Sivu 1/2

xj 4.0 päästöt

Lähetetty: 11.12.2009. 9:24
Kirjoittaja maze
elikkä käytin autoa katsastuksessa eikä mennyt läpi, koska oli liian korkeat arvot pakokaasumittauksessa.
co pitoisuus joutokäynnillä 3,56 sallitu 0.50
korotetuilla kierroksilla 4,66 sallitu 0,3
hc pitoisuus 211 sallittu 100 kk 232 sallittu 100
co2 14,80
o2 1,02 kk 0,89

mitä tuo nyt sitten tarkoittaa?
katsatusinssi vaatii kattia tuohon autoon eikö siinä ollut joku ikäraja
jolloin katti pitää olla

xj 4,0 au 89

Lähetetty: 11.12.2009. 9:33
Kirjoittaja JAMANT
Jos on merkitty rekisteriin vähäpäästöisenä, sitten pitää olla katti!! Jos ei ole merkitty, sitten ei vaadita ja arvotkin saa olla suuremmat!! Katsoiko katsastusmies koneelta, onko vähäpäästöinen vai ei?? Onko otteessa mitään mainintaa katista??

Lähetetty: 11.12.2009. 9:42
Kirjoittaja maze
ei ole merkitty vähäpäästöseksi. katsatusmies soitti/katso jostakin että katti pitää olla ja näytti jotain lappua jossa oli eri auto malleja.

enkä kehannut alkaa tinkaamaan kun sain muutoskatsastettua samalla
renkaat 31.10.5-15, korotuksen 4,5 tuumaa, puskurit ja levitykset

mitkä on ei kat auton päästö arvot

Lähetetty: 11.12.2009. 12:10
Kirjoittaja kmarkkuvv
maze kirjoitti:ei ole merkitty vähäpäästöseksi. katsatusmies soitti/katso jostakin että katti pitää olla ja näytti jotain lappua jossa oli eri auto malleja.

enkä kehannut alkaa tinkaamaan kun sain muutoskatsastettua samalla
renkaat 31.10.5-15, korotuksen 4,5 tuumaa, puskurit ja levitykset

mitkä on ei kat auton päästö arvot
Ei olisi kelvannut katittomien arvoillakaan; 1986 alkaen vaade 3.50%/600ppm

minunkaan chero ei ole vähäpäästöinen -merkinnällä, silti sen tulee alittaa vähäpäästöisen rajat koska rekisteriotteessa merkintä kolmitiekatalysaattorista.

M Arkku

Lähetetty: 11.12.2009. 12:46
Kirjoittaja JAMANT
Juu, jos ei ole merkitty vähäpäästöiseksi ja otteessa ei mainintaa katista (siis kolmitie-sellaisesta), niin menee alemmilla arvoilla!!

Niihin tämän tapauksen arvoihin en ottanutkaan kantaa, pelivaraa vaan on enemmän mittauksessa!!

Viimeks kun oli tommonen ongelma, niin aika lähelle pääsi jo sytytyslaitteiston komponenttien vaihdolla!! Aloita niistä!!

Lähetetty: 11.12.2009. 13:30
Kirjoittaja maze
juu jossakin varmaan vika. Pitää nakata joku katti paikalleen ja yrittää ensiviikolla uudestaan.

Lähetetty: 14.12.2009. 10:34
Kirjoittaja maze
no niin käytin tänään jeepiä konttorilla ja läpihän se meni
arvoilla:
co-pitoisuus 0,18 korotetuilla kierroksilla ,0,18
hc-pitoisuus 40 kk 19
lambda-arvo 0.99
co2 15,50 kk 15,70
02-pitoisuus 0,17 kk 0,02

nakkasin vain katit paikolleen, enkä tehnyt mitään muuta
on muuten sopivan kylmäkeli. mittarissa -25,3

Lähetetty: 02.03.2011. 17:42
Kirjoittaja Janetzky
Terve vaan,

Pakko nostaa vanha juttu pinnalle kun kävi äsken konttorilla sama tilanne kuin mazella;

Katsastusmies vaatii kattia paikalleen sillä perusteella että rekisteriotteessa lukee "AUTOSSA SAADAAN KÄYTTÄÄ VAIN LYIJYTÖNTÄ POLTTOAINETTA" ja koska tulipellissä on tarra jossa mainitaan sana "CATALYST".

Autoni on alunperin jenkkeihin ensirekisteröity vuonna 1990 ja tuotu joskus vuonna 1991 Suomeen. Okei, katti varmaan otettu tuossa kohtaa pois...

Noh, 2008 vuoden katsastuksessa inssi kirjoitti tarkastuskorttiin "Ei vähäpäästöinen" ja arvot olivat tuolloin;


tyhjäkäynti
CO 1,2 max3,5%?
HC 160 max600?
O2 1,4 max ?
CO2 12,4 max ?


eli päästöjen osalta läpi (koska auto käsitettiin ei vähäpäästöiseksi)

Tänään arvot tyhjäkäynnillä;

CO 1,95 max 0.50
HC 152 max 100
O2 0,44 max 5,00
CO2 13,30 max ?

ja tulos ei tietenkään läpäise "vähäpäästöisen" rajoista, mutta kun siitä ei ole rekisteri otteessa mainintaa niin miksi alemmat rajat..?

