Sivu 1/2
Jeep Wranglerin moottoritekniikkaa ...
Lähetetty: 24.11.2009. 19:19
Kirjoittaja Tena_67
Moi!
Tarkoituksena on hankkia Jeep Wrangler, mutta mieluiten se olisi ruiskukoneella.
Siis muutama kysymys vm 1987 - ylöspäin?
Olikos se niin että Wranglerien mallit meni YJ (1987-1995), TJ (1997-2006), JK (2007 -> )
- Jos hankkii muun kuin ruiskukoneellisen, niin mikä olisi suositeltavaa.
- Mistä vuosimallista alkaa ruiskukoneelliset
- Mitkä ovat moottorivaihtoehdot ja mitkä ovat niiden hyvät ja huonot puolet.
Entäs neliveto ja sen plussat ja miinukset. Mites maasto-ominaisuudet?
Kiitos tiedoista ja vinkeistä, sillä ne vievät kohti uutta harrastusta.

Re: Jeep Wranglerin moottoritekniikkaa ...
Lähetetty: 24.11.2009. 19:34
Kirjoittaja JAMANT
Tena_67 kirjoitti:
Olikos se niin että Wranglerien mallit meni YJ (1987-1995), TJ (1997-2006), JK (2007 -> )
Just noin menee!!
Tena_67 kirjoitti:
- Jos hankkii muun kuin ruiskukoneellisen, niin mikä olisi suositeltavaa.
Ei mikään, koska kaikki Wranglerit on tavallaan ruiskuja, vain 87-90 4.2L6 on kaasarikone, mutta sekin on elektroniikan ohjaama ja se on kallis korjata!!
Tena_67 kirjoitti:
- Mistä vuosimallista alkaa ruiskukoneelliset
No edellämainitun lisäksi, 2.5L4 87-90 on TBI-koneita, eli niissä on yksipisteruiskuläppärunko kaasarin tilalla!! Ja kaikki 91 lähtien on monipisteruiskuja (eli L4 on 4 suuttimella ja L6 on kuudella)!!
Tena_67 kirjoitti:
- Mitkä ovat moottorivaihtoehdot ja mitkä ovat niiden hyvät ja huonot puolet.
87-90 4.2L6 ja 2.5L4
91-95 4.0L6 ja 2.5L4
97- samat kuin edellä
Tena_67 kirjoitti:
Entäs neliveto ja sen plussat ja miinukset.
Kaikissa Wranglereissä on vain NP-231 -jakolaatikko eri versioina tosin!! Eli on vain 2WD HI, 4WD HI, N ja 4WD LO ja 4-vedot on silloin kiinteällä jakolaatikolla, eli ei ole tasauspyörästöä eikä viskoa!!!
Tena_67 kirjoitti:
Kiitos tiedoista ja vinkeistä, sillä ne vievät kohti uutta harrastusta.
Ole hyvä, toivottavasti auttaa...
Lähetetty: 24.11.2009. 20:00
Kirjoittaja JAMANT
Ja painotetaan nyt sitten vielä, ettää nuo yllämainitut on siis tehtaan jäljiltä!! Suomeenkin on eksynyt ainakin yksi YJ, jossa on vanha AMC:n kasikone!! Ja useampia taitaa olla väärän tehtaan kasilla (joku Kenraali Moottori se oli se tehdas

)!!
Mun kertomat tilastotiedot yms. on AINA tehtaan jäljiltä -tietoja, ei mitään jälkikäteen rakennettujen tietoja, ne mainitaan sitten tarvittaessa erikseen....
Tervehdys!
Lähetetty: 24.11.2009. 23:43
Kirjoittaja Tena_67
Tuo avasi paljon ja kiitos siitä!
Onko noissa Wranglereissa YJ -TJ malleissa joitakin sellaisia vuosikertoja ja moottorivaihtoehtoja, joita pitäisi välttää ja jätää hankkimatta. 87-90 4.2L6 taisi olla se yksi hankaluus.
Mites tuo 2.5L, onhan siinäkin potkua, vai onko se enemmän katukäyttöön tarkoitettu. Kevyempi se ainakin on keulasta.
Entäs sisustuksessa milloin jäi pois koko kojelaudan levyinen mittarikokonaisuus.
Mites automaatti vai manuaali maastokäytössä? Onko riskejä automaatin kanssa, kestääkö rasituksia yms.
Tuolla on myynnissä ollut joitakin sahara malleja, onko ne vain paremmin varusteltuja special juttuja?
Tena

