4x4Parts

Jamant Oy

ZJ:n automaattien erot.

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 21.10.2015. 20:05

Onko 4.0l ZJ:ssä eroa vm-97 ja vm-98 automaateissa. Löysin käytetyn laatikon ja myyjän mukaan käy ainoastaan vm-98. Kyseessä on 42RE laatikko. Myyjän koodi laatikolle on 400-3267 ja löytyy bildelsbasen.se

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4457
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja JAMANT » 21.10.2015. 21:22

Mitään ulkoa muistamatta, oliskohan vanhemmat sitten 42RH -laatikoita, erottaa pystyssä olevasta liittimestä, onko kahdeksan napaa (RE) vai vähemmän (RH).
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 21.10.2015. 21:36

Niin, mulla on vm-97 ja 42RE. Onko toi vm-98 samanlainen?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4457
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja JAMANT » 21.10.2015. 22:03

khager kirjoitti:Niin, mulla on vm-97 ja 42RE. Onko toi vm-98 samanlainen?
No ei siinä sitten pitäis olla paljoa eroa, ehkä hännässä, eli eri mittainen pääakseli (eli sun jakolaatikko ei ehkä sovi vaihtamatta input-akselia)??
Killing time is not murder



Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti

FJDC #1

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 22.10.2015. 16:49

Kiitos nopeasta vastauksesta. Input akseli pitäisi varmaankin vaihtaa np242 jakikseen? Onko tietoa mikä input akseli tuohon menis?

Avatar
Timo L
Viestit: 1025
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja Timo L » 23.10.2015. 17:10

Eikös kaikissa 4.0 ZJ:ssä ole sähköohjattu laatikko, joko alkupään '93 (eli '92 valmistettuja) missä on AW4, tai sitten 42RE '93-'98.

Jakiksen input shaft erot:
* '93-'95 V8 1.55" 23-spoorinen
* '93 I6 AW4 .750" 23-spoorinen
* 93-'95 I6 42RE .840" 23- spoorinen
* '96-'98 kaikki .840" 23- spoorinen

Nyt en minäkään ulkoa muista mitä eroja laatikoissa & niiden sähköissä ihan tarkkaan on, mutta muistan lukeneeni että ylipäätään joitain eroavaisuuksia on '97<->'98 vuosimallien välillä molemmilla bensakoneilla. Vaihdelaatikkoihin kun ostaa tiettyjä osia, niin sekä 42/44RE:ssä että 46/47/48RE:ssä on eri osat ...'97, sen jälkeen '97-'98, ja sitten '00->
Eli siis osittain käyttävät samoja osia, mutta ei kokonaan.

Mitä ne erot on, ei aavistustakaan :shock: Ilmeisesti ainakin liittimissä tjsp. on jotain..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 02.12.2015. 19:15

Ostin vm-98 42RE laatikon, ja se on ainakin päällisin puolin aivan identtinen tuon vanhan kanssa. Venttiili pöytä ym identtisiä. Eiköhän tuon saa sovitettu, kunhan loput osat saapuu.
Nyt pitää rakentaa huohottimelle joku letku systeemi. Toi vanha laatikko hörppäs vedet sisälle, siitä johtuen on entinen.

Kuva

Luisti pirusti kun ajoin Masinmäestä kotiin.
Etumainen hihna oli palasina ja pieniä muruja öljypohjassa :cry:

Kuva
Viimeksi muokannut 3 päivämäärä khager, muokattu yhteensä 6 kertaa

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 06.12.2015. 8:22

Vm-97 vs vm-98. Vielä en ole löytänyt mitään suurempaa eroa. Väittävät että vm-98 sopii vain kyseiseen vuosimalliin, tutkitaan lisää.
Kuva venttiilipöydistä. Vm-97 governor liitin oli musta vs vm-98 pinkki.

Kuva

Sikli
Viestit: 178
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja Sikli » 09.12.2015. 21:52

97 ja 98 ovat yksi ja sama valve body, governor, TCC/OD ja muut sähköosat ovat samat. Periaatteessa kaikki 96 - 99 osat käyvät keskenään ristiin.
ZJ 4.0 -96

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 13.12.2015. 18:57

Näin olen itsekin päätellyt. Ruattista eivät suostuneet myymään vm-98 laatikkoa mulle, kun mun oli vm-97. Väittivät ettei ole yhteensopiva??

Avatar
Timo L
Viestit: 1025
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja Timo L » 13.12.2015. 20:36

Kuten yllä jo mainitsin, erittäin monessa puljussa kyllä myyvät joitain osia erikseen ...'97 asti, sen jälkeen '98-'99. En tiedä itse varmasti onko oikeasti mitään eroa, mutta jos vaihdelaatikoihin erikoistuneet firmat myy sillä tavalla, niin jotain siinä täytyy olla takana. Pitäisi varmaan katsoa tehtaan osaluetteloista läpi onko niissä mahdollisia eroja, en vain millään jaksaisi.. :oops:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 14.12.2015. 18:42

Jenkki foorumillakin väittivät että -98 sopii vain-98. Näemme pian kuinka toimii, pitäisi vielä vaihtaa jakiksen stefat ja laakerit. Tammikuun puolelle pääsee ehkä kokeilemaan.

Sikli
Viestit: 178
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja Sikli » 14.12.2015. 23:58

Mikähän siinä voisi olla niin erilaista? Mielenkiinnosta kävin vertaamassa osia jenkkilän kaupoissa, service kit ratkaisuja ja esim. solenoid service kittiä on kahta mallia, 93-97 ja 98-99. Kun sitten vertasin näitten sisältämiä osia niin kummassakin on muuten täsmälleen samat osat sillä erotuksella että öljynsuodatin on erilainen. Toinen mitä vertasin niin laatikosta lähtevän piuhanipun korjaussarja sopii 93->, sopii kaikkiin A500/42RE/44RE laatikoihin. Että ota tästä selvää. Kuten Timo_L kirjoitteli niin booreissa on eroja vuosimallin/laatikon mukaan ja jos sitä varaosamanuaalia jaksaisi lukea niin ehkä sitä jonkun eron keksisi. Toistaiseksi on ollut muutakin lukemista, ehkä sitten joku päivä..
ZJ 4.0 -96

khager
Viestit: 115
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja khager » 15.12.2015. 17:21

Tähän asti tarkistettuja kohteita.
Ulostulo akseli = sama / sama stefa käy.
Öljypumpun akseli = sama / sama stefa käy.
Venttiili pöyt = sama (ainakin kaikki paikat mitä pääsin mittaamaan)

Eroavaisuuksia.
Governor pressure solenoid. -97 musta liitin, -98 pinkki liitin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1025
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

ViestiKirjoittaja Timo L » 15.12.2015. 20:26

Mainitsin jo aiemmin, että sähköliittimissä ainakin olisi jotain eroa. Varmaan muuten onkin aikalailla samoja osia..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 3 ja 0 vierailijaa