1999 XJ.n perän laakerointi

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

1999 XJ.n perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja Tracker » 05.05.2017. 19:30

Terve olen Matti Kuopiosta,

Sain vihdoin hankituksi ensimmäisen Jeeppini; metallinvihreän XJ.n, jossa taloudellinen dieselmoottori. Koneeseen on kuulemma tehty kannet ja kytkin, sekä vesipumppu. Ihan toimiva kampe toistaiseksi, mutta se peräkuoro, joka ulvoo moniäänisesti vauhdin mukaan! Nyt huolestuminen alkaa heräillä, kun äänet alkavat hiljetä, joten jotain pitäisi varmasti tehdä ja melko pian? Ostin jo tosin 4X100W soittimenkin autoon, jos sillä peittäisi peräkuoron ulinat, mutta vastaan tulee tietystikin kuulovaurion riski, jota voin välttää tietysti keltaisilla Peltoreilla. Mahtaisipa savolaiset olla mielissään, kun korkealla metsänvihreällä Jeepillä ajava kaveri luukuttaa kantria kybällä kuulosuojaimet päässä? Jotta muutakin voi kyllä miettiä.

Auton mukana tuli pyöränlaakerit taakse ja stefat. Ääni lisääntyy siis voimakkaasti oikealle kaartaessa. Katsoin jo alustavasti Jamantin sivustoilta loistavat ohjeet työn hoitamiseksi. Kiitos. Katsoin myös YT.videon aiheesta ja tulin siihen tuumaan, että josko tekisinkin vain pyöränlaakerien vaihdon, kun siihen taidot yltävät ja se onnistune parkkipaikallakin, kun olen vuokrannut kaksi vierekkäistä ruutua muutenkin.

Mitäs tuumitte, onko mielekästä korjata perästä vain pyöränlaakerit ja odotella keskilaakereiden kypsymistä, vai vaihtaa koko perä samalla vaikka bensa-Jeepin käytettyyn ja vähemmän ajettuun perään? Omassani on 380 th km mittarissa ja se on VM.diesel kovalla askilla. Myös etukardaani puuttuu, joten osantarvetta olisi.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1999 XJ.n perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.05.2017. 21:25

Miksi poskilaakerit pitäisi vaihtaa, jos vain pyöränlaakeri(t) on rikki? Eihän siinä ole mitään järkeä. Laakerit vaihdetaan jos ne on kuluneet. Kuluneet pyöränlaakerit ei edes semi-float perässä (kaikki XJ:n taka-akselimallit) hajota poskilaakereita. Sen sijaan vetarit voi olla huonona jos on ajettu liian pitkään huonoilla pyöränlaakereilla.

Jos poskilaakereiden kunto epäilyttää, niin samalla kun on vetarit irti niin murikka on kohtalaisen helppo tiputtaa ulos ja katsoa miltä sekä rullat että ulkokehät näyttää. Olet vain tarkkana shimmien paikkojen kanssa, että menee samoinpäin kun tuli uloskin (eli vas. puolen kaikki shimmit vasemmalle ja vastaava oikealla)..
Muistat vain että murikka ei välttämättä tuli ihan helposti ulos, ja sisäänlaittokin voi vaatia hieman näppäilyä ja kikkailua jos ei ole banjokopan levitintä käytössä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: 1999 XJ.n perän laakerointi

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.05.2017. 22:16

Siirsin oikeaan paikkaan, kun ei ollut koriin liittyvää asiaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus