Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
-
tondori
- Viestit: 10
- Liittynyt: 29.06.2015. 19:07
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja tondori » 29.04.2016. 10:13
Nonniin.
Nyt siis ois vuorossa öljynvaihto automaattiin ja jakolaatikkoon. Lähtökohta on se, että kylän ainoasta varaosaliikkeestä löytyy kattavasti vain Teboilin öljyjä. Askarruttavat asiat on, että mitä öljyy ostan? Ja sitten se, että minkä verran löröttelen mitäki öljyy mihinnii lootaan. Ei oo nimittäin ihan faktatietoo etes vaihteistojen tyypistä. Jakis luultavasti np-242(2wd-4wd part time-4wd full time-N-4wd low)? Mutta sitten tämä automatic laatikko... Luultavasti aw4??? Eli pykälät ykkösestä kolmoseen ja sitten tuntus olevan vielä joku ylivaihteen tapainen "D"-asennolla. Ja joku Power nappi löytyy kansa kojetaulusta. Että anteeksi tyhmyyteni ja kiitosta vuan!

Ensimmäinen Jeeppi on aina ensimmäinen

-JEEP CHEROKEE XJ 4.0 H.O 1992-
-
keltsi
- Viestit: 333
- Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja keltsi » 29.04.2016. 10:38
Kertomasi perusteella jakolaatikko on NP242 ja laatikko on nelivaihteinen AW-4 turbiinilukolla.
Jamantin sivuilta löytyy öljytyypit ja täyttömäärät:
http://jamant.fi/fi/tietosivut/voimansiirron-öljyt , eli ATF:ää molempiin ja oman tulkintani mukaan Dextron III luokituksen täyttävä kävisi. Teboilin taulukko antaisi soveltuvuudeksi Fluid D, E ja S, joista DExtron III-luokituksen täyttää E ja S.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
-
tondori
- Viestit: 10
- Liittynyt: 29.06.2015. 19:07
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja tondori » 29.04.2016. 11:49
Joo kyllä kahtelin Jamantin ohjeistusta. Ja sen perusteella oisin tyytyny kympin tonkkaan Teboilin Fluid-S öljyy(4 litroo askiin ja noin kaks jakikseen). Mutta varaosamyyjä ois myyny miulle Teboilin ohjeen mukaan 9 litroo jo pelkästään vaiheaskiin. Ettei vaan ois tuo 9 litroo tarkotettu nyt täysin kuivaan järjestelmään...?
Ensimmäinen Jeeppi on aina ensimmäinen

-JEEP CHEROKEE XJ 4.0 H.O 1992-
-
Timo L
- Viestit: 1500
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 29.04.2016. 20:26
En tiedä mikä yksikkö on litro

Mutta jakikseen sen verran että öljyä on täyttökorkin alareunaan asti (= parisen litraa). Automaattiin lähtökohtaisesti saman verran kuin sieltä tuli ulos, sen jälkeen tarkistus ja tarvittaessa lisäys. Muistelisin että siinä 3-5 litraa yleensä AW4:stä valuu pohjaproppu irrottamalla. Kaikkea et sieltä saa ulos kuin purkamalla laatikon ja valuttamalla vielä jotenkin turbiinin sekä jäähdytinkennon ja -putkiston tyhjäksi, joten älä tosiaankaan osta yhdeksää litraa
Jakiksen osalta ei niin väliä mitä ATF:ää sinne laittaa, käytännössä kelpaa kaikki. Helpointa toki käyttää samaa ainetta kuin päävaihteistossa. Päälaatikkoon Dexron III- öljyä (se on sitten tosiaankin dexron, ei dextron..).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 30.04.2016. 9:17
Itse suosittelen sitä koneellista öljynvaihtoa. Vaihtuu sitten kerralla kaikki öljyt lootasta.
kozel@ircnet
-
tondori
- Viestit: 10
- Liittynyt: 29.06.2015. 19:07
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja tondori » 30.05.2016. 1:33
Nonniin.
Jorisenpas hetken tähännii ketjuun. Elikkä vaihteisto sai tovi sitten uuvvet maslat sisälleen. Entiset näytti ihan kokikselta väriltään. Uus fluidi on Teboilin
FluidS merkkistä. Hyvin tuntus pelittävän. Nooohhh, sitten jakiksen osalta ei oo muuta sanottavvoo ku se jotta ei siellä paljoo öljyy ollu. Karkeen arvion mukaan lisättiin noin 1,5 litraa.

Mutta nyt kohti uusia seikkailuja!
Ensimmäinen Jeeppi on aina ensimmäinen

-JEEP CHEROKEE XJ 4.0 H.O 1992-