Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Kandoliin
Viestit: 6
Liittynyt: 15.11.2017. 23:45
Paikkakunta: Haukipudas

Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kandoliin » 16.11.2017. 0:24

Minulla on Jeep Cherokee vm 04, 2,4 bensiini, kilometrejä on 305 tuhatta.
Autossa on alkanut ääntään nyt kytkimen painelaakeri. Ja kun kävin auton alla huomasin että kytkin kopassa on öljyä. Vaihdelaatikon öljytaso oli normaali. Ilmeisesti vauhtipyörän puoleinen kampiakselin tefa vuotaa. Kysyisinkin nyt kuinka hankala painelaakeri on vaihtaa. Onko kellään kuva tai videolinkkiä asiasta. Pystyykö kampiakselin tefaa vaihtamaan jos käyttää vauhtipyörän pois. Jakopään remmin vaihdon tein itse kun ostin auto puoli vuotta sitten

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4806
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.11.2017. 16:15

Väärä ketju, siirretty oikeaan...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4806
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.11.2017. 16:21

Ja sitten itse asiaan. Siellä on kaksoismassavauhtipyörä ja se pitää yleensä vaihtaa myös jos aikoo levyn ja asetelman vaihtaa. Painelaakeri itsessään helppo vaihtaa, kunhan laatikon irroittaa (on noita irroiteltu ja kiinnitelty) ja koneen takastefan saa vaihdettua vauhtipyörää poistamalla...

Mulla on hyllyssä sitä takastefaa ja painelaakeria, kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin tilaustavaraa...

Jos tarviit, niin tuossa se takastefa: http://jamant.fi/fi/tuote/2471689-stefa-kj-mop4621939ab ja tuossa painelaakeri: http://jamant.fi/fi/tuote/2463778-paine ... -oa1690606
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kandoliin
Viestit: 6
Liittynyt: 15.11.2017. 23:45
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kandoliin » 17.11.2017. 0:34

Kiitoksia nopeasta reagoinnista ja neuvoista. Vielä muutama lisäkysymys:
Onko tässäkin mallissa kaksoismassavauhtipyörä vaikka tämä on pienimmällä koneella? Onko vauhtipyörässä myös silmälaakeri johon kytkinakselin pää tulee? Sopiiko alapuolelta irrottamaan kytkinkopan pultit? Pitääkö olla auton sarjanumero kun tilaa vauhtipyörän ja kytkinpaketin, niitä näyttää olevan monenlaisia? Onko vaihdelaatikon ja jakolaatikon irrotuksen kanssa mitään niksejä? Joutuuko pakarinkin irrottamaan, näky olevan aika lähellä? Mihin momenttiin vauhtipyörän pultit kiristetään? Tutkin vielä viikonlopun aikana auton huoltohistoriaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4806
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.11.2017. 10:41

Kandoliin kirjoitti:Kiitoksia nopeasta reagoinnista ja neuvoista. Vielä muutama lisäkysymys:
Onko tässäkin mallissa kaksoismassavauhtipyörä vaikka tämä on pienimmällä koneella? Onko vauhtipyörässä myös silmälaakeri johon kytkinakselin pää tulee? Sopiiko alapuolelta irrottamaan kytkinkopan pultit? Pitääkö olla auton sarjanumero kun tilaa vauhtipyörän ja kytkinpaketin, niitä näyttää olevan monenlaisia? Onko vaihdelaatikon ja jakolaatikon irrotuksen kanssa mitään niksejä? Joutuuko pakarinkin irrottamaan, näky olevan aika lähellä? Mihin momenttiin vauhtipyörän pultit kiristetään? Tutkin vielä viikonlopun aikana auton huoltohistoriaa.
On kaikissa 2.4-koneisiissa KJ:ssä kaksoismassavauhtipyörä, joku väittää että ei ole, mutta en ole löytänyt kiinteää vauhtipyörää, ehkä sellaisiakin on, mutta ei oo tullu mulle vastaan (tuntuu siltä, että jos sanon että ei ole, niin aina joku löytää päinvastaisen tiedon, joten paree kohta olla hiljaa kokonaan, vaikka sanoja ei ota mitään vastuuta sanomisistaan)! On silmälaakeri, tottakai, tuossa kuva vauhtipyörästä: http://jamant.fi/fi/tuote/3842963-tiivi ... 53010554aa ja vaikka kuva on huono, silleä se laakeri keskellä möllöttää... Alapuoleltahan ne kytkinkopan pultit avataan, ei niitä yläpuolelta pääse avaamaan. Valmistenumero auttaa oikean osan saamisessa. Mitä niksejä? Osat irti ja laatikko/jakispaketti yhtenä pakettina pois, jos nostovehkeet riittää hommaan, jos ei, niin sitten ensin jakis irti vaihteistosta, se on vain kuudella mutterilla siinä kiinni. Muistaakseni ei tarvii pakaria irroittaa. Kiristysmomentit löytyy tarvittaessa.

EDIT: tuossahan ne on helpoiten löydettävissä ko. koneen kohdilta: http://jamant.fi/fi/tietosivut/kiristysmomentit
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kandoliin
Viestit: 6
Liittynyt: 15.11.2017. 23:45
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kandoliin » 18.11.2017. 18:40

Kiitoksia jälleen nopeasta vastauksesta.
Pääsen kaverin korjaamolle nosturille tekemän homman. Sillä on myös nostin millä saa vaihdelaatikon/ jakolaatikon kannatuksiin.

dbltrbl
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2013. 21:56
Paikkakunta:

Re: Jeep cherokee kytkimen purkaminen

Viesti Kirjoittaja dbltrbl » 07.12.2017. 18:54

Just viimeviikonloppuna vaihdoin vauhtipyörän omaani, piti melkoista kolinaa ja tärinää, avatessa paljastui että katkenneet jouset vauhtipyörän sisältä olivat hanganneet itse vauhtipyörän puhki.

Laatikkoa olen nostellut vaihdekepin reijästä kardaanitunnelin läpi liinalla moottorinosturilla, keppi juurineen pitää ottaa ensin pois luonnollisesti. Putkea ei tarvitse irroittaa niinkuin tuolla jo sanottiinkin ja ilmanputsarin puoleisen yläpultin kyllä saa konehuoneenkin puolelta pois.

Samalla saatat huomata että etukardaanin takanivel on loppu, omassa 145 tkm ajetussa ainakin oli klappia jonkin verran, suojakumi oli rikki joten pääsyy lienee siinä.

Onko sinulla tietoa onko ensimmäinen kytkin/vp menossa?

Kirjoita vastaus