolesta välistä katkesi ,nyt kun mutteri irti kartiokin ihan ok.
Joutuihan nyt avaamaan takajarrutkin ja tottakai käsijarrukengät aivan loppu,ilmankos se jarru piti virittää äärimmilleen katsastusta varten.Ei sitä tosin edes testattu tällä kertaa A-katsastuksella.
Kiitos kommentoijille kuparisprayta olen suitsinut pultteihin aina mutta tosi heikot mutterit tuntuu olevan en tiedä on originaalit 19 avain sopii mutta mutterien päällä on metallinen koriste joka peittää koko mutterin .Näyttää isolta mutta mutterissa jenkaakin vaan sentin verran ja tyhjää puolet siitä jenkaosan puolesta välistä katkesi ,nyt kun mutteri irti kartiokin ihan ok.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.11.2017. 16:50
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mutteri poikki rengastöissä
Pyörän pultteihin tai mutteeihin ei pidä panna rasvapitoisia tuotteita CRC tms. Voi aueta yksinään. Sosittelen Motonetin tervaspreitä tai oikeaa tervaa. Ei jumi eikä aukea yksin.Myös vanteen ja levyn väliin voi sipaista niin vanne irtoaa helposti levystä tai rummusta. Terva kuivaa ja sitkistyy kierteissä mutta estää kiinni ruostumisen ja heti kun liikautat avaimella kitka sulattaa tervan ja hyvin aukeaa.
Re: Mutteri poikki rengastöissä
Studeja ja vahvempia muttereita hyllyssä (eli ei sitä irtoavaa kuppia päällä ja kierrettä koko matkan).
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Mutteri poikki rengastöissä
Hyvää anti-seizeä kehiin niin ei ainakaan aukea itsekseen. Ne ei ole normi rasvaa, vaan nimenomaan siihen tehty että ei pultti ja mutteri jumi toisiinsa.Mersu ja Jeeppimies kirjoitti:Pyörän pultteihin tai mutteeihin ei pidä panna rasvapitoisia tuotteita CRC tms. Voi aueta yksinään.
Tosin eipä ole tähän päivään mennessä tullut kertaakaan tilannetta vastaan itsellä missä olisi itsekseen löystynyt, jos on laittanut esim. aivan aavistuksen merivaseliinia (suolaveden kestävää). Rava/ vaseliili toki vaikuttaa kiristysmomenttiin, mmutta vetää sitten vaikka aavistuksen kireämmälle + ehdottomasti jälkitarkastus. Ja missään nimessä ei pidä tunkea sitä ihan älytöntä määrää, vaan aavistus vain kierteisiin.
Minä en voi suositella tervaa ollenkaan, vaikka siinä hyvä tuoksu onkin Sen verran tahmaavaa ainetta että vaikka kuinka varovasti laittaisi niin mönjää on aina jossain sotkemassaSosittelen Motonetin tervaspreitä tai oikeaa tervaa. Ei jumi eikä aukea yksin.Myös vanteen ja levyn väliin voi sipaista niin vanne irtoaa helposti levystä tai rummusta. Terva kuivaa ja sitkistyy kierteissä mutta estää kiinni ruostumisen ja heti kun liikautat avaimella kitka sulattaa tervan ja hyvin aukeaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä