Voimansiirron kestävyys??

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
jimk
Viestit: 44
Liittynyt: 24.11.2011. 11:31
Paikkakunta: Kauhava

Voimansiirron kestävyys??

Viesti Kirjoittaja jimk » 06.12.2013. 20:49

Uteliaisuudesta kyselen/utelen ja asia ei ole tämän hetken eikä edes välttämättä seuraavan vuodenkaan asia. Mutta, itsellä siis 96 grandi 5.2:lla orkkis kunnossa. Mitä nyt tällä hetkellä voimansiirrossa (vaihdelaatikko) ongelmia.

Elikkäs tunnetusti ko. moottori on aika matala viritteinen ja josko tästä moottorista haluaisi lähteä hakemaan lisää tehoa niin kuinkas tuo voimansiirto pyörille? Kestääkö?

Kuten mainitsin niin tällä hetkellä VÄHINTÄÄN vaihdelaatikko tarttee läpi käynnin ja siihen olisi mahdollista/ajatuksissa tehdä muutoksia...
1996 Grand Cherokee 5.2 l

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voimansiirron kestävyys??

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.12.2013. 20:43

jimk kirjoitti:Uteliaisuudesta kyselen/utelen ja asia ei ole tämän hetken eikä edes välttämättä seuraavan vuodenkaan asia. Mutta, itsellä siis 96 grandi 5.2:lla orkkis kunnossa. Mitä nyt tällä hetkellä voimansiirrossa (vaihdelaatikko) ongelmia.

Elikkäs tunnetusti ko. moottori on aika matala viritteinen ja josko tästä moottorista haluaisi lähteä hakemaan lisää tehoa niin kuinkas tuo voimansiirto pyörille? Kestääkö?

Kuten mainitsin niin tällä hetkellä VÄHINTÄÄN vaihdelaatikko tarttee läpi käynnin ja siihen olisi mahdollista/ajatuksissa tehdä muutoksia...
No ainakin jos on tarkoitus kutitella lisää tehoa, niin ehdottomasti vahvistuksia laatikkoon. Jos se pitää joka tapauksessa käydä läpi, niin kannattaa laittaa vahvistetut osat. Tuo 44RE ei ole ihan paras vaihtoehto 5.2:n perään, ennemin olisi pitänyt olla 46RE kuten on 5.9:ssä.

Katuajossa sekä etu- että takaperä kestää ihan hyvin, samoin jakolaatikko. Metsässä D30:n kestävyyden rajhat tiedetään, eli jos meinaat isompaa rengastusta laittaa (32"-33" ->) niin alkaa kasikoneen perässä olla kesto kovilla jos ei käytä järkeä ajamisessa. Takaperä on tämän ikäisissä kasikoneellisissa aina D44a (eli alumiinibanjoinen D44), on muuten perhanan kestävä, mutta heikon banjon takia tuo tuhoaa pinionin- ja/ tai poskilaakerit. On ihan tyyppivika ko. akselimallissa vaikka ajaisi vain kadulla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 14.12.2013. 19:38

Tuossa ei nyt tullut varsinaisesti selville onko tehonlisäyksen takana parempi vetokyky vai ihan pirteämpi ajettavuus. Oikeastaan sillä ei ole väliäkään kummasta on kyse, melkolailla samoilla osilla sitä laatikkoa vahvistetaan. Näihin on saatavana monipuolinen valikoima rebuild sarjoja, niissä ei juurikaan ole eroja ja kaikki tekevät sen minkä pitääkin: laatikko tulee kulutusosiltaan melkein uutta vastaavaksi. Sanon melkein koska sarjoissa ei ole mitään akseleita eikä rattaita. Sarjoissa on kuitenkin ne tärkeimmät eli tiivisteet ja friction levyt + teräkset, joissakin on mahdollisesti mukana myös uusia heloituksia akseleille ja etupanta.

Laatikon vahvistamisen lisäksi pitäisi saada valve bodyn virtaus ja venttiilit paremmaksi, siihenkin löytyy yllättävän kivuttomasti aftermarket viritysosia joissa on ratkaistu joitakin virtaukseen liittyviä kompastuskiviä. Muutenkin tuo valve body on sellainen kapistus että siihen kannattaa panostaa. Ja tottakai jäähdytykseen, eli alkuperäinen jäähdytin tuskin riittää.

Itselläni on tällä hetkellä työn alla 42RE laatikko ja toinen samanlainen odottaa sitten kesää, rakentelen kumpaakin ajan kanssa ja se onkin oikeastaan paras tapa jos itse tekee. Saa kaikessa rauhassa purkaa, mitata ja miettiä millä tavalla lähtee laatikkoa rakentamaan. Osien hankinta on aikamoista vertailua ja hintojen laskemista, etenkin kun on selkeä tavoite kuten minulla; vahva laatikko joka kestää vetoa ja rasitusta. Ja kun olen mieltynyt tuohon ZJ malliin niin laatikon voi heittää joku päivä toiseen samanlaiseen kulkineeseen.

Kustannuksista voisi sen verran sanoa että itse tehtynä, osat Jeepin lähteiltä tarkkaan valittuna, peruskunnostus olisi min. 200€. Sitten kun haetaan vahvempia komponentteja ja rakennetaan päämäärällä niin summa nousee tuosta ylöspäin.. :roll:

Voimansiirtoon akseleitten ym. osalta Timo_L tuossa jo kertoilikin, siinä on itselläkin vielä opittavaa.. :wink:
ZJ 4.0 -96

Kirjoita vastaus