4x4Parts

Jamant Oy

Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Soikkel1
Viestit: 3
Liittynyt: 08.10.2017. 14:08
Paikkakunta: Tampere

Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja Soikkel1 » 08.10.2017. 14:40

Terve!

Uutena käyttäjänä en yhtäkkiseltään löytänyt vastaavaa ongelmaa Moottori-osiosta.
Hieman taustatietoa: Autona toimii Cherokee vm.-90. Tuotu Saksasta joskus 2005 tienoilla, mutta ei ole rekisteröity Suomeen. Nyt olisi kuitenkin tarjoituksena laittaa kilpiin ja ajoon ajan salliessa koululta ja töiltä. Auto on seissyt lähes koko ajan tuosta 2005 lähtien, käytetty ja ajettu lenkki aina välillä. Nyt paikkakunnalta muuton takia seissyt noin nelisen vuotta ilman ajoa ja ongelmat alkoivat pitkän seisomisen jälkeen.

Vaivana on otsikon mukaisesti käynti viidellä. Ottaa välillä kuudennenkin mukaan, mutta pääosin käy epätasaisesti katkoen. Tulpat vaihdettu ja jakajan kansi on ookoo. 4. sylinterin tulppa näytti olevan musta hetken käyttelyn ja ajon jälkeen eli siinä jotain ongelmaa. Kipinä on hyvä, joten käänsin oman katseen polttoaine puolelle ja käytin suuttimet irti, mistä ei tullut oikeastaan hullua hurskaammaksi. Suihkuja en testannut, mutta vaihdoin 3 ja 4 sylinterin suuttimet keskenään toivoen vian siirtymistä toiseen sylinteriin ja moottorin käytöksen muuttumista viallisen suuttimen muodossa. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut vaan moottori käy yhä epätasaisesti viidellä samanlaisella jaksolla.

Itse en ole Jeepin moottorinohjaukseen/anturointiin hirveämmin perehtynyt, mutta sähköiseltä ongelmalta tämä vaikuttaa. Mikähän voisi aiheuttaja? Auto on tyhjähköllä tankilla käynyt aina vähän karkeasti, mutta nyt ei polttoaineen määrälläkään tunnu olevan merkitystä. Alipaineletkuja olen nyppinyt irti ja yrittänyt paikallistaa imuvuotoja tätä kautta, mutta tuloksetta. Myöskään jarrukliinerin suihkiminen imusarjan tiivisteen tienoille ei ole vaikuttanut asiaan eli sieltäkään ei tunnu vuotavan(100% varmuutta ei tietenkään ole).

Toinen kysymys hieman offtopicina; Auto uittaa vettä vänkärin jalkatilaan puhaltimen kotelon alapuolelta. Onko näissä jokin perinteinen paikka minkä takia alkaa vuotamaan?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen :D

Avatar
Jorma
Viestit: 320
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja Jorma » 09.10.2017. 20:49

Voisihan siihen varalta kokeilla vielä toista tulpanjohtoa ja mitata puristuspaineet kaikista. Sitä suutinta minä kuitenkin eniten eipäilisin.
Mustuttaako se edelleen nelosen tulppaa vaikka vaihdoit suuttimet? Vai siirtyikö mustutus kolmoseen?
Alipainevuoto harvemmin vaikuttaa vain yhteen sylinteriin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JERKKU
Viestit: 623
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja JERKKU » 09.10.2017. 22:38

Ota ruiskun suuttimista käydessä johto irti 1kpl. Kerrallaan. Se mikä ei vaikuta, on käymätön.
Mulla oli aikoinaan suuttimen liittimen nasta semmoinen, että aina kun painoi liittimen pohjaan painui toinen nasta ylös ja kontaktia ei syntynyt.

Soikkel1
Viestit: 3
Liittynyt: 08.10.2017. 14:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja Soikkel1 » 10.10.2017. 23:57

Jorma kirjoitti:Voisihan siihen varalta kokeilla vielä toista tulpanjohtoa ja mitata puristuspaineet kaikista. Sitä suutinta minä kuitenkin eniten eipäilisin.
Mustuttaako se edelleen nelosen tulppaa vaikka vaihdoit suuttimet? Vai siirtyikö mustutus kolmoseen?
Alipainevuoto harvemmin vaikuttaa vain yhteen sylinteriin.


JERKKU kirjoitti:Ota ruiskun suuttimista käydessä johto irti 1kpl. Kerrallaan. Se mikä ei vaikuta, on käymätön.
Mulla oli aikoinaan suuttimen liittimen nasta semmoinen, että aina kun painoi liittimen pohjaan painui toinen nasta ylös ja kontaktia ei syntynyt.


