Wrangler TJ ja Dana35c ongelmaa
Lähetetty: 23.05.2012. 12:13
Nythän se sitten tietää rahanmenoa...
Käsittääkseni potilaan nimi on tuo Dana 35c, jossa Trac-lok.

Mulla on tuo -97 TJ Wrangleri ollu nyt noin vuoden verran, ja todettua on tullut, että takatasauspyörästössä on kyllä hieman liikaa välystä. Kardaanista (tai yokesta, eli u-jointeissa ei väljää), kun pyöräyttää, niin aikamoinen liike pitää olla ennenkuin liike välittyy renkaille asti. Liikkeelle lähdössä saattaa tuntua ravistusta, varsinkin jos kääntyy samalla, ja tiukkaan kääntyessä kuuluu myös ääntä. Tein testin, renkaat linkkuun, kytkin tuntumaan ja jarrulla vauhdin säätö niin ettäa auto ryömii hitaasti eteenpäin. Kääntyessä perässä napsahtaa säännolliseti, ja aivan kuin tuo sisäkurvin rengaskin värähtäisi... Napseen nopeus siis verrannollinen ryömintänopeuteen.
Lisäksi maantienopeuksill (yli 80km/h) takaperästä alkaa kuulua (ainakin toistaiseksi) vaimeaa ääntä. Tarkkakorvainen sen huomaa, mutta ei ole mitenkään häiritsevä - vielä.
Päittäisvälystä renkaista heiluttaessa on, ja erittäin tarkalla mittauksella sain lukemaksi vasemmalla 0,8mm ja oikealla 1,5mm. Nuo lienevät molemmat vielä normaalin rajoissa?
Otimpa sitten auton talliin ja tasauspyörästön koppa lattialle.

Juu, yokesta ja renkaista heiluttelemalla totesin että pinionin ja lautaspyörän välys lienee kohtuuden rajoissa, eli juuri sen tuntee, mutta kun välystä oli lisäksi tuossa "spider gearien" välitapissa ja "side gearien" ja vetareitten välillä, niin äkkiähän tuo klappi sitten kertautuu.
No, tarkkasilmäiset sitten varmaan huomasivatkin ylläolevasta kuvasta varsinaisen hauskuuden...

Sieltähän puuttuu pinionin ja lautaspyörän hampaista palasia!

Yhtään kokonaista hammasta ei siis puutu, vaan yhdestä pinionin hampaasta pätkä, ja lautaspyörältä kaksi isompaa palasta vierekkäin sisäkehältä, ja kaksi pienempää palasta ulkokehältä. Jonkinkainen hasardi tuolla on siis joskus käynyt.
Metallia ei öljyssä mun mielestä juurikaan ollut, eikä noita hampaan kappaleitakaan mistään löytynyt, joten joku edellistä omistajista on tuon käyttänyt/käytättänyt auki, ja pistänyt ns. vahingon kiertoon.
Nyt tarvitaan sitten kuumat vinkit jatkotoimenpiteistä:
Pistänkö takasin nippuun ja ajan niin kauan kuin kulkee? Samalla sitten koitan metsästää jostain vastaavaa taka-akselia tilalle. Huonosti vaan taitaa olla Wrangerin akseleita tarjolla, ja käytetyn hintakin on mulle mysteeri. Meneekö jonkin muun mallin vastaava tilalle ihan bolt-on asennuksena? Riskinähän on tietysti että saa tilalle toisen samankuntoisen.
Jos bolt-on versiota ei löydy, niin vaihtoehto lienee toinen käytetty D35c-akseli, josta sisuskalut noihin kuoriin. Onko tuossa mitään järkeä? Tarvinee ainakin jotain uusia osia, kuten tän pinionin asennuskitin: http://www.quadratec.com/products/52440_1805.htm
ja samalla sinne uusis vähintään ne kitkalevyt, avointa tasauspyörästöähän en tuonne tässä tapauksessa huolisi.
Sitten on tietenkin vaihtoehtona tuon olemassaolevan kunnostaminen tai kunnostuttaminen. Onko kukaan koskaan tälläistä teettänyt? Kustannuskysymyshän tässä on tietysti yksi asia.
Osille tulis kyllä hintaa... Mitäs kaikkea siihe tarvisikaan:
-Ring & pinion asennussarjoineen
-spider gear set jakitkalevyt
-uudet vetoakselit
-pitäiskö carrier casekin uusia?
Touhutonni palaa varmasti, meneekö kaksikin? Entäs asennus? Kokeileeko ite vai jättääkö suosiolla jonkun tehtäväksi, jolla on jo tarvittavat erikoistyökalut ja kokemusta. En epäile ettenkö tuota itsekin saisi tehtyä, mutta opettelu ottaa aina aikaa.
Jos tuohon viimeisimpään vaihtoehtoon lähtee, niin samallahan siihen sitten vaihtais tiheämmän välityksen, jolloin vois rengaskokoa kasvattaa tuosta 31" vielä hieman lisää.
Kommentoikaa ja antakaa vinkkejä. Täältä löytyy useampi kuva tuosta perästä.
http://mvaisanen.kuvat.fi/kuvat/D35c/
Käsittääkseni potilaan nimi on tuo Dana 35c, jossa Trac-lok.

Mulla on tuo -97 TJ Wrangleri ollu nyt noin vuoden verran, ja todettua on tullut, että takatasauspyörästössä on kyllä hieman liikaa välystä. Kardaanista (tai yokesta, eli u-jointeissa ei väljää), kun pyöräyttää, niin aikamoinen liike pitää olla ennenkuin liike välittyy renkaille asti. Liikkeelle lähdössä saattaa tuntua ravistusta, varsinkin jos kääntyy samalla, ja tiukkaan kääntyessä kuuluu myös ääntä. Tein testin, renkaat linkkuun, kytkin tuntumaan ja jarrulla vauhdin säätö niin ettäa auto ryömii hitaasti eteenpäin. Kääntyessä perässä napsahtaa säännolliseti, ja aivan kuin tuo sisäkurvin rengaskin värähtäisi... Napseen nopeus siis verrannollinen ryömintänopeuteen.
Lisäksi maantienopeuksill (yli 80km/h) takaperästä alkaa kuulua (ainakin toistaiseksi) vaimeaa ääntä. Tarkkakorvainen sen huomaa, mutta ei ole mitenkään häiritsevä - vielä.
Päittäisvälystä renkaista heiluttaessa on, ja erittäin tarkalla mittauksella sain lukemaksi vasemmalla 0,8mm ja oikealla 1,5mm. Nuo lienevät molemmat vielä normaalin rajoissa?
Otimpa sitten auton talliin ja tasauspyörästön koppa lattialle.

Juu, yokesta ja renkaista heiluttelemalla totesin että pinionin ja lautaspyörän välys lienee kohtuuden rajoissa, eli juuri sen tuntee, mutta kun välystä oli lisäksi tuossa "spider gearien" välitapissa ja "side gearien" ja vetareitten välillä, niin äkkiähän tuo klappi sitten kertautuu.
No, tarkkasilmäiset sitten varmaan huomasivatkin ylläolevasta kuvasta varsinaisen hauskuuden...


Sieltähän puuttuu pinionin ja lautaspyörän hampaista palasia!

Yhtään kokonaista hammasta ei siis puutu, vaan yhdestä pinionin hampaasta pätkä, ja lautaspyörältä kaksi isompaa palasta vierekkäin sisäkehältä, ja kaksi pienempää palasta ulkokehältä. Jonkinkainen hasardi tuolla on siis joskus käynyt.
Metallia ei öljyssä mun mielestä juurikaan ollut, eikä noita hampaan kappaleitakaan mistään löytynyt, joten joku edellistä omistajista on tuon käyttänyt/käytättänyt auki, ja pistänyt ns. vahingon kiertoon.
Nyt tarvitaan sitten kuumat vinkit jatkotoimenpiteistä:
Pistänkö takasin nippuun ja ajan niin kauan kuin kulkee? Samalla sitten koitan metsästää jostain vastaavaa taka-akselia tilalle. Huonosti vaan taitaa olla Wrangerin akseleita tarjolla, ja käytetyn hintakin on mulle mysteeri. Meneekö jonkin muun mallin vastaava tilalle ihan bolt-on asennuksena? Riskinähän on tietysti että saa tilalle toisen samankuntoisen.
Jos bolt-on versiota ei löydy, niin vaihtoehto lienee toinen käytetty D35c-akseli, josta sisuskalut noihin kuoriin. Onko tuossa mitään järkeä? Tarvinee ainakin jotain uusia osia, kuten tän pinionin asennuskitin: http://www.quadratec.com/products/52440_1805.htm
ja samalla sinne uusis vähintään ne kitkalevyt, avointa tasauspyörästöähän en tuonne tässä tapauksessa huolisi.
Sitten on tietenkin vaihtoehtona tuon olemassaolevan kunnostaminen tai kunnostuttaminen. Onko kukaan koskaan tälläistä teettänyt? Kustannuskysymyshän tässä on tietysti yksi asia.
Osille tulis kyllä hintaa... Mitäs kaikkea siihe tarvisikaan:
-Ring & pinion asennussarjoineen
-spider gear set jakitkalevyt
-uudet vetoakselit
-pitäiskö carrier casekin uusia?
Touhutonni palaa varmasti, meneekö kaksikin? Entäs asennus? Kokeileeko ite vai jättääkö suosiolla jonkun tehtäväksi, jolla on jo tarvittavat erikoistyökalut ja kokemusta. En epäile ettenkö tuota itsekin saisi tehtyä, mutta opettelu ottaa aina aikaa.
Jos tuohon viimeisimpään vaihtoehtoon lähtee, niin samallahan siihen sitten vaihtais tiheämmän välityksen, jolloin vois rengaskokoa kasvattaa tuosta 31" vielä hieman lisää.
Kommentoikaa ja antakaa vinkkejä. Täältä löytyy useampi kuva tuosta perästä.
http://mvaisanen.kuvat.fi/kuvat/D35c/