WJ etupyörien veto hukassa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Posivili
Viestit: 11
Liittynyt: 07.01.2009. 15:55
Paikkakunta:

WJ etupyörien veto hukassa

Viesti Kirjoittaja Posivili » 21.02.2010. 20:23

Tuli hommattua WJ mutta eipä sitten huomannut koeajolla, että auto onkin jakovaihteen valitsimen ollessa normaalissa asennossa vain takavetoinen. LO asennossa vetää kyllä kaikilla. Vika jakovaihteiston viskokytkimellä? Ja mitähän vian korjaaminen tulee maksamaan jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia...Jakovaihteistoon oli vaihdettu stefa. Meneekö tällöin öljyt uusiksi ja voiko vääränlainen öljy aiheuttaa vedon katoamisen ja miten saada selville onko viskokytkin ehjä vai johtuuko tämä vääränlaisista öljyistä?

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 22.02.2010. 8:17

Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen! :D
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e

Posivili
Viestit: 11
Liittynyt: 07.01.2009. 15:55
Paikkakunta:

takaveto..neliveto

Viesti Kirjoittaja Posivili » 22.02.2010. 8:31

Joo, testikelit on tosiaan kohdillaan. Vaihteisto on Quadra-Trac II ja ongelma on nimenomaan se, että takapyörät sutii mutta etuveto ei kytkeydy.

Posivili
Viestit: 11
Liittynyt: 07.01.2009. 15:55
Paikkakunta:

takaveto..neliveto

Viesti Kirjoittaja Posivili » 22.02.2010. 9:09

Kiitos sili lähettämästäsi linkistä. Ymmärsinkö oikein, että vanhemmassa korimallissa on suljettu viskokytkin mutta 99-04 progressiivinen kytkin hyödyntää jakovaihteiston öljyjä ja siellä tulisi olla siis juuri tähän sopivat litkut mahdollisine kitkaa lisäävine lisäaineineen? Voiko olla mahdollista, että ongelma korjaantuisi pelkästään vaihtamalla jakovaihteistoon oikeanlaiset öljyt...?

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 22.02.2010. 10:28

Ymmärtääkseni on erittäin tärkeää että öljyt ovat juuri sellaiset mitkä lootaan on tarkoitettu. Mutta jos ei yhtään ota kiinni vaikka sutii kovasti niin voi olla rikkikin...
BTW, JOS muistan oikein niin öljyssä on kitkaa POISTAVAA lisäainetta ja jos se on sieltä puuttunut voi olla että kytkinlamellit ovat niin kuluneet että eivät ota kiinni.
Viisaammat lisää kertokoot.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaveto..neliveto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.02.2010. 10:28

Posivili kirjoitti:Kiitos sili lähettämästäsi linkistä. Ymmärsinkö oikein, että vanhemmassa korimallissa on suljettu viskokytkin mutta 99-04 progressiivinen kytkin hyödyntää jakovaihteiston öljyjä ja siellä tulisi olla siis juuri tähän sopivat litkut mahdollisine kitkaa lisäävine lisäaineineen? Voiko olla mahdollista, että ongelma korjaantuisi pelkästään vaihtamalla jakovaihteistoon oikeanlaiset öljyt...?
Jos on kitkalevyt kuluneet väärän öljyn tai vanhan öljyn johdosta, ei sitä enää uusilla oikeilla öljyillä korjaa!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Posivili
Viestit: 11
Liittynyt: 07.01.2009. 15:55
Paikkakunta:

takaveto...neliveto

Viesti Kirjoittaja Posivili » 22.02.2010. 13:42

Mitenkähän sitä jakovaihteiston kytkintä ohjataan? Onko se täysin mekaaninen vai onko siinä jotain sähköllä ohjattuja venttiileitä tai vastaavia...?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: takaveto...neliveto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.02.2010. 13:46

