WJ 3.1 EGR

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 22.12.2018. 19:35

Mietityttää tuossa omassa 2000- vuosimallin wj-jeepissä tuo egr. Näin kympin pakkasilla huomaa ettei lämmöt nouse kovin ripeästi, nousee kuitenkin ja jää aikalailla samaan kun kesällä. Termarin oon vaihtanut jamantilta ostettuun ja jäähdytysnesteet on puhtaat ja pysyy sisällä. Kone ei syö öljyä ja pakoputkesta tulee aikalaisekseen yllättävän miellyttävä dieselin tuoksu, ei siis ollenkaan sellaista niinkuin samanikäisen turbo-hiluxin pakoputkesta. Vesipumppukin on vaihdettu vuosi sitten.

Että onko italialaisessa 5-pyttyisessa vaan niin paljon rautaa/materiaalia että lämpenee hitaasti tai se-on-vaan-semmonen kone? Vai, EGR päästää lämpöjä jotenkin karkuun? Sori, en ymmärrä laitteesta mitään muutakun että kuuleman mukaan joillakin (merkistä riippumatta, etenkin vanhemmissa) lämmöt nousee sen takia hitaasti. Aikaa normilämpöihin menee -12C pakkasella n. vartti-20 min. +5 asteen lämmössä menee n. 5-10 min. Laitoin pahviakin keulaan mutta ei vaikutusta.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.12.2018. 20:34

EGR päästä lämpöjä mihinkään, kierrättää pakokaasuja uudestaan palotilan kautta, kun olosuhteet on oikeat. Eli ei liian kylmällä koneella oikeastaan ollenkaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 23.12.2018. 9:10

Paitti jos jää karstan takia auki? Kö?

Salodanger
Viestit: 27
Liittynyt: 03.10.2018. 21:18
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja Salodanger » 23.12.2018. 9:29

Luulis kuumentavan ,kun saa lämpöisempäää imuilmaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.12.2018. 10:16

Jos jää auki, ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla, kun happea puuttuu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 23.12.2018. 10:36

Juu no tyhjäkäyntiä se käy, D:lläkin. Paitti lämpöisenä alkaa kone tuottaa jonkinasteista humppaamista eli heiluttaa autoa. Jos vaihtais suuttimiin kärjet. Tai sitten pumpussa delivery valvet. Tai sitte vaan kovaa ajoa :lol:

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja kozel » 25.12.2018. 18:15

Kaverilla oli kans tuota humppaamista. Syyllinen oli map-anturi. Putsaus tai vaihtaa uuteen. Muutenkin piristy. Liekkö sit jatkossa saa paremmin evästä kun saa oikeat ahtopaineet anturilta.
kozel@ircnet

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 26.12.2018. 12:54

Katoin sen mapin arvot elekmasta ostetulla obd lukijalla. Se näytti ainakin imuilman lämmön kokoajan olevan 150C mikä todettiin vääräksi DRB lukijalla Vaasan Käyttöautolla. Eli se toimii, vaihdoin sen anturinkin toki kiinamalliin mutta se oli koneessa jo Vaasan reissullaan. Luuliin vian olevan älyboksissa mutta 5 volttia löyty ja katos kun virrat oli pois päältä, ja maat ym.

Ahtoja en oo omalla lukijalla saanut katottua, saatikka että olisin hoksannut edes katsoa ku kuitenkin kulkee ja liikkuu. Ite uskoisin että suuttimet tai dv:t jumittaa koska käy tyhjäkäyntiä tasaisesti kylmänä, ja kylmäkäynnistyskin onnistuu. Red lineä oon myös nyt käyttänyt jo muutaman kuukauden joka on pehmentänyt käyntiä. Kuuleman mukaan nykydieselpolttoaineet niin kuraa vanhaan verrattuna, kuivaa jne.. tai sitten vm motori tahtoo tanssia humppaa lämpösenä.

Eilen viimeksi taas kiristin sen jäähdytyksen jakotukin pultit ku oli ainetta taas kadonnut paisarista. Pitäs kai laittaa ne pultit loctitellä kiinni että pysyy mutta saaneeko ne enää auki ku ovat vain 8mm kannalla.. kerran kuussa saan sen episodin aina tehdä :lol:
Edit: Näyttäis että Loctite 222 olis sopiva matalalujuuksinen lukite. Eli taas kerran Etran ovesta käypi tie :roll:

Desert_Runner
Viestit: 120
Liittynyt: 09.06.2018. 0:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: WJ 3.1 EGR

Viesti Kirjoittaja Desert_Runner » 27.02.2019. 21:31

Update: laitoin Loctiten 222 ainetta niihin jäähdytyspalkin 6mm pultteihin. Ei oo vuotanu enää.

Purkki oli kallis Etralla,suosittelen ebaytä tai jostain muualta. Toi 222 on mieto lukite, sopii paremmin pienille pulteille/muttereille jotka kirrataan alumiiniin, esm mopedeissa ja moottoripyörissä on niitä. Ja näköjään jeepissäkin :roll:

Kirjoita vastaus