WJ 2.7 crd äänet ja värinä

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
henu
Viestit: 176
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd äänet ja värinä

Viesti Kirjoittaja henu » 02.01.2019. 5:07

Päivitystä.

Vähän kesti ottautua tähän hommaan ja jeepillä on työnnetty väristellen joku 5000km tuossa välissä.
Laatikkoon vaihdoin eilen öljyt, suodattimen ja samalla conductor platen + pistokkeen.
Öljyt oli karmeen väriset vaikka mittatikkua pyyhkäsemällä ei siltä näyttäneetkään, täysin ruskeet väriltään.

En sillä nyt kerennyt ajella kun +50km maantietä joten suuremmat testaukset tapahtuu tulevaisuudessa, sen huomasin kumminkin että kakkoselle vaihtaminen parani huomattavasti kuumana, ennen vaihto oli hidas ja luistava.
Neloselle vaihtamista en päässy vielä kunnolla testaamaan kuumana mutta ennen vaihto oli niin hidas että kovemmassa kiihdytyksessä olis savumittauksen kerennyt ottamaan.

Väristäminenkin parani perstuntumalla mutta sitä seuraillaan vielä.
Apulaitehihnan puolelle vaihdoin kaikki irtorullat, ei vaikutusta vonkuvaan ääneen, oletettavasti ääni tulee edelleen laturista tai ohjaustehostimesta/flektistä.
Ehkä se ääni muistuttaa vähän kuormitettua hydrauliikkamoottoria joten vois hyvinkin olla flekti tai pumppu.

Vikakoodeja ei ole laatikossa näkynyt syksyn nollailuiden jälkeen, tosin moottori antaa satunnaisesti p0340 koodin joka taitaa olla nokan asentotunnistin ?
Mitään vaikutusta sillä ei kyllä tunnu olevan mihinkään toiminnallisesti.

Leimallakin kävin välissä ja muuta vikaa ei löytynyt kun väljä raidetangon pää, sitä vaihtaessa vaihdoin samalla kaikki 4 ohjauksen palloo.

Onko joku muuten päässyt jollain amatöörisoftalla mersun laatikon lämpötiloja mittaamaan että sais öljymäärän varmasti kohdallee ?
Normaalisti ajaessa ei taida talvikelissä nostaa lämpöjä sinne 80°C tuntumaan.

Itkonen
Viestit: 87
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: WJ 2.7 crd äänet ja värinä

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 19.02.2021. 18:21

WJ Diag Pro appilla näkyy kaikki mahdollinen data mitä on katsottavissa, myös vaihteistoöljyn lämpötila. On hyvä hankinta jos 2.7CRD:n kanssa touhuaa.

Mulla on välillä hivenen tärinäongelmaa kun reilummin antaa kaasua. Ei vakavaa mutta ärsyttävää. Oletko keksinyt mitään tähän?

henu
Viestit: 176
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: WJ 2.7 crd äänet ja värinä

Viesti Kirjoittaja henu » 21.02.2021. 6:21

WJ DIag Proo löytyy ja on ollu kovassa käytössä.
Tuon edellisen postauksen jälkeen on lootakin vaihtunut jo välissä.
Edelleen on värinää vaikka se lootan vaihdon yhteydessä aika selkeesti vähenikin.

Mitään selkeetä väljää ei tunnu missään voimansiirron nivelissä olevan, ainut mikä värinää on muuttanut mutta ei poistanut on ollu lootan perseen tukikumin vaihto joka nosti lootan persettä noin 1cm, tästä taisinkin jonnekkin kirjotella että uus tukikumi vaikutti romahtavan melko nopeesti jonka seurauksena koitin korottaa lootan persettä ihan prika patentilla, tämä taas poisti värinää tietyllä nopeusalueella mutta ei kaikilla.
Takakardaanikulmia jossain välissä tutkin ja ne pitäs olla melkolailla kunnossa, liekkö sit on esim taka-akselin ylätukivarren puslat jo niin löysät että akseli elää vedon mukaan.

Tällä hetkellä pahin väristys lievässä kuormituksessa on jossain 90-105km/h vauhdeissa, väristimen tapahtuu siis noin 70-110km/h vauhdeissa.
Ajoin jossain välissä toisella WJ:llä joka samalla tekniikalla ja saman tapaisia värinöitä siinäkin oli mutta siinä oli taka ristikko väljä.

Huutokaupasta huudettiin tutulle myös yks V8 WJ, sekin tuntu väristävän mutta ainoastaan kun kierokset oli korkeella.

Itkonen
Viestit: 87
Liittynyt: 21.05.2020. 7:18
Paikkakunta: Kajaani

Re: WJ 2.7 crd äänet ja värinä

Viesti Kirjoittaja Itkonen » 24.02.2021. 18:42

Ne lootan tukikumit on aika hauskoja näissä. Hydraulic damper eli siellä on nestetyyny sisällä. Kesällä vaihdoin moottorin kumit suutinrempan yhteydessä ja samalla sitten sen vaihteiston tukutyynynkin.

Ostin yhden ebay-tarvikkeen joka mielestäni täristi enemmän kuin paikoillaan ollut alkuperäinen. Se tarvike tuntui ihan kuin olisi ollut umpikumia, ei joustanut juuri yhtään. Sitten ostin mersun moottorinkannakkeen jota aussifoorumilla kehuivat hyväksi. Se kun on ihan samanlainen nestevaimennettu saman muotoinen tuki kuin jeepin orkkis vaihteiston tyyny. Se oli selvästi parempi, värinä väheni selvästi.

Nyt tuossa jo hiekkapuhalsin ja maalasin sen orkkistukikumin metalliosat kun se oli kuitenkin ihan ehjä, hapettunut vain päistään pahasti. Taidan jokupäivä vielä kokeilla että olisiko se sittenkin se kaikkein toimivin.

Kirjoita vastaus