Sivu 1/3

KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 20.01.2016. 7:50
Kirjoittaja Hunter
Hei.
Mulla aina vaan se 2,5crd perä robleema josta kirjoitin Grann Cherokee 3,0 crd osioon. Eli Ääntää ääntää.
Öljyt kuulemma ovat Valvoline GL-5 LS
Ilmoittivat sieltä korjaamolta että jos koittais Liquimoly GL 5 LS 75-140 öljyä.
Hemmetti ku riapoo. Syksystä asti asian kanssa oteltu ja pulju joka sen "korjasi" pesee jo käsiään koko touhusta.
Mitä noi öljyt sanoo alan asiantuntijoille?

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 20.01.2016. 9:07
Kirjoittaja Timo L
Eipä se vika mihinkään korjaannu öljyjä vaihtamalla.. korkeintaan vähän hiljenee hetkeksi. Jos sinulla on perään kaadettuna kirjoittamasi liemet, niin syynä ei ole öljyt.

Millainen ääni, missä tilanteissa?
* Korkea ulina veto päällä ja vaihtelee ajonopeuden mukaan = pinionin laakerit
* Rohina/ jyrinä veto päällä ja vaihtelee ajonopeuden mukaan = poskilaakerit
* Rohina/ jyrinä veto päällä ja vaihtelee ajonopeuden JA renkaan kuormituksen mukaan = pyöränlaakerit
* Vinkuminen/ vonkuminen veto päällä tai moottorijarrutuksessa (yleensä vain toisessa) = pinionin laakeri tai kulunut välitys
* Tiukassa hitaan vauhdin käännöksessä nykiminen/ "töksähtelevä" ääntäminen = ehjä kitkaperä väärillä öljyillä (ei lisäaineitta/ liian vähän lisäainetta)

Liian vähäinen tai väärä öljy voi toki aiheuttaa ongelmia, mutta ei se itsessään meteliä aiheuta muuta kuin pitkällä aikavälillä kun jotain ehtii ensin kulumaan. Ainoa poikkeus tuo kitkalisäaineen puutos, mutta sekään ei ole vinkunaa tai ininää, ja sen huomaa lähinnä vain jyrkemmissä käännöksissä veto päällä, suht hitaassa nopeudessa.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 20.01.2016. 10:18
Kirjoittaja Hunter
Sanotaan nyt että kun 60 vauhdista nelosella alkaa vedättää tonne 80 km/h nii ulisee/vonkuu "parhaiten" kun löysää kaasusta, eli ei ole vetoa, niin se lakkaa. Kuormittaessa se siis valittaa.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 20.01.2016. 10:23
Kirjoittaja Timo L
Melkeinpä laittaisin rahani pinionin laakereille.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 20.01.2016. 17:05
Kirjoittaja Hunter
Sekin on vaihdettu mutta onko liika kireällä tms...??
Ei tiedä.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 21.01.2016. 20:40
Kirjoittaja kozel
Miten lie hammaskosketus kohdallaan?

Tuossa video alkaa siitä kun tuo ukkeli tsekkaa hammaskosketuksen. -->https://youtu.be/dAqAqODmcj4?t=1397

Muutenkin hyvä video tuollasen perän kasaukseen..

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 27.09.2016. 9:27
Kirjoittaja erauspentu
Aihe koskettaa. Muutamaan kertaan peräöljyt vaihdettu ja 1 pullo lisäainetta. Mutta aina käy niin, että kun öljyt kuumuu niin alkaa asfaltilla perä rutisemaan käännöksissä. Eli kitkalukko pitää mutta lisäaine menettää tehonsa?!?
Auttaisko toinen pullo lisäainetta? Öljy on Jamantin mobilin heavy dutyä eli öljy on ok.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 27.09.2016. 10:01
Kirjoittaja JAMANT
Tai sitten sulla on kitkalevy poikki, siihen mekaaniseen vikaan ei lisäaineet ja öljy auta...

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 27.09.2016. 10:12
Kirjoittaja erauspentu
No voi sviddu. Se oiskin fantsua jos kitkalevy ois vielä poikki. Mutta eikö se silloin pitäisi rutista myös kylmänä? Ja näkeekö sen helposti vai pitääkö purkaa koko tasauspyörästö?

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 27.09.2016. 10:23
Kirjoittaja JAMANT
Ei, paras mitä mulle on sattunut, että asiakas valitti että rusahtaa... Koeajoin ja en saanut ääntä kuulumaan, asiakas kysyi, pitkänkö koeajolenkin heitin, vastasin että normi 10 kilometriä. Tokaisi, että ei riitä, pitää ajaa kaksikymmentä!! Noh ajoin ja sitten kyllä rusahti ja perä levälleen ja yksi levy oli poikki!!

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 27.09.2016. 15:00
Kirjoittaja Timo L
erauspentu kirjoitti:No voi sviddu. Se oiskin fantsua jos kitkalevy ois vielä poikki. Mutta eikö se silloin pitäisi rutista myös kylmänä? Ja näkeekö sen helposti vai pitääkö purkaa koko tasauspyörästö?
Niin se mullakin ZJ:n D44a rutisi, kun tarpeeksi lämpeni. Molemmin puolin oli jousilevyt poikki. Danan akseleissa aikalailla tyyppivika, ja jos sattuu olemaan Chrysler 8.25" niin kait siinäkin ne voi hajota ihan samalla tavalla. Ei muuta kuin tasauspyörästön rattaat pois ja tutkimaan kitkapaketteja..

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 28.09.2016. 7:18
Kirjoittaja erauspentu
Onkos tuosta ohjeet jossain kuinka se puretaan/ kasataan?
Tuohon kuluu työtä niin paljon, että en raski viedä korjaamolle joten avattava itse.
Tosin, empä ole koskaan moista avannut joten voi olla jännät paikat.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 28.09.2016. 9:48
Kirjoittaja JAMANT
erauspentu kirjoitti:Onkos tuosta ohjeet jossain kuinka se puretaan/ kasataan?
http://jamant.fi/fi/tietosivut/vinkkej% ... 4ongelmiin Tosin D35 -akseliin, mutta pääpiirteissään sama juttu!

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 29.09.2016. 8:34
Kirjoittaja erauspentu
Ei ollut kitkalevyt rikki, eikä muutkaan levyt.
Differentiaalin pieni väliratas niin siitä yhdestä oli nokka murtunut.
Ei nyt niin paha irroittaa kun vain sai ensin jarrulevyt pois.
Perä tosiaan tipahti syliin kun poskilaakereiden kannet aukaisi.
Jeeppi seisontaan, osat hankintaan ja sitten odottelemaan.

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Lähetetty: 30.09.2016. 9:46
Kirjoittaja erauspentu
jee jee... kyllä internetti on ihmeellinen paikka. Nyt olen sitä mieltä, että tuo kitkalukkohan on aika paska keksintö.
Kitkalevyt ovat kulutustavaraa ja niitä pitäisi säännöllisesti vaihdella eikä se sittenkään oikein kunnolla lukossa ole.

Pitää vissiin alkaa etsimään parempaa systeemiä. Torsseeni ois jees. Tai jos ois avoin perä niin sitten kävis aussie lockeri tai spartan lockeri mutta kun ei ole avoin perä.

OX:n mekaaniset lukot vois olla kans jees.
Ei huvittais kompuraa laittaa sisälle viemään tilaa ARB:bia varten.