4x4Parts

Jamant Oy

Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
keltsi
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja keltsi » 11.01.2017. 11:11

Mitenkäs sen kehyksen saa irti, siis kuinka se saadaan irrotettua kepistä? Näyttäisi olevan sulattamalla kiinnitetty toisiinsa tuon kehyksen osat yhdeksi paketiksi. Lähteekö shifteristä nuppi irti vai kuinka tuo pitäisi purkaa?
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4396
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja JAMANT » 11.01.2017. 11:34

Oikea työkalu, irtoaa T-kahva pystyputkesta ja kehys on ihan kampeamalla ylöspäin, varovasti, ei kannata pakkasella muovia irroittaa...

Parempaa ohjetta en pysty antamaan, kun et tarkemmin kerro vuosimallia...

Aijoo, vanhempaa 87-95 väliltähän toi on, no neuvot osuu...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4396
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja JAMANT » 11.01.2017. 11:36

Niin se työkalu, jolla T-kahva irtoaa: http://jamant.fi/fi/tuote/2465932-avaus ... -ptow83113 lähtee...
Killing time is not murder



Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti

FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja keltsi » 12.01.2017. 10:53

No juu, vuosimallihan tuosta jäi pois :oops: -93:han tuo potilas on, aivan kuten Jamant löysi/päätteli...

Ongelmana oli koko omistuskauteni puuttunut vaihteenvalitsimen osoitin. En tuohon ollut kiinnittänyt sen suurempaa huomiota, mutta lauantain metsärymyytyksen jälkeen jotain epämääräistä oli ilmaantunut näytön lasin alle ja aloin asiaa tutkimaan. Homma vaan tyssäsi, kun en keksinyt miten kulissi saadaan pois kepin ympäriltä.

Kun tuollaista työkalua ei tähän hätään pakista löytynyt, googlettelin asiaa ja useammalla ameriikan jeep-foorumilla oli ohjeena vain nykäistä nuppi irti. Eli valitsin 1-2 asentoon ja takapenkiltä kädet hivenen koukussa kurottaen tukeva ote nupista molemmin käsin ja siitä sitten ylävartaloa suoristaen kädet suoriksi. Käsien liikkeen loppuessa muodostuisi riittävä nykäisy nupin irtoamiseen ja riski itseään leukaan lyömisestä vähenee huomattavasti :wink: No tätähän oli mentävä kokeilemaan ja muutaman kerran hieman voimaa lisäten nuppi irtosi sopuisasti 8)

Sitten kulissi pois ja tutkimaan osoittimen toimimattomuutta... Viaksi paljastui lopulta palasiksi murtunut osoitin jolla ei ollut enään mitään yhteyttä vaihdekeppiin. Hyllystä löytyi sopivan ohutta muovia josta askartelin uuden osoittimen vanhaa mukaellen, rojut kasaan ja nyt on jälleen toimiva osoitin :D
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1006
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja Timo L » 14.01.2017. 19:18

Juu, se ohje itse asiassa FSM:ssäkin taitaa olla että reilu ote kahvasta ja nykäistään T-kappale pois vaihteenvalitsimen nappi pohjassa. Varoituksena on että älä lyö itseäsi kahvalla/ omalla nyrkillä :D Sama pätee myös ainakin '96-'98 ZJ:ssä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4396
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja JAMANT » 14.01.2017. 19:24

Turvallisemmin työkalulla... Mutta saa satuttaa itseään jos haluaa :wink: :wink: :wink:
Killing time is not murder



Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti

FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1006
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdekepin kehyksen irrottaminen, XJ+AW-4

ViestiKirjoittaja Timo L » 14.01.2017. 21:42

JAMANT kirjoitti:Turvallisemmin työkalulla... Mutta saa satuttaa itseään jos haluaa :wink: :wink: :wink:


Juu, siitä on kyllä kokemusta ekan XJ:n vaihdekepin kahvan kanssa :shock: Kipu kouluttaa, sanotaan. Nykyisin kiskon vähän eri asennossa :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 5 ja 0 vierailijaa