Sivu 1/2

Etuperän öljyntilavuus/ELSD-lukot/Jeep Grand Cherokee 2008

Lähetetty: 21.08.2011. 14:13
Kirjoittaja Deepleader
Arvoisat asiantuntijat,

Sain tietää, että Jeeppini ELSD-lukoilla varustetun etuperän öljyntilavuus on 1,7 litraa. En saa menemään sinne mitenkään sellaista määrää...
Lisäaine+öljyä meni n. 1,1 litraa, jonka jälkeen öljyä alkoi valumaan täyttöaukosta ulos...
Onko kuusiokoloproppu etuperän etupuolella oikea täyttöaukko vai onko täyttö suoritettava jostain piiloreiästä oikean öljymäärän sisään saamiseksi? :shock:

Lähetetty: 21.08.2011. 18:13
Kirjoittaja JAMANT
Mistäs sait tietää?? Merkkiorganisaation tietoihin pitää suhtautua varauksella!! Ei siellä muita täyttöpisteitä kyllä ole!!

Lähetetty: 24.08.2011. 21:38
Kirjoittaja jeeplaplander
Ei sinne mene kuin se 1,1-1,2 litraa;loput saa valuttaa tallin lattialle :?

Lähetetty: 24.08.2011. 22:42
Kirjoittaja JeepWH
Muutama desi enemmän saat valumaan öljynvaihdossa sähköhydraulisesti ohjatusta perästä jos pyörität renkaita ilmassa. Silloin myös pumppuontelo tyhjenee öljystä.

Mistä muuten löysit 75W140 synteettistä öljyä?

Lähetetty: 20.09.2011. 15:59
Kirjoittaja Deepleader
Takaisin kotomaassa ja huomasin vastauksenne... :D
Kiitokset vahvistuksesta - öljyä ei siis mene sinne enempää...
Täytyypä pyörittää renkaita seuraavalla kerralla, jotta muutama viimeinenkin desi tulee vaihdettua.
Öljyn ostin autojen varaosaliikkeestä ja merkiltään oli Gulf 75W-140. Jakovaihteistoon öljy merkkiliikkeestä kuten myös tasauspyörästöjen lisäaineet...

Lähetetty: 07.12.2011. 13:12
Kirjoittaja KJ-02
Löysin paikallisesta varaosaliikkeestä tälläistä peräöljyä: Liqui Moly Fully-Synthetic Hypoid Gear Oil GL 5 SAE 75W-140 LS, joka sisältää kitkalukon lisäainetta.
Tarvitseeko perään kuitenkin vielä lisätä lisäainetta (auto WH-05 3.0 crd Quadradrive 2)?

Lähetetty: 07.12.2011. 13:25
Kirjoittaja JAMANT
KJ-02 kirjoitti:Löysin paikallisesta varaosaliikkeestä tälläistä peräöljyä: Liqui Moly Fully-Synthetic Hypoid Gear Oil GL 5 SAE 75W-140 LS, joka sisältää kitkalukon lisäainetta.
Tarvitseeko perään kuitenkin vielä lisätä lisäainetta (auto WH-05 3.0 crd Quadradrive 2)?
Ööh, milläs lukolla toi sitten on, kun 05-09 Grand Cherokeessa Quadra-Trac II on e-lokkerilla ja vaihtoehtoisesti olis lukoton perä (kumpaankaan ei LS-lisäainetta tarvita) tai kitkalukollinen, nyt loppuu multa tieto!!

Lähetetty: 07.12.2011. 13:48
Kirjoittaja KJ-02
Siinä on ELSD lukot edessä ja takana

Lähetetty: 07.12.2011. 13:50
Kirjoittaja JAMANT
KJ-02 kirjoitti:Siinä on ELSD lukot edessä ja takana
No sitten siinä ei lue keskikonsoolissa Quadra-Drive II vaan Quadra-Trac II ja e-lokkerit ei kaipaa yhtään lisäainetta, mutta tuskin se haittaakkaan...

Lähetetty: 07.12.2011. 13:57
Kirjoittaja KJ-02
Kyllä siinä lukee keskikonsolissa nimenomaan Quadradrive II.

Lähetetty: 07.12.2011. 14:04
Kirjoittaja JAMANT
KJ-02 kirjoitti:Kyllä siinä lukee keskikonsolissa nimenomaan Quadradrive II.
Jännää :shock: , just oli maanantaina vastaava e-lokkereilla varustettu työn alla ja siinä luki keskikonsoolissa ja takaluukussa Quadra-Trac II !!! No jokatapauksessa, e-lokkeri ei vaadi mitään lisäainetta, joten kyllä toi öljy kelpaa vaikka siinä olis sitä...

Lähetetty: 07.12.2011. 18:32
Kirjoittaja jeeplaplander
Kyllä GC 3.0 cdr limited-mallissa on vakiona EGerodisc-lukko jossa on kytkin levyt.Käsittääkseni pitää laitaa lisäainetta.E-locker on avoimessa perässä ja siinä ei tarvita lisäainetta.Korjatkaa jos olen väärässä!

Lähetetty: 10.12.2011. 20:02
Kirjoittaja JeepWH
Quadra-Drive II lukot (EATON EGerodisc™, Chrysler kutsuu e-lockeriksi tai ELSD) vaativat ehdottomasti lisäainetta molempiin akseleihin ennen 2011, PAITSI jos lisäaine sisältyy öljyyn jo valmiina. 2011 mallissa eteen ei ole saatavissa lukkoa, joten lisäaine vain taakse.

En ole nähnyt, että keskikonsolissa lukisi koskaan Quadra-Track II, siinä lukee joko Quadra-Drive II tai ei mitään.

Kaikki muut valmistajat kutsuvat ELSD:ksi sitä, kun sutiva rengasta jarrutetaan ja perä on avoin, eli sama systeemi, kuin Quadra-Track I ja II.

Lähetetty: 11.12.2011. 14:00
Kirjoittaja KJ-02
peräöljyt nyt vaihdettu synteettinen 75W-140 ja laitettu Moparin lisäainetta 1 pullo sekaan.

Perän ujeltamiseen öljyn vaihdolla ei ollut vaikutusta. (Ujellus alkaa n. 40 km/h vauhdista, ja on voimakkaimmillaan n.80 km/h nopeudessa, jonka jälkeen alkaa vaimeta, eikä sitä enää tasaisella ajolla yli 100km/h nopeudessa kuulu. Kaasua painaessa ujellus voimistuu runsaasti, kun taas kaasua nostamalla ujellus vaimenee melkein olemattomiin.)

Eli ilmeisesti on siis edessä jonkinlainen peräremontti, että ujelluksen saa loppumaan.

Osaatteko arvella kuinka suuriin kustannuksiin on syytä varautua, kun remontin joutuu teettämään korjaamossa?

Lähetetty: 11.12.2011. 16:29
Kirjoittaja JeepWH
Itselläni oli täsmälleen sinun kuvaukseen sopiva ongelma. Epäilin etukardaania, mutta vika ei ollut siinä, loppujen lopuksi korjaantui vain etuakselia vaihtamalla. Suosittelen saada auto nosturille ja kuunnella, mistä ääni tulee. Renkaat pyörii ilmassa oikein nätisti kun ESP sammutetaan.

Korjaamolla pelkästään akselin pois ottaminen ja takaisin laitto olisi maksanut 400€, päälle vianselvitys- ja korjauskulut sekä perän säätö, öljyt ja osat. Osien tilaamiseen menisi muutama viikko… Joten tein itse ja vaihdoin koko akselin.