TD.n suorituskyky pakovastusta alentamalla

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Tracker
Viestit: 53
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

TD.n suorituskyky pakovastusta alentamalla

Viesti Kirjoittaja Tracker » 26.12.2017. 13:21

Tervehdys,

Onko jollain kokemusta VM Motorin dieselin vapaavirtausvaimentamisesta pakoputken osalta?

Vaihdettiin kesällä pojan 2.0 Commonrail TD Bemariin takapöntön paikalle Motonetin kuudenkympin rosterivaimennin ja eron huomasi heti koeajon alussa. Vääntö löytyi heti pintakaasulla ja isommilla kierroksilla konetta vedättäessä. Aiemmin tumppasi tukkoisella takapöntöllä ja muutos oli merkittävä. Äänet eivät juurikaan muuttuneet, kun etuvaimennin oli alkuperäinen. Kulutus putosi puolisen litraa pidemmällä aikavälillä, eli 4.5 litraa naftaa satasella.

Mites tuo turbojeeppi toimisi, jos asentaisi ison vaimentimen tilalle jonkin läpivirtausvaimentimen? Jeep XJ.ssä on ainoastaan yksi pitkä vaimennin, joten melua voi syntyä liikaa, mutta onko toiveita moottorin optimoinnista vanhaan 400 kiloa ajetulle koneelle huomioiden karstan määrän vaimentimessa. Vastapainetta turbo ei kuulemma tarvitse ja liene kyseessä muuttuvasiipinen turbo, joten alakierrosten väännönkin pitäisi toimia normaalisti?

Mitään suoraputkisen kasin äänimaailmaa en etsi, mutta parempi polttoainetalous voisi palauttaa investoinnin tarvikevaimentimeen tulevaisuudessa? Väännöllähän tuolla ajellaan, sillä neljälitraisessa bensakutosessa on samat väännöt ja se riittää mainiosti kevyelle XJ.lle.
Jeep on aito jeeppi.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4767
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: TD.n suorituskyky pakovastusta alentamalla

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.12.2017. 15:18

Ei oo muuttuvasiipinen turbo 2.5TD:ssä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus