Vaihteistoöljyn vuoto

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kaima
Viestit: 50
Liittynyt: 16.05.2010. 15:27
Paikkakunta:

Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja kaima » 14.12.2018. 16:57

Terve!
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä kaima, muokattu yhteensä 26 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.12.2018. 21:25

Laatikon takastefaa ei pysty vaihtamaan, jos ei ota jakista pois. Tarkoitat varmaan jakiksen takastefaa ja sen vaihto riippuu kumpi rakenne sulla siinä on, niitä on tuonikäisessä kahta versiota ja ne poikkeaa rakenteeltaan aika paljon....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kaima
Viestit: 50
Liittynyt: 16.05.2010. 15:27
Paikkakunta:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja kaima » 15.12.2018. 16:42

Siis tarkoitan vuotoa pääkardaanin lootan puoleisesta päästä. Ilmeisesti vuotaa hieman ja valuttaa sitä kardaanille mikä pyöriessään heittää sen auton pohjaan.

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.12.2018. 17:54

kaima kirjoitti:
15.12.2018. 16:42
Siis tarkoitan vuotoa pääkardaanin lootan puoleisesta päästä. Ilmeisesti vuotaa hieman ja valuttaa sitä kardaanille mikä pyöriessään heittää sen auton pohjaan.
Täh? Jeepin ollessa kyseessä nelivetoisena siinä on etu- ja takakardaani, joista molemmat lähtee jakolaatikosta - kumpikaan ei lähde vaihdelaatikosta. Takakardaani lähtee jakoaskin takapäästä, etukardaani jakoaskin etupäästä. Kummasta on kyse?
Tai sitten sulla on takavetoauto, siinä on vain vaihdelaatikko ja siitä lähtevä takakardaani..

Ja tosiaan kuva olisi kiva, takakardaanin lähtöjä on kahta tyyppiä ja kuten Jamant totesi niin tiivistys ja rakenne on erilaisia ja niihin menee eri osat. Jakolaatikon liemi on sitten ATF:ää (esim. Dexron III, ATF +4, tai periaatteessa mitä vain automaattilaatikon öljyä haluaa käyttää), ei käsivaihteisen vaihteiston öljyä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.12.2018. 18:07

Tai sitten vuotaa slip yoken päätytulpasta (jos on vanhempi tyyppinen kardaani), normaalisti ei stefan öljyvuoto roisku ristikolta, mutta jos se päätytulppa vuotaa, se pääsee roiskumaan ristikolta... Roiskuuko ristikolta, vai siitä slip yoken stefaan sukeltavasta osasta??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kaima
Viestit: 50
Liittynyt: 16.05.2010. 15:27
Paikkakunta:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja kaima » 15.12.2018. 19:52

Tarvii koittaa huomenna laittaa kuva.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä kaima, muokattu yhteensä 26 kertaa

kaima
Viestit: 50
Liittynyt: 16.05.2010. 15:27
Paikkakunta:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja kaima » 15.12.2018. 19:54

Täytyy tutkia tarkemmin kummasta vuotaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.12.2018. 11:54

En tunnista mutikkaa käsitteenä, kaikissa jakiksissa on irroitettavia mutikoita :P :P

Voi siellä olla muutakin öljyä, pääasia on että on öljyä tai mitä vaan märkää ja liukasta, koska mikään ei hajoita jakista niin tehokkaasti, kuin ajo ilman öljyä. Mutta mieluiten ATF:ää sinne...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.12.2018. 12:17

kaima kirjoitti:
15.12.2018. 19:52
Tässä jakolaatikossa irroitettava "mutikka" mihin kardaani tulee, eli näyttäisi että tämän kardaanin lähdön "mutikan" saa irti jakolaatikosta.
Minä en keksi mikä irrotettava mutikka jakiksessa olisi tuon ikäisessä. Siellä on jakiksen etu- ja takalohko, ja takalohkossa pultattuna häntäkappale tai kaksi. Vanhemmissa on sitten voiman ulosotto mutikka jakiksen jatkona, mutta ei tuon ikäisessä.
Kummastuttaa vaan kun öljy mitä roiskinut pohjaan ei näytä atf- öljyltä. Tarvii koittaa huomenna laittaa kuva.
Jos ristikot on rasvattu kunnolla, niin ristikon rasvat lentää auton pohjaan. Riippuen mitä ainetta käytetty niin voi näyttää öljyiseltä vaikka vaseliinia onkin.


Näyttääkö se jakiksen häntä kummanlaiselta?

Kuva

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kaima
Viestit: 50
Liittynyt: 16.05.2010. 15:27
Paikkakunta:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja kaima » 16.12.2018. 12:45

Yes ja tuo alempi on samanmoinen.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä kaima, muokattu yhteensä 26 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vaihteistoöljyn vuoto

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.01.2019. 14:00

Alemman (eli type II) kuvan takastefan vaihto on hankalaa, noiden öljypumpun kuoren (eli sen takimmaisen kuoren) ruuvien avaaminen ei sitä pura, kun siellä stafn sisällä on kaksi lukorengasta joilla se kuori on lukittu pääakseliin ja pääakseli ei tule ulos, kun siinä on öljypumppuu, ketjuratasta, vaihteen siirtoa yms kiinni. Pitää purkaa yksi kohta kerrallaan takaa alkaen... Ja se peltilirpake on kiinteästi kiinni pääakselissa, se menee paskaksi kun sen irroittaa, mulla on sitäkin uutena hyllyssä, vaatii asennukseen sopivan holkin jolla se vedetään pääakselin takana olevasta kierteestä paikoilleen ruuvilla...


kaima on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 26.01.2019. 14:00
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus