Sivu 1/2
Takakardaanin pituus
Lähetetty: 07.11.2014. 17:28
Kirjoittaja mikkotapani
Terve!
Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
Lähetetty: 07.11.2014. 18:10
Kirjoittaja Timo L
On jakolaatikoissa pituuseroa tuuman verran.
Mutta lähtökohtaisesti XJ:n etukardaani kelpaa yleensä ihan hyvin SYE- kitin kanssa taakse, oli sitten 231 tai 242, ja jonkun 3"-5" korotusta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa.. jos ei pituus täsmää, niin kardaani johonkin putiikkiin lyhennettäväksi/ pidennettäväksi & tasapainotettavaksi. Tai sitten tilaa sen uuden siinä pituudessa mitä tarvitsee.
Re: Takakardaanin pituus
Lähetetty: 07.11.2014. 18:24
Kirjoittaja hitsaa
mikkotapani kirjoitti:Terve!
Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
Osanumerot eri yhdistelmille esim
täältä ja sitten selvittää osanumeron pituudet?
Lähetetty: 07.11.2014. 18:48
Kirjoittaja mikkotapani
Timo L kirjoitti:On jakolaatikoissa pituuseroa tuuman verran.
Terve!
Kumpaan suuntaan menee NP231 suhteessa NP242, lyhyempi vai pidempi?
Kiitokset "Hitsaa"llekkin on informaatiota sen verran että hetki menee tutkiessa, vaan viikonloppu alkamassa eli aikaa on!
Lähetetty: 08.11.2014. 18:31
Kirjoittaja Timo L
231 on hieman lyhyempi kuin 242.
Lähetetty: 09.11.2014. 0:02
Kirjoittaja mikkotapani
Terve!
Kiitos Timo, eli teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä! Tarvitsee tutkailla tarkemmin "Keltsiltä" saamaani aineistoa mittakuvineen.
Lähetetty: 11.11.2014. 10:42
Kirjoittaja keltsi
mikkotapani kirjoitti: teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä!
Eikä vaan teoriassa

Kyllä se on nyt todistettu toimivan ihan käytännössäkin

Tarkkana vaan sen Vetten Yoken kanssa!
Mulla on nyt tuollainen lyhyempi (NP231?) etukardaani edessä ja auton alkuperäinen NP242:n etukardaani takana. Pääsin kaverin työpaikan nosturilla tutkimaan kardaanien liikeitä joustoissa ja loppu päätelmä oli, että pitää vaihtaa noi kardaanit toisin päin. Suurimpana syynä tähän on se, että nykyisen etukardaanin liikevara ulospäin loppuu kesken jos (ja kun) siirrän etuakselia eteenpäin.
Lähetetty: 11.11.2014. 15:02
Kirjoittaja Timo L
Muistaakseni etupään yoke on sekä 242:ssa että 231:ssä ihan samassa linjassa suhteessa jakolaatikon kiinnityspintaan -> niissä siis on samanmittaiset etukardaanit. Ero on takakardaanissa, kun 242 on hieman pidempi (ts. lyhyempi takakadaani).
Sitten kun muistaa, että D35, D44 ja Chrysler 8.25" on kaikissa eri mittainen pinioni

Lähetetty: 21.12.2014. 17:20
Kirjoittaja Jorma
Mikäs kardaani ulosotollisissa sitten on? Onko ne ulosotot väsätty vasta Suomessa? Ja onko se kardaanikin sitten made-in-finland?
Lähetetty: 21.12.2014. 17:50
Kirjoittaja JAMANT
Jorma kirjoitti:Mikäs kardaani ulosotollisissa sitten on? Onko ne ulosotot väsätty vasta Suomessa? Ja onko se kardaanikin sitten made-in-finland?
Da, ne on maahantuojan Suomessa tekemiä ja kardaanit on ihan siihen muokattuja, tehtaan kuvat ei edes tunne moisia. Ja se PTO on Englantilainen!!
Lähetetty: 21.12.2014. 20:02
Kirjoittaja Jorma
OK, kiitos. Saakohan sitä kardaania mistään varaosana?
Ei sillä että juuri nyt tarvisin mutta olisi hyvä tietää. Ainahan voi sattua vahinko ja seisokki lyhenee jos saa selviteltyä asioita etukäteen.
Lähetetty: 21.12.2014. 20:47
Kirjoittaja JAMANT
Jorma kirjoitti:OK, kiitos. Saakohan sitä kardaania mistään varaosana?
Ei sillä että juuri nyt tarvisin mutta olisi hyvä tietää. Ainahan voi sattua vahinko ja seisokki lyhenee jos saa selviteltyä asioita etukäteen.
Vain korjaamalla varaosa-aihiosta, kun on se etupään laippa hankalasti saatava, juuri sen takia, kun ei varaosakuvat tunne moista ollenkaan!!! Mulla pitäis olla yksi käytetty ehjä...
Lähetetty: 26.12.2014. 11:19
Kirjoittaja D_Bar
Sain tässä käsiini Range Roverin takakardaanin, niin siinä oli sopiva laippa ulosoton perään ja Jeepin (XJ) ristikko sopi suoraan siihen myös.
Idea muistiin.
Lähetetty: 26.12.2014. 14:50
Kirjoittaja rane58
D_Bar kirjoitti:Sain tässä käsiini Range Roverin takakardaanin, niin siinä oli sopiva laippa ulosoton perään ja Jeepin (XJ) ristikko sopi suoraan siihen myös.
-Toihan on hieno uutinen XJ-korjaajille

-Pankaahan muistiin..!

Lähetetty: 27.12.2014. 13:50
Kirjoittaja JAMANT
No eipähän noita PTO-mallisia enään montaa liikenteessä taida olla, mutta hyvä tietää...