Sivu 1/2
Merkillinen keinukytkin
Lähetetty: 13.08.2013. 11:17
Kirjoittaja jaskau
Eilen puolivahingossa löysin XJ:n hanttarin jalkotilasta johtojen varassa roikkuvan motonetin keinukytkimen. Paikallaan kytkintä käyttäessä en huomannut sen vaikutusta mihinkään, mutta kytkin jäi "päälle" -asentoon ja aamulla kun emäntä lähti autoilemaan hän valitti että jarruttaessa auto ravistaa, ikäänkuin vaihtaisi vapaalle liian myöhään. Lisäksi vaihtaminen on huomattavasti rajumpaa kytkimen ollessa päällä.
Auton kojelaudastahan löytyy Transmission-keinykytkin jossa vaihtoehtoina on Power / Comfort, kytkimen valo kyllä syttyy käytettäessä mutta muuta huomattavaa toimintaa sillä ei mielestäni ole...
Olisko nyt niin että Motonetin napilla on korvattu jossain vaiheessa tuo Power/Comfort kytkin ja sillä ohjataan vaihtamisen nopeutta? ja jos näin on niin miten sen kuuluu käytännössä toimia? Onko ravistaminen pysähdyttäessä ihan normaalia Power-asennossa?
Lähetetty: 13.08.2013. 11:30
Kirjoittaja JAMANT
Oliskohan tehty lukkoturbiinille oma käyttökytkin??? Se ravistaa varmasti, jos yrittää pysähtyä lukkoturbiini kytkeytyneenä...
Lähetetty: 13.08.2013. 11:40
Kirjoittaja jaskau
Ja nyt pitäisi vielä tietää mitä tuollainen lukkoturbiini tekee?

Lähetetty: 13.08.2013. 11:51
Kirjoittaja JAMANT
jaskau kirjoitti:Ja nyt pitäisi vielä tietää mitä tuollainen lukkoturbiini tekee?

Kun on nelonen eli ylivaihde päällä, tietokone antaa luvan lukita turbiini, jolloin kytkeytyy 5-vaihde ja turbiinin luisto loppuu, polttoainetaloutta (

) nääs... Kytkeytyy joskus myös 3-vaihteella...
Lähetetty: 13.08.2013. 12:19
Kirjoittaja jaskau
Voisiko tämä vielä liittyä siihen seikkaan että painonapin valo syttyy kovemmassa nopeudessa pintakaasulla ajaessa? Onko lukkoturbiini yleensä automatisoitu ja miksi tuo olisi laitettu erillisen napin taakse?
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?
Ja vielä yksi kysymys

Säästääkö sillä oikeasti bensaa

Lähetetty: 13.08.2013. 15:34
Kirjoittaja JAMANT
jaskau kirjoitti:Voisiko tämä vielä liittyä siihen seikkaan että painonapin valo syttyy kovemmassa nopeudessa pintakaasulla ajaessa? Onko lukkoturbiini yleensä automatisoitu ja miksi tuo olisi laitettu erillisen napin taakse?
Meneekö rikki jos on kytketty napista ja ajaa kaupunkiajoa, eli juurikin ravistaessa?
Ja vielä yksi kysymys

Säästääkö sillä oikeasti bensaa

Joo, liittyy ja on, se on tietokoneen ohjaama, on haluttu eroon siitä lukko päälle/pois -huopaamisesta ja menee rikki, jos liian pienillä kierroksilla ajaa, se on kuin olis manuaalivaihteisessa kytkin ylhäällä, kun pysähtyy, kone sammuu, mutta nyt kone yrittää kompensoida jarrutusta ja vääntää vaan....
Ja säästää mitä säästää, pienikin säästö on säästöä...
Lähetetty: 13.08.2013. 15:46
Kirjoittaja jaskau
No toivottavasti ei jo sitten särkynyt...
Ymmärsinkö nyt siis oikein että kun valo palaa ns. itsestään turbiinilukko on päällä automaattisesti vaikka kytkin olisikin off asenossa, ja kytkimen ollessa On-asennossa lukko ei kytkeydy ollenkaan pois päältä?
Lähetetty: 13.08.2013. 16:12
Kirjoittaja JAMANT
jaskau kirjoitti:No toivottavasti ei jo sitten särkynyt...
Ymmärsinkö nyt siis oikein että kun valo palaa ns. itsestään turbiinilukko on päällä automaattisesti vaikka kytkin olisikin off asenossa, ja kytkimen ollessa On-asennossa lukko ei kytkeydy ollenkaan pois päältä?
No näin minäkin sen nyt sitten ymmärtäisin....
Lähetetty: 13.08.2013. 19:03
Kirjoittaja Jorma
Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Lähetetty: 13.08.2013. 19:19
Kirjoittaja JAMANT
Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Lähetetty: 13.08.2013. 21:52
Kirjoittaja jaskau
Kyllä se hitaassa vauhdissa aukeaa...
Kannattaako tuota nyt siis käyttää niin että kun maantiellä ajelen niin laitan lukituksen napista päälle niin ettei se pääse pois päältä? Tämä ilmeisesti estää siis laatikoa vaihtamasta pienemmälle?
Mitenkän muuten tuota automaattia kannattaa käyttää jos taloudellisesti haluaa eteenpäin? Ilmeisesti D-asento ei ole se edullisin mahdollinen?
Lähetetty: 14.08.2013. 9:48
Kirjoittaja Renegade
Ilmeisesti kuitenkin antaa vaihtaa pienemmälle, mutta momentinmuunnin on koko ajan lukittuna. Vähän sama kun manuaalivaihteisella vaihtaisi ilman kytkintä, suoraa vaan pykälää silmään.
Veikkaisin, että pienemmissä nopeuksissa tuota ei kannata käyttää. Ainoastaan kun on isoin vaihde päällä ja riittävästi vauhtia, että jaksaa vääntää.
Mutta mites tuollaisen saisi viritettyä KJ:hin?
Turbiini lukittaa vasta 90km/h vauhdissa, ja monesti kun joutuu ajamaan jonossa 80km/h, niin laatikko luistattaa koko ajan, kierrokset korkeammalla ja bensaa kuluu enemmän kuin 90:ssä.
Lähetetty: 15.08.2013. 7:50
Kirjoittaja Jorma
Miksi et laittaisi sitä kuntoon? Roskikseen semmoset viritykset mistä ei itsekään tiedä rikkooko sillä paikkoja. Se turbiinilukko toimii oikein hyvin ihan tehdas-asennuksilla. Lukittuu kyllä vähän turhankin pienillä kierroksilla omaan makuun mutta onpahan sitten aina matka-ajossa päällä.
Lähetetty: 15.08.2013. 7:58
Kirjoittaja Jorma
JAMANT kirjoitti:Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.
Lähetetty: 15.08.2013. 8:28
Kirjoittaja amaz
Jorma kirjoitti:JAMANT kirjoitti:Jorma kirjoitti:Lukituksen kuuluu avautua heti kun jarrupolkimeen kosketaan. Polkimen varressa on anturi ja veikkaan ettei sitä ole sinne ihan huvikseen rakennettu.
Tai kun vauhti tippuu tarpeeksi alas...
Itse asiassa mulla se aukeaa matkavauhdissakin heti kun nostan kaasun, en tiedä onko se ihan noin tarkoitettu toimivaksi..? Menee kyllä uudestaan lukkoon heti kun veto alkaa.
Eikös sen kuulu toimia juuri noin, rullaa auto paremmin ja pidemmälle...