Sivu 1/1
					
				zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 06.05.2016. 21:07
				Kirjoittaja JousKe
				Moi
Ihmetyttää ZJ:n (5.2L 1997) tyhjäkäynti, kun vaihteisto P asennossa antaa kierroksia niin kierrokset palaa normaaliiksi portaittain.
Tarkoitan että ensiksi kierrokset tippuu noin 1100 rpm ja siitä parin sekunnin päästä sinne 700 rpm.
Toinen ihmetyksen aihe on kun ajaessa laittaa vaihteiston N:lle niin kierrokset jää  ylös ja jopa nousee sinne 2000rpm.
Taasen jos tiputan vaihteiston N:lle hiljaisessa nopeudessa (20 km/h) niin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille.
Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
IAC vaihdettu, teki vanhalla ihan samaa.
YT
JouniK
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 07.05.2016. 9:23
				Kirjoittaja kozel
				imuvuodot pyrkii nostamaan kierroksia.
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 07.05.2016. 9:57
				Kirjoittaja Timo L
				Minulla tämä oma '98 5.9 on tehnyt aikalailla samalla tavalla siitä asti kun se on itsellä ollut (2010 kesästä, silloin oli kilsoja 150 tkm). Kun ei ole homma mihinkään muuttunut, niin tuskin se ainakaan vika on  
Tosin mulla kyllä jengat laskee kaasua "tyhjänä" painaessa melkolailla suoraan takaisin. Sen sijaan tuo vapaalla rullatessa jengat korkealla on ihan tuttu juttu. Ilmeisesti amerikan-Joe ei ole ajatellut, että kenenkään tarvitsisi tehdä niin joten ei ole älyyn ohjelmoitu tuon estävää toimintoa. Enkä kyllä oikein mitään syytä näekään, miksi ikinä pitäisi rullata vapaalla..
Pitäisi vähän tutkia FSM:ää tarkemmin että millä logiikalla tyhjäkäynti säätyy, mutta useampia arvoja siellä nuuskitaan.
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 17.05.2016. 15:00
				Kirjoittaja JousKe
				Moro
Arvelinkin asian olevan kuten Timo L kirjoitti.
Jatko kysymys Lamda antureista, eli minkä merkkisiä ja mistä?
Ajatuksena on siis vaihtaa pakoputki katteineen, joten on varmaan järkevää uusia alkuperäiset lamdat samalla.
Miten olette muuten toteuttaneet pakoputket ZJ:n?
Toimisiko esim. taka-akselin etupuolelle jätetty 2,5" putki OK vai teenkö 3" putkesta?
Olisiko jollain kuvatus tai pari valmiiksi mietityistä ratkaisuista?
YT
JousKe
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 02.12.2016. 15:26
				Kirjoittaja Kojootti324
				Vanhaa lainatkseni...
Huomasin tossa, ettei Jeep käy kun nippanappa 400 tai 500 kierrosta vaihde pääl lämpimänä  
 
Eikä mun mielestä oo sitä tehny ennen!
Ei oo sammunu, mutta käy mun MIELESTÄ pienemmillä kierroksilla, ku ennen  
 
Ja "vika" on ainoostaan kun kone on kunnolla lämmennyt.
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 03.12.2016. 16:49
				Kirjoittaja jooo
				Lambda-anturi ongelma tulee aina ensimämisenä mieleen, jos lämpimällä koneella oireilee. Ei toki poissulje muita mahdollisia vikoja,  esim. alipaneletkujen halkeamat. Itsellä oireet helpotti vaihtamalla vähän joka osaa, mutta vasta viimeisenä vaihdettu happianturi poisti viat.
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 04.12.2016. 19:04
				Kirjoittaja Kojootti324
				Kattelin tossa happianturin hintoja Rockauto hinta haarukka 17-70 rollaria ja suomessa n.170€  
 
Onko niissä laatueroa noin paljon vai onko suomen myyjät "ahneita"(enkä tarkoita Jamanttia yksistään) 
 
