Starttimoottori hajalla, taas!
Starttimoottori hajalla, taas!
Alkaa mennä yhteiselo Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd:n kanssa takkuiseksi, onneksi on Saab pihassa. Asiaan, hain auton eilen pajalta jarrujen laitosta,
ja tänään aamulla ei auto sitten startannut. Startti pyörii, mutta kone ei. Sama vaiva oli kuukausi sitten, ja silloin vaihdettiin starttimoottori Wai 1,7 kw malliin. Onko tuo joku harakiri-merkki?
Onko suosituksia, mikä starttimoottori pitäisi hommata. Viimeksi tuli pajan kautta ohjeella, että ei mikään halpa paska. Wai kesti ajoa viikon ja 750 km, lopun aikaa auto odotti osia muihin vikoihin. Vai onko tässä nyt jotain muuta pielessä, mitä en tajua?
ja tänään aamulla ei auto sitten startannut. Startti pyörii, mutta kone ei. Sama vaiva oli kuukausi sitten, ja silloin vaihdettiin starttimoottori Wai 1,7 kw malliin. Onko tuo joku harakiri-merkki?
Onko suosituksia, mikä starttimoottori pitäisi hommata. Viimeksi tuli pajan kautta ohjeella, että ei mikään halpa paska. Wai kesti ajoa viikon ja 750 km, lopun aikaa auto odotti osia muihin vikoihin. Vai onko tässä nyt jotain muuta pielessä, mitä en tajua?
Re: Starttimoottori hajalla, taas!
Onko varmasti startti viallinen? Pari kertaa tullut vastaan vaan mätä liitin (se heräte solenoidille) tai joku muu syy.
Ota konehuoneen relerasia auki ja ota START -rele pois ja yhdistä pohjasta releen nastoja 30 ja 87 vastaavat kohdat hyppylangalla, startti pitäis silloin pyöriä, ilman avaimiakin. Jos pyörii ja releen takaisin laittetuasi, ei avaimesta starttaa, niin joko rele tai sen ohjaus on viallinen. Jos startti ei pyöri, on joko liitin mätä tai startti viallinen...
Ota konehuoneen relerasia auki ja ota START -rele pois ja yhdistä pohjasta releen nastoja 30 ja 87 vastaavat kohdat hyppylangalla, startti pitäis silloin pyöriä, ilman avaimiakin. Jos pyörii ja releen takaisin laittetuasi, ei avaimesta starttaa, niin joko rele tai sen ohjaus on viallinen. Jos startti ei pyöri, on joko liitin mätä tai startti viallinen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Starttimoottori hajalla, taas!
Kiitokset Jamant ohjeista, startti pyörii samalla tavalla tuolla hyppyjohdolla kuin avaimesta kääntäen. Kone ei vain pyörähdä mukana. Ei kai tuonne starttikehälle voi päästä lunta mistään?
Re: Starttimoottori hajalla, taas!
Aa, no sitten olsiko vetolevy hajalla, eli kuutoskone pysähtyy kolmeen asentoon ja ne kohdat kuluu, hampaat kuluu. Siksi startin vaihdossa aina pitäis pyörittää konetta koko kierros ja tarkistaa startin reiästä, että kaikki hampaat on tallella... Ei sulla sitten taida ola starttivikaa, sulla on hammaspeikko käynyt...
Mulla on uutta vetolevyä hyllyssä, jos se vika sinne nyt kulminoituu...
Mulla on uutta vetolevyä hyllyssä, jos se vika sinne nyt kulminoituu...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Starttimoottori hajalla, taas!
Jos starti sutasee tyhjää, helpoin testata hammaspeikon käyneen, kääntää konetta vajaa puoli kierrosta sinne päin kun se kone muutenkin pyöriij a kokeilee, ottaako hampaat kiinni vetolevyyn ja kone käynnistyy. Jos sutasee edelleen sitten on startti rikki, jos ei sutase, niin vetolevy...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Starttimoottori hajalla, taas!
Taitaa diagnoosi olla oikea, pari astetta kun kääntää konetta käsin, starttaa auto taas kuin palmun alta. Mutta jos ei käännä, startti vain surisee aikansa.
Pihan perällä on katolleen ajettu mersu vastaavalla OM642 koneella ja laatikolla. Pitää alkaa purkamaan, josko vetolevy olisi ehjä. Jos ei, saa Jamant tilauksen.
Pihan perällä on katolleen ajettu mersu vastaavalla OM642 koneella ja laatikolla. Pitää alkaa purkamaan, josko vetolevy olisi ehjä. Jos ei, saa Jamant tilauksen.
Re: Starttimoottori hajalla, taas!
Miten lie asiassa on käynytkään? Minulla oli sama vaiva Mercury Grand Marquise Broughamin kanssa aikoinaan. Startti rutisi eikä startannut säännöllisesti vaan jätti pyörittämästä moottoria. Tilasin uuden startin vilkaisematta tilannetta auton alta jossa oli jo uusi startti edellisen omistajan korjaamokäynniltä. Auton ostin liikkeestä edullisesti. Sinne sitten auton alle vihdoin uuden startin kanssa ja osa paikoilleen, siis uusi vasta uusitun tilalle. Korjaus kesti vain hetken ja menin vilkaisemaan rutisijan alle. Startti oli siis kiinni kahdella n 9mm tuumaisella pultilla, mutta ylempi niistä irvisti vähän ja avustajan startatessa rutinan säestyksellä irvistys kasvoi entisestään. Ratkaisu löytyi miljoonalaatikostani, eli pidempi 8mm pultti nylock mutterilla korkanneen tilalle. Ja taas V8 ruiskulla bensa maistui!
Jeep on aito jeeppi.