Re: Tervehdys!
Lähetetty: 25.11.2009. 8:03
Kirjoittaja Gary Grand
Tena_67 kirjoitti:
Onko noissa Wranglereissa YJ -TJ malleissa joitakin sellaisia vuosikertoja ja moottorivaihtoehtoja, joita pitäisi välttää ja jätää hankkimatta. 87-90 4.2L6 taisi olla se yksi hankaluus.
Mites tuo 2.5L, onhan siinäkin potkua, vai onko se enemmän katukäyttöön tarkoitettu. Kevyempi se ainakin on keulasta.
Entäs sisustuksessa milloin jäi pois koko kojelaudan levyinen mittarikokonaisuus.
Mites automaatti vai manuaali maastokäytössä? Onko riskejä automaatin kanssa, kestääkö rasituksia yms.
Tuolla on myynnissä ollut joitakin sahara malleja, onko ne vain paremmin varusteltuja special juttuja?
Tena

Moottorit on toimivia kaikki, ruiskut paljon parempia. Nelosellakin pärjää. Mittaristo vaihtuu TJ:ssä. Alkupään manuaaleja kannattaa varoa, tai ottaa ja vaihtaa kestävämpään
kun leviää...
Sahara taitaa olla se paras varustelutaso ja aina 4.0 kuutosella.
http://www.jeepforum.com/wiki/index.php/YJ_Wrangler
Re: Jeep Wranglerin moottoritekniikkaa ...
Lähetetty: 25.11.2009. 10:08
Kirjoittaja Toni S.
Eikö TJ:ssä ja siitä ylöspäin Rubicon ole se paras varustelutaso offikäyttöä varten? Hitaampi välitys hitaalla puolella ja lukot käsittääkseni kummallakin akselilla ainakin eroina muihin varustelutasoihin.
Tena_67 kirjoitti:
Entäs neliveto ja sen plussat ja miinukset. Mites maasto-ominaisuudet?
Tarkoititko muuten kysymykselläsi sitä mitkä ovat NP-231-jakolaatikolla varustetun nelivedon plussat ja miinukset, vai kartoititko mahdollisia eri vaihtoehtoja mitä Wranglereista mahtaa löytyä?
Tena_67 kirjoitti:Mites automaatti vai manuaali maastokäytössä?
Näin enemmän sivustaseuranneena, tämä vaikuttaa olevan aikamoinen ikuisuuskysymys... Oletan siis että ainoaa oikeaa vastausta tähän ei ole olemassakaan. Jotkut tykkäävät manuaalista, jotkut automaatista. (Omalla aloittelijan logiikallani ihmisen joka on varustettu kahdella jalalla on helpompi käyttää autoa missä on vain kaksi poljinta, mutta muitakin näkökantoja asiaan varmasti löytynee.)
Tervehdys!!!
Lähetetty: 25.11.2009. 11:12
Kirjoittaja Tena_67
Anteeksi kovasti!
Tässä tulee kyseltyä varmaankin päällekkäisiä asioita, kun ei ole niin varma kaikesta tekniikasta. Oppia ikä kaikki!
Pääseekö "metsä"ajamista näkemään missään Pirkanmaalla/ tai muualla eteläsuomessa päin?
Järjestättekö mitään safareita tai yhteisiä tapahtumia? MIllainen on Teidän kerhotoiminta yleensä?
Terveisin Tena

Re: Tervehdys!!!
Lähetetty: 26.11.2009. 8:54
Kirjoittaja Toni S.
Tena_67 kirjoitti:Anteeksi kovasti!
Minkä ihmeen takia?
Kysyä aina saa. Tyhmiäkin - tai niin minä ihan henkilökohtaisista syistä kovasti toivon...

Minähän olen itse täysi aloittelija koko maastoajoasiassa eikä minulla ole vieläkään edes autoa millä pääsisi kovin kummoiseen maastoon. Silti täällä mölisen jos jotain luulen tietäväni, tai tulee kysyttävää, tai muuten vaan.

Ei kukaan ole ainakaan tullut minulle siitä valittamaan...
Tena_67 kirjoitti:Pääseekö "metsä"ajamista näkemään missään Pirkanmaalla/ tai muualla eteläsuomessa päin?
Järjestättekö mitään safareita tai yhteisiä tapahtumia? MIllainen on Teidän kerhotoiminta yleensä?
Vilkaisepa foorumin päävalikkoa niin että selaat sitä vähän alemmas. Sieltä löytynee vastauksia kysymyksiisi.

(Tarkoitin siis lähinnä sitä Tapahtumat-osiota. Jos hyppäät sen yli yleiseen keskusteluun niin siellä sitten vähän vähemmän juttua kerhon safareista yms.