Tuota mustutusta en ehtinyt katsomaan enää sunnuntaina, tähän saa lisäinfoa taas viikonloppuna kun pääsee auton luo. Tulpan johdon vaihdoin toisesta autosta neloseen, mutta ongelma ei sillä poistunut. Koitan viikonloppuna vaihtaa kansineen päivineen kaikki johdot ja katsotaan kuinka käy. Puristuspaineita yritin mitata myös, mutta omassa mittarissa kierreosa on niin lyhyt, etteivät yllä kannen kierteisiin saakka. Täytyy tehdä adapteri tuohon, jos tulee tarpeelliseksi. Tämä toinen Jeeppi siis toimintakuntoinen, mutta -92 HO, joten tulpat ja suuttimet ohjauksineen erilaiset.

Suuttimen johtoja nypin myös irti, mutta luovutin kahden jälkeen noiden hankalasti irroitettavien liittimien takia. Täytyy tämä testata myös loppuun viikonloppuna, kun pääsee auton viereen ihmettelemään.

Ralusa2006
Viestit: 130
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja Ralusa2006 » 14.10.2017. 7:53

Soikkel1 kirjoitti:
Toinen kysymys hieman offtopicina; Auto uittaa vettä vänkärin jalkatilaan puhaltimen kotelon alapuolelta. Onko näissä jokin perinteinen paikka minkä takia alkaa vuotamaan?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen :D


Eikös jossain jeeppimallissa ollut ongelmana ilmastoinnin lauhdevesiputken (tms.) tukkeutuminen kaikesta irtoliasta, kurasta yms. Eli se putki joka menee tulipellistä läpi ja valuttaa lauhdevedet pihalle. En muista mikä malli ja missä törmäsin siihen mutta tuon tarkistamisesta aloittaisin.

Soikkel1
Viestit: 3
Liittynyt: 08.10.2017. 14:08
Paikkakunta: Tampere

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja Soikkel1 » 16.10.2017. 12:49

Noniin, taas väliaikatietoa. Vaihdoin ensimmäisenä toisesta autosta virranajakajan kannen ja johdot(jotka vaihdettu siihen sen ollessa ajossa), mutta näillä ei tullut mitään apua asiaan. Tarkistin samalla kipinän ja totesin sen edelleen hyväksi, joten kipinäpuolella tuskin on ongelmaa. Tein huomion, että kylmänä auto käy jopa suhteellisen hyvin, varsinkin kierroksilla. Jossain kohtaa moottorin lämmettyä pätkiminen alkaa, todennäköisesti kylmäkäynnistyksen kytkeytyessä pois päältä.

Seuraavaksi aloitin jälleen suuttimien tutkimisen. Nypin jokaisen suuttimen johdon yksitellen irti ja totesin 3. suuttimen tekevän pienimmän muutoksen käyntiin. Sopisi siis aloitusviestin oireisiin eli vika on siirtynyt 3. sylinteriin. Tyhjänkäynnillä huomaa pienen notkahduksen käynnissä kun johdon irroittaa, mutta kierroksilla tuota ei enää huomaa. Suutin on siis luultavasti osittain tukossa. Tämä ainakin tuntuisi järkeenkäyvältä kun tyhjäkäynnillä huomaa notkahduksen käynnissä --> suuttimesta tulee bensaa, mutta sumu on huono ja riittämätön/tulee norona suuttimesta eli bensa ei sekoitu imuilmaan kunnolla. Kierroksilla taas polttoaineen tarve on yhä suurempi --> bensan määrä ei riitä enää ollenkaan tai se ei pala kunnolla. Testasin hyppyjohdolla suuttimen kelan, joka kyllä naksahti eli se on ehjä. Tukos siis luultavasti syyllinen.

Testaan vielä puristuspaineet ennen suuttimen hankkimista, täytyy vain tehdä adapteri puristuspainemittariin vanhasta tulpasta tai jotain.

Jos jollakin on ehjiä suuttimia 87-90 XJ Cherokeehen numerolla 53003956 niin saa kaupata!