Posivili kirjoitti:Mitenkähän sitä jakovaihteiston kytkintä ohjataan? Onko se täysin mekaaninen vai onko siinä jotain sähköllä ohjattuja venttiileitä tai vastaavia...?
Progressiivinen kytkin on ihan automaattinen, kun se lämpiää, etupää kun ei pyöri ja takapää pyörii, se kytkeytyy vetämään etupäätä... Vähän niinkuin kitkalukko, mutta kartioiset tasauspyörästön rattaat puuttuu (jotka perässä kiristää kitkalevylukkoa)!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

saatsi
Viestit: 9
Liittynyt: 08.03.2009. 12:23
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja saatsi » 23.02.2010. 18:28

sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen! :D
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
Onkos noilla jakovaihteistoilla (siis NP247 ja NP249) muita käytännön eroja kuin että toinen on kallimpi uusia? Meinaan, kannattaako edes haaveilla WJ:stä...
Cherokee 4,0 LTD -89

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2010. 19:07

sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen! :D
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
Vari-Lok tarkoittaa etu- ja takaperien hydraulista lukkoa, ei jakolaatikkoon liity mitenkään!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2010. 19:08

saatsi kirjoitti:
Onkos noilla jakovaihteistoilla (siis NP247 ja NP249) muita käytännön eroja kuin että toinen on kallimpi uusia? Meinaan, kannattaako edes haaveilla WJ:stä...
Ei taida olla muuta eroa, kuin rakenne!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 23.02.2010. 20:29

JAMANT kirjoitti:
sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen! :D
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
Vari-Lok tarkoittaa etu- ja takaperien hydraulista lukkoa, ei jakolaatikkoon liity mitenkään!!
Jaa, olen ymmärtänyt että Vari-Lock on myös samanlainen kuin jakolaatikossa oleva, "Gerotoria" (mikälie suomeksi) käyttävä lukko: "NV247 transfer case. This two-speed chain-driven transfer case uses a gerotor, a clutch pack coupled to a hydraulic pump, to transfer torque between the front and rear axles." ja
"Vari-Lok differentials also use a gerotor to transfer torque." ote täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four_ ... ve_systems kohdasta "Quadra-Drive"

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.02.2010. 20:44

sili kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
sili kirjoitti:Viisaammat kertokoot enemmän mutta siellä ei ole viskoa vaan Vari-Lock, eli ei välttämättä rikki ollenkaan, vaatii vaan takapyörien "sutimisen" toimiakseen. Nyt pitäisi olla hyvät kelit testaamiseen! :D
http://www.jamant.fi/visko-progressiivi ... dba663d34e
Vari-Lok tarkoittaa etu- ja takaperien hydraulista lukkoa, ei jakolaatikkoon liity mitenkään!!
Jaa, olen ymmärtänyt että Vari-Lock on myös samanlainen kuin jakolaatikossa oleva, "Gerotoria" (mikälie suomeksi) käyttävä lukko: "NV247 transfer case. This two-speed chain-driven transfer case uses a gerotor, a clutch pack coupled to a hydraulic pump, to transfer torque between the front and rear axles." ja
"Vari-Lok differentials also use a gerotor to transfer torque." ote täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four_ ... ve_systems kohdasta "Quadra-Drive"
Juu, mutta Quadra-Drive -teksti keskikonsoolista löytyy vain niistä malleista, joissa on toi hydraulilukko edessä ja takana!! Muissa joissa on tuo sama jakolaatikko, lukee sitten keskikonsoolissa jotain ihan muuta....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Posivili
Viestit: 11
Liittynyt: 07.01.2009. 15:55
Paikkakunta:

takaveto...neliveto

Viesti Kirjoittaja Posivili » 23.02.2010. 22:43

Niin onko tämän georotorin toiminta siis sidoksissa siihen progressiiviseen kytkimeen? Toimiiko se kytkin siis tämän georotorin paineella eli voiko vika ollakin sitten siinä öljypumpussa...?

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 23.02.2010. 22:49

Näin minä olen asian ymmärtänyt mutta onko sitten asia eri muissa kuin "Quadra-Drive" malleissa, JAMANT tietää kertoa enemmän. Itselläni siis juuri tuo Quadra-Drive...

Kirjoita vastaus