XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Tracker » 20.04.2017. 15:25

Tervehdys,

Olen uusi tulokas foorumilla, kun sain vihdoinkin ostetuksi ensimmäisen Jeeppini, vaikka tuttavapiiri ankarasti varoittelikin. Loistopeli! Kuvaisin ostostani enduron ja työkoneen risteytykseksi, hauska ajaa ja taloudellista menoa pikkupakulla yöpymistiloineen. Vakuutus on alle 120€/a ja dvero seitsemisen kymppiä vuodessa.

Ongelmakin on olemassa, vaikka paljon on autoa matkan varrella laiteltukin, eli perä mouruaa, etenkin oikealle kaartaessa. Kannattaisiko vaihtaa koko perä, vai laakeroida vanhaa? Jos vaihtaminen tulee järkevämmäksi, lue edullisemmaksi, niin käykö muiden moottorityyppien perät taakse? Tällöin saisin osan mahdollisesti vähemmän ajetusta bensajeepistä?

Kiitos vastauksestasi etukäteen.

Jk. Osat ja ajoseura Pohjois-Savon seudulla kiinnostaisi

T. Matti
Jeep on aito jeeppi.

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Hunter » 21.04.2017. 8:38

Hei.
Oletko ihan varma ettei äänilähde tulisi pyöränlaakerista?
Toi kaarre-ääntäminen sopisi hyvin siihen.
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Timo L » 21.04.2017. 12:44

Pyöränlaakerilta tuo kuulostaa, jos kerran toiseen suuntaan kääntäessä ääni voimistuu. Ulkokaarteen puoleinen pyörä rasittuu enemmän, eli sillä puolella missä ääni kovenee kääntyessä on laakeri rikki.
Jos kyseessä olisi poskilaakerit, niin ääni hiljenee ja voimistuu rasituksen mukaan (hiljainen rullatessa, kovenee veto päällä ja/tai moottorijarrutuksessa). Pinioni taas pitää korkeampitaajuista ininää.

Pyöränlaakerit on kohtalaisen helpot ja halvat vaihtaa/ vaihdattaa. Kannattaa tosin tarkistaa huolella että vetareista ei ole hävinnyt materiaalia pyöränlaakerin vastinpinnan kohdalta, semi-float c-clippiperässä käy niin jos ajaa liian pitkään huonolla laakerilla..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Tracker » 13.05.2017. 14:36

Kiitos neuvoista.

Tarkemmin kuulosteltuani äänitaajuuksia onkin kaksi, eli kaasua löysätessä ääni hiljenee suoraan ajettaessa ja käytännössä poistuu vapaalla rullatessa suoraan. Kovimmillaan äänet ovat vetopidolla kaartaessaan oikealle.

Kyseessä on siis vasen pyöränlaakeri ja jompi kumpi poskilaakeri, kenties molemmat? Kardaanin puolelta ei ole vuotoa, eikä välystä.

Oliko poskilaakerit hankala irrottaa ja joutuiko niitä säätämään jotenkin? Kiinnostaisi sinänsä opetella, mutta parkkiruuturemonttina taitaa olla turhan näyttävä projekti? Momenttiavain ja heittokello puuttuvat toistaiseksi pakista. Oliskohan Kuopion suunnalla ketään osaavaa harrastajaa, jos käyttäisi kotalousvähennystä vaihteeksi?
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.05.2017. 21:08

Murikan saa pois kun kiskoo ensin vetarit pois (rummut irti, banjon kansi irti, keskitapin lukkopultti irti, keskitappi pois, vetareista c-klipit pois, vetarit ulos), irrottaa laakeripukit ja kiskoo murikan pihalle. Pyöränlaakereiden vaihdossa joutuu tekemään muuten saman, paitsi ei tartte kiskoa murikkaa ulos..


Jos takaperä on D35, niin poskilaakereiden shimmit on laakereiden ulkopuolella. Teoriassa (ja usein myös käytännössä) uusilla laadukkailla laakereilla (esim. Timken) samat shimmit käy sellaisenaan, jollei sitten banjo ole vähän venähtänyt ja sitä kautta esijännitys on päässyt löystymään. Myös laakereissa voi olla muutaman sadasosan heittoja.
Jos perä on Chyrsler 8.25 (tasainen "lippa" banjon pohjassa, vs. D35 on selvästi ovaalin mallinen), niin laakereiden esijännitys sekä hammasvälyksen säätö tehdään säätöpyörillä mitkä on perässä (ei shimmejä).