Bemarin E39 oli tarkka antureista, piti olla orggista vastaava laatu, että se toimi kunnolla!
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 05.12.2016. 10:49
				Kirjoittaja keltsi
				Muutamia kertoja tapellut halpojen lambdojen kanssa niin enää ei omiin autoihin tule kuin Bosch:n tekemiä. Sparetolta noita on tullut tilattua, kun hinnat on mielestäni edullisia suomen hintoihin nähden.
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 05.12.2016. 14:12
				Kirjoittaja Timo L
				keltsi kirjoitti:Muutamia kertoja tapellut halpojen lambdojen kanssa niin enää ei omiin autoihin tule kuin Bosch:n tekemiä. Sparetolta noita on tullut tilattua, kun hinnat on mielestäni edullisia suomen hintoihin nähden.
Ainakin vähän vanhemmat (90-luvun) Jeepit tykkää enemmän alkuperäisistä NTK:n lambdoista kuin Boscheista. Niiden kanssa monilla ollut ongelmaa, syystä tai toisesta.
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 06.12.2016. 14:04
				Kirjoittaja Kojootti324
				Eli laatu maksaa!!
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 06.12.2016. 14:38
				Kirjoittaja Timo L
				Kojootti324 kirjoitti:Eli laatu maksaa!!
NTK:n alkuperäiset lambdat maksaa rockautossa n.30$/kpl.. en tiedä miksi lambdat maksaa Suomessa lähes aina mansikoita ja hunajaa, kun tuntuu että automerkistä ja -mallista riippumatta ne on missä tahansa liikkeessä tällä aivan sikahintaisia.
Olen kokeillut parissa Jeepissä tarvikelambdoja eikä kokemukset olleet mairittelevia - toisessa ei toiminut oikein alunalkaenkaan, nykyisessä tarvike toimi moitteetta mutta hajosi oltuaan kiinni vain komisen vuotta. Opelin V6- koneisessa aikanaan koitin tarvikelambdoja (kaksi seokseen vaikuttavaa + taaemmat "katin nuuskijat"), ja ne oli aivan paskat. Ostin alkuperäiset Boschit ja hyvin toimi.
En tiedä onko minulla ollut tarvikelambdojen ja tarvikeantureiden kanssa huonoa tuuria, mutta niin monessa autossa olen saanut ostaa kahdet anturit - ensin tarvikkeen ja sitten alkuperäisen/ alkuperäistä vastaavan laadukkaan - että olen päättänyt ostaa vain hyviksi tunnettuja alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäisiä vastaavia antureita. On ne sitten lambdoja tai muita moottorinohjaukseen liittyviä vimpaimia.
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 07.12.2016. 11:04
				Kirjoittaja keltsi
				Timo L kirjoitti:En tiedä onko minulla ollut tarvikelambdojen ja tarvikeantureiden kanssa huonoa tuuria, mutta niin monessa autossa olen saanut ostaa kahdet anturit - ensin tarvikkeen ja sitten alkuperäisen/ alkuperäistä vastaavan laadukkaan - että olen päättänyt ostaa vain hyviksi tunnettuja alkuperäisiä tai laadultaan alkuperäisiä vastaavia antureita. On ne sitten lambdoja tai muita moottorinohjaukseen liittyviä vimpaimia.
Hyvin on samanlaiset kokemukset tuota italialaisten autojen parista. Halvalla tarvike lambdalla on mennyt kerran leimasta läpi, mutta seuraavalla kerralla on jo päästöt sekaisin, ilmamäärämittarien kanssa puuttuu hevosia jne...
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 11.01.2017. 16:50
				Kirjoittaja Kojootti324
				Tyhmä kysymys!  
 
Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva 
 
Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita  

 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 11.01.2017. 22:13
				Kirjoittaja Timo L
				Kojootti324 kirjoitti:Tyhmä kysymys!  
 
Onko Jeep tarkka lambdan varaosanumerosta vai käykö mikä vaan??? Tietty liitin pitää olla sopiva 
 
Spareto myy viidellä eri numerolla lambadoita  

 
Tilaa Rockautosta vuosimallin ja koneen mukaan NTK:n kalikka, ei ainakana tarvitse katua ostosta. Hinta on kohtuullisen halpa ja ne on alkuperäisiä lambdoja mitä Jeep on käyttänyt.
 
			 
			
					
				Re: zJ 5.2L  tyhjäkäynti
				Lähetetty: 15.01.2017. 22:28
				Kirjoittaja Kojootti324
				Timo L kirjoitti:
Tilaa Rockautosta vuosimallin ja koneen mukaan NTK:n kalikka, ei ainakana tarvitse katua ostosta. Hinta on kohtuullisen halpa ja ne on alkuperäisiä lambdoja mitä Jeep on käyttänyt.
Simmonen sitten  
 
Katotaan kui äijän käy  
