Sivu 1/1

miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Lähetetty: 14.12.2014. 10:24
Kirjoittaja Poksutin
eli pienoinen "ongelmakö" eli kun ajaa mateluvauhdilla jyrkkää(30-50 astetta) mäkeä ylös niin veto lakkaa(menee ns. vapaalle) vaikka vaihde on päällä ja kun antaa vähän enempi kaasua niin veto kytkeytyy uudelleen päälle.
ja jos ajaa vähänkin reippaammalla kaasulla ylös niin tätä ei tapahdu... mistähän lähtis moista ominaisuutta hakemaan??

Re: miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Lähetetty: 14.12.2014. 10:32
Kirjoittaja JAMANT
Poksutin kirjoitti:eli pienoinen "ongelmakö" eli kun ajaa mateluvauhdilla jyrkkää(30-50 astetta) mäkeä ylös niin veto lakkaa(menee ns. vapaalle) vaikka vaihde on päällä ja kun antaa vähän enempi kaasua niin veto kytkeytyy uudelleen päälle.
ja jos ajaa vähänkin reippaammalla kaasulla ylös niin tätä ei tapahdu... mistähän lähtis moista ominaisuutta hakemaan??
Vähän auttais kun tietäis kokoonpanon, mikä korimalli, mikä kone ja mikä laatikko??? Vai kaivetaanko kristallipallo esiin??

Lähetetty: 14.12.2014. 11:17
Kirjoittaja kozel
Kun antaa enemmän kaasua ja veto kytkeytyy päälle niin palautuuko veto selkeästi vai ennemminkin sillai luistaen..?

Re: miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Lähetetty: 14.12.2014. 12:22
Kirjoittaja Poksutin
JAMANT kirjoitti:
Poksutin kirjoitti:eli pienoinen "ongelmakö" eli kun ajaa mateluvauhdilla jyrkkää(30-50 astetta) mäkeä ylös niin veto lakkaa(menee ns. vapaalle) vaikka vaihde on päällä ja kun antaa vähän enempi kaasua niin veto kytkeytyy uudelleen päälle.
ja jos ajaa vähänkin reippaammalla kaasulla ylös niin tätä ei tapahdu... mistähän lähtis moista ominaisuutta hakemaan??
Vähän auttais kun tietäis kokoonpanon, mikä korimalli, mikä kone ja mikä laatikko??? Vai kaivetaanko kristallipallo esiin??
eli -90 4.0 xj aw4 lootalla

Lähetetty: 14.12.2014. 12:22
Kirjoittaja Poksutin
kozel kirjoitti:Kun antaa enemmän kaasua ja veto kytkeytyy päälle niin palautuuko veto selkeästi vai ennemminkin sillai luistaen..?
Palautuu napakasti eli loota ei kyl luista.

Lähetetty: 15.12.2014. 21:05
Kirjoittaja Timo L
Kaikista todennäköisin selitys on vaihteistoöljyn puutos tietyssä tilanteessa. Tarkoittaa siis suomeksi hydraulipaineen laskua jossain päin vaihteistoa, ja siksi vaihde ei pysy päällä. Tapahtuuko tätä kaikilla vaihteilla, vai vain tietyllä? Onko vaihdelaatikossa varmasti tarpeeksi öljyä?

Jos laatikossa on riittävä määrä öljyä, niin voisi olla jotain öljypumppuvikaa tjsp.., joka tapauksessa kaasun painaminen ja siitä seuraava kierrosten nousu pumppaa lientä paremmin, jolloin ongelmaa ei ole. Jos automaattilaatikossa on selvästi liian vähän öljyä, tai laatikon öljynpaineet on jostain muusta syystä liian alhaiset, yleensä käy niin että veto loppuu kunnes kierroksia on lisää, paneet taas nousee.
edit: Toki syitä tuollaiseen laatikon käytökseen voi olla monia, mutta totaalinen vedon katoaminen ja palautuminen ainakin minun mielestä viittaa hyvin vahvasti mainitsemaani hydraulipaineen laskuun/ öljyn puutteeseen.

Minulla on AW4:n korjausmanuaali koneella, jos kiinnostaa lukea sitä läpi niin laita YV, lähetän sen sinulle sitten sähköpostina.

Lähetetty: 16.12.2014. 19:54
Kirjoittaja Poksutin
Timo L kirjoitti:Kaikista todennäköisin selitys on vaihteistoöljyn puutos tietyssä tilanteessa. Tarkoittaa siis suomeksi hydraulipaineen laskua jossain päin vaihteistoa, ja siksi vaihde ei pysy päällä. Tapahtuuko tätä kaikilla vaihteilla, vai vain tietyllä? Onko vaihdelaatikossa varmasti tarpeeksi öljyä?

Jos laatikossa on riittävä määrä öljyä, niin voisi olla jotain öljypumppuvikaa tjsp.., joka tapauksessa kaasun painaminen ja siitä seuraava kierrosten nousu pumppaa lientä paremmin, jolloin ongelmaa ei ole. Jos automaattilaatikossa on selvästi liian vähän öljyä, tai laatikon öljynpaineet on jostain muusta syystä liian alhaiset, yleensä käy niin että veto loppuu kunnes kierroksia on lisää, paneet taas nousee.
edit: Toki syitä tuollaiseen laatikon käytökseen voi olla monia, mutta totaalinen vedon katoaminen ja palautuminen ainakin minun mielestä viittaa hyvin vahvasti mainitsemaani hydraulipaineen laskuun/ öljyn puutteeseen.

Minulla on AW4:n korjausmanuaali koneella, jos kiinnostaa lukea sitä läpi niin laita YV, lähetän sen sinulle sitten sähköpostina.
kiitoksia vastauksesta.
Normaaliajossa ei ole mitään vedon katkeamista...ainoastaan jyrkässä mäessä(n. 30-50astetta)pienillä kierroksilla kun voimaa vaaditaan.
Täytyypi kahtoa noi ölpät huomenna...tosin vaihdettu vasta äskettäin eikä mielestäni vuoda mistään joten en öljyn määrää epäile :S
Öljynpaineista en sitten tiedä...täytyy hutkia eikun siis tutkia :)

Juu laita vaan tulemaan niin saa vähän iltalukemista :)
Katuum@hotmail.com

Lähetetty: 17.12.2014. 17:20
Kirjoittaja Timo L
Lähetetty! :D

Lähetetty: 17.12.2014. 18:31
Kirjoittaja Poksutin
Timo L kirjoitti:Lähetetty! :D
Kiitoksia paljon...onhan tossa näköjään "vähän" iltaluettavaa xD

Lähetetty: 19.12.2014. 17:05
Kirjoittaja Poksutin
Näyttäisi siltä että haukkaa happea kun tarpeeksi pystyyn auton ajaa.
pakilla kun ajaa perseen taivasta kohti niin tätä onkkelmaa ei tule.

Ölppiä en vielä kahtonut.