4x4Parts

Jamant Oy

AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
keltsi
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja keltsi » 07.12.2016. 11:18

Onko kellään tietoa kuinka saisi tuon turbiinilukon tippumaan pois päältä herkemmin? Nyt tuo XJ tuppaa puutumaan maantienopeuksissa ylämäissä, kun se jurnuttaa väkisin lukko päällä kunnes laatikko tiputtaa yhden pykälän pienemmälle. Tämä on pidemmän päälle ärsyttävää, kun jurnuttaa ja nopeus lähtee putoamaan ja sitten yhtäkkiä kierrokset pomppaa korkealle ja lähdetään kiihdyttämään...

Vastaavassa tilanteessa kun kevyesti sipaisee jarrupoljinta, että lukko aukeaa, niin jaksaa hienosti samalla vaihteella pitää vauhdin yllä. Tuo vaan on varmasti ärsyttävää takana tulijoille, kun jarruvalot vilahtaa aina ylämäen juurella :oops: Varsinkin kärryn kanssa tuota aikaisempaa pois kytkeytymistä kaipaisi.

Jos tuota saisi jostain säädettyä herkemmälle vai pitääkö rakentaa painonappi jolla huijaa laatikon boksia luulemaan että painoi jarrua?
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4396
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja JAMANT » 07.12.2016. 12:11

Miten sä tollasen oot saanu aikaiseksi, kun mulla pudottaa vähän liiankin aikaisin pienemmälle. Itse haluaisin että mentäis sillä väännöllä mäkeä ylös...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1006
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja Timo L » 07.12.2016. 12:15

Ei saa ohjelmoitua, mutta muuntimen lukon solenoidille menevän piuhan väliin voi laittaa katkaisijan jolla muuntimen lukon saa kokonaan pois tai jatkuvasti päälle.
Onko tämä minkä ikäinen auto? Jos on sellainen jossa on power/ comfort katkaisija, niin käytä vain power- moodia. Ne XJ:t missä ei ko. kytkintä ole on tehtaalta ohjelmoitu power- moodiin.
Toinen asia on sitten rengaskoko ja välitykset; eli minkä kokoiset renkaat alla, mitkä on välitykset? Vakiovälitykset alkaa aiheuttamaan ongelmaa jo melkeinpä 31" renkailla, ja yhtään sitä isommilla ihan varmasti puutuu ja laatikko tekee hassuja asioita. Yksi mitä voi myös tehdä jos on mäkisessä maastossa niin vaihda kahvasta OD:lta kolmoselle. Tällöin on pienempi pykälä päällä ja varmasti jaksaa mennä, mutta muunnin menee lukkoon jolloin laatikko ei turhaan lämpene eikä bensaa pala muuntimen luistatukseen.
Kärryn kanssa XJ:llä pitäisi melkein suosiolla ajaa aina OD- pois päältä, eli kolmonen on laatikosta valittuna ja taas menee muunnin lukkoon kolmosella -> säästyy bensaa ja jaksaa kulkea. Tasaisilla menee kyllä OD:llakin yleensä ihan hyvin.

Minulla oli XJ 4" korotuksella ja 35 x 12.50 renkailla, renix- malli. Jaksoi Suomen olosuhteissa mennä maantiellä aikalailla kaikki vastaantulleet mäet laatikko ylivaihteella ja muunnin lukossa. Varmasti jossain jyrkemmissä "alppimäissä" olisi tarvinnut kolmosta, mutta toisaalta edes minun 5.9 Grandi ei 4.56 välityksillä 32" renkailla mennyt esim. Norjassa ihan joka vuoristomäkeä 70-80km/h nopeudessa ylivaihteella muunnin lukossa. Kolmosella sen sijaan hienosti..

edit: Sitä en tiedä paljonko AW4:ssä throttle valven säätö vaikuttaa tuohon vaihtojen herkkyyteen riippuen kaasupedaalin asennosta. Omissa XJ:ssä vaihtoi mielestäni ihan riittävän herkästi pienemmälle niin en koskaan säätänyt sitä kummassakaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja keltsi » 08.12.2016. 11:09

Autohan on siis -92 H.O. 4:88 perillä ja 33" renkailla, P/C-katkaisija on power-asennossa.

Aiemmin vakioperillä tuolla tulikin ajettua tuolla kolmosella ja kärryä vedettäessä myös nykyisin mäkisessä maastossa. Silloinkin turbiinilukko pysyy päällä turhan pitkään... Esim. VT3:lla Ylöjärven jälkeen (niissä isoissa mäissä) autokärry perässä jurnutti kolmosella turbiini lukossa kunnes laatikko vihdon tiputti kakkoselle ja yhdistelmä lähti moottori huutaen taas kiihtymään. Jos taas juuri nousun alkaessa hipaisit jarrua, että lukko aukeaa, vauhti ei hyytynyt, vaan kierrokset hieman nousivat ja yhdistelmä kiipesi mäen muun liikennevirran mukana.

Kuuluisiko tuon oikeasti toimia siten, että mäessä kuorman kasvaessa tiputtaa ensin turbiinilukon pois ja vasta sitten, jos ei jaksa, vaihtaa pienemmälle? Näin sen kuvittelisin olevan oikein toimiessaan...

Pitääkin koittaa mitä tuo throttle valven säätö vaikuttaisi asiaan! Pakko koittaa keksiä jotain, kun sitä paljon kehuttua vääntöä ei tuossa ole vielä mistään löytynyt :lol:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Jorma
Viestit: 304
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja Jorma » 09.12.2016. 20:34

Samoja mäkiä minäkin ajoin vähän päälle kahden tonnin nyytti perässä Seinäjoen suuntaan ja juuri jaksoi kolmosella turbiini lukossa kun kunnolla antoi kaasua. Ihan vakiovälityksillä ja 30" renkailla kuumalla kesäkelillä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1006
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja Timo L » 09.12.2016. 22:27

Turbiinilukko pitäisi tippua pois päältä jossain suunnilleen puolikaasun jälkeen. Sen jälkeen vasta pienemmälle. Täyskaasulla hyppää melkolailla suoraan pienemmälle. Turbiinilukon toimintaan ja vaihtojen ajankohtiin vaikuttaa aika paljon TPS, eli kannattaa mitata onko se kunnossa. Jos arvot on oikeat, niin sitten throttle valven vaijerin kimppuun.

Kyllä tuossa koneessa vääntöä on ihan kohtalaisesti, mulla poltti XJ kumia 35 x 12.50 bias ply Creepyillä kuivalla asvaltilla jarrua vasten ihan hienosti :lol: 4.88 välitykset ja Detroit locker. Toki vähänkin painavampi autotraileri perässä alkaa tuntua, ei 300Nm ja neliportainen automaatti vielä mikään vääntöhirmu ole..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 225
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: AW-4:n turbiinilukon toiminnan säätäminen

ViestiKirjoittaja keltsi » 13.12.2016. 10:59

Eilen ehdin tuotakin hieman ihmettelemään. Ajattelin ensin koittaa TV-kaapelin säätämisellä ja katsoa onko tuolla mitään vaikutusta. Painoin kaapelikiinnikkeen nappia ja työnsin kiinnittimen pään sisään. Tämän jälkeen kabiinista painamaan kaasupedaali pohjaan... ja mitään ei tapahtunut TV-kaapelin säädölle :shock: Käsin konehuoneen puolelta kaasuvivusta kääntämällä säätö napsutteli kuten kuuluukin.

Nappasin imukaulan irti kaasuläpältä, jumitin kaasupolkimen pohjaan sopivalla lankulla ja kas, eihän tuo läppä avautunutkaan kokonaan :o Aivan kuin vaijeri olisi venynyt, mutta eihän tuossa ole mitään säätömahdollisuutta :shock: Pienen ihmettelyn jälkeen kaasupoljin irti ja ruuvipenkissä pieni taivutus, siis löytyihän se säätö lopulta :lol: Palikat takaisin nippuun ja uudestaan koittamaan, nyt TV-kaapeli säätyi hyvin ja kaasuläppäkin avautui kokonaan 8)

Kotimatkalla ei pahemmin päässyt testaamaan noiden säätöjen vaikutusta turbiinilukon toimintaan, mutta jotenkin herkemmältä tuo laatikon toiminta tuntui.

Pitää kyllä paremmalla ajalla vielä mitata tuo TPS ihan varmuuden vuoksi... Nyt piti saada pakkasessa jumittavat ovien lukot putsattua, herkisteltyä ja voideltua :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 4 ja 0 vierailijaa

cron