Kumpikohan katsastusmies on tässä oikeessa? Pitänee Trafiin soitella huomenna...

Ja ihan uuteliaisuudesta, miten paljon katalysaattorin hankinnasta tulee lompakkoon tappiota?

Lähetetty: 02.03.2011. 18:09
Kirjoittaja JAMANT
Tossa suoraan varastossa: http://www.jamant.fi/katalysaattori-xjm ... -1359.html

Mun mielestä ei pitäis vaatia kattia, ainoastaan jos lukee: kolmitiekatalysaattori tai jos merkitty rekisteriin "vähäpäästöinen" (sehän ei nykyään lue missään, vaan pitää katsastusmiehen tarkistaa tietokoneelta)!!

Lähetetty: 03.03.2011. 19:42
Kirjoittaja Janetzky
No niin. Trafilta sitten löytyi auton tiedot jossa maininta, Pakokaasun puhdistuslaitteet. Eli katti pitää alle ruuvata. Noh, meni 20 vuotta insseiltä kunnes tämäkin juttu huomattiin katsastuksessa :lol: !

Lähetetty: 03.03.2011. 22:21
Kirjoittaja pt.
Tänään omasta kat:sta meni sisuskalut roskiin, kun olivat jo irronneet.

Mutta tuo kat:n jää ulospäin ihan normaaliksi, joten tuohon eivät varmaan heti katsastuksessa puutu.

Merkintää ei rekisteriotteessa ole vähäpäästöisyydestä tai muusta, mutta nekö tuon mahdollisuuden sitten tarkistaa ennen katsastusta koneiltaan?

Ja onko noista rajoista mahdollista mennä läpi, ilman kat:a?

Lähetetty: 05.03.2011. 13:08
Kirjoittaja Jorma
Janetzky kirjoitti:No niin. Trafilta sitten löytyi auton tiedot jossa maininta, Pakokaasun puhdistuslaitteet. Eli katti pitää alle ruuvata. Noh, meni 20 vuotta insseiltä kunnes tämäkin juttu huomattiin katsastuksessa :lol: !
Sullakaan ei siis mainita katista tai vähäpäästöisyydestä mitään otteessa?

Nämähän on ikäviä uutisia, itsekin olen aina mennyt läpi noilla isommilla rajoilla ja ilman kattia (sama malli ja ikä kun sulla). Lienee siis vain ajan kysymys kun huomaavat ostattaa sen pöntön. Lisää rahanmenoa tiedossa. :evil:

Isommista rajoista renix menee heittämällä läpi mutta en silti usko että noihin tiukempiin arvoihin on mitään jakoa yltää ilman toimivaa kattia, on ne niin paljon kaukana mitatuista.

Lähetetty: 05.03.2011. 17:29
Kirjoittaja Timo L
pt. kirjoitti:Tänään omasta kat:sta meni sisuskalut roskiin, kun olivat jo irronneet.

Mutta tuo kat:n jää ulospäin ihan normaaliksi, joten tuohon eivät varmaan heti katsastuksessa puutu.

Merkintää ei rekisteriotteessa ole vähäpäästöisyydestä tai muusta, mutta nekö tuon mahdollisuuden sitten tarkistaa ennen katsastusta koneiltaan?

Ja onko noista rajoista mahdollista mennä läpi, ilman kat:a?
Melkein repisin sen koko katin sieltä mäkeen enemmin kuin jättäisin; muuten vielä alkaa katsastusmies kitistä kun on katti eikä alita vähäpäästöisen rajoja.

En tiedä paljonko näitä vanhempia Cherokeita on tuotu Suomeen niin että niihin on merkitty vähäpäästöisyysvaateet ja 3-tiekatti, mutta itselle niitä ei ole ostaessa tullut vastaan yhtäkään ('89-'90). Uudemmissa niitä alkaa olla, ja mistä lähtien nyt olikaan niin on sitten kaikissa. Onhan noissa kaikissa alunperin katti ollut, jenkeissähän ne on vaadittu jo vuosikymmenet olla kiinni useimmissa osavaltiossa.

Päästöt meni ainakin mulla ('90 4.0 / AW4 XJ:tä oli molemmat) molemmissa läpi ilman kattia ihan heittämällä, muistaakseni olisi mennyt jopa vähänpäästöisenäkin :shock:


Se mikä minua tuossa ihmetyttää on, että onko tosiaan katsurit vaatineet katalysaattoria autoihin, joita ei ole merkitty vähäpäästöisiksi tai joissa ei ole mainintaa 3-toimikatalysaattorista? Jos auto on Suomeen aikanaan tuotu ja rekisteröity siten ettei niitä ole aikanaan vaadittu, ei niitä voida vaatia nytkään minkään hemmetin tarran perusteella joka on bensatankin luukussa tai konepellissä :twisted:

Lähetetty: 05.03.2011. 20:59
Kirjoittaja rane
Lain mukaan vaaditaan katti vain niihin,joissa on rekisteriotteessa taikasana "vähäpäästöinen". Senkin jälkeen näköjään alle satasen Motonetin pönttö putsaa riittävästi.

Lähetetty: 06.03.2011. 13:08
Kirjoittaja Jorma
Voitko osoittaa ko. lainkohdan, mikä luku ja pykälä?
Siitä vois sitten ottaa tulosteen ja pitää konttorilla mukana jos ei halua ostaa sitä kattia.