Sivu 1/1
KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 19.10.2016. 11:32
Kirjoittaja rmake
Olen ihmetellyt kun tuo KJ lähtee liippiin liikenneympyrässä ihan naurettavan helposti jos on märkä asfaltti, toki renkaatkin on jotkut ihmemerkkiset. Pintaa on toki hyvin.
Samoin paikallaan lähtiessä kuuluu jurinaa kun kääntyy.
Aloin sitten käsijarrua säätämään ja nostin perän ilmaan, ja kas, jonkinlainen kitkalukko on perässä!!
Mahtaako tuo olla vakiona, onko olemassa lisävarusteena vai hankittu tarvikkeena?
Malli on 2.8crd sport, tosin lienee tuontiauto, kun on sport varustelu, mutta nahkapenkit ja ajotietokone/kompassi katossa, mutta ei kattoluukkua kuten ilmeisesti limitediin kuuluisi.
Jotain tuohon on aiemmin myös tuusailtu, kun on rancho rs9000 säädettävät kepit joka nurkassa.
Onkohan siellä nyt väärät öljyt/lisäaine puuttuu kun narisee noissa käännöksissä?
On muuten villi peli, ja oikeastaan vaarallinen, kun perä lähtee luistoon liittymymärampilla ilman yritystä, ja noilla tehoilla se ei nyt luulisi ihan vahingossa niin tekevän.
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 19.10.2016. 12:16
Kirjoittaja JAMANT
Laita mulle VIN-numero, niin katsotaan, mitä tehdas on siihen asentanut!!
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 19.10.2016. 21:40
Kirjoittaja kozel
Tuo o vähä sellane ominaisuus jakiksesta riippuen. Sen takia oon vaihtamassa omaan 231->242 niin saa sen full-time nelivedon.. Tuo part-time o turhan herkkä liukkaalla ja varsinki huonoilla renkailla..
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 19.10.2016. 21:53
Kirjoittaja Timo L
kozel kirjoitti:Tuo o vähä sellane ominaisuus jakiksesta riippuen. Sen takia oon vaihtamassa omaan 231->242 niin saa sen full-time nelivedon.. Tuo part-time o turhan herkkä liukkaalla ja varsinki huonoilla renkailla..
Ainoa mitä part-time jakis tekee liukkaalla on puskee.. ei se kovin helpolla mutkissa ainakaan poikittain mene, saa kyllä ihan kunnolla antaa tossua

242 full time moodissa sitten taasen joko puskee, lähtee perä alta, tai sitten ei oikein kumpaakaan. Lisäksi kun siinä on avoin keskitasauspyörästö full time moodissa, niin ei se oikein ole lopulta esim. liukkaassa mäessä kuin yksipyörävetoinen.
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 19.10.2016. 22:01
Kirjoittaja kozel
Timo L kirjoitti:Ainoa mitä part-time jakis tekee liukkaalla on puskee.. ei se kovin helpolla mutkissa ainakaan poikittain mene, saa kyllä ihan kunnolla antaa tossua

242 full time moodissa sitten taasen joko puskee, lähtee perä alta, tai sitten ei oikein kumpaakaan. Lisäksi kun siinä on avoin keskitasauspyörästö full time moodissa, niin ei se oikein ole lopulta esim. liukkaassa mäessä kuin yksipyörävetoinen.
Sul ei vissiin oo KJ:ta tallissa.. KJ on tosi kevytperänen auto ainaki mitä noita itselläni on ollu ja ajellut muillakin jeepeil. Hyvin lähtee takapää keposemmallaki kaasulla liukkaalla ku pistää parttia ja sattuu kääntämään jyrkemmin risteyksessä ja lähtee kiihdyttelemään tuolla CRD:llä ainaki.
Tuo full-time ottaa etupäätäkin mukaan ja ei nii helpolla nykäse perää luisuun jyrkemmissäkään käännöksissä. En tiedä sitten miten kannattaa asiaan lähtee investoimaan jos 231 sattuu olee autossa. Itsellä kun sattuu olemaan valmiit palikat tuossa purkuautossa ni samalla sitä siirtyy sähköpenkit, VIC, jakolaatikko.
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 20.10.2016. 6:46
Kirjoittaja Timo L
On minulla ollut pari XJ:tä, kevytperäisiä nekin oli..
