Sivu 1/2
ZJ:n Automaattilaatikon öljynvaihto ja säätö
Lähetetty: 17.02.2014. 20:29
Kirjoittaja Jelppi
Päivää.
Löytyykö keski-suomesta, Jyväskylän lähistöltä Huoltolaa tai henkilöä, missä öljynvaihto ja laatikon säätö hoituisi kivuttomasti? Autona ZJ 5.2 -97
Jelppi
Marmoritiskille...?
Lähetetty: 17.02.2014. 20:47
Kirjoittaja rane58
Etkö luota liikkeen palveluun?
http://www.autopale.fi/
Mitään
Lähetetty: 18.02.2014. 6:17
Kirjoittaja Jelppi
Suoranaista syytä ei olisi olla luottamatta ko. Puljun palveluun. Valitettavasti vaan vuosien karttuessa on terve- tai sairasjärkinen skeptisyys päässyt hiipimään ihon alle. Jos jollain täällä on kokemusta Jyväskylän AutoPalen huoltotoiminnasta vanhempien Jeeppien kanssa niin kertokoot. Sen verran on vielä oma lehmä ojassa että jos pääsis itse vähän ihmettelemään kuinka se säätö tehdään...mutta se nyt ei välttämätöntä
Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta minkäänlaisen automaattilaatikon kanssa. Niin siksi oma kaikupohja vähän matala...
Jelppi
Lähetetty: 18.02.2014. 9:58
Kirjoittaja WinChester
Veisin vain surutta merkkihuoltoon. Etupannan kiristys on ahtaiden paikkojen takia sikäli pottumainen homma, että ilman erikoistyökaluja - mitkä merkkihuollosta pitää löytyä (toisin kuin yleisjobbareilta) - on se melkoista tuskaa. Sulla oleva sähköohjattu 44RE-loota kannattaa kuitenkin säädättää varsinkin, jos se on paljon ajettu. Änkeät vain huoltohalliin mukaan pällistelemään.

Ja toisin kuin vanhempaan Jeeppiin niin sun lootaan ei halpa Motonetistä vielä löytyvä Dexron II/III käy, tarttee ATF+4:sta, jota sitäkin kyllä Motonetistä löytyy.
Tossa jotain makusteltavaa oman 46RH-lootan vastaavasta operaatiosta:
http://forums.offipalsta.com/showthread ... &page=3#52
Lähetetty: 18.02.2014. 11:25
Kirjoittaja JAMANT
Jos on paikka tehdä, niin sen tekee kyllä itsekin, se etupanna säätötyökalu on ihan varastotavaraa mulla ja lisäksi tarviit vain momenttiavaimen, jossa on viisarinäyttö ja tarkkuus 5.3Nm/8Nm lukemiin... + sopivat hylsyt/torxit...
Se toinen Koskinen.
Lähetetty: 18.02.2014. 22:31
Kirjoittaja rane58
Hartolassa Koskinen...?

