Sivu 1/2

Nelivedon toiminta

Lähetetty: 29.10.2013. 16:36
Kirjoittaja Case4240
Kuinkas 1998 Grand Cherokeen Quadra Trackin pitäisi oikein toimia? Yritin tänään vetää kaatunutta kuusta ojanpenkalta tasaisemmalle maalle. Vetoliina oli sen verran lyhyt, että takapyörät olivat nurmikolla ja etupyörät tasaisella kivetyksellä. Molemmat takapyörät sutivat nurmikolla mutta etupyörissä ei tuntunut tapahtuvan mitään. Eikö QT:n pitäisi automaattisesti siirtää voimaa pitäville pyörille?
Ei tullut puu kokonaisena vaan piti pilkkoa pienempiin pätkiin niin, että takapyörien pito riitti.
Vaihdoin myös alennusvaihteen päälle mutta se ei etupyörien vetoon mitenkään vaikuttanut (ei olisi kai pitänytkään).
Siis onko jotain rikki vai onko toiminta niinkuin pitääkin?

Lähetetty: 29.10.2013. 17:54
Kirjoittaja JAMANT
No itseasiassa Quadra-Trac kertoo vain sen että sulla on kitkalukko takana, ei muuta!! Mutta jakolaatikon viskokytkimen pitäisi saada etupään vetämään kyllä, mutta voihan se olla loppuunajettu (yllätys, aika usein ne on, koska uusi kytkin maksaa)!!!

Nelivedon toiminta

Lähetetty: 29.10.2013. 18:51
Kirjoittaja Case4240
Voiko sitä viskoosikytkimen toimintaa testata mitenkään kotikonstein?

Re: Nelivedon toiminta

Lähetetty: 29.10.2013. 18:53
Kirjoittaja JAMANT
Case4240 kirjoitti:Voiko sitä viskoosikytkimen toimintaa testata mitenkään kotikonstein?
Johan sä testasit, ei vedä etupää... Ei voi muuten testata...

Re: Nelivedon toiminta

Lähetetty: 29.10.2013. 21:40
Kirjoittaja Timo L
JAMANT kirjoitti:No itseasiassa Quadra-Trac kertoo vain sen että sulla on kitkalukko takana, ei muuta!
Kyllähän ZJ:ssä Quadra-Trac nimenomaan tarkoittaa tuota viskonelivedolla olevaa laatikkoa (eikä niissä välttämättä ole kaikissa kitkalukkoa silti hanurissa) ;)

Case4240 kirjoitti:Voiko sitä viskoosikytkimen toimintaa testata mitenkään kotikonstein?
Viskoa koitit jo, ja sehän periaatteessa toimi ihan niinkuin pitäisikin. Visko ei ole missään tilanteessa täyin "yhtä puuta", ja juuri esim. mainitsemassasi tilanteessa kun etu- ja takarenkaiden välillä on riittävän suuri ero alustan kitkassa voi käydä niin että visko ei vaan pidä -> et mene mihinkään. Tämä ongelma koskee noissa vanhemmissa ZJ:n 249 jakolaatikoissa ('93-'95) sitten myös hidasta puolta, koska niissä veto menee viskon kautta. Tästä tosin en tiedä onko eroa jenkki- ja euromallien välillä, koska joidenkin lähteiden mukaan export- malleissa (ZG) hidas puoli olisi lukollinen.

Joka tapauksessa kaikissa (!!!) '96- '98 mallisissa Grand Cherokeissa jakolaatikosta riippumatta hitaan puolen pitäisi aina olla lukolline, eli etu- ja takapää vetää samaan tahtiin. Sen sijaan etuakselilla ei Grandissä tehtaalta lähtiessä koskaan ole lukkoa ollut, ja takanakin maksimissaan kitka joka ei kummoisia pidä -> helposti siis käy niin että edestä ja takaa vetää yksi pyörä sieltä missä pitoa on vähiten, ja auto ei liiku mihinkään. Tämä toki koskee kaikkia lukottomia maastoautoja..


edit: tuohon viskoon vielä, sehän ainakin Jeepin 249- jakolaatikossa käyttäytyy niin että jos on jo loppuunajettu visko niin se enneminkin toimii liian hyvin, kuin että ei "pidä" ollenkaan. Eli voima menee tasaisemmin etu- ja takapään kesken ja visko ei anna yhtä helposti etu- ja takapään pyöriä eri tahtia. Uusi/ ehjä visko taas luistaa helpommin, eli sopivissa olosuhteissa (kuten sinulla nyt) hitaan nelivedon käyttö on se oikea ratkaisu.

Jos sulla ei etutassut vedä ollenkaan etkä mitään eroa huomaa AWD:n ja 4lo:n välillä, sulla on joko jotain rikki jakolaatikosta tai etuperästä.

Nelivedon toiminta

Lähetetty: 29.10.2013. 21:43
Kirjoittaja Case4240
En viskokytkimen tekniikkaa sen paremmin tunne mutta enemmän ajattelinkin sitä, että ovat vaihtoehdot vain joko viskokytkin pitää tai ei pidä. Tässä tapauksessa nurmikko oli todella liukas ja etupyörien alla taas todella pitävä kivetys. Pohdin tässä siis sitä, että voisiko visko tässä tapauksessa luistaa ja taas tilanteessa jossa taka- ja etupyörien välinen kitkaero ei ole niin suuri, etupyörätkin vetäisivät. Viskon lämpötila kai vaikuttaa myös jotain. Minulla visko oli aivan kylmä, koska jouduin autoa siirtämään vain n. 20m ennen vetohommia. Sitä ennen auto seisoi useita päiviä.
Sillä selviää kai jotain, jos irrotan takakardaanin ja katson liikkuuko auto pelkän etukardaanin voimin vai onko vain uskottava, että korjaamokäynti on edessä?

Nelivedon toiminta

Lähetetty: 29.10.2013. 21:50
Kirjoittaja Case4240
Timo L vastasikin jo muutamaan minua askarruttaneeseen kysymykseen. Kirjoittelimme viestejä samaan aikaan ja Timo ehti pistää omansa liikkeelle enne kuin minä. En siis nähnyt Timon viestiä ennen kuin lähetin omani.

Lähetetty: 29.10.2013. 22:47
Kirjoittaja Timo L
Visko tarttee muistaakseni noin 1/8 kierroksen sutaisua takarenkaalta ja se on mukana menossa. Ei siinä hirveästi pakkanen yms. vaikuta, ehkä ensimmäisten kymmenien metrien aikana pyörähtää takarenkaat liukkaalla koko rundin ennen etuvedon heräämistä - tosin en ole ainakaan omassa mitään kummempaa viivettä havainnut. ..ja tosiaan kulahtanut visko on sitäkin ärhäkkäämpi koska tahtoo jumiutua.

ÄLÄ aja ilman takakardaania, se voi rikkoa viskon hyvinkin nopeasti. Ilman etukardaania on ihan ok mennä näillä uudemmilla. Se mitä sanoin yllä noista '93-'95 grandien viskolaatikoista, on edelleenkin epäselvää onko niissä ollut hivenen eri tekniikka jenkkimalleissa ja esim. Euroopan tuonneissa. Jos on sama kuin jenkkimallissa niin ei saa ajaa edes ilman etukardaania noilla vanhemmilla, toisin kuin uudemmissa.

Lähetetty: 30.10.2013. 9:08
Kirjoittaja JiiPee
Tunkkaa auto ilmaan, varmuuden vuoksi 3 rengasta(perä ilmaan). Silloin ainakin näkyy toimiiko neliveto ilman mitään vastusta..
Mulla ei ainakan 96 ole havaittavissa mitään viivettä...

Nelivedon toiminta

Lähetetty: 30.10.2013. 9:30
Kirjoittaja Case4240
Tarkoituksenani ei ollut varsinaisesti ajaa ilman takakardaania vaan kokeilla liikahtaako auto mihinkään ilman.
Onko niin, että QT (tai viskokytkin) ei normaalioloissa, joissa siis molemmat takapyörät pitävät, jaa voimaa etuakselille ollenkaan?
Autoni on 5,9 (aj. 105 000km) joten wikipedian mukaan siinä on 46RE vaihteisto, HD NV249 jakolaatikko ja lukkoperä. Ainakin viimeisen olemassaolo tuli eilen todistettua.
Vähäisistä (siisteistä) ajokilometreistä johtuen en vielä jaksa uskoa viskon kulumiseen. Joku mekaaninen rikkoutuminen jakolaatikossa tai etuperässä on tietenkin mahdollinen.
Eli edelleenkin, löytyykö mitään yksinkertaista kotikonstia, jolla saisi selvitettyä vetävätkö etupyörät ollenkaan vai eivät?
Auto kun ei ole päivittäisessä ajossa niin voin minä tietenkin talven liukkaita odotella ja katsoa sitten, tapahtuuko etupäässä mitään. Olisi vain ollut mukava jotenkin suhteellisen helposti selvittää onko kyse ominaisuudesta vai viasta.

Nelivedon toiminta

Lähetetty: 30.10.2013. 9:34
Kirjoittaja Case4240
No niin, nyt JiiPee vastasi sillä valin kun minä vielä kirjoittelin.
Tarkoitatko JiiPee sitä, että jos on kolme pyörää ilmassa ja toinen etupyörä maassa, niin sen ilmassa olevan etupyörän pitäisi "ajettaessa" myös pyöriä?

Re: Nelivedon toiminta

Lähetetty: 30.10.2013. 11:01
Kirjoittaja Timo L
JiiPee kirjoitti:Tunkkaa auto ilmaan, varmuuden vuoksi 3 rengasta(perä ilmaan). Silloin ainakin näkyy toimiiko neliveto ilman mitään vastusta..
Mulla ei ainakan 96 ole havaittavissa mitään viivettä...
Ei siinä ajossa mitään viivettä juuri huomakaan, ja toisaalta käsin pyörittämällä huomaat sen viskon toiminnan kyllä heti. Tuolla 1/8 kierroksella meinaan esim. sitä tilannetta, kun lumisella tiellä polkaiset pedaalia vähän reilummin niin kumpikaan eturengas ei vedä sen (noin) 50/50 väännön jakautumisen mukaan, vaan sen aikaansaamiseen kestää viskolta pieni hetki.


Case4240 kirjoitti:Tarkoituksenani ei ollut varsinaisesti ajaa ilman takakardaania vaan kokeilla liikahtaako auto mihinkään ilman.
Onko niin, että QT (tai viskokytkin) ei normaalioloissa, joissa siis molemmat takapyörät pitävät, jaa voimaa etuakselille ollenkaan?
Voi sillä periaatteessa noinkin kokeilla, mutta en silti suosittelisi. Visko ei siitä tykkää alkuunkaan enkä ottaisi mitään riskiä sen hajottamisen suhteen. Kohtuu kallis yksittäinen osa, ja hieman #&%! vaihdettava ensi yrittämällä, jos itse tekee..

Tuon läpivetävän 249:n takapää saa koko ajan voimansa suoraan jakoaskin pääakselilta, ja etupäälle menee (ehjän) viskon kautta n.10% Kun eturenkaat alkaa sutia niin vasta siinä vaiheessa visko siirtää enemmän voimaa eteenkin, niin että maksimissaan voimanjako on n.50/50. Toisaalta visko ei ikinä ole 100% lukko, joten jos riittävästi on etutassujen alla pitoa ja takana ei, niin se ei jaksa siirtää voimaa eteen ja sinulla on käytännössä takaveto - juuri kuten sinulla kävi. Tämä tosin on äärimmäisen harvinaista.

Autoni on 5,9 (aj. 105 000km) joten wikipedian mukaan siinä on 46RE vaihteisto, HD NV249 jakolaatikko ja lukkoperä. Ainakin viimeisen olemassaolo tuli eilen todistettua.
Vähäisistä (siisteistä) ajokilometreistä johtuen en vielä jaksa uskoa viskon kulumiseen. Joku mekaaninen rikkoutuminen jakolaatikossa tai etuperässä on tietenkin mahdollinen.
Normaalisti visko kestää maantieajossa ~150-200tkm, mutta jos autolla on ajettu niin että edessä ja takana on erikokoiset renkaat (esim. väärät paineet, liian kuluneet etu- tai takarenkaat), voi tuo visko hajota muutaman tuhannen sisällä vaikka olisi upouusi. Viskon huonon kunnon huomaat kyllä selvästi silloin, kun käännät renkaat tapissa vaikka parkkiruutuun kuivalla asvaltilla. Jos selkeästi tahmaa vastaan ja sisempi takarengas pyrkii sutimaan, niin visko alkaa olla tiensä päässä. Ehjä ja uusi visko pitäisi olla liki huomaamaton noissa tilanteissa, ei tahmaa juuri takavetoa pahemmin.
Eli edelleenkin, löytyykö mitään yksinkertaista kotikonstia, jolla saisi selvitettyä vetävätkö etupyörät ollenkaan vai eivät?
Auto kun ei ole päivittäisessä ajossa niin voin minä tietenkin talven liukkaita odotella ja katsoa sitten, tapahtuuko etupäässä mitään. Olisi vain ollut mukava jotenkin suhteellisen helposti selvittää onko kyse ominaisuudesta vai viasta.
Kuten JiiPee ylempänä totesi, nostat yhtä etutassua ilmaan muiden renkaiden ollessa maassa, jos saat jotenkuten pyöritettyä ilmassa olevaa rengasta niin ainakin kaikki jakoaskille asti toimii. Jos rengas pyörii liki ilman vastusta, niin jotain on vialla joko etuperässä tai jakolaatikossa.

..tai sitten etsit hiekka- tai nurmikentän, polkaiset AWD:llä reilusti kaasua ja katsot jäätkö sutimaan paikalleen. Toki se toimii vaikka kuivalla asvaltillakin, 5.9 ei oikein tahdo löytää pitoa jos vain takapää vetää. Itselleni vaihdoin 5.9:iin 242 jakoaskin, takavedolla ajaessa märällä asvaltilla on välillä ihan oikeasti aikamoisia pito- ongelmia :lol:

Lähetetty: 30.10.2013. 11:35
Kirjoittaja Timo L
Off-topikin puolelle menee, mutta..

Tuli vielä tuosta '93- '95 ja '96- '98 NP/NV249- jakolaatikoiden välisestä erosta mieleen että miten se oikeasti menee. Käytännössä kaikilla jenkkien Jeep- aiheisilla foorumeilla joissa ZJ- mallin Grand Cherokeesta puhutaan, toistetaan samaa mantraa että vanhemmissa ei ole hitaalla puolellakaan nelivedon lukkoa, toisin kuin uudemmissa. Samoiten puhutaan että jos otat vanhemmassa etukardaanin irti, stoppaat auton mäkeen ja laitat vaihteen P- asentoon niin auto ei pysy paikallaan. Nämä tukisi väitettä että vanhemmassa myös takapään veto menee aina viskon kautta, ei suoraan laatikon läpi kuten uudemmissa. Uudemmassa taatusti on hitaalla puolella lukko, ja siitä todistetusti menee veto läpi suoraan.

Toisaalta kun katsoo netistä löytyviä räjäytyskuvia, niin oikein mikään ei tue sitä että takapään veto kulkisi viskon kautta vanhemmissa. Kuvien mukaan myös hitaan puolen siirtoholkki ja ratas on saman näköinen kuin se on noissa uudemmissa, mikä siis lukitsee etupään olemaan yhtä puuta takpään kanssa. Tosin räjäytyskuvat voi olla milloin mitäkin, nehän ei läheskään aina ole oikein täällä internetin ihmeellisessä maailmassa..

Sitten kun taas katsoo varaosia mitä noihin myydään, niin monissa nettiputiikeissa tarjotaan yhtä viskoa vuosille '94-'96, toista '97- '98. Eikä sitten '93 malliin mitään :roll: :lol: Ihme hommaa.. kuitenkin asiansa osaavat ja useampia Grandeja omistaneet ja laatikoitansa huoltaneet ja vaihtaneet puhuu nimenomaan tietystä vuosista ja siitä että vanhempi 249 on sisuksiltaan erilainen kuin uudempi. Mikä tässä nyt oikeasti on totuus, ja onko eri laatikoita vielä tehty eri markkina- alueille :?: :shock:


edit: Vielä kun hieman tutkin asiaa, niin näyttäsii olevan niin että vanhemmissa 249:ssä sisääntuloakseli on suoraan yhteydessä ketjun välityksellä etuvetoon; pääakseli on sitten vasta viskon kautta yhteydessä takapäähän. Uudemmissahan (sen tiedän omasta kokemuksesta varmaksi kun purin oman jakoaskin) sisääntuloakseli on suoraan yhteydessä pääakseliin, ja visko on kiinni pääakselilla joka pyörittää etuvedon ketjua.

Eli tämä ero ainakin selittäisi sen miksi vanhempien 249:ien kohdalla puhutan normiajossa aina 50/50 vedonjakautumisesta ja siitä että etukardaanin irrottaessa auto pääsee rullaamaan vaihde parkilla (ja miksi visko kärähtää hyvin äkkiä noissa vanhoissa ilman etuakrdaania), koska takapää ei ole suorassa yhteydessä päävaihteistoon. Uudemmissa lodjuissa kun yhteys päävaihteistolta menee suoraan taka-akselille asti niin etukardaanin irrotuksesta ei seuraa mitään ongelmia.

Jamant, kokemuksia kotimaisista autoista noiden vanhempien laatikoiden osalta? En ole yhtäkään vanhemman mallin 249- jakolaatikkoa purkanut, että miten tämä oikein menee? Suoraan sanottuna kyrsii, kun tuntuu olevan asiasta niin ristiriitaista tietoa.. :shock:

Lähetetty: 30.10.2013. 13:02
Kirjoittaja Case4240
Nostin molemmat etupyörät ilmaan vuorotellen ja yritin pyörittää. Ei pyörinyt. Ehkä "nitkuttelemalla" saattoi saada millin kaksi kerrallaan pyörähtämään, ei sen enempää.
Vaihde oli P asennossa ja jakovaihteisto normaalissa nopean ajon asennossa. Olisiko vaihdevivun pitänyt olla D:llä?

Laitoin auton seisontaan viikonvaihteessa, joten parkkipaikalle lähteminen ei oikein onnistu. Pihalla on rajalliset mahdollisuudet kokeiluun mutta kun liikkeelle lähtiessä ja takapyörien ollessa hiekalla kääntää ratin täysin jommalle kummalle puolelle ja lähtee eteenpäin, niin kyllä sisemmän puolen takapyörä hannaa vastaan, hiekkaan jää jälki. Etupyörät taas koko ajan pitävällä kivetyksellä. Piha ja pihatie ovat valitettavasti sen muotoisia, että en pysty kokeilemaan niin, että kaikki pyörät olisivat samaan aikaan pitävällä pinnalla.

Lähetetty: 30.10.2013. 13:15
Kirjoittaja Timo L
P:llä päävaihteisto.

Tällöin on takaveto "lukossa" ja kun yksi etupyörä on ilmassa ja toinen maassa, niin ilmassa olevalla koitat pyörittää jakolaatikon viskoa. Jos haraa reilusti vastaan mutta kuitenkin pyörii, niin kaikki on ok. Se voi olla melkoisen raskastakin saada pyörimään, kunnon karhunhalaus ja pyöräytät vaikka ruumiin painolla tasaisesti kääntäen, ei mitään rykäisyjä.

Tuosta testaamisesta ajaen: lukkoperä taka-akselilla toki vaikuttaa että sisäpuolen rengas aina vähän pykii vastaan, mutta selkeä kihnuttaminen sekä takana että edessä nopealla alueella on merkki siitä että visko alkaa olla kulahtanut. Huomaa parhaiten kuivalla asvaltilla, jossa normaalisti ajaen ahtaaseen parkkiruutuun auto on tahmean oloinen kääntymään. Jos on vaikka sileälattiainen betoninen parkkihalli niin saattaa vähän etu- tai takarenkaat vingahtaa.

Huomaat pirun hyvin, jos otat etukardaanin pois ja teet saman uudestaan. Kääntyy kummasti paremmin ;) Tosiaan kuten edellä sanoin niin ehjällä hyvällä viskolla homma on melkein kuin ajaisi takavedolla.