)
Moro!
Lähetetty: 05.12.2009. 22:02
Kirjoittaja Tena_67
Mitä yarkoitetaan 4.0 L HO moottorilla? Mitä eroa siinä on muuihin moottoreihin. Onko hyvä vai huono moottori malli?
Tena
Re: Moro!
Lähetetty: 06.12.2009. 12:39
Kirjoittaja JAMANT
Tena_67 kirjoitti:Mitä yarkoitetaan 4.0 L HO moottorilla? Mitä eroa siinä on muuihin moottoreihin. Onko hyvä vai huono moottori malli?
Tena
Kuten tuolla toisaalla jo vastasin:
87-90 on Renix ruisku ja tehoa 125kw
91-98(99) on Moparin tekniikka ja tehoa 135kw ja tämä on se ns HO
99- on suorasytytys ja vajaa 10 kw lisää tehoa!!
Näin karkeasti!! Samaa tekniikkaa kyseessä koko ajan, pieniä eroja softassa ja kansissa ja lohkossa yms...
Entäs se TJ:n 2,4 -litrainen kone?
Lähetetty: 10.12.2009. 16:36
Kirjoittaja kimmosch
Tääästä aiheesta sujuvasti jatkaen, mikähän konevaihtoehto sitten on se noissa 2000-luvun puolen TJ-malleissa oleva 2,4-litrainen moottori? Tehoa käsittääkseni enemmän kuin siinä 2,5-litraisessa mutta kulutusta vähemmän? Tuollaisia tietoja tuolla moottoritilavuudella tulee kovasti vastaan kun katselee Saksan markkinoiden Wranglereita. Vaihtuuko moottori jossain vaiheessa TJ:tä 2,5:sesta 2,4:seksi? Minä siis olen myös tuollainen Wranglereita katseleva ja harkitseva...
Lähetetty: 10.12.2009. 16:49
Kirjoittaja JAMANT
2.5L4 on työntötankokone, perus virranjakajalla, perustuu 4.0L6 lohkoon, vaikka ei ole ihan sama jako kytkinkoppaan!!
2.4DOHC on tuplanokkainen OHC kone, suorasytytyksellä, jakohihnalla (siis hammashihnalla

, ei mun mielestä ole siis mikään Jeepin moottori, Jeepin moottorit pitää olla ketjulla tai rattailla)!!! Häviöt minimoitu, niinkuin OHC-koneissa usein tapahtuu, jolloin saadaan enemmän tehoa ulos pienemmällä kulutuksella, tosin saattaa ilmeisesti aiheuttaa hetkittäistä nykimistä jollain osakuormituksella!!
Lähetetty: 10.12.2009. 17:13
Kirjoittaja kimmosch
Kiitoksia kiitoksia tiedonjakamisesta. Onko näitä 2,5- ja 2,4-litraisia koneita laitettu Wranglereihin yhtäaikaisesti, eli onko tuon tietyn aikakauden TJ-malleja siis tarjolla kolmea eri moottorivaihtoehtoa? Vai korvasiko se 2,4:nen sen 2,5:sen, eli vaihtoehtoja on koko ajan vain kaksi?
Lähetetty: 10.12.2009. 17:20
Kirjoittaja JAMANT
kimmosch kirjoitti:Kiitoksia kiitoksia tiedonjakamisesta. Onko näitä 2,5- ja 2,4-litraisia koneita laitettu Wranglereihin yhtäaikaisesti, eli onko tuon tietyn aikakauden TJ-malleja siis tarjolla kolmea eri moottorivaihtoehtoa? Vai korvasiko se 2,4:nen sen 2,5:sen, eli vaihtoehtoja on koko ajan vain kaksi?
Ole hyvä!!
Ööh, nyt kysyt vaikeita, enpäs ole tutkinut päällekkäisyyksiä, kun ei korjatessa noita tarvitse katsoa luetteloista muuta kuin konekohtaiset asiat!!
Katsotaas äkkiä paperiluettelosta: no ainakin luettelo tuntee 2.5L4:t -02 asti ja ekat 2.4DOHC:t tuntee jo -97 alkaen!!! Mutta ei erottele missä ne on kiinni!!!
Korimallitaulukossa lukee TJ:n kohdalla 2.5L4 97-02 ja 2.4DOHC 03-> eli ei pitäis olla TJ:ssä päällekkäin noita!!
Lähetetty: 10.12.2009. 17:40
Kirjoittaja kimmosch
Nettisurfailulla päätyisin samanlaisiin vuosirajauksiin. Eli kone muuttuu siinä kohtaa ja päällekkäisyyttä ei ole. Onko tylyllä suhtautumisellasi 2,4:seen myös muita käytännön syitä, vai onko kyseessä enemmän mieltymykset ja tottumukset? Minä kun en itse toistaiseksi ole "tottunut" minkäänlaiseen Jeep-moottoriin, eli olen avoin vaihtoehdoille.