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4676
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja JAMANT » 16.10.2017. 14:58

Mulla on uutta ainakin hyllyssä, käytettyjä ei yhtään...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
rane58
Viestit: 933
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja rane58 » 17.10.2017. 3:40

Onko nistä bensan sekaan laitettavista suuttimien puhdistusaineista ollut apuja kenellekään.....? :|
-Kannattaako kokeilla, maksaa muutaman euron semmoinen pikkuinen puteli...? :wink:

Huomannut että nykybensa kuivuessaan jättää semmoista valkoista "jauhoa" kaasariin, ainakin jos auto on ollut ajamatta pitkään... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66

Avatar
Timo L
Viestit: 1093
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cherokee 4.0 -90 käy viidellä

ViestiKirjoittaja Timo L » 17.10.2017. 8:46

Soikkel1 kirjoitti:Noniin, taas väliaikatietoa. Vaihdoin ensimmäisenä toisesta autosta virranajakajan kannen ja johdot(jotka vaihdettu siihen sen ollessa ajossa), mutta näillä ei tullut mitään apua asiaan. Tarkistin samalla kipinän ja totesin sen edelleen hyväksi, joten kipinäpuolella tuskin on ongelmaa. Tein huomion, että kylmänä auto käy jopa suhteellisen hyvin, varsinkin kierroksilla. Jossain kohtaa moottorin lämmettyä pätkiminen alkaa, todennäköisesti kylmäkäynnistyksen kytkeytyessä pois päältä.


En nyt ulkoa muista Renixin älyn toimintaa kylmällä koneella vs. lämpimällä, mutta pääsääntöisesti kylmällä koneella aina, ja reilulla kaasulla lämpimällä koneella moottorinohjaus ohittaa lambdan, ja antaa koneelle menovettä esiohjelmoitujen arvojen mukaan. Imuilman lämpö, imusarjan paine ja jäähdytysnesteen lämpö yleensä huomioidaan. Enemmän kylmällä koneella hyvä toiminta ja lämpimällä huono on esim. lambdaan viittaavaa, mutta toki jos ja kun suuttimessakin jotain on niin vaikuttaahan sekin.
Kylmä kone joka tapauksessa saa selvästi enemmän bensaa kuin lämmin, joten siinä mielessä kylmän koneen pitäisi periaatteessa toimia huonolla suuttimella huonommin kuin lämpimän.

Mulla on Renix fuel injection manual kotikoneella, sieltä varmaan saisi apua tähän ongelmaasi ihan hyvin.


Testasin hyppyjohdolla suuttimen kelan, joka kyllä naksahti eli se on ehjä. Tukos siis luultavasti syyllinen.

Testaan vielä puristuspaineet ennen suuttimen hankkimista, täytyy vain tehdä adapteri puristuspainemittariin vanhasta tulpasta tai jotain.

Jos jollakin on ehjiä suuttimia 87-90 XJ Cherokeehen numerolla 53003956 niin saa kaupata!


Kannattaa ensin sen verran purkaa suutinta, että saa tsekattua suodattimen kunnon. Renixin suuttimiinkin pitäisi löytyä sarjaa missä on uudet O-renkaat ja suodattimet. Se ei toki takaa että ne siltikään tulee kunnollisiksi, mutta olisi ihan hyvä kohta aloittaa.


rane58 kirjoitti:Onko nistä bensan sekaan laitettavista suuttimien puhdistusaineista ollut apuja kenellekään.....? :|
-Kannattaako kokeilla, maksaa muutaman euron semmoinen pikkuinen puteli...? :wink:

Huomannut että nykybensa kuivuessaan jättää semmoista valkoista "jauhoa" kaasariin, ainakin jos auto on ollut ajamatta pitkään... :oops:


Ei ole tarvinnut bensavehkeissä käyttää, ja nykybensassa kun on viinaa niin johan sekin putsaa jotain.. :D

Mutta tämänhetkiseen kakkosautoon mikä on diesel laitoin ihan Motonetin perus diesel injector cleaneriä tankkiin aina purkillisen tankkauksen yhteydessä - oikeasti "vähän" yliannostettuna kun purkki olisi 60 litraan ja olen laittanut aina purkin ~35 litraan - niin sillä on saanut huomattavasti vähennettyä Pökötin 1.6Hdi- koneen tyyppivian eli infonäyttöön tupsahtavan päästöistä varoittavan ilmoituksen esiintymistä. Mulla siis auto oireillut niin, että kuulee kun dieselsuuttimet alkaa pitää vähän kummallista ääntä, ja hetken päästä tullut vikateksti kojetauluun, moottorivalo syttynyt ja sen jälkeen auto sammuttaa itse itsensä.

Aiemmin ilmoitus tuli 3-5 kertaa tuhannen kilsan aikana, nyt ehkä kerran. Ei siitä putsauksesta siis ainakaan haittaa ole ollut.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 1 ja 0 vierailijaa