Sivu 1/1
TJ:n korotus ja Slip Yoke Eliminator
Lähetetty: 24.09.2013. 15:11
Kirjoittaja Kuubobo
Suunnittelen vm 2000 Wranglerin korotusta 2,5" verran RoughCountry jousisarjalla. Netistä kun lueskelin asiasta eteen tuli termi "Slip Yoke Eliminator".
Kannattaako alustan korotusta tehdä ilman SYE:a? Hyppääkö vakiokardaani heti pois paikaltaan ensimmäisessä nyppylässä?
Kuinka monimutkainen homma SYE:n asentaminen on? Pitääkö jakolaatikko irrottaa ja purkaa?
Jamantin sivuilta sain tietää että myös takakardaani pitäisi vaihtaa. Eli noin 1000 euroa + työ. Olenko oikeassa?
Lähetetty: 24.09.2013. 16:01
Kirjoittaja JERKKU
SYE + Kardaani ei ole pakollinen.
720€ on osat jos semmoisen haluaa.
Jos auto tulee katuajoon ja vähäiseen maastossa menemiseen, niin silloin jakovaihteiston tiputus sarja riittää mainiosti.
Itseasiassa 2,5" RoughCountryn sarjassa ei tarvitse edes tiputtaa jakovaihteistoa.
Jos taas on tarkoitus lähteä tosissaan maastoon rymyämään, niin silloin toi SYE kitti on paikallaan.
Lähetetty: 24.09.2013. 18:19
Kirjoittaja JAMANT
Siis ongelmahan ei ole kardaanin pituus, vaan sen taipuminen, se kardaani on niin lyhyt, että kun korotetaan jousitukselta, se kardaanin etummainen ristikko ei enää taivu niin jyrkkään kulmaan, jolloin joko lasketaan jakolaatikkoa lemmas tai asennetaan SYE kit ja sen mukaan tuplaristikkoinen kardaani, joka taas sallii enemmän taivutusta ja senkin jälkeen voi olla että joutuu laskemaan jakolaatikkoa alemmas, jso siis on paljon korotusta, yhteen olen joutunut tekemään molemmat!!!
Lähetetty: 25.09.2013. 8:34
Kirjoittaja Kuubobo
Kiitos vastauksista.
Pitää varmaankin SYE-kitti ja uusi kardaani laittaa sitten myöhemmässä vaiheessa. Onnistuuko SYE-kitin asennus auton alla irrottamatta jakolaatikkoa ja tarvitaanko paljon erikoistyökaluja? Toisin sanoen onnistuuko kotiautotallissa?
En ole vielä Oulun seudulta löytänyt Jeeppeihin perehtynyttä pajaa. Onko kenelläkään tästä tietoa?
Lähetetty: 25.09.2013. 9:10
Kirjoittaja JAMANT
Onnistuu periaatteessa ihan perustyökaluilla, ja auton alla ja kotitallissa...
Lähetetty: 27.09.2013. 16:28
Kirjoittaja mikkotapani
Terve!
Liekkö kellään kokemuksia semmoisesta pidennetystä Slip Yokesta jossa on ristikollekin tehty enempi tilaa, tämmöistä kaupittelevat isolla mantereella Rubicon Expressin tekemänä (tosin kyse on nyt Cherokeesta) eikä PITÄISI mainoksen mukaan ristikoiden takerella eikä olla muitakaan ongelmia, siis niin sanottu "MUST"- tuote. Vaan nettikaupoista viisastuneena : Pyhtäälläkin PITÄISI olla Alko vaan kun ei ole...
Ajattelin vaan ihan ensihätään tuommoista itselleni avuksi alkuun kun ei kustannakkaan kuin 74 taalaa ja tietenkin alvit, tullit ja muut kulut.
Lähetetty: 27.09.2013. 16:57
Kirjoittaja JAMANT
JAMANT kirjoitti:Onnistuu periaatteessa ihan perustyökaluilla, ja auton alla ja kotitallissa...
Ja onnistuuhan se näköjään, tänään just asensin TJ:n alle ja oikeastaan ainoa special-työkalu on pulttikone, ja sehän on jo joillekin erikoisempi laite

ja erilaisia lukkorengaspihtejä...
Lähetetty: 28.09.2013. 11:31
Kirjoittaja Timo L
mikkotapani kirjoitti:Terve!
Liekkö kellään kokemuksia semmoisesta pidennetystä Slip Yokesta jossa on ristikollekin tehty enempi tilaa, tämmöistä kaupittelevat isolla mantereella Rubicon Expressin tekemänä (tosin kyse on nyt Cherokeesta) eikä PITÄISI mainoksen mukaan ristikoiden takerella eikä olla muitakaan ongelmia, siis niin sanottu "MUST"- tuote..
Kaikkeahan ne markkinamiehet koittaa kaupata, mutta sinuna säästäisin rahasi ja osta joko hack 'n tap tyylinen SYE tai sitten "oikea" HD- SYE missä tulee uusi pääakseli jos kyseessä on 231 jakoaski. 242:een ainoa HD- SYE valmistaja on Tom Woods, ja hintaa onkin sitten lähes 700$

Takakardaaniksi menee automaattilaatikkoisessa XJ:ssä XJ etukardaani (voi joutua pidentämään tai lyhtentämään, usein kyllä käy sellaisenaan), YJ:n tai TJ:n ollessa kyseessä esim. XJ:n etukardaani lyhennettynä toimii hyvin.
Tuo pidempi slip yoke on tehty vain siksi, että korotettu auto kaipaisi pidempää kardaania koska korotus vetää slip yokea liian ulos liu'ussaan, joka taasen aiheuttaa sen että spoorit ei ole tarpeeksi pitkältä matkalta limittäin, jolloin slip yoke pääsee veto päällä hieman vääntymään jakoaskin ulostuloakselilla, joka taasen aiheuttaa kardaanin/ yoken liikkeeseen epätasapainoa, joka sitten täristää kardaania, kuluttaa laakerit ja ristikot ja lopulta hajottaa vielä liu'unkin. Simppeliä
Tuon pidemmän slip yoken asian ajaa vakiokardaanin pidennys + uudelleen tasapainotus, ja yoket molemmista päistä kardaania voi avartaa snurralla itsekin

Mutta, kumpikaan em. keinoista ei silti poista sitä tosiaasiaa, että kardaanikulma on edelleen liian jyrkkä, mikä syö ristikoita ja laakereita vaikkei kardaani täristäisikään. Ts. lyhyellä takakardaanilla SYE + tuplaristikkokardaani on lähes ainoa oikea ratkaisu pidemmän päälle.
Jakolaatikon lasku kyllä jeesaa takapään osalta, mutta se samalla nostaa koneen keulaa, rasittaa moottorin ja vaihteiston kannakekumeja, voi aiheuttaa flektin osumisen syylariin, ja se myös heikentää etupään kardaanikulmaa -> joutuu säätämään edessä pinionikulmaa ylös, joka taas kääntää casterin liian lähelle nollaa ja death wobble on taattu..