Tuossa ei nyt tullut varsinaisesti selville onko tehonlisäyksen takana parempi vetokyky vai ihan pirteämpi ajettavuus. Oikeastaan sillä ei ole väliäkään kummasta on kyse, melkolailla samoilla osilla sitä laatikkoa vahvistetaan. Näihin on saatavana monipuolinen valikoima rebuild sarjoja, niissä ei juurikaan ole eroja ja kaikki tekevät sen minkä pitääkin: laatikko tulee kulutusosiltaan melkein uutta vastaavaksi. Sanon melkein koska sarjoissa ei ole mitään akseleita eikä rattaita. Sarjoissa on kuitenkin ne tärkeimmät eli tiivisteet ja friction levyt + teräkset, joissakin on mahdollisesti mukana myös uusia heloituksia akseleille ja etupanta.
Laatikon vahvistamisen lisäksi pitäisi saada valve bodyn virtaus ja venttiilit paremmaksi, siihenkin löytyy yllättävän kivuttomasti aftermarket viritysosia joissa on ratkaistu joitakin virtaukseen liittyviä kompastuskiviä. Muutenkin tuo valve body on sellainen kapistus että siihen kannattaa panostaa. Ja tottakai jäähdytykseen, eli alkuperäinen jäähdytin tuskin riittää.
Itselläni on tällä hetkellä työn alla 42RE laatikko ja toinen samanlainen odottaa sitten kesää, rakentelen kumpaakin ajan kanssa ja se onkin oikeastaan paras tapa jos itse tekee. Saa kaikessa rauhassa purkaa, mitata ja miettiä millä tavalla lähtee laatikkoa rakentamaan. Osien hankinta on aikamoista vertailua ja hintojen laskemista, etenkin kun on selkeä tavoite kuten minulla; vahva laatikko joka kestää vetoa ja rasitusta. Ja kun olen mieltynyt tuohon ZJ malliin niin laatikon voi heittää joku päivä toiseen samanlaiseen kulkineeseen.
Kustannuksista voisi sen verran sanoa että itse tehtynä, osat Jeepin lähteiltä tarkkaan valittuna, peruskunnostus olisi min. 200€. Sitten kun haetaan vahvempia komponentteja ja rakennetaan päämäärällä niin summa nousee tuosta ylöspäin..
Voimansiirtoon akseleitten ym. osalta Timo_L tuossa jo kertoilikin, siinä on itselläkin vielä opittavaa..