Kunhan välitys pysyy samana niin periaatteessa homma on helppo. Olisi kuitenkin syytä tarkistaa heittokellolla hammasvälys ennen ja jälkeen laakereiden vaihdon, ja myös tsekata hammaskosketuksen kuvio väriaineella ennen ja jälkeen.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja kozel » 13.05.2017. 23:14

Eiks tämä kuuluisi tuonne vaihteisto ja muu voimansiirto... 8)
kozel@ircnet

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6300
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.05.2017. 11:15

kozel kirjoitti:Eiks tämä kuuluisi tuonne vaihteisto ja muu voimansiirto... 8)
Jep, siirretty...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Tracker » 09.08.2017. 23:26

Päivitys tilanteeseen on seuraava. Hankin bilteemasta Tremelin kopion ja sain pyöränlaakerin ulkokoolin vasemmalta puolen ulos lievällä väkivallalla ja kovametallitaltalla. Bilteman halvalla ulosvetäjällä sai vain ääntä aikaiseksi. Samalla meni vaihtoon vasen vetoakseli ja tietysti laakeri, sekä stefa jotka pakastin ennen asennusta toimituksen helpottamiseksi.

Siten koeajo ja perä ääntää edelleen vedolla oikealle kääntäessä, mutta selvästi keskempää, kuin aiemmin. Ääni hiljenee vapaalla rullatessa ja voimistuu vedossa. Kysyn vielä toistamiseen selvyyden vuoksi, että voisiko kyseessä olla poskilaakerivika (vasen/molemmat)? Diesel Jeepilläni on ajettu jo 380 th/km.

Dana 35 Lukkoperä toimii loistavasti muuten ja sutii tarvittaessa tasaisesti molemmilla takapyörillä, eikä naksu tai pauku (ne äänet kuuluvat edempää, eli apusimpukan ja etummaisten vääntötukien kiinnityksistä. Haluaisin laitella auton kuntoon talveksi, joten asiantuntevat neuvot budjettihuoltoon ovat tervetulleet. Kiitos aiemmille vastaajille, neuvoistanne on varmasti hyötyä monille muillekin.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
Timo L
Viestit: 1484
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.08.2017. 21:15

Outoa kyllä jos poskilaakeri(t) ääntää enemmän toiseen suuntaan kääntäessä. Mutta kaitpa sekin on mahdollista, etenkin lukkoperässä jos laakeri on todella huonona. Ei muuta kuin banjokoppa auki, vetarit taas pois ja tarkastamaan.

Minä olisikin kyllä tarkastanut ne poskilaakerit samalla kun oli vetarit irti.. vain neljä pulttia lisää mitkä pitää irrottaa, ja saman verran takaisin.
Ja olisin vaihtanut myös sen oikean puolen pyöränlaakerin, ääntää tai ei. Ei noissa laakereissa niin isoja eroja ole, että jos yksi hajoaa niin se toinen ei tule kestämään enää kovin kauaa kuitenkaan. Lisäksi siinä helposti säästää sen, että vetaria ei tartte uusia. Halvempi laittaa se muutaman kympin laakeri + stefa kuin vielä vetari siihen lisäksi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Tracker
Viestit: 127
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJ 2.5TD 1999 perä ääntää,

Viesti Kirjoittaja Tracker » 14.08.2017. 14:01

Totta puhut, olisi pitänyt tehdä perusteellinen laakereiden tarkastus, kun perä oli jo levällään. Ongelma oli ainakin siinä, etten osannut sanoa sisäkoolittomasta pyöränlaakerista, oliko uusi jotenkin parempi, kuin vanha? Vanha laakeri levisi osiin irrottaessa ja neulat olivat virheettömät (edellinen omistaja vaihdatti aiemmin laakerit molemmin puolin), mutta akseli olikin sitten jotain muuta, eli pinta oli moni paikoin rikki. Toinen syy huolimattomaan tsekkaukseen oli kiire saada auto työkäyttöön ja arvelut, että pyöränlaakerihan se siellä huhuilee. Aikoinaan Volvossa vaihdatin saman puolen pyörän laakerin perään ja asennusfirman mukaan joku sisempi laakeri olisi pitänyt samalla vaihtaa? Eli parkkipaikkaremontti onnistui yhtä hyvin, kun korjaamo, joten ei kait sekään ollut huono suoritus, vaikka susi siitä silti tuli taas kerran? Dana 35 C on siis kyseessä. Luistonrajoitin toimii, kuin ajatus ja perä on välyksetön ulkopuolelta tarkisteltuna. Kiitos palautteesta, pitää jatkaa harjoituksia, kunhan sopiva strategia muotoutuu.
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus