WJ etupyörien veto hukassa
WJ etupyörien veto hukassa
Tuli hommattua WJ mutta eipä sitten huomannut koeajolla, että auto onkin jakovaihteen valitsimen ollessa normaalissa asennossa vain takavetoinen. LO asennossa vetää kyllä kaikilla. Vika jakovaihteiston viskokytkimellä? Ja mitähän vian korjaaminen tulee maksamaan jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia...Jakovaihteistoon oli vaihdettu stefa. Meneekö tällöin öljyt uusiksi ja voiko vääränlainen öljy aiheuttaa vedon katoamisen ja miten saada selville onko viskokytkin ehjä vai johtuuko tämä vääränlaisista öljyistä?
Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen!
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e

http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
takaveto..neliveto
Joo, testikelit on tosiaan kohdillaan. Vaihteisto on Quadra-Trac II ja ongelma on nimenomaan se, että takapyörät sutii mutta etuveto ei kytkeydy.
takaveto..neliveto
Kiitos sili lähettämästäsi linkistä. Ymmärsinkö oikein, että vanhemmassa korimallissa on suljettu viskokytkin mutta 99-04 progressiivinen kytkin hyödyntää jakovaihteiston öljyjä ja siellä tulisi olla siis juuri tähän sopivat litkut mahdollisine kitkaa lisäävine lisäaineineen? Voiko olla mahdollista, että ongelma korjaantuisi pelkästään vaihtamalla jakovaihteistoon oikeanlaiset öljyt...?
Ymmärtääkseni on erittäin tärkeää että öljyt ovat juuri sellaiset mitkä lootaan on tarkoitettu. Mutta jos ei yhtään ota kiinni vaikka sutii kovasti niin voi olla rikkikin...
BTW, JOS muistan oikein niin öljyssä on kitkaa POISTAVAA lisäainetta ja jos se on sieltä puuttunut voi olla että kytkinlamellit ovat niin kuluneet että eivät ota kiinni.
Viisaammat lisää kertokoot.
BTW, JOS muistan oikein niin öljyssä on kitkaa POISTAVAA lisäainetta ja jos se on sieltä puuttunut voi olla että kytkinlamellit ovat niin kuluneet että eivät ota kiinni.
Viisaammat lisää kertokoot.
Re: takaveto..neliveto
Jos on kitkalevyt kuluneet väärän öljyn tai vanhan öljyn johdosta, ei sitä enää uusilla oikeilla öljyillä korjaa!!Posivili kirjoitti:Kiitos sili lähettämästäsi linkistä. Ymmärsinkö oikein, että vanhemmassa korimallissa on suljettu viskokytkin mutta 99-04 progressiivinen kytkin hyödyntää jakovaihteiston öljyjä ja siellä tulisi olla siis juuri tähän sopivat litkut mahdollisine kitkaa lisäävine lisäaineineen? Voiko olla mahdollista, että ongelma korjaantuisi pelkästään vaihtamalla jakovaihteistoon oikeanlaiset öljyt...?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
takaveto...neliveto
Mitenkähän sitä jakovaihteiston kytkintä ohjataan? Onko se täysin mekaaninen vai onko siinä jotain sähköllä ohjattuja venttiileitä tai vastaavia...?
Re: takaveto...neliveto
Progressiivinen kytkin on ihan automaattinen, kun se lämpiää, etupää kun ei pyöri ja takapää pyörii, se kytkeytyy vetämään etupäätä... Vähän niinkuin kitkalukko, mutta kartioiset tasauspyörästön rattaat puuttuu (jotka perässä kiristää kitkalevylukkoa)!Posivili kirjoitti:Mitenkähän sitä jakovaihteiston kytkintä ohjataan? Onko se täysin mekaaninen vai onko siinä jotain sähköllä ohjattuja venttiileitä tai vastaavia...?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Onkos noilla jakovaihteistoilla (siis NP247 ja NP249) muita käytännön eroja kuin että toinen on kallimpi uusia? Meinaan, kannattaako edes haaveilla WJ:stä...sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen!![]()
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
Cherokee 4,0 LTD -89
Vari-Lok tarkoittaa etu- ja takaperien hydraulista lukkoa, ei jakolaatikkoon liity mitenkään!!sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen!![]()
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ei taida olla muuta eroa, kuin rakenne!!saatsi kirjoitti:
Onkos noilla jakovaihteistoilla (siis NP247 ja NP249) muita käytännön eroja kuin että toinen on kallimpi uusia? Meinaan, kannattaako edes haaveilla WJ:stä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jaa, olen ymmärtänyt että Vari-Lock on myös samanlainen kuin jakolaatikossa oleva, "Gerotoria" (mikälie suomeksi) käyttävä lukko: "NV247 transfer case. This two-speed chain-driven transfer case uses a gerotor, a clutch pack coupled to a hydraulic pump, to transfer torque between the front and rear axles." jaJAMANT kirjoitti:Vari-Lok tarkoittaa etu- ja takaperien hydraulista lukkoa, ei jakolaatikkoon liity mitenkään!!sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen!![]()
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
"Vari-Lok differentials also use a gerotor to transfer torque." ote täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four_ ... ve_systems kohdasta "Quadra-Drive"
Juu, mutta Quadra-Drive -teksti keskikonsoolista löytyy vain niistä malleista, joissa on toi hydraulilukko edessä ja takana!! Muissa joissa on tuo sama jakolaatikko, lukee sitten keskikonsoolissa jotain ihan muuta....sili kirjoitti:Jaa, olen ymmärtänyt että Vari-Lock on myös samanlainen kuin jakolaatikossa oleva, "Gerotoria" (mikälie suomeksi) käyttävä lukko: "NV247 transfer case. This two-speed chain-driven transfer case uses a gerotor, a clutch pack coupled to a hydraulic pump, to transfer torque between the front and rear axles." jaJAMANT kirjoitti:Vari-Lok tarkoittaa etu- ja takaperien hydraulista lukkoa, ei jakolaatikkoon liity mitenkään!!sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen!![]()
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
"Vari-Lok differentials also use a gerotor to transfer torque." ote täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four_ ... ve_systems kohdasta "Quadra-Drive"
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
takaveto...neliveto
Niin onko tämän georotorin toiminta siis sidoksissa siihen progressiiviseen kytkimeen? Toimiiko se kytkin siis tämän georotorin paineella eli voiko vika ollakin sitten siinä öljypumpussa...?