Sivu 1/2
Vaihdelaatikko pakkasella
Lähetetty: 02.02.2012. 6:49
Kirjoittaja maxikainen
Tervehdys arvon jeepistit! Piti alkaa kyselemään viisaammilta/kokeneemmilta apua.Ongelma on -06 cherokeen automaatti lootan jäykkyys pakkasella.Kun laatikko on kylmä,ajaa vähän matkaa ja polkasee jarru/kytkin poljinta,auto pysähtyy mutta vaihde ei meinaa irrota ja auto sammuu.eli laatikko rynkyttää vaihde päällä jarrua vasten ja auto sammuu.Peruutettaessa sama homma.Ajettaessa alussa ei meinaa vaihtaa isoimmalle vaihteelle,mutta kun lämpenee pelaa normaalisti.öljyt vaihdettu 20000 km sitten.auto ekaa talvea minulla.
Elikkä onko laatikon jähmeys ominaisuus vai lootassa liian paksut öjyt tai kenties väärät?mitkä olisi suositellut toimenpiteet?
Lähetetty: 02.02.2012. 8:27
Kirjoittaja apupoika
kyllä meikäläisen loota on pakkasilla (-15`c alaspäin) ollut aluksi todella tahmee ja vaihtaa tooosi hitaasti isommalle, lämmetessään pelaa/pelannut ihan ok.. tuohon vaihteen "vetämään" jäämiseen en osaa mitään sanoa.
mitkä oljyt laatikossa.?
itselläni ilmeni tänään ensimmäistä kertaa sellainen ilmiö että ei vaihda ylivaihdetta päälle ei millään,,,,
pakkasta -24`c ja matkaa 20+ kilometriä
Lähetetty: 02.02.2012. 8:28
Kirjoittaja kozel
tämän internetin yli toimivan laboratorion toimimattomuuden takia en osaa sanoa mitä öljyä siellä sun lootassa on. eli jos olet epävarma mitä siellä on niin vaihda samantien ne öljyt sellaisiin jotka ovat varmasti oikeat sinne vaikka ne olis vaihdettu sinne eilen. öljy on kuitenkin halvin osuus vaihtaa sinne ennen kuin menee jotain oikeasti hajalle.
Muutenkin Automaattilaatikot on sen verran hydrauliikkaa omaavia että näillä pakkasilla (täällä 22c aamulla) ainakin itse lämmittelisin sitä tyhjäkäynnillä sen 1-2min ennen kuin yrittäisin edes liikkeelle.
Lähetetty: 02.02.2012. 8:55
Kirjoittaja JAMANT
apupoika kirjoitti:
itselläni ilmeni tänään ensimmäistä kertaa sellainen ilmiö että ei vaihda ylivaihdetta päälle ei millään,,,,
pakkasta 24`c ja matkaa 20+ kilometriä
Laatikon öljyt ei lämmenneet tarpeeks, lämpöanturin ilmoitus lämpötilasta estää OD:n käytön!! Pitäis ajaa pidempi matka!!
Lähetetty: 02.02.2012. 9:46
Kirjoittaja apupoika
anteeksi alkuperäiselle kirjoittajalle tämä pikku kaappaus,,,
mutta kun jari kommentoi tuota OD:n onkelmaani niin onko kyseinen lämpötilaanturi fyysisesti lootan kylessä vai,,
ja pitää vissiin lähtee töihin aikaisemmin niin kerkee kiertelemään piiitkäään että lämpenee ölpät.
ai niin 97 zj 4.0 kutvonen
Lähetetty: 02.02.2012. 10:01
Kirjoittaja JAMANT
apupoika kirjoitti: onko kyseinen lämpötilaanturi fyysisesti lootan kylessä vai,,
Ei oo, on laatikon sisällä (käsittääkseni)!!
Lähetetty: 03.02.2012. 1:02
Kirjoittaja rane
OD puuttui omastakin viime pyhäaamuna. Lähtiessä pakkasta 32 astetta, perillä 27 ja koko matkan (130 km) jyräsi kolmosella. Lohkolämmitin oli päällä 2 tuntia ja annoin tyhmäkäydä n. 10 minuuttia pihassa ennen lähtöä.
3 tunnin kuluttua takaisin, pakkanen vaihteli 22-25 välillä, toimi normaalisti ja iltareissu, 100 km suuntaansa 25-30 asteen pakkasessa taas normaalisti.
Yleensä muutama km on riittänyt aina lämpiämiseen.
Lämpöanturia uskalsin jo epäillä itsekin.
jotain juttua
Lähetetty: 03.02.2012. 9:55
Kirjoittaja apupoika
en tiedä oliko asiaan vaikutusta mutta laitoin keulille laatikon jäähdyttäjän eteen hieman viimasuojaa ja ainakin tänään töihin ajellessa tuntui OD toimivan moitteetta
tosin elohopea oli muutaman pykälän ylempänä,,, vain -20,3`c nuoskakeli

Lähetetty: 04.02.2012. 1:49
Kirjoittaja Nyki
rane kirjoitti:OD puuttui omastakin viime ....... jyräsi kolmosella.
Mikä laatikko?
Oma AW4 pitää kepillä käskyttää alas, kun pitää niin tolkuttoman alhasia kierroksia kokoajan. Lukko kolmonen on maantiellä hyvä...
Lähetetty: 10.02.2012. 15:09
Kirjoittaja dj_pirtu
Täällä myös mieluusti käyttelen pihassa minuutteja ennenkuin yrittää liikkeelle, jo ihan sen infernaalisen kylmän koneen kulutuksenkin takia. Heikosti vetää kylmällä laatikolla, ja laiskasti vaihtaa. OD:lle on tosin päässyt 10km matkalla just ja just.
Lähetetty: 04.03.2014. 18:35
Kirjoittaja MrJeep
Herätinpä vanhaa keskustelua eloon kun on aivan sama ongelma.
Kylmänä (jos nyt paria lämpöastetta voi kylmäksi sanoa) auto saattaa sammua kun painaa jarrua vaikkapa risteykseen tullessa. Lämpimänä ei tee tätä koskaan. Tuntuu kuin vaihde jäisi päälle. Auto käy tyhjäkäyntiä aivan nätisti vapaalla ja parkissa.
Ajattelin nyt vaihdella öljyt, mutta jotenkin pelkään pahoin, että ei ole siitä kiinni kun on kohtuu tuoreet öljyt.
Lähetetty: 05.03.2014. 6:33
Kirjoittaja kozel
Herätinpä vanhaa keskustelua eloon kun on aivan sama ongelma.
Kylmänä (jos nyt paria lämpöastetta voi kylmäksi sanoa) auto saattaa sammua kun painaa jarrua vaikkapa risteykseen tullessa. Lämpimänä ei tee tätä koskaan. Tuntuu kuin vaihde jäisi päälle. Auto käy tyhjäkäyntiä aivan nätisti vapaalla ja parkissa.
Ajattelin nyt vaihdella öljyt, mutta jotenkin pelkään pahoin, että ei ole siitä kiinni kun on kohtuu tuoreet öljyt.
Kurkkaappa MAP anturi onko miten puhdas ja vikakoodit.
Mulla teki aika rajuja käyntihäiriöitä kun äkkiä tiputti vedon ja paino jarrua esim. risteyksiin yms.
Syy tähän oli likaantunut MAP anturi. Putsaus tai uusi map anturi. Anturissa on Bosch numero jolla kyseisen anturin saa tarvittaessa tarvikkeena.
Lähetetty: 05.03.2014. 10:34
Kirjoittaja MrJeep
Kiitos kozel vinkistä, tsekkaanpa MAPin.
Tänään yritin kylmänä toistaa ongelmaa ja vaikka moottori hieman takelteli(kierokset laski hieman ja kävi raskaasti) niin ei kyllä sammua meinannut. Vapaalle jos laitoin heti niin kävi täysin normaalisti.
Lähetetty: 06.03.2014. 11:17
Kirjoittaja MrJeep
Pieni päivitys, virheitä ei ollut ja virtapäälle-pois-päälle-pois-päälle-pois-päälle-pois-kikka toimi vikakoodien luvussa.
Ja eilen auto taas sammu kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla kun lähti peruuttamaan ja nosti jarrua varovasti niin tsip. Toisella kerralla perusvalotemppu eli valoissa vaan hyyty kun oli survonut jarrun pohjaan. Molemmilla kerroilla auto oli seissyt muutaman tunnin tuota ennen. Ja koska oli härdellipäivä niin noita startteja ja jarrutuksia oli monia eli tuo ongelma koskee vain ja ainoastaan ensimmäisiä kymmeniä metrejä.
Eniten jännää, että tuo ongelma johtuu turbiinista/momenttimuuntimesta. Laatikko kyllä toimii ihan hyvin, vaihdot on pehmeitä yms niin toivottavasti ei nyt ole tuo. Öljyt laatikkoon on vaihdettu 50tkm sitten eli ne vois vaihdella.
Viikonloppuna MAP:n kimppuun ja muutenkin pieniä tarkastustoimenpiteitä.
Lähetetty: 06.03.2014. 14:55
Kirjoittaja NaftaKJ
Voisikohan tässä olla kyse tämän 545RFE laatikon vuotavasta takaiskuventtiilistä... Se päästää auton seisoessa momentinmuuntimen tyhjenemään ja jos lähtee heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle niin auto ei välttämättä heti edes liiku. Myöskin jarrua painettaessa moottori voi ensimmäisessä pysähdyksessä sammua.
Tätä voi kokeilla siten, että odottaa käynnistyksen jälkeen hetken paikallaan P tai N -asennolla ja viela vaikkapa hieman korotetulla tyhjäkäynnillä josko laatikko toimisi sitten paremmin.