Lähetetty: 09.04.2014. 8:56
Kirjoittaja kentsu
Ajattelin kans öljyt ja suodattimen vaihtaa laatikkoon ja heräsi kysymys että millon ja miksi laatikko pitää säätää?
Lähetetty: 09.04.2014. 9:05
Kirjoittaja JAMANT
kentsu kirjoitti:Ajattelin kans öljyt ja suodattimen vaihtaa laatikkoon ja heräsi kysymys että millon ja miksi laatikko pitää säätää?
Pannat käytössä kuluu ja vaihtamisessa tulee vapaa kohta, kun säädetään pantoihin oikea vapaa välys, tulee vaihdoista terävät... Kompensoidaan siis kulumista... Kaikissa vaihteistoissa ei ole kiristys mahdollisuutta, mahdollisuus lähinnä Moparin TorqueFlite johdannaisissa RE/RH-laatikoissa... Minkäs vuotinen ja mikä Jeeppi sulla on ja mikä moottori?
Lähetetty: 09.04.2014. 11:36
Kirjoittaja kentsu
JAMANT kirjoitti:kentsu kirjoitti:Ajattelin kans öljyt ja suodattimen vaihtaa laatikkoon ja heräsi kysymys että millon ja miksi laatikko pitää säätää?
Pannat käytössä kuluu ja vaihtamisessa tulee vapaa kohta, kun säädetään pantoihin oikea vapaa välys, tulee vaihdoista terävät... Kompensoidaan siis kulumista... Kaikissa vaihteistoissa ei ole kiristys mahdollisuutta, mahdollisuus lähinnä Moparin TorqueFlite johdannaisissa RE/RH-laatikoissa... Minkäs vuotinen ja mikä Jeeppi sulla on ja mikä moottori?
5.2 v8 zj vuosimallia 94.
Lähetetty: 09.04.2014. 11:44
Kirjoittaja JAMANT
kentsu kirjoitti:JAMANT kirjoitti:kentsu kirjoitti:Ajattelin kans öljyt ja suodattimen vaihtaa laatikkoon ja heräsi kysymys että millon ja miksi laatikko pitää säätää?
Pannat käytössä kuluu ja vaihtamisessa tulee vapaa kohta, kun säädetään pantoihin oikea vapaa välys, tulee vaihdoista terävät... Kompensoidaan siis kulumista... Kaikissa vaihteistoissa ei ole kiristys mahdollisuutta, mahdollisuus lähinnä Moparin TorqueFlite johdannaisissa RE/RH-laatikoissa... Minkäs vuotinen ja mikä Jeeppi sulla on ja mikä moottori?
5.2 v8 zj vuosimallia 94.
Sen pystyy säätämään, säätöruuvit kiinni 8Nm tai säätötyökalulla (tolla:
http://www.jamant.fi/saatotyokalu-zjyjw ... -3799.html ) 5.3Nm ja sitten ruuveja auki ohjearvon verran (saan selvitettyä tarvittaessa), siinä se välys sitten on... Jus eilen säädin Dodge Ram P/U:n vastaavan 48RE -askin pannat!!
Lähetetty: 10.04.2014. 8:24
Kirjoittaja PÄSSI
Tää aihe todella kiinnostaa.
Kun merkkihuolto sanoo: Vaihdelaatikon öljyt ovat auton ikäisiä = siis ikuisia.
Niin kuinka pitkä se ikuisuus todellisuudessa on = Koska ne automaattilaatikon öljyt todella kannattaa vaihtaa

Siis tietenkin ilman pakkoa

Lähetetty: 10.04.2014. 8:31
Kirjoittaja JAMANT
PÄSSI kirjoitti:Tää aihe todella kiinnostaa.
Kun merkkihuolto sanoo: Vaihdelaatikon öljyt ovat auton ikäisiä = siis ikuisia.
Niin kuinka pitkä se ikuisuus todellisuudessa on = Koska ne automaattilaatikon öljyt todella kannattaa vaihtaa

Siis tietenkin ilman pakkoa

60.000 km:n välein suosittelen...
Lähetetty: 10.04.2014. 10:56
Kirjoittaja JAMANT
PÄSSI, laitoin sulle YV:tä (jos et huomannu)!!
Lähetetty: 10.04.2014. 11:08
Kirjoittaja Timo L
PÄSSI kirjoitti:Tää aihe todella kiinnostaa.
Kun merkkihuolto sanoo: Vaihdelaatikon öljyt ovat auton ikäisiä = siis ikuisia.
Ei todellakaan ole, eikä ole sitä edes tehtaan huolto- ohjeen mukaisesti! Merkkihuolto on taas vaihteeksi ihan yhtä yössä kuin yleensäkin
Kuten Jamant totesi, n.60 000tkm välien vaihto, raskaassa käytössä useamminkin. Ja jos sattuu harrastamaan metsäajoa syvemmissä lammikoissa, niin joka ajoreissun jälkeen kannattaa tarkistaa vaikka mittatikusta että liemet näyttää miltä pitää, eikä mansikka-suklaapirtelöltä.
Jos samoilla öljyillä ajat laatikon eliniän (ja vielä pantoja säätämättä), niin se eliniän ennuste voi olla aika huono.. noita pantojen säätöarvojakin kannattaa vähän tutkailla netistä, tehtaalla on omat arvot, ja kokemusperäisellä tiedolla on sitten tarjolla muitakin. Momentit on kaikissa kyllä olleet samat, mutta kierrosmäärä auki vähän vaihtelee.
Lähetetty: 10.04.2014. 11:16
Kirjoittaja JAMANT
Juu, Timo L on oikeassa, mutta kuten kaikessa netin tiedossa, siihen pitää suhtautua varauksella, on sielläkin ollut ihan puutaheinää näissä asioissa ja muissakin... Se arvo, joka toimii jollain muulla, ei välttämättä toimi kaikilla, jo pelkästään yksilön oman työn hahmottaminen, että montako kierrosta avasin, voi heittää ja aiheuttaa sekaannusta, kun muisti ja hahmottaminen on rajallista/käsitteet eroaa...