Mutta sulla on nyt hieman ilmeisesti käsitteet sekaisin? Part time vetää 50/50 kiinteästi, eli etupää on aina mukana samalla tavalla kuin takapää. 4 full time taas on teoriassa 48/52 voimanjako, mutta keskitasauspyörästö on avoin, jolloin liukkaalla se päästää aina sutimaan sen renkaan jolla on vähiten pitoa. Eli ilman lukkoja esim. liukkaassa mäessä vain yksi rengas vetää, lukoilla sitten sen pään renkaat luistelee missä on vähemmän pitoa.
Mulla on ollut 242:t jokaisessa Jeepissäni, ja Grandissä oli alunperin 249 AWD- laatikko. Liukkaalla kelillä 249 on aivan ylivoimainen etenemiseltä ja käytökseltään 242:n full timeen verrattuna, ja toisaalta ei kuitenkaan puske niin herkästi kuten 231/242 part time moodissa. Kyllä se perse toki lähtee part timellakin alta, mutta enemmän se on puskemiseen taipuvainen kuin yliohjaamaan. Ainakin omien kokemusten mukaan 242 full timella lähtee perse helpommin alta kuin part time moodissa. 249 taas on just sopivasti aluksi yliohjaava, ennenkuin etutassut tulee mukaan.
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 20.10.2016. 8:32
Kirjoittaja kozel
Timo L kirjoitti:On minulla ollut pari XJ:tä, kevytperäisiä nekin oli..
Mutta sulla on nyt hieman ilmeisesti käsitteet sekaisin? Part time vetää 50/50 kiinteästi, eli etupää on aina mukana samalla tavalla kuin takapää. 4 full time taas on teoriassa 48/52 voimanjako, mutta keskitasauspyörästö on avoin, jolloin liukkaalla se päästää aina sutimaan sen renkaan jolla on vähiten pitoa. Eli ilman lukkoja esim. liukkaassa mäessä vain yksi rengas vetää, lukoilla sitten sen pään renkaat luistelee missä on vähemmän pitoa.
Mulla on ollut 242:t jokaisessa Jeepissäni, ja Grandissä oli alunperin 249 AWD- laatikko. Liukkaalla kelillä 249 on aivan ylivoimainen etenemiseltä ja käytökseltään 242:n full timeen verrattuna, ja toisaalta ei kuitenkaan puske niin herkästi kuten 231/242 part time moodissa. Kyllä se perse toki lähtee part timellakin alta, mutta enemmän se on puskemiseen taipuvainen kuin yliohjaamaan. Ainakin omien kokemusten mukaan 242 full timella lähtee perse helpommin alta kuin part time moodissa. 249 taas on just sopivasti aluksi yliohjaava, ennenkuin etutassut tulee mukaan.
Juu. Kyl mä tiedän mikä ero o full- ja part-time välillä. Makuasia kai tää sit on tms. Itselle tulee tuo swappi ja tykkään siitä. 242 saa kepistä kummalle haluaa ja 231 jakis ei omaa kuin toisen vaihtoehdon. Ei kiinnosta alkaa väittelee asiasta. Tuossa postauksessa ilmaisin vain että vaihtoehtoja on. Se mistä kukin tykkää ja millä ajaa o mulle ihan sama.
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 20.10.2016. 9:14
Kirjoittaja Timo L
Älä nyt hyvä mues hermostu
Jos haluaisi hyvän yleispätevän nelivetolaatikon eikä takavedolle tarvetta, niin kandeisi laittaa '96-'98 zj:stä 249, tai sitten WJ:n 247. Se mitä itse näillä on tullut ajettua niin on toi jatkuvan nelivedon loota oikeasti ihan hitosti parempi käyttöautossa kuin 231 tai 242. Onhan tuo 4 full time sentään takavetoa parempi, mutta ei mielestäni mikään järin hyvä. Part time moodi taas kadulla liukkaassa kelissä vähän turhan tönkkö ja aliohjaava yleisolemukseltaan.
Jääkö sulla muuten se 231 ylimääräiseksi? Saattaisin olla kiinnostunut.
Re: KJ perän kitkalukko
Lähetetty: 20.10.2016. 14:37
Kirjoittaja kozel
On mulla parikin noit. Tuo mikä tuosta jää yli ja sit yks missä pieni välys takalähdös.